هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 08:07
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

سه شنبه 9 اسفند 1401 ساعت 18:17
سه شنبه 9 اسفند 1401 17:59 ساعت
2023-2-28 18:17:09
شناسه خبر : 365339
در روزهای پیشین، کشورهای متعددی در اروپا در اعتراض به سیاست‌های ناتو و حمایت کشورشان از اوکراین دست به تجمع اعتراضی زدند. کشورهایی که به‌نظر می‌رسد از پروژه بی‌ثمر اوکراین خسته شده‌اند.
در روزهای پیشین، کشورهای متعددی در اروپا در اعتراض به سیاست‌های ناتو و حمایت کشورشان از اوکراین دست به تجمع اعتراضی زدند. کشورهایی که به‌نظر می‌رسد از پروژه بی‌ثمر اوکراین خسته شده‌اند.
گروه بین‌الملل-رجانیوز: در شروع دومین سال جنگ روسیه و اوکراین، وضعیت جهان و بالاخص اروپا تغییرات زیادی نسبت به روزهای آغازین عملیات نظامی روسیه به خود دیده است. در ابتدا برخی گمان می‌کردند روسیه دچار خطایی محاسباتی شده و این برنامه‌ای از سوی غرب برای کشاندن این کشور به باتلاقی پرهزینه بوده است اما امروز به‌نظر می‌رسد مسئله بسیار پیچیده‌تر از این‌گونه تحلیل‌ها است.
 
به گزارش رجانیوز؛ ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در سخنرانی سالانه خود وضعیتی را ترسیم کرد که تا حدود موجب شگفتی بسیاری شد. او بی‌پروا از ادامه جنگ سخن می‌گفت و آمادگی خود را برای درگیری‌ طولانی مدت نشان داد. این در حالی است که قصه «مقاومت اوکراین» این‌روزها در غرب شنوندگان کمتری پیدا کرده است و بسیاری این داستان را دیگر نمی‌پذیرند.
 
از جمهوری‌خواهان آمریکا گرفته که وعده انتخاباتی‌شان در انتخابات میان‌دوره کاهش کمک‌ها به اوکراین بود تا راست‌گرایان ملی‌گرای اروپا که اصلا اعتقادی به حمایت از دلقک دست‌نشانده اوکراین ندارند و امروز مردم اروپا که علیه سیاست‌های ناتو دست به تجمع می‌زنند.
 
این تظاهرات در کشورهای زیادی در اروپا در جریان است و شامل آلمان، انگلیس، ایتالیا، اسپانیا و پرتغال می‌‎‌شود. یکی از عوامل مهم شکل‌گیری چنین تجمعاتی بحران‌های اقتصادی ناشی از حمله روسیه به اوکراین بوده است. در این دو سال تورم در اروپا افزایش یافته است و بحران انرژی نیز شرایط را برای صنایع اروپا دشوار کرده است؛ بحرانی که رئیس سازمان جهانی انرژی اخیرا در گفتگوی خود با پولیتیکو، از حادتر شدن وضعیت آن در سال آینده خبر داد.
 
روز یکشبنه در شهر پاریس و دیگر شهرهای فرانسه، اعتراضاتی پیرامون عضویت این کشور در ناتو و حمایت دولت مکرون از سیاست‌ها این اتحاد نظامی و اوکراین برپا شد. این تظاهرات برای دومین هفته پیاپی در حال برگزاری است و توسط حزب راستگرای این کشور ترتیب داده شده است. حزبی که رهبری آن بر عهده «فلورین فلیپ‌پات» است که خود شخصا در تجمع پاریس حضور داشت.
 
گزارش‌ها حاکی از آن است که استقبال عموم مردم از این دست راهپیمایی‌های اعتراضی رو به افزایش است. طبق آمار در این تجمع اخیر حدود ده هزار نفر حاضر شدند که نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته است. و علاوه بر این تجمع ده هزار نفری پاریس، در سی نقطه دیگر کشور فرانسه نیز تجمعاتی برپا شد.
 

 


اعتراض مردم اسپانیا به ناتو | دانلود فیلم 

 
یک روز پیش از فرانسه نیز، اسپانیا صحنه اعتراض مردم به عضویت این کشور در ناتو بود. مردم این کشور در روز شنبه سیاست‌های غرب نسبت به اوکراین را «جنگ افروزانه» توصیف کردند و حمایت‌های نظامی را باعث امتداد جنگ و همچنین بی‌نتیجه دانستند. علاوه بر تشکل‌های حزبی در اسپانیا، گروه‌های ضد جنگ نیز که معمولا موضع نزدیک‌تری به غربی‌ها دارند از این تجمع حمایت کردند و به ناتو اعتراض کردند.
 
چندی پیش نیز آمریکا صحنه اعتراضات جدی نسبت به کمک‌های این کشور به اوکراین بود. به گزارش رسانه‌های آمریکایی دولت این کشور از روز آغاز جنگ تاکنون حدود صد میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است. رقمی که مورد انتقاد مخالفین بایدن و عموم مردم قرار گرفته است و همچنین هزینه‌های این کشور را افزایش داده است.
 

 


اعتراض آمریکایی‌ها به ناتو | دانلود فیلم 

 
غربگرایان داخلی؛ نمی‌بینند یا نمی‌خواهند ببینند؟
زمینه‌سازی غرب برای جنگ در اوکراین و پس از آن ایجاد یک مقاومت در این کشور، قرار بود داستانی برای بالا بردن دیوار میان غرب و شرق و کاهش سرعت پیشرفت کشورهای شرقی باشد اما گویا ورق برگشته است. مقاومت اوکراین برای بخش جدی از سیاسیون غرب، آنقدرها هم مسئله حیثیتی نیست و اصلاحات اقتصادی برای آنها اولویت است.
 
این تجمعات البته برای غربگرایان داخلی نیز اتفاق حیرت‌انگیزی محسوب می‌شود. آن‌ها عادت کرده بودند که جمهوری‌اسلامی را محکوم کنند که برای منافع خود در کشورهای اطراف سرمایه‌گذاری نکند. امروز اما در مواجهه با پروژه شکست خورده اوکراین و مخالفت‌های مردم و سیاسیون غرب از ادامه این حمایت‌های بی‌ثمر از اوکراین و بازیگر دست‌چندمی که رئیس‌جمهور این کشور است، سکوت کرده‌اند و شاید با خود می‌‌گویند: «لابد غربی‌ها یک چیزی می‌دانند!».
 
انتهای پیام/