هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 22:28
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

سه شنبه 2 دى 1399 ساعت 17:57
شنبه 6 دى 1399 14:53 ساعت
2020-12-22 17:57:36
شناسه خبر : 342885
رهبرانقلاب فرمودند: رئیس جمهور جدید آمریکا، حرفهای قشنگی زد؛ به ما هم مکرراً پیغام داد؛ شفاهی، کتبی، که بیائید صفحه را عوض کنیم، بیائید وضع تازه‌ای درست کنیم، بیائید در حل مشکلات عالم با همدیگر همکاری کنیم.
رهبرانقلاب فرمودند: رئیس جمهور جدید آمریکا، حرفهای قشنگی زد؛ به ما هم مکرراً پیغام داد؛ شفاهی، کتبی، که بیائید صفحه را عوض کنیم، بیائید وضع تازه‌ای درست کنیم، بیائید در حل مشکلات عالم با همدیگر همکاری کنیم.
عبدالرضا هادیزاده-رجانیوز: مذاکرات مسقط در سال 1391 از جمله موضوعاتی است که جریان تحریف در هفته‌های اخیر سعی در وارونه نمایی آن دارد. دولتمردان سعی دارند تا با تحریف تاریخ، رهبرانقلاب را به عنوان پیشگام در مذاکره با آمریکا نشان دهند و مخالفت‌های مکرر ایشان در قبال اصرارهای فراوان مسئولین دولتی را سانسور کنند. رجانیوز در این گزارش سعی دارد تا روایت صحیح تاریخی را در این خصوص را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.
 
به گزارش رجانیوز؛ پیغام‌های شفاهی و کتبی رئیس جمهور آمریکا به رهبرانقلاب برای مذاکره دو جانبه به سال 1388 برمی‌گردد. درخواست‌های مکرری که همراه با خلف وعده و دشمنی ایالات متحده بود و هر بار دورویی این کشور را به خوبی نشان میداد. اما برای بررسی اتمسفر سیاسی مذاکرات عمان باید به سیر این نامه‌ها و پیغام‌ها توجه شود.
 
اظهار علاقه را قبول کنیم یا حمایت از اردوکشی خیابانی را؟!
اولین‌بار رهبرانقلاب در خطبه‌های معروف 29خرداد1388 خبر از نامه رئیس جمهور آمریکا دادند، نامه‌ای مهربانانه که البته خیلی زود با شعله‌ور شدن آتش فتنه، چهره استکباری آمریکا پشت آن را نشان داد: «وقتی اعتراض بعضی از نامزدها را دیدند، ناگهان احساس کردند فرصتی برایشان پیش آمد. این فرصت را مغتنم شمردند تا بتوانند موج‌سواری کنند. لحنشان از روز شنبه و یکشنبه عوض شد و وقتی یواش یواش چشمشان افتاد به بعضی از اجتماعات مردمی که به دعوت نامزدها مثلاً در خیابانها پیدا شدند، امیدوار شدند، یواش یواش نقابهایشان کنار رفت و حقیقت خودشان را بنا کردند نشان دادن. چند تا از وزرای خارجه و رؤسای دولتهای چند تا کشور اروپائی و آمریکا حرفهائی زدند که باطن آنها را به انسان نشان میداد. از قول رئیس جمهور آمریکا نقل شد که گفته ما منتظر چنین روزی بودیم که مردم به خیابانها بریزند. از آن طرف نامه بنویسند، اظهار علاقه‌ی به روابط کنند، ابراز احترام به جمهوری اسلامی بکنند، از این طرف این حرفها را بزنند. کدام را ما باور کنیم؟»
 
دومین نامه فدایت شوم بدون پاسخ می‌ماند
ده سال بعد رهبرانقلاب در 24 اردیبهشت 98 و در دیدار مسئولان نظام به یادآوری این مساله پرداخته و فرمودند: «اوباما که ظاهرش خیلی اتو کشیده‌تر از این‌ها بود یک نامه فدایت شوم برای ما نوشت و بنده بعد از مدتی جوابی به او دادم، بلافاصله نامه دوم را نوشت، می‌خواستم جواب بدهم که فتنه ۸۸ پیش آمد و او با فراموش کردن همه آن حرف‌ها و ابراز ارادت ها، با خوشحالی به حمایت و دفاع از فتنه و فتنه‌گر‌ها شتافت.»
 
