هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 20 ارديبهشت 1403
ساعت 03:59
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 ساعت 20:03
سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 19:48 ساعت
2024-4-23 20:03:07
شناسه خبر : 380030
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان با اشاره به حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان تشریح کرد: صادرات ایران به پاکستان با وجود تحریم‌ها در سال گذشته، ۲ میلیارد و ۷۹ میلیون دلار به میزان وزنی ۴ میلیون و ۳۷۹ هزار تن بوده است.
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان با اشاره به حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان تشریح کرد: صادرات ایران به پاکستان با وجود تحریم‌ها در سال گذشته، ۲ میلیارد و ۷۹ میلیون دلار به میزان وزنی ۴ میلیون و ۳۷۹ هزار تن بوده است.
گروه اقتصاد-رجانیوز: روابط اقتصادی ایران با کشورهای همسایه علی‌الخصوص پاکستان پس از آغاز فعالیت دولت سیزدهم گسترش پیدا کرد. اخیرا نیز آیت‌الله رئیسی طی سفری دو روزه به این کشور تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی را امضا کرده که می‌توانند حجم مبادلات اقتصادی میان این دو کشور را به شدت رشد داده و بازار خوبی برای کالاهای ایرانی ایجاد کنند.
 
به گزارش رجانیوز، پاکستان کشوری است که کالای چندانی برای تولید و صاردات ندارد اما می‌تواند پذیرای کالاهای خارجی از سوی کشورهایی همچون ایران باشد. به همین دلیل نیز گسترش روابط اقتصادی میان ایران و پاکستان می‌تواند بازار خوبی را برای کالاهای ایرانی به وجود آورده و سرمایه‌گذاری پاکستانی‌ها را به همراه داشته باشد.
 
به همین سبب فهیمه دامرودی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان در گفت‌وگو با رجانیوز، ظرفیت‌های اقتصادی این کشور را تشریح کرده و با اشاره به اشتراکات میان دو کشور بیان کرد: ایران و پاکستان بیش از ۱۰۰ کیلومتر مرز مشترک داشته و قرابت‌های فرهنگی و قومی، قبیله‌ای نیز با یکدیگر دارند. پاکستان یک کشور مصرف‌کننده است و در زمینه تولید، کالای زیادی ندارد و به همین دلیل ایران می‌تواند در زمینه کالاهای کشاورزی، تجهیزات پزشکی، انرژی، گاز و... با پاکستان کار کند. 
 
وی در ادامه افزود: یکی از مهم‌ترین کالاهایی که ایران می‌تواند در پاکستان سرمایه‌گذاری کند، خوراک دام و طیور، مواد کشتارگاهی و پروتئینی است، چون مواد اولیه آن کُلش برنج است که در پاکستان به وفور یافت می‌شود. به همین دلیل نیز ایران فرصت سرمایه‌گذاری در این زمینه را دارد.
 
دامرودی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های تجاری در پاکستان تاکید کرد: زمینه‌های تجاری-اقتصادی ایران و پاکستان بسیار متنوع هستند و کالاهایی که پاکستان از ایران وارد می‌کند، در بر گیرنده انواع کالاها از جمله تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، کشاورزی، مواد پروتئینی و کشتارگاهی و... است.
 
 
حجم مبادلات تجاری میان ایران و پاکستان چقدر است؟
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان با اشاره به حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان تشریح کرد: صادرات ایران به پاکستان با وجود تحریم‌ها در سال گذشته، ۲ میلیارد و ۷۹ میلیون دلار به میزان وزنی ۴ میلیون و ۳۷۹ هزار تن بوده و میزان واردات ایران از پاکستان ۶۷۴ میلیون دلار به وزن ۵۵۴ هزار تن بوده است. 
 
وی در ادامه افزود: بیشترین کالایی که ایران از پاکستان وارد می‌کند، برنج است اما غیر از برنج در سال ۱۴۰۲ گاو زنده، شتر، دانه کنجد، موز و پارچه نیز از جمله اقلام وارداتی از پاکستان بوده‌اند.
 
