هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
دوشنبه، 31 ارديبهشت 1403
ساعت 06:26
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 20 بهمن 1399 ساعت 13:14
دوشنبه 20 بهمن 1399 13:02 ساعت
2021-2-8 13:14:43
شناسه خبر : 344111
 به کوری چشم همه آن اجنبی‌هایی که چشم دیدن استقلال و عزت ما را ندارند، انقلاب اسلامی چهل و دو ساله شد. انقلابی که تحقق بخش آرمان ملتی بود که سالها به امید «استقلال» از بیگانه، زیستند و حتی در حسرت رهایی، از از دنیا رفتند.
به کوری چشم همه آن اجنبی‌هایی که چشم دیدن استقلال و عزت ما را ندارند، انقلاب اسلامی چهل و دو ساله شد. انقلابی که تحقق بخش آرمان ملتی بود که سالها به امید «استقلال» از بیگانه، زیستند و حتی در حسرت رهایی، از از دنیا رفتند.

«استقلال» و «آزادی»؛ دو‌ مقوله‌ای است که هر ساله در چنین ایامی زیاد می‌شنویم. اما از آنجایی که خیلی هایمان تمام عمر را در استقلال و آزادی زیسته‌ایم، آنطور که باید، معنای این دو مفهوم برایمان قابل درک نیست و صرفاً در حد شعار میدانیمش.

‌برای درک معانی والای این دو مفهومی که برای ما فقط در حد کلمه است، باید به عقب برگردیم؛ به سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی.

‌دوم؛ جنگ دوم جهانی در جریان است. سوم شهریور ۱۳۲۰ علیرغم اعلام بی‌طرفی از سوی ایران، شوروی از شمال و شرق و انگلیس از جنوب و غرب، به این بهانه که رضاخان با فاشیست‌ها همکاری می‌کند، شهرها را بمباران و ایران را به اشغال خود در می‌آورند؛ چند ساعت بیشتر طول نکشید.

‌سوم؛ اشغال یعنی احاطه تمام و کمال اجنبی بر زندگی و امورات یک کشور و ملت‌اش. همان کاری چه انگلیس‌ها و شوروی با مردم ما کردند.

‌دوباره مثل ایام جنگ اول؛ مثلاً قوت لایموت مردم را مصادره می‌کردند و ملت گرسنگی می‌کشیدند و به همین خاطر بود که دوباره همچون ایام جنگ اول، بحران شدیدی در زمینه مواد غذایی و سلامت مردم به وجود آمد و مردم به ناچار مجبور شدند با خاک اره گذران زندگی کنند.

‌اما این فقط بعد مادی و ظاهری ماجرا بود. روی دیگر اشغال و استعمار، پایمال شدن غرور و شرافت یک ملت است. شوروی و بیشتر انگلیس‌ها، با اشغال ایران، غرور مردم ما را زیر پوتین‌هایشان له کردند.

‌با این‌حال بالاخره با اتمام جنگ دوم، روس‌ها و انگلیس‌‌ها خاک ما را ترک کردند. ما به استقلال و آزادی رسیدیم؟خیر. انگلیس رفت و آمریکا آمد و چه بسا وابستگی‌مان به اجنبی بیش از پیش شد.

چهارم؛ فیلم ۲۵ ثانیه‌ای که در زیر آمده، سکانسی از سریال «در چشم باد» است. قبل‌تر از این سکانس، «آق‌تقی» که نیروی شهربانی است، در پایتخت ایران توسط یک سرباز انگلیسی متوقف و بازرسی می‌شود. «آق‌تقی» که کاری از دستش بر نمی‌آید، پس از تحمل حقارت زیر پوتین‌های یک سرباز اجنبی و خلاصی از دست او، در فراق حیثیت و شرافت از دست رفته‌اش، اشک می‌ریزد. «آق‌تقی» نماد ملت ایران است. ملتی که آرزویش رهایی از اجنبی‌ست.


‌پنجم؛ به کوری چشم همه آن اجنبی‌هایی که چشم دیدن استقلال و عزت ما را ندارند، انقلاب اسلامی چهل و دو ساله شد. انقلابی که تحقق بخش آرمان ملتی بود که سالها به امید «استقلال» از بیگانه، زیستند و حتی در حسرت رهایی، از از دنیا رفتند.

در یک کلمه؛ انقلاب اسلامی زندگی عزتمندانه را به ما بازگرداند.

‌پس زنده باد انقلاب اسلامی و درود بر بنیانگذارش «روح‌الله» و فرزندان شهیدش.