 
درخواست آمریکا از رهبرانقلاب: بیایید با یکدیگر مشکلات عالم را حل کنیم!
آیت الله خامنه‌ای چند ماه بعد از «پیغام‌های مکرر رئیس جمهور آمریکا برای حل مشکلات عالم با همکاری ایران» خبر دادند و از اظهارات به ظاهر دوستانه و پشت پرده اتفاقات صحبت کردند. ایشان در دیدار با دانش آموزان و دانشجویان در تاریخ 12آبان 88 گفتند: «اگر مسئولین کشور باهوش باشند، دقیق باشند، مجرب باشند، پخته باشند، دل در گرو منافع ملت با همه‌ی وجود داشته باشند، گول لبخند را نمیخورند. همین رئیس جمهور جدید آمریکا، حرفهای قشنگی زد؛ به ما هم مکرراً پیغام داد؛ شفاهی، کتبی، که بیائید صفحه را عوض کنیم، بیائید وضع تازه‌ای درست کنیم، بیائید در حل مشکلات عالم با همدیگر همکاری کنیم؛ تا این حد! ما هم گفتیم پیش‌داوری نکنیم؛ ما به عمل نگاه میکنیم. گفتند، میخواهیم تغییر ایجاد کنیم. گفتیم خوب، ببینیم تغییر را. از روز اول فروردین که من در مشهد سخنرانی کردم - گفتم اگر دستکش مخملی روی پنجه‌ی چدنی کشیده باشید و دستتان را دراز کنید، ما دستمان را دراز نمیکنیم؛ این هشدار را من آنجا دادم - الان هشت ماه میگذرد. در طول این هشت ماه، آنچه ما دیدیم، برخلاف آن چیزی بود که اینها به زبان، به‌ظاهر ابراز میکنند. صورت قضیه این است که بیائید مذاکره کنیم؛ اما در کنار مذاکره، تهدید؛ که اگر مذاکره به این نتیجه‌ی مطلوب نرسد، پس چنین و چنان! این شد مذاکره؟! این همان رابطه‌ی گرگ و میش است که امام گفت: رابطه‌ی گرگ و میش را ما نمیخواهیم. بیائید بنشینید با ما سر میز، مذاکره کنید بر سر فلان موضوع؛ مثلاً بر سر موضوع هسته‌ای، لیکن شرطش این است که این مذاکره، به فلان نتیجه‌ی معین برسد! مثلاً دست برداشتنِ کشور از فعالیت هسته‌ای، اگر به این نتیجه نرسد، پس چنین و چنان؛ تهدید!»
 
وقاحت بی‌پایان پشت نامه‌های محبت آمیز
رهبرانقلاب در خطبه‌های نماز جمعه 14بهمن 1390 از دو نامه رئیس جمهور آمریکا و خیانت‌های بعد از آن یاد کرده و گفتند: «یکی از کارهای اصلی که باید انجام بدهیم و همه باید به آن توجه داشته باشیم، این است که فریب لبخند دشمن و وعده‌های دروغ جبهه‌ی دشمن را نخوریم. در این سی سال، تجربه هم پیدا کرده‌ایم. گاهی به روی ما لبخند زدند. اوائل گاهی بعضی از ما باور میکردیم. یواش یواش فهمیدیم پشت صحنه چیست. فریب لبخند دشمن را، فریب وعده‌های دروغ دشمن را نخوریم. جبهه‌ی قدرت مادیای که امروز بر دنیا مسلط است، راحت عهد میشکند. بدون هیچ دغدغه‌ای عهدشکنی میکنند، زیر قولشان میزنند، زیر حرفشان میزنند، نه از خدا خجالت میکشند، نه از خلق خجالت میکشند، نه از طرف مذاکره خجالت میکشند؛ راحت دروغ میگویند! من نمونه‌های زنده دارم - که حالا در اینجا جای بحثش نیست؛ شاید آن وقتی که لازم باشد، عرض بکنم - همین اظهاراتی که آمریکائیها کردند، رئیس جمهور آمریکا کرد؛ نامه‌ای که به ما نوشت، جوابی که ما دادیم؛ بعد عکس‌العمل و اقدامی که آنها با مضمون آن نامه‌ها کردند. اینها یک روزی در اختیار افکار عمومی دنیا - آن وقتی که لازم باشد - قرار خواهد گرفت؛ خواهند دید که اینها چه جوریاند، حرفشان چقدر اهمیت و ارزش دارد، وعده‌شان چقدر ارزش دارد. بنابراین یکی از کارهای اساسی ما این است که فریب لبخند و وعده‌ی دروغ اینها را نخوریم.»
 