دامرودی در تشریح کالاهای صادراتی ایران به پاکستان بیان کرد: کالاهایی که ایران به پاکستان صادر می‌کند، تنوع زیادی دارند. از جمله این کالاها اجاق گاز رومیزی، آب معدنی، آب مرکبات، پلی اتیلن، پارافین، پاک کننده‌های صنعتی، پسته با پوست تازه یا خشک، فرآورده‌های گاز و پتروشیمی، کنسروها، بستنی‌ها، انواع شربت‌ها، تایر خودرو، پودر کاکائو، پوست حیوانات و... هستند که می‌توان مدعی بود فهرست کالاهای صادراتی ایران به پاکستان بسیار طولانی است. ما از ارزان‌ترین کالا مثل سنگ‌پا تا گران‌ترین را به پاکستان صادر می‌کنیم. پاکستان چون مصرف‌کننده است و کالایی برای تولید ندارد، غالباً به کشورهای دیگر نیازمند است تا بتواند نیازهای کشورش را تأمین کند.
 
این مقام مسئول در خصوص جمعیت این کشور نیز بیان کرد: جمعیت پاکستان طبق آمار رسمی نزدیک به ۲۵۰ میلیون نفر و طبق آمار غیر رسمی ۳۰۰ میلیون نفر است. همین جمعیت زیاد باعث می‌شود که از کشورهای دیگر درخواست‌های زیادی داشته باشد.
 
رشد چشمگیر تبادلات تجاری ایران و پاکستان
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان با اشاره رشد چشمگیر حجم مبادلات در دولت سیزدهم اظهار کرد: تبادلات تجاری در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد چشمگیری داشته و افزایش صادرات خیلی بیشتر بوده است. تنوع اقلام صادراتی نیز رشد خوبی داشته است. 
 
وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه دولت سیزدهم روی کشورهای همسایه متمرکز شده و با توجه به اینکه پاکستان همیشه با ایران اعلام همبستگی کرده، به‌رغم اختلافاتی که گاهی به وجود می‌آیند، روابط ایران و پاکستان همیشه مثبت بوده است. در دولت سیزدهم به نسبت دولت‌های قبلی افزایش مرزهایمان با پاکستان اتفاق افتاد و شاهد بازگشایی بازارچه‌های مرزی بوده‌ایم.
 
این مقام مسئول اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ قرارداد تهاتری بین ایران و پاکستان – اتاق‌های بازرگانی زاهدان و کویته - امضا شد اما هنوز عملیاتی نشده است. ما طرح خودمان را پیشنهاد دادیم ولی نیاز است که سازمان‌های دولتی حمایت کنند تا ما بتوانیم با پاکستان به نتیجه برسیم. گفتنی است که پاکستان تا سال گذشته جزو لیست خاکستری اف.ای.تی.اف بود. سال گذشته از این لیست درآمد و وضعیتش سبز شد و حالا راحت‌تر می‌تواند تبادلات را انجام بدهد اما به واسطه عدم وجود روابط بانکی، کار مقداری برای ما سخت شده است. البته تهاتر کمی مسائل را حل می‌کند.
 
دامرودی با اشاره به سفر رئیس جمهور به پاکستان بیان کرد: قرار است در سفر رئیس‌جمهور به پاکستان، یک سری توافقنامه‌ها و قراردادهایی منعقد بشوند. اگر بین ایران و پاکستان تجارت آزاد برقرار شود، تعرفه‌های گمرکی کاهش پیدا می‌کنند. در حال حاضر چین با پاکستان تجارت آزاد دارد و قیمت کالاها در آنجا به‌مراتب از ایران پائین‌تر است. اگر تجارت آزاد بین دو کشور برقرار شود، قیمت کالاها پایین می‌آید و ایران می‌تواند کالاهای بسیار بیشتری را به پاکستان صادر کند. همچنین یک‌ سری از کالاها جزو تعرفه‌های ترجیحی هستند که تعرفه‌هایشان بالا بوده و امکان واردات وجود ندارد. تجارت آزاد می‌تواند مشکل را حل کند. 
 
