هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 31 فروردين 1403
ساعت 07:26
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 13 بهمن 1397 ساعت 16:37
شنبه 13 بهمن 1397 16:20 ساعت
2019-2-2 16:37:56
شناسه خبر : 305383
پاسخ به این ادعای نخ نما شده که از سوی برخی جریانها و با هدف تخریب وجهه انقلابی آیت الله مصباح یزدی و او را فاقد سوابق انقلابی می‌دانند، تکرار مکررات است.
پاسخ به این ادعای نخ نما شده که از سوی برخی جریانها و با هدف تخریب وجهه انقلابی آیت الله مصباح یزدی و او را فاقد سوابق انقلابی می‌دانند، تکرار مکررات است.
گروه تاریخ-رجانیوز: عبدالمجید معادیخواه نماینده مردم تهران در نخستین مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه‌ای که با یک سایت اصلاح‌طلب داشته است، در بخشی از صحبت‌هایش به فعالیت های آیت الله مصباح در سالهای پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته و به تعبیری آیت الله مصباح را فاقد سوابق مبارزاتی دانسته است.
 
به گزارش رجانیوز، معادیخواه در قسمتی از مصاحبه‌اش در ارتباط با سابقه مبارزه آیت الله مصباح با رژیم پهلوی، گفته است: «ایشان سابقه بسیار کوتاهی در جنبش داشتند، خیلی کوتاه...»
 
این گفته معادیخواه درحالی است که بيانيه‌هاي مدرسين حوزه علميه قم در طول سال هاي 42 تا 57 نشان مي دهد آيت الله مصباح يزدي بيش از برخي چهره‌هاي فعال سياسي پاي بيانيه‌هاي اين تشكل را امضاء كرده است. از مجموع 107 بيانيه جامعه مدرسين حوزه عمليه قم، 60 بيانيه به صورت جمعي صادر شده و فاقد امضاء است اما از ميان 40 بيانيه داراي امضاء، آيت الله مصباح يزدي 16 بيانيه را امضاء كرده است؛ در حالي كه آقاي هاشمي رفسنجاني 6 بيانيه، آقاي قدوسي 11 بيانيه و شهيد مفتح نيز 6 بيانيه را امضاء كرده اند و اين نشان مي دهد آيت الله مصباح يزدي بعد از آقاي خلخالي كه 20 بيانيه را امضاء كرده بود، نقشي پررنگ در زمينه صدور بيانيه‌هاي انقلابي داشته اند.
 
اولین بيانيه ای كه آيت الله مصباح يزدي امضاء كرد، مربوط به بازداشت امام خميني (ره) در سال 42 بود كه در هشتم مهر ماه صادر شد و ايشان در اسفند همان سال در خصوص زنداني شدن امام و آقاي قمي براي نخست وزير وقت تلگراف فرستاد.
 
جدای از این مورد، بعد از رحلت آيت الله حكيم كه بحث مرجعيت پس از ايشان مطرح شد، آيت الله مصباح يزدي در 14 خرداد 49 همراه با جمعي از مدرسين حوزه علميه قم تلگرافي منتشر مي كنند كه در آن از امام خميني (ره) به عنوان مرجع تقليد شيعه ياد مي كنند كه اين اقدام زمينه صدور اعلاميه در اعلام مرجعيت مرجعيت آن حضرت شد و این موید آن است که آیت الله مصباح از جمله کسانی بوده است که مردم را دعوت به پیروی از امام خمینی می‌کردند.
 
معادیخواه در قسمتی دیگر از گفتگوی خود به جمعیت سریِ 11 نفره روحانیون مبارز که در دهه 40 تاسیس شده بود، اشاره کرده و می‌گوید: «آقای مصباح در جمعیت سریِ 13نفره‌ای که خب نقش اصلی‌اش را آقای هاشمی و آقای خامنه‌ای داشتند، به‌عنوان یکی از چهره‌های اصلی حضور داشت. به ایشان هم بها داده می شد. بالاخره به‌ لحاظ تحصیلات وضع خوبی داشت. اما وقتی آن لو رفت، دیگر در صف مبارزه حاضر نشد.»
 
همانطور که ذکر شد، آن جمعیت 11 عضو داشته است و معادیخواه به اشتباه اعضای جمعیت را 13 نفر اعلام می‌کند.
 
