هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 03:46
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 14 ارديبهشت 1401 ساعت 09:09
چهارشنبه 14 ارديبهشت 1401 09:08 ساعت
2022-5-4 09:09:33
شناسه خبر : 357388
امروزه عمل‌های لیزری زیادی برای حذف عینک پیشنهاد می‌شود! اما اینکه کدام یک برای شما مناسب‌تر است، جای بحث دارد! پس با ما در این مقاله همراه شوید تا به بررسی عمل‌های لیزری حذف عینک بپردازیم.

با کمک عمل‌های لیزری چشم، دیگر نیازی به استفاده از عینک نخواهید داشت.

عیوب انکساری چشم (دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم)، شایع‌ترین اختلال بینایی است. عیوب انکساری به این علت ایجاد می‌شوند که نور بعد از عبور از قرنیه به شکل صحیح بر روی شبکه متمرکز نمی‌شود. معمولا برای رفع این مشکل از عینک‌های طبی یا لنز استفاده می‌شود. بیشتر افراد، تمایلی به استفاده از عینک ندارند، بنابراین تصمیم می‌گیرند با استفاده از لیزر این مشکل را برای همیشه حل کنند.

 رایج‌ترین روش‌ قطعی درمان عیوب انکساری لیزر درمانی  است، که در ادامه به معرفی انواع روش‌های لیزر برای رفع این اختلال می‌پردازیم.

کدام عمل لیزری چشم برای شما بهتر و مناسب‌تر است؟

برای درمان مشکل بینایی چشم، روش‌های متعددی پیشنهاد می‌شود که برای انتخاب هر یک باید به معیارهای مختلفی توجه شود.

برخی از معیارهای انتخاب روش لیزر چشم عبارتند از:

  • نوع عیب انکساری چشم
  • ضخامت قرنیه
  • سن داوطلب
  • وضعیت ساختمان کره چشم
  • میزان عمق اتاق قدامی چشم
  • وضعیت عدسی چشم
  • احتمال به وجود آوردن آب مروارید
  • بررسی احتمال وجود قوز قرنیه

بهترین عمل لیزری برای برای برداشتن عینک چیست؟

انتخاب بهترین روش، بستگی به شرایط چشم بیمار دارد. برای رفع عیوب انکساری با استفاده از لیزر دو روش وجود دارد که شامل:

  • سه سطحی (در این روش بعد از برداشتن لایه سطحی قرنیه با استفاده از لیزر روی سطح قرنیه تراشیده می‌شود.)
  • اصلاح عمقی در ضخامت قرنیه

از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در انتخاب روش مربوطه می‌توانیم به سن بیمار، شماره چشم و ثابت شدن شماره آن اشاره کنیم.

 در ادامه به بررسی انواع روش‌های لیزر درمانی و تکنیک‌های رایج لیزرهای سطحی برای برداشتن عینک می‌پردازیم.

لیزیک

عمل لیزیک چشم، شایع‌ترین عمل برای رفع عیوب انکساری است؛ این  جراحی می‌تواند یکی از بهترین روش‌های جایگزین برای عینک یا لنز باشد.

در جراحی لیزیک با استفاده از نوع خاصی از لیزر بافت گنبدی شکل قرنیه را برش و تغییر شکل می‌دهند. جراحی لیزیک می‌تواند جهت رفع عیوب نزدیک‌بینی، دوربینی و یا آستیگماتیسم کاربرد داشته باشد.

عمل جراحی لیزیک تحت بی‌حسی موضعی و در مطب پزشک انجام می‌شود. کل فرایند درمان با این روش ۱۵ دقیقه زمان نیاز داشته و تاثیرات اولیه بعد از لیزر در کمتر از ۲۴ ساعت نمایان خواهد شد.

عمل لیزیک چشم، از مهم‌ترین عمل‌های لیزری چشم برای رهایی از عینک به شمار می‌آید.

یکی از مهم‌ترین شرایط انجام عمل لیزیک مناسب بودن قرنیه است اگر به هر دلیل قرنیه چشم نازک‌تر از حد مشخصی باشد، انجام عمل لیزیک توصیه نمی‌شود و بیمار باید از دیگر روش‌های لیزر استفاده کند.

طبق نظر متخصص و محققان پزشکی:

"تابه‌حال بیش از 1000 عمل لیزیک در جهان انجام شده است که اغلب آن بسیار موفق صورت گرفته‌اند. به همین خاطر است که عمل لیزیک چشم جز عمل‌های پرطرف‌دار در جهان شناخته می‌شود و بسیاری از افراد را از محدودیت عینک نجات می‌دهد. تنها نکته مهم در رسیدن به این درمان حیاتی، انتخاب درست پزشک در عمل چشم لیزیک است."

فمتولیزیک

عمل فمتولیزیک، یکی از بهترین  و دقیق‌ترین گزینه‌ها جهت اصلاح عیوب انکساری چشم است. در این جراحی لیزری جراح با استفاده از دو لیزر به اصلاح عیوب چشم می‌پردازد.

تفاوت این روش با روش لیزیک نحوه ایجاد برش در قرنیه است؛ در این روش لیزر باعث بسیار ظریفی در عمق قرنیه در حدود ۹۰ تا ۱۱۰ میکرون درون آن انجام می‌شود. این روش کاملاً با استفاده از نور لیزر انجام می‌شود، قرنیه برش داده شده و بافت‌های زیرین آن با استفاده از تابش نور اصلاح می‌شوند.