ارسال حداقل چهار نامه مکتوب به ایران
این درخواست‌های کتبی و شفاهی آمریکایی‌ها ادامه‌دار بود تا جاییکه خبرها حکایت از حداقل چهار نامه مکتوب از جانب اوباما به رهبرانقلاب خبر دارد. اما مکر و حیله‌های آمریکایی‌ها در افزایش تحریم‌ها، حمایت از فتنه‌گران و ناامن‌کنندگان جامعه و خدعه‌های مکرر آمریکا نشان می‌داد که آمریکایی‌ها قائل به مذاکره و توافقی منصفانه نیستند.
 
رهبرانقلاب: آمریکایی‌ها مرتب پیغام می‌دهند اما من به این حضرات خوشبین نیستم
صحبت‌های صریح و علنی رهبرانقلاب نیز خبر از مخالفت رهبرانقلاب در همان زمان دارد. اما همه مسئولین چنین اعتقادی ندارند! رهبرانقلاب در روز اول عید نوروز سال 92 از تلاش آمریکا برای مذاکرات دو جانبه و مخالفت ایران گفته و فرمودند: « آمریکائیها مرتب از راه‌های گوناگون به ما پیغام میدهند که بیائید درباره‌ی مسئله‌ی هسته‌ای گفتگو کنیم؛ هم به ما پیغام میدهند، هم در تبلیغات جهانی‌شان این را مطرح میکنند. مسئولین بلندپایه و مسئولین میانی آمریکا بارها و بارها میگویند بیائید در کنار گفتگوهای ۱+ ۵ که درباره‌ی مسائل هسته‌ای بحث میکنند، آمریکا و جمهوری اسلامی دو به دو، درباره‌ی مسئله‌ی هسته‌ای ایران بحث کنند. من به این گفتگوها خوشبین نیستم. چرا؟ چون تجربه‌های گذشته‌ی ما نشان میدهد که گفتگو در منطق حضرات آمریکائی به این معنی نیست که بنشینیم تا به یک راه حل منطقی دست پیدا کنیم ــ منظورشان از گفتگو این نیست ــ منظورشان از گفتگو این است که بنشینیم حرف بزنیم تا شما نظر ما را قبول کنید! هدف، از اول اعلام شده است»
 
 
رهبرانقلاب: از سوی رهبری، هیچ‌ کس با آنها مذاکره نکرده است
در حالیکه مذاکرات تحت نظر صالحی پیگیری میشد دشمن برای تاثیرگذاری بر فضای جهان اسلام و بیداری اسلامی ادعا میکرد که در این مذاکرات نمایندگان رهبرانقلاب حضور دارند. ایشان به این دروغ دشمن اشاره کرده و فرمودند: «همین‌جا من این را بگویم که از جمله‌ی تاکتیکهای تبلیغاتی اینها این است که گاهی شایع میکنند که از طرف رهبری، کسانی با آمریکائی‌ها مذاکره کردند؛ این هم یک تاکتیک تبلیغاتیِ دیگر و دروغ محض است. تا کنون از سوی رهبری، هیچ‌ کس با آنها مذاکره نکرده است. در چند مورد، در طول سالهای متمادی، در دولتهای گوناگون، کسانی بر سر موضوعات مقطعی ــ که ما هم مخالفتی نداشتیم ــ با آنها مذاکره کرده‌اند؛ اما مربوط به دولتها بوده است. البته همانها هم موظف بوده‌اند که خطوط قرمز رهبری را رعایت کنند؛ امروز هم موظفند و باید رعایت کنند.»
 
