هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
سه شنبه، 1 خرداد 1397
ساعت 07:09
به روز شده در :

 

 

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‎های اجتماعی دنبال کنید

 

پنجشنبه 23 آذر 1396 ساعت 15:36 2017-12-14 15:36:02
شناسه خبر : 281104
بيش از 50 نفر از اساتيد حوزه و دانشگاه يزد در نامه اي به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، نسبت به طرح دوفوريتي حضور اقليت ها در شوراهاي اسلامي شهر و روستا واکنش نشان دادند.
بيش از 50 نفر از اساتيد حوزه و دانشگاه يزد در نامه اي به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، نسبت به طرح دوفوريتي حضور اقليت ها در شوراهاي اسلامي شهر و روستا واکنش نشان دادند.

گروه سیاسی_رجانیوز: بیش از 50 نفر از علما و اساتید حوزه و دانشگاه یزد در نامه ای از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی خواستند به طرح دوفوریتی حضور اقلیت ها در شوراهای اسلامی شهر و روستا رأی ندهند.

 

متن نامه به این شرح است:

 

بسمه تعالی

 

محضر محترم نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی

 

باسلام و صلوات بر محمد و آل محمد و با احترام؛ به استحضار می رساند اخیراً در مجلس شورای اسلامی کلیات طرحی تصویب شد که برخی از مواد آن ورود اقلیت ها را به شوراهای اسلامی شهر و روستا تسهیل می نماید.

 

این در حالی است که فقهای شورای نگهبان در تاریخ 23/1/96 عضویت غیرمسلمان ها را در شورای شهرهایی که اکثریت آن مسلمان هستند، به اتفاق آراء خلاف شرع اعلام نمودند. این فقهای بزرگوار علاوه بر استناد به ادله قرآنی و شرعی به فرمایش حضرت امام خمینی(ره) در تاریخ 12/7/1358 استناد کردند که در یک سخنرانی چند بار تأکید می کنند عضو شورای شهر باید مسلمان باشد.[1] عجیب آن که برخی می گویند منظور امام(ره) از غیرمسلمان «کمونیست ها» بوده است درحالی که همه می دانند واژه غیرمسلمان هم شامل کفاری مانند کمونیست ها می شود و هم شامل اهل کتاب. چگونه و با چه قرینه ای می توان ادعا کرد منظور امام (ره) فقط کمونیست ها بوده است؟

 

وانگهی امام(ره) در همین سخنرانی می فرماید البته آن هایی که غیرمسلم هستند برای خودشان شوراهایی ممکن است تعیین کنند. آیا منظور امام این بوده است که کمونیست ها و چپی های مارکسیست برای خودشان شورایی تشکیل دهند؟ کاملاً واضح است که منظور ایشان از غیرمسلمان، اقلیت های رسمی کشور بوده است که می توانند برای خود شورا یا انجمن تشکیل دهند. توجه جنابعالی را به حرکت انقلابی علماء و مردم در برابر لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی در دولت اسد...علم جلب نموده که شرط اسلام را از انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان برداشت. به راستی آیا این طرح دوفوریتی در راستای برداشته شدن شرط اسلام از انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان نیست؟ آیا ما پس از انقلاب اسلامی و این همه شهید به 55 سال قبل بازمی گردیم؟

 

نماینده محترم

 

مگر نه این است که هر کاری را باید به متخصصش واگذار کنند و آیا نظر دربارهء احکام و مسائل فقهی در تخصص فقها نیست؟آیا صحیح است کسی که تخصص و سررشته ای در فقه ندارد درباره عضویت اقلیت های دینی در شوراهای اسلامی شهر و روستا به بحث فقهی بپردازد؟ مسائل فقهی دلایل متعددی دارند و چه کسی گفته تنها دلیل فقها برای مخالفت با این امر فقط و فقط قاعده نفی سبیل است؟ شاید به جهت چندین دلیل اجتهادی و فقاهتی دیگر باشد.

 

شکی نیست که عضویت اقلیت ها در شورای اسلامی شهر و روستا با عضویت محدود آنان در مجلس شورای اسلامی- همان گونه که یکی از فقهای شورای نگهبان فرموده اند – قابل مقایسه نیست.