وی در ادامه افزود: یکی از مواردی که دولت سیزدهم روی آن کار می‌کند، در حوزه انرژی و خط لوله صلح است که امکان انتقال گاز ایران به پاکستان را میسر می‌سازد. خط لوله صلح، گاز ایران را به پاکستان و هند می‌رساند. در تفاهم‌نامه‌هایی که امضا شده‌ است، ایران متعهد شده که تا ۲۵ سال گاز را به قیمت توافقی به هند و پاکستان برساند. اگر این اتفاق بیفتد، کمک‌کننده خواهد بود و حجم روابط را در زمینه انرژی و دیگر بخش‌ها افزایش می‌دهد. در حال حاضر مرزها عادی است و به‌رغم تنش‌های موجود در منطقه، مرزها باز هستند و مشکلی وجود ندارد. پاکستان در این زمینه با ایران اعلام همبستگی کرده و این مسئله باعث می‌شود که این دو کشور در کنار هم رشد کنند.
 
 
نقل و انتقالات بانکی از طریق کشورهای ثالث
دامرودی در خصوص مبادلات بانکی ایران و پاکستان بیان کرد: در حال حاضر به واسطه تحریم‌ها ما هیچ مبادله بانکی مستقیمی با پاکستان نداریم اما شرکت‌ها توانسته‌اند با کمک گرفتن از کشورهای ثالث روی نقل و انتقال بانکی با پاکستان کار کنند. اگر ایران و پاکستان بتوانند توافق کنند که بانک مشترکی بین این دو کشور افتتاح شود، روابط تجاری ما خیلی بیشتر می‌شود. همانطور که گفته شد، حجم روابط تجاری ما با پاکستان در حال حاضر دو میلیارد است که در صورت حل این مسئله به شش میلیارد هم می‌رسد. 
 
نگاهی به تفاهم‌نامه‌های مهم میان ایران و پاکستان 
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان در خصوص تفاهم‌نامه‌های این سفر اظهار کرد: قرار است دو توافقنامه امضا شود که تأثیر به‌سزایی در امنیت منطقه خواهد داشت و تا حد زیادی می‌توانند از تروریسم جلوگیری و منطقه امنی را ایجاد کنند.
 
وی همچنین ادامه داد: بین ایران و پاکستان زمینه‌های همکاری زیادی وجود دارد؛ از جمله انرژی، بازرگانی، تبادلات اقتصادی و... قرار است در این سفر در باره تجارت آزاد صحبت شود و انتقال خط لوله گاز ایران به پاکستان از دیگر بحث‌های این سفر است. 
 
رقابت هند و پاکستان بر سر سرمایه‌گذاری در چابهار ایران
فهیمه دامرودی با اشاره به نقش چابهار در مبادلات تجاری ایران و پاکستان تشریح کرد: پاکستان چابهار را رقیب خود می‌داند، چون هند در چابهار سرمایه‌گذار است. ولی ایران معتقد است که اینها مکمل یکدیگرند و می‌توانند در کنار یکدیگر فعالیت کنند. 
 
وی در ادامه افزود: پاکستان و چین پروژه سی‌پک را با هم انجام دادند و ایران نتوانست در این پروژه جایگاهی داشته باشد. اگر تجار پاکستانی از ظرفیت‌های ایران استفاده و در چابهار سرمایه‌گذاری کنند، رشد چشمگیر تبادلات اقتصادی رقم خواهد خورد. همچنین ما منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه را داریم که پاکستانی‌ها می‌توانند به آنجا بیایند و حتی زمین بگیرند و سرمایه‌گذاری کنند؛ البته این اتفاق به شرط این است که پاکستان بپذیرد، بندر چابهار و بندر گوادر مکمل هم هستند.
 
انتهای پیام/