هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
سه شنبه، 28 اسفند 1397
ساعت 02:39
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‎های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 14 آبان 1391 ساعت 13:10 2012-11-4 13:10:34
شناسه خبر : 125203

براستی که شهید «حسن باقری» یا همان «غلامحسین افشردی» یکی از نابغه‌های دوران جنگ بود، ولی بعد از 25 سال از پایان جنگ تحمیلی تنها تصویر و چند دست‌نوشته از او باقی مانده است. بزرگراه شهید باقری، کوچه شهد باقری یا فرهنگ‌سرایی به این نام و چند بنا به نام این شهید بزرگ، تنها نام این شهید را زنده نگه‌ داشته ولی نسل امروز هیچ شناختی از این شهید ندارد.

 
امروز وقتی سخن از بابایی، شیرودی و کشوری به میان می‌آید، همه آنها را می‌شناسند؛ چرا که قدرت تصویر و سینما این را ثابت کرده است. مستند آخرین «روزهای زمستان» یکی از فیلم‌هایی است که در لیست درخشان فیلم‌های دفاع‌ مقدس به کارگردانی محمدحسین مهدویان درباره زندگی شهید حسن باقری در این روزها در حال پخش است. مستند آخرین روزهای زمستانی کاریست که حدود 50 درصد صحنه‌های آن واقعی و مربوط به دهه 60 است.
 
جالب است که در این فیلم از صوت‌های واقعی شهید باقری در جنگ استفاده شده است.
 
به گزارش ایسنا «محمدحسین مهدویان» کارگردان سریال آخرین روزهای زمستانی و «مهدی زمین‌پرداز» بازیگر نقش شهید باقری در روزهای پایانی نمایشگاه مطبوعات مهمان غرفه روزنامه تهران‌ امروز شدند.
 
تبلیغات آخرین روزهای زمستان کم بود
 
مهدویان در این گفت‌وگو از نبود تبلیغات مناسب برای این برنامه می‌گوید.
 
« متاسفانه تبلیغات در خصوص این فیلم بسیار ضعیف است . چیزی که فهمیدیم این بود که مردم تلویزیون نگاه نمی‌کنند و این یک واقعیت است؛ در واقع اگر مردم فیلمی را در تلویزیون دنبال کنند باید تبلیغات آن را خارج از فضای تلویزیون یعنی روزنامه، مجله و... ببینند و تبلیغات در تلویزیون کم است.
 
تکرار مستند جنگ ضروری است
 
از کارگردان مستند آخرین روزهای زمستان سوال کردیم آیا تکرار این گونه مستندها به روایت جنگ به معرفی بزرگان کمک می‌کند؟
 
وی در این‌باره می‌افزاید: اینکه چنین فیلم‌هایی تکرار شود بستگی دارد که مردم چقدر از این موضوع خوششان می‌آید و در صورتی که تاثیرگذار باشد، باید حتما تکرار شود. در حال حاضر فیلم‌هایی که درباره زندگینامه افراد نوشته می‌شود، مخاطبان خاصی دارند. ساخت اینگونه فیلم‌ها در همه جای دنیا وجود دارد. با اینکه ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که جوانان در کنار رشد فکری در معرض رسانه‌های مختلف قرار دارند اما در کشورمان به چیزی افتخار نمی‌کنیم؛ چرا که افتخاراتمان را نمی‌شناسیم. یکی از کارهایی که باید انجام داد، این است که زندگی بزرگانمان را بسازیم و یکی از روش‌های خوب برای این موضوع ساخت درام مستند است.
 
امکان رقابت مستند جنگ در سینمای خانگی
 
مهدویان درباره رقابت چنین مستندهایی در سینمای خانگی هم می‌گوید: هنوز مطمئن نیستم که این اتفاق براحتی بیفتد. از آنجا که در جهان درام مستند را بصورت صنعتی تولید و بازار و تشکیلات عرضه را برای آن فراهم می‌کنند باید برای ساخت فیلم خوب، تکثیر و توزیع درست و تبلیغات خوب در کنار هم اتفاق بیفتد که در این صورت می‌توان گفت شاید چنین فیلم‌هایی هم در سبد سینمای خانگی مردم قرار گیرد. با وضعیتی که در حال حاضر سینمای ایران دارد این موضوع کمی دور از ذهن است اما امیدواریم این موضوع محقق شود.
 
