هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
دوشنبه، 31 ارديبهشت 1403
ساعت 07:47
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

سه شنبه 8 آذر 1401 ساعت 15:41
سه شنبه 8 آذر 1401 15:14 ساعت
2022-11-29 15:41:17
شناسه خبر : 362809
نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران معتقد است، سوآپ گاز روسیه برای کشورمان بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند جایگاه سیاسی و اقتصادی ایران را ارتقا دهد اما رسیدن به این مهم به راحتی امکان پذیر نیست.
نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران معتقد است، سوآپ گاز روسیه برای کشورمان بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند جایگاه سیاسی و اقتصادی ایران را ارتقا دهد اما رسیدن به این مهم به راحتی امکان پذیر نیست.

گروه اقتصادی-رجانیوز: با شروع دولت سیزدهم در کنار رویکرد دور زدن تحریم‌ها و مذاکره برای رفع موقت تحریم، استراتژی سومی ذیل خنثی سازی تحریم‌ها پیگیری شد. در این رویکرد با مفروض دانستن ماندگاری تحریم‌های غرب و آمریکا سیاستگذاران به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردند که اساسا نقش تحریم‌ها از بین برود و هیچگاه نگرانی در این باره وجود نداشته باشد.

ساخت پالایشگاه‌های فراسرزمینی که به نوعی تضمین کننده صادرات نفت و تامین بنزین کشورمان به حساب می‌‌آید و سوآپ گاز ارزان و مازاد روسیه در شرایط ناترازی گاز در ایران و قراردادهای بلند مدت ذیل عضویت در سازمان‌های بین‌المللی مانند شانگهای را می‌توان ذیل استراتژی خنثی سازی تحریم‌ها تفسیر کرد.  

 

در همین باره آرش نجفی، نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با رجانیوز با اشاره به تاثیر سوآپ گاز روسیه بر بهبود موقعیت سیاسی ایران در منطقه اظهار کرد: با شروع جنگ روسیه و اوکراین کشورهای اروپایی نسبت به این اتفاق موضع گرفتند و تحریم‌های مختلفی را روی محصولات روسی اعمال کردند که مهم‌ترین این تحریم‌ها در حوزه انرژی و بویژه گاز اتفاق افتاد. بدین ترتیب روسیه با حجم زیادی گاز بلا استفاده رو به رو شد که می‌بایست به کشورهای دیگر صادر یا سوآپ کند.

 

وی افزود: به عبارت دیگر ایران با بهره‌گیری از گاز مازاد روسیه می‌تواند تبدیل به هاب انرژی و گاز منطقه شود؛ موضوعی که شروع شده و در دست پیگیری است. این فرصت فوق‌العاده می‌تواند مقدمه‌ای برای روابط استراتژیک و پایدار بین ایران و کشورهای وارد کننده گاز و خود روسیه باشد.  

 

نجفی ادامه داد: دولت سیزدهم بحث عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، احداث پالایشگاه‌های  فراسرزمینی و حالا موضوع سوآپ گازی روسیه را پیگیری کرده و به پیشرفت‌های خوبی نیز در این زمینه‌ها دست یافته است.

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به اینکه تمام این اتفاقات باعث بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل و نیز افزایش اشتغال در این حوزه می‌شود، می‌توان گفت در این زمینه هم برای اقتصاد ایران بسیار ارزشمند است.

 

وی افزود: به عقیده من تغییر رویکرد در تجارت انرژی با اقداماتی مانند پالایشگاه فراسرزمینی، سوآپ گاز و... می‌تواند به طور موثری موقعیت سیاسی و اقتصادی کشور را بهبود دهد.

 

نجفی، بیان کرد: تبدیل شدن به هاب گازی منطقه مستلزم مدیریت قوی و تعاملات جدی با کشورهای منطقه است، لذا تبدیل شدن به هاب انرژی یا گازی منطقه به آسانی و به زودی اتفاق نمی‌افتد.

 

این عضو اتاق بازرگانی با لزوم نگاه گسترده‌تر نسبت به ارتباط با کشورهای همسایه از سوی دولت، گفت: مسلما تبدیل ایران به هاب گازی منطقه صرفا در حوزه انرژی برای کشورمان منافع ندارد و در دیگر بخش‌های اقتصادی دیگر نیز مفید خواهد بود.

 

انتهای پیام/