رهبرانقلاب: دولتمردان آن دولت و این دولت اصرار دارند در قضیّه‌ی هسته‌ای با آمریكایی‌ها مذاكره كنیم
ایشان در تاریخ 28 بهمن 92 که چند ماهی بیشتر از شروع دولت روحانی نگذشته بود در دیدار با مردم آذربایجان شرقی پرده از واقعیت اشتیاق و اصرار دولت احمدی نژاد و روحانی برای مذاکرات برداشته و فرمودند: «بعضی از مسئولین و دولتمردان - دولتمردان آن دولت، بعد هم دولتمردان این دولت - فكر میكنند در قضیّه‌ی هسته‌ای ما با آمریكایی‌ها مذاكره كنیم [تا] موضوع حل بشود؛ گفتیم خیلی خب، اصرار دارید شما، در این موضوعِ بالخصوص بروید مذاكره كنید؛ ولی در همان سخنرانی اوّل امسال گفتم من خوشبین نیستم؛ مخالفتی نمیكنم امّا خوشبین نیستم. ببینید مرتّب پی‌درپی اظهارات سخیف آمریكایی‌ها را؛ سناتور بی‌آبروی آمریكایی از صهیونیست‌ها پول میگیرد تا برود در مجلس سنای آمریكا به ملّت دشنام صریح بدهد، نه اینكه اهانت كند؛ دشنام میدهد. رؤسای كشورشان هم همین‌جور، در سطوح مختلف به ملّت ایران [اهانت كند].»
 
وعده رفع تحریم در شش ماه/ رهبرانقلاب: خوشبین نیستم
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار رمضانی با مسئولان نظام در تاریخ دوم تیرماه 1394 به بیان تاریخچه‌ی کوتاهی از روند مذاکره با آمریکایی‌ها پرداختند که به درک روند مذاکرات کمک قابل توجهی می‌کند: «من یک تاریخچه‌ى کوتاهى از این مذاکرات عرض بکنم. این مذاکراتى که در واقع فراتر از مذاکرات ما با پنج به علاوه‌ى یک است؛ مذاکره‌ى با آمریکایى‌ها است. متقاضىِ این مذاکرات آمریکایى‌ها بودند. مربوط به زمان دولت دهم هم هست. قبل از آمدن این دولت این مذاکرات شروع شد. آنها درخواست کردند، واسطه‌اى قرار دادند و یکى از محترمینِ منطقه، آمد اینجا با من ملاقات کرد، گفت که رئیس‌جمهور آمریکا با او تماس گرفته و از او خواهش کرده و گفته است که ما میخواهیم مسئله‌ى هسته‌اى را با ایران حلّ‌وفصل کنیم و تحریمها را هم میخواهیم برداریم. دو نقطه‌ى اساسى در حرف او وجود داشت: یکى اینکه گفت ما ایران را به‌عنوان یک قدرت هسته‌اى خواهیم شناخت؛ دوّم اینکه گفت ما تحریمها را در ظرف شش‌ماه بتدریج برمیداریم. بیایید بنشینید مذاکره کنید، این کار انجام بگیرد. من به آن واسطه‌ى محترم گفتم که ما به آمریکایى‌ها اطمینانى نداریم، به حرف اینها اطمینانى نیست. گفت حالا امتحان کنید؛ گفتیم خیلى خب، این دفعه هم امتحان میکنیم. مذاکرات این‌جورى شروع شد.»
 
 
رهبرانقلاب در تاریه 4 آذر 1399 در جلسه شورایعالی هماهنگی قوا به وعده‌های فریبنده آمریکا برای رفع تحریم‌ها که از طریق سلطان قابوس به ایران میرسید اشاره کردند و فرمودند: «ما مسیر رفع تحریم را یک‌بار امتحان و چند سال مذاکره کردیم، امّا به نتیجه‌ای نرسید … رئیس‌جمهور قبلی آمریکا آن‌وقت به این شخص واسط گفته بود [برای رفع تحریم‌ها] هفت هشت ماه وقت می‌خواهیم که حالا هفت هشت سال هم گذشته و تحریم‌ها کم که نشده زیاد هم شده»
 
اما چه کسی در ایران بر مذاکره مستقیم با آمریکا اصرار داشت؟
سخنان رهبرانقلاب نشان می‌دهد که ایشان به طور قاطعانه و با اشاره به سوابق دولتمردان آمریکایی با مذاکره دو جانبه با این کشور مخالف بوده‌اند. با این وجود آیت الله خامنه ای خبر از اصرار برخی مسئولین دولتی در دولت قبل(احمدی نژاد) و دولت کنونی(روحانی) داده‌اند. اصلی ترین مهره مذاکرات مخفیانه سه سال قبل در کتابی به تلاش‌های خود برای مذاکره با آمریکا اعتراف کرده است.
 
علی‌اکبر صالحی؛ مشاور وزیرخارجه دولت اصلاحات، وزیرخارجه دولت احمدی‌نژاد و رئیس سازمان انرژی اتمی روحانی که در مذاکرات برجامی نقش مهمی داشته در کتاب خاطرات خود به خوبی مخالفت رهبرانقلاب با مذاکرات عمان و اصرارهای خود به عنوان وزیر امور خارجه را شرح داده است.
 
