هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
دوشنبه، 31 ارديبهشت 1403
ساعت 03:23
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 ساعت 17:12
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 04:31 ساعت
2024-5-8 17:12:06
شناسه خبر : 380436
با وجود تحرکی که در مذاکرات آتش بس وجود دارد، اعضای کابینه جنگی  رژیم تصمیم گرفتند که اسرائیل به اقدامات خود در رفح برای فشار نظامی به ‏حماس برای پیشبرد آزادی گروگان‌ها و دیگر اهداف جنگ ادامه دهد.
با وجود تحرکی که در مذاکرات آتش بس وجود دارد، اعضای کابینه جنگی رژیم تصمیم گرفتند که اسرائیل به اقدامات خود در رفح برای فشار نظامی به ‏حماس برای پیشبرد آزادی گروگان‌ها و دیگر اهداف جنگ ادامه دهد.
گروه بین‌الملل-رجانیوز: پس از مذاکرات طولانی در خصوص آتش‌بس بین میانجیگران، مقاومت فلسطینی و رژیم صهیونیستی، نهایتا حماس موافقت خود با توافق تعدیل‌شده پیشنهادی مصر را اعلام کرد. این مسئله اما به مانند دفعات قبلی با مخالفت و بهانه‌گیری رژیم صهیونیستی روبرو شد و آن‌ها در اقدامی تهاجمی از تصمیم قاطع خود مبنی بر حمله به رفح خبر دادند.
 
این مسئله باعث شد تا تقلای آمریکا برای قبولاندن توافق به اسرائیل نیز زیر سوال رفته و جایگاه هژمونیک آن‌ها در خاورمیانه و تعاملاتی که با رژیم صهیونیستی داشتند، تنزل پیدا کند. منابع عبری به المانیتور اعلام کرده‌اند که تحرکات آمریکا در مذاکرات اخیر باعث ناامیدی و سوءظن عمیق مقامات ارشد اسرائیل در مورد نقش ایالات متحده در مذاکرات آتش‌بس شده است؛ اتفاقی که می‌تواند بر مذاکرات آینده نیز تأثیر منفی بگذارد
 
به گزارش رجانیوز، روز دوشنبه در خبری اعلام شد که حماس پیشنهاد آتش بس مصر و قطر برای توقف جنگ هفت ماهه با رژیم صهیونیستی را پذیرفته است. جنبش حماس در بیانیه ای بیان داشت که اسماعیل هنیه این خبر را در تماس تلفنی با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر و عباس کامل، رئیس اطلاعات مصر، اعلام کرده است.
 
خلیل الحیا، یکی از مقامات ارشد حماس به الجزیره گفت که توافق مورد نظر این گروه، یک آتش بس ۴۲ روزه در مرحله اول است که شامل آزادی زنان، سربازان زن، سالمندان و بیماران می شود. اسرائیل به ازای هر غیرنظامی آزاد شده، اسرای فلسطینی را که زیر سن قانونی، زن و سالخورده هستند آزاد خواهد کرد. 
 
روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت به نقل از ‏مقامات اسرائیلی گزارش داد که حماس پیشنهاد اولیه آتش‌بس را نپذیرفته و نسخه تعدیل شده توسط مصر را ‏قبول کرده است.  
 
این روزنامه همچنین از مقامات رژیم صهیونیستی نقل کرده است که مصری‌ها به طور یک‌جانبه ‏همه پارامترها را تغییر دادند تا حماس موافقت کند. این پیشنهاد برای اسرائیل قابل قبول نیست.‏
 
پس از مدتی دولت رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در حال بررسی این طرح است و هیئتی را برای ‏گفتگو در مورد جزئیات آن به قاهره می‌فرستد. در  بیانیه  کابینه رژیم صهیونیستی افزوده شده است که «اگرچه ‏مفادآتش‌بسی که حماس با آنها موافقت کرده است با خواسته‌های اسرائیل فاصله دارد، اما اسرائیل هیأتی از ‏میانجی‌ها را اعزام می کند تا به طور کامل از امکان دستیابی به توافق تحت شرایط مورد قبول خود استفاده کند».‏
 
در همین حال رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند، اعضای کابینه جنگی این رژیم اواخر دوشنبه شب در این ‏رابطه به صورت تلفنی گفتگو کرده‌اند و پس از این، دفتر نخست وزیری این رژیم در بیانیه‌ای ‏اعلام کرد: «کابینه جنگ به اتفاق آرا تصمیم گرفت که اسرائیل به اقدامات خود در رفح برای فشار نظامی به ‏حماس برای پیشبرد آزادی گروگان‌ها و دیگر اهداف جنگ ادامه دهد».‏
 
تمام این‌ها درحالی است که مخالفان کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر و خانواده‌های اسرای صهیونیست، روز چهارشنبه خیابان «ایالون» در تل‌آویو را مسدود کرده و خواستار توافق با مقاومت فلسطین برای بازگرداندن اسرا و برقراری آتش بس در نوار غزه شدند. رسانه‌های صهیونیستی روز گذشته نیز از انسداد خیابان ایالون توسط خانواده های اسرای صهیونیست خبر داده بودند. 
 
کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه نتایج نظرسنجی جدیدی را منتشر کرد که براساس آن، ۵۶ درصد صهیونیست های معتقدند که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم، به حفظ حیات سیاسی خود بیش از هرچیز دیگری اهمیت می دهد. براساس نتایج این نظرسنجی، فقط ۳۰ درصد افراد نظرسنجی شده معتقدند که آزادی اسرای صهیونیست برای نتانیاهو اولویت دارد.
 
آتش‌بس در کار نیست؛ اسرائیل وارد رفح شده است
 
ارتش رژیم صهیونیستی صبح روز سه‌شنبه تایید کرد که نیروهای این رژیم شبانه وارد منطقه شرقی رفح شده و گذرگاه رفح در مرز غزه با مصر را اشغال کرده‌اند. تاکنون بیش از ۱۵۰ هدف توسط آن‌ها مورد حمله قرار گرفته شده است و عملا کنترل رفح در اختیار ارتش رژیم قرار دارد.
 
وائل ابوعمر، مسئول ارتباطات جنبش حماس در گذرگاه رفح، صبح روز سه‌شنبه تصویری از ورود یک تانک اسرائیلی به گذرگاه رفح را در ایکس منتشر کرد. وی در حاشیه همین تصاویر افزود: «ورود افراد و کالاها از مصر به طور کامل متوقف شده است».
 
این اخبار در حالی منتشر شده است که دولت بایدن آخرین تلاش خود را برای جلوگیری از حمله به رفح انجام می دهد. بیل برنز، رئیس سیا برای مذاکرات آتش‌بس در منطقه باقی حضور دارد و دیپلماسی شاتل بین مصر، قطر و اسرائیل را پیگیری می‌کند.
 
همچنین جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «در حال حاضر در مرحله حساسی هستیم. ما پاسخی از حماس دریافت کردیم. بیل برنز در تلاش است تا آن را ارزیابی کند و با اسرائیلی ها تفاهم کند. نمی‌دانم که از الان حساس‌تر می‌شود یا نه».
 
کربی در پاسخ به سوالی پیرامون تخلیه امروز فلسطینی‌ها از رفح به منظور آماده‌سازی برای عملیات مورد انتظار رژیم صهیونیستی در آنجا گفت: «ما نمی‌خواهیم شاهد عملیات‌هایی در رفح و اطراف آن باشیم که امنیت را برای مردمی که به دنبال پناهندگی و سرپناه هستند، دشوارتر کند».
 
با وجود تحرکی که در مذاکرات آتش بس وجود دارد، ارتش اسرائیل در ساعت ۱۰:۱۸ شب دوشنبه اعلام کرد که حملاتی را علیه اهداف حماس در شرق رفح انجام داده است.
 
خبرگزاری صفا وابسته به جنبش حماس نیز از حمله هوایی اسرائیل به مرکز خانیونس و محله های التنور و الجنیه در شرق رفح خبر داد.
 
این درحالی است که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه تلفنی با بنیامین نتانیاهو  گفت‌وگو کرد و صراحتا مخالفت آمریکا با حمله اسرائیل به رفح را که ۱.۴ میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، تکرار کرد.
 
با این وجود کابینه رژیم صهیونیستی نسبت به تصمیم خود مبنی بر حمله به رفح، جدی هستند و در این معادله از رویارویی با اصلی‌ترین متحد خود نیز ابایی ندارند. 
 
مقامات اسرائیلی ادعا می‌کنند که دولت بایدن از آخرین پیشنهاد توافق آتش‌بس که مصر و قطر با حماس مذاکره کردند، اطلاع داشت، اما قبل از اینکه حماس روز دوشنبه اعلام کرد که آن را پذیرفته است، اسرائیل را در جریان قرار نداده‌اند. یک مقام بلندپایه آمریکایی در این خصوص به المانیتور گفت: «دیپلمات‌های آمریکایی با همتایان اسرائیلی درگیر شده‌اند. هیچ چیز غافلگیر کننده‌ای وجود نداشته و همه چیز به طرفین اعلام شده است.
 
اهمیت مسئله مذکور آنجایی روشن می‌شود که این قسمت باعث ناامیدی و سوءظن عمیق مقامات ارشد اسرائیل در مورد نقش ایالات متحده در مذاکرات آتش‌بس شده است و علاوه بر اینکه می‌تواند بر مذاکرات آینده تأثیر منفی بگذارد، نقش آمریکا در معادله مذکور را نیز تضعیف خواهد کرد.
 
انتهای پیام/