 

خداوند در آیه 28 سوره آل عمران می فرماید: افراد باایمان نباید غیرمسلمانان را به جای مؤمنان دوست و متولی امور خود(ولی خود) بگیرند و هرکس چنین کند هیچ رابطه ای باخدا ندارد. به راستی کسی که می تواند با وضع عوارض و تصویب طرح های شهری برای جامعه اسلامی تصمیم بگیرد، متولی بخشی از امور مسلمین نشده است؟

 

مگر شوراهای اسلامی شهر و روستا «شورا» نیستند؟ و مگر در قرآن نمی فرماید: کار مسلمانان بین خودشان به شور و مشورت گذاشته می شود؟ آیا خداوند در آیه 38 سوره شورا نمی فرماید: «وامرهم شورا بینهم». در این آیه شریفه با توجه به ضمیر«هُم» ما را متوجه این نکته می کند که کار مسلمانان در میان خودشان به شور گذاشته می شود ( نه آنکه با غیر ایشان و غیرمسلمانان به شور گذاشته شود.)

 

هرگاه کسی عضو شورای شهر شود باید به مسائل شهر آشنا باشد و از امور مختلفی ازجمله مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر مطلع گردد. به همین دلیل است که هر شورایی، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی دارد. عضو شورا مَحرم شورا است و این در حالی است که خداوند در سوره مبارکه آل عمران آیه 118 می فرماید: «ای اهل ایمان، از غیر خودتان برای خود مَحرم راز نگیرید». علاوه بر آن ما شیعیان مکرر در زیارت نامه هایی مانند زیارت جامعه با ائمه هدی عهد می بندیم که از غیر از ایشان (و شیعیانشان) کسی را "وَلیجه" و همراز و محرم نگیریم. آری این آیات قرآن و احادیث برای ما غریب و ناآشنا می نماید اما واقعیت این است که مسلمانان حق ندارند غیرمسلمانان را مَحرم خود بگیرند.

 

مورخان نوشته اند: به خلیفه دوم پیشنهاد شد یک مسیحی را کاتب خود قرار دهد اما او به آیه 118 آل عمران استشهاد کرد و گفت: در این صورت من غیرمسلمان را مَحرم خود گرفته ام؟!

چگونه یک غیرمسلمان می تواند در مورد شهرسازی با معیارهای اسلامی نظر دهد و در مورد قبرستان مسلمانان و کاربری های فرهنگی و مذهبی تصمیم بگیرد؟!

 

نماینده محترم

 

آیا نمایندگان مجلس در پیشگاه قرآن سوگند نخورده اند که پاسدار حریم اسلام باشند؟ از این گذشته عموم نمایندگان قبل از آنکه نماینده باشند مسلمان و مقلّد مراجع تقلید هستند. چگونه می توانند به طرحی رأی بدهند که یقین دارند یا حداقل احتمال می دهند خلاف شرع است؟! به راستی شما عزیزان «احتمال» نمی دهید این طرح خلاف شرع باشد؟ خصوصاً بعد از اجماع فقهای شورای نگهبان؟! اگر فرض شود مصلحت در عضویت اقلیت ها در شورای شهر است آیا تقابل با شورای نگهبان و فقهای محترم آن به ضرر نظام نیست؟

 

امید است شما فرزندان اسلام و ارادتمندان پیامبر بزرگوار اسلام(ص) بارأی مخالف خود مانع خوشحالی کسانی شوید که از تطابق قوانین ایران با شرع مقدس ناخرسند و از تخریب شورای نگهبان خوشنود می شوند.

 

امضاء کنندگان:

حضرت آیت الله سید کاظم مدرسی(امام جمعه بخش مرکزی یزد)، حضرت آیت الله سید محمدجواد آیت اللهی(امام جمعه موقت یزد و استاد حوزه)، حجت الاسلام رضا شریفی( مسئول دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان یزد)، حجت الاسلام دکتر مجید غضنفری(دکترای فقه و اصول)، حجت الاسلام حسین انوری(امام جمعه علی آباد)، حجت الاسلام علی حبیبیان( مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) و استاد حوزه و دانشگاه)،حجت الاسلام سید مهدی صدرالساداتی(مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه پیام نور استان یزد)، حجت الاسلام دکتر محمدحسین فهیم نیا(عضو هیئت علمی دانشگاه یزد و استاد حوزه)، حجت الاسلام سید محسن حسینی پور(معاونت تبلیغ حوزه علمیه استان یزد)، حجت الاسلام حمیدرضا مطهریان(عضو دو دوره شورای اسلامی شهر یزد)، حجت الاسلام محمد شاکر اردکانی(استاد حوزه )، حجت الاسلام روح الله مروتی(دکتری اخلاق، استاد حوزه و دانشگاه)، حجت الاسلام محمدمهدی حر زاده(مسئول دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه ها)، حجت الاسلام علی اکبر علیا نژاد(فعال فرهنگی)، حجت الاسلام مهدی پرنیان(فعال فرهنگی)، حجت الاسلام میر فخرالدینی(استاد حوزه)، حجت الاسلام محمد خواجه(مسئول آموزش حوزه علمیه حضرت امام(ره))، حجت الاسلام محمد مزّین(استاد حوزه)، حجت الاسلام کاظم محسنی(استاد حوزه)، حجت الاسلام محمدرضا فلاح(استاد حوزه)، حجت الاسلام سید محمدکاظم میر جلیلی(استاد حوزه)، حجت الاسلام محمدرضا ضیغمیان(استاد حوزه)، حجت الاسلام سید احمد میر عبدالهی(استاد حوزه)، حجت الاسلام محمدعلی سلطانی (استاد حوزه و مدیر مدرسه علمیه شفیعیه)، حجت الاسلام حمید حامدی(استاد حوزه و معاون حوزه علمیه امام خمینی(ره))، حجت الاسلام ابوالفضل قاسم شریفی(استاد حوزه و معاون حوزه علمیه امام خمینی(ره))، حجت الاسلام علیرضا دهقانی(استاد حوزه)، حجت الاسلام ابراهیم دشت آبادی(استاد حوزه و معاون آموزشی حوزه مصلا)، حجت الاسلام غلامحسین رحیمی(استاد حوزه)، حجت الاسلام عباس اخوان(استاد حوزه)، حجت الاسلام مهدی وحید پور(استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس رسانه)، حجت الاسلام حسن زارع (استاد حوزه و دانشگاه( دکتر ابوالقاسم عاصی(عضو هیئت علمی و دکترای علوم قرآن و حدیث)، دکتر محمدرضا شایق(عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه یزد)، دکتر علیرضا فاخر زاد(عضو هیئت علمی و دکترای فلسفه و کلام اسلامی)، دکتر احمد محتشمی( عضو هیئت علمی دانشگاه و فعال فرهنگی)، دکتر ابراهیم دهقان(دکتری تاریخ اسلام ، فعال فرهنگی و مدرس دانشگاه)، دکتر حسین ابوئی(دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی و مدرس دانشکده الهیات دانشگاه یزد)، دکتر محمدحسین فلاح( عضو هیئت علمی و فعال فرهنگی)، دکتر علیرضا یاراحمدی(عضو هیئت علمی و فعال فرهنگی)، مهندس محمدرضا حسینی( مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد مدیریت امور شهری)، مهندس احسان خواجه رضایی(مدرس دانشگاه و فعال فرهنگی)، دکتر محمدعلی میرعلی(دکترای رسانه و استاد دانشگاه)، دکتر محمدرضا فخرآبادی(عضو هیئت علمی و دکترای فقه و حقوق)، ، دکتر محمدرضا دهقانی(عضو هیئت علمی و مسئول دفتر فرهنگی دانشگاه آزاد واحد یزد)، دکتر محمدتقی گل محمدی(عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه یزد)، دکتر سید کاظم میر جلیلی(عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه یزد). 1]- فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) در خصوص شرایط اعضاء شورای شهر : ....افراد باید اولاً مسلمان باشند؛ و ثانیاً معتقد به نهضت باشند؛ امین باشند در کارهایشان؛ ایمان حقیقی داشته باشند؛ متعهد باشند نسبت به احکام اسلام؛ سوابق خلاف و سوء نداشته باشند. از روحانیون هم باید تعیین بشود. از اهل بازار هم باید باشد. از آن صنف های دیگر هم باید باشد. لکن، همه باید در این معنا شرکت داشته باشند که مُسْلِم [باشند]. و البته آن هایی که غیرمسلم هستند برای خودشان شوراهایی ممکن است تعیین کنند، لکن مسلم و متعهد به اسلام متعهد به این نهضت؛ معتقد به این نهضت؛ مخالف با طاغوت، انحراف چپ و راستی نداشته باشد (صحیفه نور - جلد 10 - صفحه 219.) همیشه موفق و پیروز باشید والسلام



x