این عمل جهت رفع عیوب انکساری برای قرنیه‌های بسیار نازک مناسب است. و در مقایسه با دیگر روش‌ها ایمن‌تر است و سرعت بهبودی نیز بیشتر خواهد بود. از مزایای درمان با این روش می‌توانید به این موارد اشاره کنیم.

  • اندازه‌گیری دقیق ضخامت فلپ قرنیه
  • کاهش ریسک آسیب قرنیه در طی عمل جراحی
  • کاهش ریسک ابتلا به آستیگماتیسم بعد از عمل جراحی

اپی لیزیک

اپی لیزیک یکی از روش‌های تصحیح بینایی توسط لیزر است، که در عمل مشابه لازک و لیزیک است، با این تفاوت که اغلب برای چشم‌هایی با وضعیت ویژه‌تر کاربرد دارد. از این روش لیزری معمولا برای بیمارانی که قرنیه‌های نازک‌تری دارند، استفاده می‌شود.

لازک

عمل لازک چشم یکی دیگر از روش‌های اصلاح عیوب انکساری چشم است. در این روش پوسته سطحی قرنیه با استفاده از یک وسیله مخصوص برداشته شده و سطح قرنیه لیزر می‌شود. سپس لایه‌ای که به‌وسیله لیزر تراشیده شده، طی چند روز خود به خود ترمیم خواهد شد.

بعد از روش فمتولیزیک انجام عمل لازک رایج‌ترین روش از بین بردن عیوب انکساری چشم است.

به گفته متخصصان چشم:

"عمل لازک جز بی‌خطرترین جراحی های اخیر است که در عین سادگی، بزرگترین دغدغه را از دوش افراد برمیدارد. لازک چشم در 99 درصد مواقع افراد را از زدن عینک برای همیشه نجات می‌دهد. به‌همین‌دلیل است که عمل لازک چشم در سراسر دنیا رایج و گسترده شده است."

عمل prk

عمل پی آر کی، قدیمی‌ترین عمل جراحی برای لیزر چشم و تصحیح عیوب انکساری است، این جراحی در مقایسه با دیگر روش‌ها دوره نقاهت طولانی‌تری داشته اما مزایای خاص خود را نیز دارد.

در این روش لیزری در ابتدا لایه بیرونی قرنیه با استفاده از لیزر اکسایمر حذف می‌شود و سپس شکل بافت قرنیه تغییر می‌یابد، لایه بیرونی قرنیه پس از طی چند روز بازسازی می‌شود.

عمل prk، روشی مناسب برای حذف عینک است.

همانطورکه اشاره شد به انجام این عمل ممکن است بهبودی تا چندین روز ادامه داشته باشد و این می‌تواند خطر عفونت و یا ضعف بینایی چشم را به‌همراه داشته باشد. مزیت عمل پی ار کی حذف خطر کاهش ضخامت قرنیه است.

باتوجه‌به گفته و بررسی پزشکان متخصص چشم:

"افرادی که عمل prk انجام داده‌اند، حدود 90 درصد به نتیجه موردنظر خود رسیده‌اند و حتی باگذشت زمان هم دچار هیچ مشکلی نشده‌اند. بااین‌حال با برسی بیماران مختلف دریافت شده است که عمل چشم prk به عواملی مانند تجربه پزشک و شرایط بدنی بیمار وابسته است و تنها افرادی می‌بایست عمل پی ار کی را انجام دهند که پزشک تا حدی پیش‌بینی مثبتی برای وی داشته باشد."

نحوه انتخاب بهترین عمل برای حذف عینک

هنگامی‌که برای برداشتن عینک و درمان قطعی و سریع اقدام می‌کنید، در وهله اول، پزشک روش‌های لیزر درمانی را توصیه می‌کند اما اگر به هر دلیلی مانند کمبود ضخامت قرنیه امکان لیزر درمانی نباشد پزشک سایر روش‌های غیرلیزری را جهت رفع عیوب انکساری در نظر می‌گیرد.

سخن پایانی

عیوب انکساری، رایج‌ترین اختلالات بینایی هستند که باعث دوربینی، نزدیک بینی یا آستیگمات می‌شود. یکی از بهترین راه‌ها برای رفع این مشکل لیزر درمانی است. امروزه روش‌های مختلفی برای انجام لیزر چشم وجود دارد، اما بیماران برای انتخاب بهترین روش باید به پزشک مراجعه کنند، تا پس از بررسی‌های دقیق، انجام آزمایشات، تصویربرداری ضخامت دقیق قرنیه و میزان انحنا، مشکل آن بررسی شود؛ تا بهترین شیوه جراحی انتخاب گردد.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با عمل های چشم می‌توانید به سایت دکتر مریم روشنی مراجعه کنید:

https://dr-roshani.com/

آدرس: سعادت آباد، سرو شرقی ، ابتدای خیابان سوم، نبش نسترن ، پلاک ۲۴، واحد ۲ – ساعات کاری شنبه و دوشنبه ۵ تا ۷ و نیم عصر

شماره تماس: ۰۲۱۲۶۷۴۱۵۰۸

تاریخ: 1401/02/11