وی در این خصوص نوشته است: «بعد از اینکه موضوع را شرح دادم، حضرت آقا فرمودند: این مذاکرات چه سودی خواهد داشت؟ ولی می تواند مضرات زیادی داشته باشد. مثلا در افکار عمومی بگویند که ایرانی ها نشستند و با آمریکائی ها مذاکره کردند. البته ما قبلا با آنها در خصوص موضوعات خاص مثل عراق مذاکره کرده ایم. حالا ممکن است آنها بخواهند از این موضوع سوء استفاده کنند.
 
زیرا در آن زمان منطقه با حوادث بهار عربی یا همان بیداری اسلامی روبه رو بود و در آن قضا ممکن بود مذاکره با آمریکا در افکار عمومی مردم کشورمان و مردم منطقه سلبی تلقی شود، ضمن اینکه ایشان فرمودند: آمریکایی ها بارها بدعهدی شان را به ما در مذاکراتی که قبلا داشته ایم، نشان داده اند. سپس ایشان مواردی از خلف وعده های آمریکا را برشمردند و تأکید کردند که دولتمردانشان به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند. لذا بایستی حواستان جمع باشد، چون آمریکایی ها همیشه از هر فرصتی برای سوء استفاده بهره می برند.
 
بنده مجددأ صحبت کردم و عرض کردم: حضرت آقا اجازه بدهید برای اتمام حجت هم که شده این کار را امتحان کنیم. بالاخره تلاشمان را می کنیم، اگر موفق شدیم که وبهاء اگر هم نشدیم، ما در همین وضعیتی که هستیم، خواهیم ماند. بالاخره با این کار اتمام حجتی برای مردم می شود و به مردم خواهیم گفت که جمهوری اسلامی ایران تمام راههای ممکن را برای حل و فصل این ماجرا دنبال کرد و آنها بودند که همراهی نکردند. ایشان فرمودند: اگر برای اتمام حجت است، اشکال ندارد و من مخالفت نمی کنم؛ اما شرط دارد.»
 
این خاطره صالحی نشان می‌دهد که رهبرانقلاب دلایل مخالفت خود را به صورت جدی مطرح کرده‌اند و تنها در مقابل اصرارهای صالحی وزیر خارجه دولت، با مذاکرات مشروط و برای اتمام حجت موافقت کردند.
 
زیر پا گذاشتن شروط رهبرانقلاب توسط علی اکبرصالحی
اما صحبت‌های جدید صالحی نشان می‌دهد که او شروط رهبرانقلاب را هم زیرپا گذاشته است. درحالی رهبری به وی میگوید که مسئولیت مذاکرات احتمالی باید با ریاست جمهوری باشد، که صالحی پس از مخالفت رئیس‌جمهور وقت به صورت خودسر و خلاف خطوط ترسیم شده عده‌ای را روانه عمان می‌کند! احمدی‌نژاد که همان‌ زمان علاقه‌مند به مذاکره‌ای احتمالا از کانال‌های دیگر بوده با مذاکرات تیم صالحی مخالفت می‌کند و عملا کار را برای مذاکرات مشروط صالحی به بن بست می‌کشاند.
 
صالحی در مصاحبه اخیر خود با سایت انتخاب می‌گوید: «4 شرط بود که مذاکره در حد وزیرخارجه نباشد[پایین‌تر باشد]، منحصر به هسته ای باشد، مذاکره برای مذاکره نباشد یعنی اگر دیدید خواسته اصلی ما را نپذیرفتند ان را قطع کنید و رئیس جمهوری هماهنگ کننده باشد که چهارمی را نشد عملیاتی کنیم و برای همین کار لنگ شد و زمان برد. دوتا مذاکره کردیم که یکسال زمان برد و طول کشید. بار دوم نمی گذاشتند و دیگر با اختیارات خودم به عنوان وزیر خارجه گفتم بروید!»
 
آنچه مشخص شده این است که شرایط رهبرانقلاب برای انعقاد مذاکرات رعایت نشده و صالحی بدون توجه به این شروط مذاکرات را پیگیری کرده است. با این وجود او به جای عذرخواهی به دیگران حمله کرده است.


دیدگاه کاربران

پسندیدم
4
تشکر از اینک شفاف سازی نمودید.