چگونگی تاسیس و لو رفتن جمعیت 11 نفره
آيت‌الله مصباح يزدي در سال‌هاي 42 و 43 به همراه آیت الله مشكيني، آیت الله ربّاني، مرحوم هاشمي رفسنجاني، آذري قمي، اميني، قدوسي، حائري تهراني و رهبر معظم انقلاب و برادر ايشان آقاسيد محمد، جمعيت 11 نفره سري را تأسيس کردند كه مراجعه به اساسنامه آن نشانگر شجاعت و خردمندي مؤسسان اين گروه است. اساسنامه جمعيت 11 نفره سري بعدها به عنوان پيش‌نويس اساسنامه جامعه مدرسين حوزه علميه قم مورد استفاده قرار گرفت.
 
پس از آنكه اساسنامه جمعيت 11 نفره سري كه با دست خط آيت‌الله مصباح يزدي به رشته تحرير درآمده بود توسط ساواک لو رفت، ايشان 6 ماه از قم خارج شده و در نقاط مختلف كشور مخفيانه زندگي كردند و بعدها كه توسط ساواك دستگير شدند و در اسناد اين سازمان به عنوان فردي خطرناك دو جلسه مورد بازجويي قرار گرفتند به دليل آنكه دستگاه امنيتي رژيم منحوس پهلوي نتوانست به نتيجه برسد آزاد شدند.
 
آیت الله مصباح نقش اصلی در تولید و انتشار نشریات بعثت و انتقام که ارگان جمعیت یازده نفره بود را بر عهده داشت که به تصريح بسياري چهره‌هاي شاخص از جمله آقايان دعايي و حجتي كرماني، اين نشريه نقش محوري در فعاليت‌هاي مبارزاتي‌ نيروهاي انقلاب داشت و آقاي هاشمي رفسنجاني با تاكيد بر اينكه بعثت و انتقام بيشتر جنبه سياسي و افشاگرانه داشت انتشار نشريه مذكور را در آن مقطع محور مبارزات انقلابيون مي‌داند: «از اساسی‌ترین کارهای ما در آن چند ماه، ایجاد تشکیلاتی بود که مرکزیت آن از یازده نفر تشکیل می‌شد آقایان خامنه‌ای، منتظری، ربانی شیرازی، قدوسی، مصباح یزدی، امینی، محمد خامنه‌ای، آذری، مشکینی، حائری تهرانی و من. نشریه‌ی مخفی "بعثت" و "انتقام" در حقیقت ارگان همین جمعیت بود که در کارهای اجرایی آن آقایان سید محمود دعایی، مصباح، علی حجتی‌کرمانی و سید‌هادی خسروشاهی و من همکاری داشتیم. نشریه‌ی بعثت بیشتر جنبه‌ی سیاسی و پرخاش و افشاگری داشت و نشریه‌ی انتقام جنبه‌ی ایدئولوژیکی آن قوی بود، که شاید بر اساس احساس چنین نیازی پس از بعثت منتشر شد. بعثت را من اداره می‌کردم و انتقام را آقای مصباح‌یزدی. در حل مسائل مالی هم نقش اساسی را هیئت‌های موتلفه داشتند.(هاشمی رفسنجانی ، دوران مبارزه ، ج 1 ، ص 195)»
 
 
معادیخواه درحالی می‌گوید که پس از لو رفتن جمعیت یازده نفره، آیت الله مصباح یزدی «دیگر در صف مبارزه حاضر نشد.» که امضای آیت الله مصباح در بیانیه های منتشره در دهه 50، بالاخص دو سال منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، موجود است.
 
پاسخ به این ادعای نخ نما شده که از سوی برخی جریانها و با هدف تخریب وجهه انقلابی آیت الله مصباح یزدی و او را فاقد سوابق انقلابی می‌دانند، تکرار مکررات است. درحالی که بیش از این بارها به این شبهات تکراری و بی اساس علیه آیت الله مصباح یزدی پاسخ داده شده است.
 
در ادامه برخی اسناد مبارزاتی آیت الله مصباح یزدی با رژیم پهلوی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد؛
 


دیدگاه کاربران

سلام
آقای معادیخواه اول بفرمایند علت برکناری از وزارت ارشادشان چه بوده بعد در مورد مسایل دیگر نظر بدهند.

آقاي معاديخواه اسم نام آشناي اول انقلاب كه سوتي داد وبه گوشه اي خزيد

جوان ها این دائی کرباسچی را نمی شناسند اما سابقه معادیخواه را ما پیرمردهای انقلاب میشناسیم ....