سراغ بنیاد شهید نرفتم
 
از کارگردان این مستند در مورد همکاری بنیاد شهید برای تهیه فیلم سوال شد که وی در این‌باره گفت: بخش عمده‌ای از تحقیقات ما در موسسه شهید باقری انجام شده و صداهای کار شده از آرشیو این موسسه است. در واقع برای صداگذاری فیلم، چند هزار دقیقه صداها را گوش دادیم. اصلا سراغ بنیاد شهید نرفتیم و چیزی از آنها نخواسیتم. بنده در این مدت (از سال 83 تا کنون) درباره کارهای مستندی که در روایت فتح هم انجام داده‌ام به بنیاد شهید و از این دسته ارگان‌ها مراجعه نکرده‌ام. سیستم بنیاد شهید طوری نیست که بشود با آنها کار کرد.
 
حضور «آخرین روزهای زمستان» در جشنواره فجر
 
مهدویان درباره ساخت فیلم سینمایی آخرین روزهای زمستان نیز می‌گوید: «می‌خواهیم فیلم بلندی به صورت مستند از این مجموعه در بیاوریم که اگر بتوانیم آن را آماده کنیم در بخش مستند جشنواره فجر امسال شرکت می‌کنیم اما اینکه به صورت سینمایی نمایش داده شود، بسیار سخت است. ساخت فیلم‌های تاریخی به تحقیقات مفصل نیاز دارد و نمی‌شود با یک تحقیق و تخیل ساده یک مجموعه فیلم را ساخت؛ ما برای فیلم آخرین روزهای زمستان نزدیک یک سال و نیم روی جزئیات کار و تحقیق کردیم و این درحالی بود که منابع کافی را از موسسه شهید باقری در دست داشتیم.
 
لوکیشن تهران دهه 50 را نداریم
 
وی درباره مشکلات ساخت فیلم‌ نیز می‌گوید: یکی از معضلات ما فیلم‌برداری در تهران بود. چرا که باید در تهران امروزی، سکانس‌های مربوط به دهه 50 را فیلم‌برداری می‌کردیم و این امر بسیار مشکل بود. در ابتدا می‌خواستیم برای ضبط این سکانس به شهرک سینمایی برویم اما منصرف شدیم؛ چرا که این شهرک برای بازه زمانی که ما می‌خواستیم، مناسب نبود.
 
اتفاقی وارد این سریال شدم
 
مهدی زمین‌پرداز بازیگر نقش شهید باقری نیز درباره حضورش در این فیلم مستند می‌گوید: اتفاقی بود که وارد این کار شدم. من با ابراهیم حمیدی که انتخاب بازیگر را عهده‌دار بود، در دانشکده هنر همکلاسی بودیم و چون چهره‌ام در ذهن او باقی مانده بود، من را به عنوان بازیگر نقش انتخاب کرد.
 
بازیگر نقش شهید باقری درباره زیباترین دیالوگش هم گفت: یک شب آقای مهدویان که چندین صدا از این شهید گوش داده بود، گفت باید صحنه این قسمت را بگیریم. به او گفتم من باید تمرین کنم، اینطوری نمی‌توانم ولی وی اصرار کرد. این سکانس درباره زمانی بود که شهید باقری با رحیم صفوی صحبت می‌کرد و می‌گفت می‌خواهم به جلو بروم اما رحیم صفوی نمی‌گذاشت که شهید باقری به جلو برود و این سماجت‌ها از طرف باقری و رحیم صفوی ادامه داشت؛ همانند زمانی بود که بچه‌ای به مادرش اصرار می‌کرد و او با سن کم اما صدایی پخته مقاومت می‌کرد. این سکانس از فیلم را بدون هیچ تمرینی توانستم بازی کنم که برایم بسیار لذت داشت.
 
وی ادامه داد: نمی‌توانم بگویم این فیلم روی زندگی‌ام تاثیرگذار نبوده، چرا که وقتی یک برگ هم روی زمین می‌افتد تاثیر خود را می‌گذارد. حسن باقری و امثال این شهید که شاید فرمانده هم نبودند آن‌قدر زندگی‌های قشنگی داشتند که تاثیر خود را روی افراد می‌گذارند.