هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
دوشنبه، 31 ارديبهشت 1403
ساعت 11:13
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

جمعه 14 بهمن 1401 ساعت 14:21
جمعه 14 بهمن 1401 13:52 ساعت
2023-2-3 14:21:09
شناسه خبر : 364660
در بدور ورود امام خمینی به فرانسه، رئیس سرویس اطلاعات فرانسه به ساواک پیشنهاد می‌کند که امام را ترور کنند اما ساواک از بازخورد شهادت امام  توسط مردم ترسید و این پیشنهاد را قبول نمی‌کند.
در بدور ورود امام خمینی به فرانسه، رئیس سرویس اطلاعات فرانسه به ساواک پیشنهاد می‌کند که امام را ترور کنند اما ساواک از بازخورد شهادت امام توسط مردم ترسید و این پیشنهاد را قبول نمی‌کند.
گروه تاریخ-رجانیوز: امام خمینی، رهبرِ در تبعیدِ انقلاب، مهرماه ۱۳۵۷ عراق را به مقصد فرانسه ترک کرد. پاسپورت و مدارک آنها از نظر قانونی مشکلی نداشت؛ او و همراهان کم‌تعدادش نیازی به گرفتن ویزا برای اقامت سه‌ماهه در فرانسه نداشتند.
 
به گزارش رجانیوز؛ این سفر هم ساواک و هم سرویس اطلاعاتی فرانسه را غافلگیر کرده است. اولین کسی که این خبر را به تهران مخابره می‌کند، شاپور بهرامی، سفیر ایران در پاریس است. رئیس‌جمهور فرانسه که در سفر برزیل به سر می‌برد، پیامی رسمی به آیت‌الله می‌دهد؛ با این مضمون که از نظر ما سفر شما به فرانسه، توریستی و اقامتتان در کشور ما موقت خواهد بود و در این بازه زمانی، باید از فعالیت سیاسی خودداری کنید. ساواک هم در پیامی فوری از سرویس اطلاعاتی فرانسه می‌خواهد درباره همراهان و افراد مرتبط با آیت‌الله خمینی اطلاعاتی کسب و خطوط تلفن محل اقامتش را نیز شنود کند.
 
چند روز بعد، ۲۰ مهرماه، سرتیپ علی‌محمد کاوه، معاون اطلاعات خارجی ساواک، در یک سفر سه‌روزه راهی پاریس شد تا با مقامات اطلاعاتی فرانسه درباره مهمان جدیدشان تبادل نظر کند. او فردای آن روز با کنت الکساندر دمارانش، رئیس سرویس اطلاعات فرانسه، ملاقاتی سه ساعت و نیمه دارد. دمارانش در این ملاقات می‌گوید که اخراج آیت‌الله از عراق، پیشنهاد چندی پیش او به صدام بوده است. او همچون ساواک، برخی اطرافیان امام مثل قطب‌زاده و بنی‌صدر را به خاطر تفکرات متمایل به چپشان، کمونیست می‌نامد و می‌گوید گویا آنها قصد دارند آیت‌الله را به ایتالیا ببرند. دمارانش صراحتا به نماینده ساواک پیشنهاد می‌کند «خوب است وسایل رفتن او به ایتالیا فراهم شود و با استفاده از هرج‌ومرجی که در آنجا است، عوامل شما به آسانی می‌توانند او را از بین ببرند.» 
 
 
کاوه که متوجه می‌شود فضای ذهنی دمارانش بیش از ساواک از واقعیات ایران دور است پاسخ می‌دهد «اگر چنین کاری بشود، آیا تصور نمی‌کنید از این شخص شهید ساخته شود و حربه جدیدی بدست کمونیست‌ها داده شود که با استفاده از روش‌های خاص تبلیغاتی خود از آن بهره‌برداری کنند؟» و در ادامه به ماجرای فوت مرحوم حجت‌الاسلام کافی در جریان یک تصادف و شکل‌گیری موج شایعات درباره شهادت او توسط رژیم شاه در چند ماه قبل اشاره می‌کند. دمارانش از پیشنهادش عقب می‌نشید و کوتاه پاسخ می‌دهد «صحیح است، این کار درستی نیست.»
 
انتهای پیام/