هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
شنبه، 1 ارديبهشت 1403
ساعت 04:24
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 24 دى 1401 ساعت 19:59
شنبه 24 دى 1401 19:46 ساعت
2023-1-14 19:59:59
شناسه خبر : 364034
در همان روزهای  اول سال جدید، پسرخاله رهبر جنبش سیاهپوستان آمریکا توسط پلیس کشته شد. این قتل سومین قتل پلیس آمریکا در سال جدید بوده است. مرگ کنان اندرسون موجب واکنش رسانه‌ها و فعالین حقوق سیاهان شده است.
در همان روزهای اول سال جدید، پسرخاله رهبر جنبش سیاهپوستان آمریکا توسط پلیس کشته شد. این قتل سومین قتل پلیس آمریکا در سال جدید بوده است. مرگ کنان اندرسون موجب واکنش رسانه‌ها و فعالین حقوق سیاهان شده است.

گروه بین‌الملل-رجانیوز: پسرخاله رهبر جنبش «زندگی سیاهان ارزش دارد»، کنان اندرسون روز گذشته به دست مامور پلیس فدرال به دلیل ضربه بیش از حد با شوکر کشته شد. این قتل، نمونه دیگری از خشونت عنان گسیخته پلیس ایالات متحده است که با واکنش‌های منفی زیادی از سوی مردم و رسانه‌ها رو به رو شده است.

 
به گزارش رجانیوز به نقل از پایگاه تحلیلی آیدیا استریم؛ دوربین لباس پلیس قاتل کنان اندرسون، و خانواده مقتول نحوه کشته شدن وی را تایید می‌کند. قتلی که به دلیل ضربات پیاپی شوکر در وسط خیابان اتفاق افتاد.
 
کنان اندرسون، معلم دبیرستان ۳۱ ساله، که به دلیل تصادف رانندگی در حال فرار از دست پلیس بود دستگیر شد. پس از دستگیری حدود ۹۰ ثانیه برای کمک درخواست می‌کند؛ پلیس اما بدون اعتنا به این موضوع با شوکر به وی ضربه می‌زند و او به پس از انتقال به بیمارستان می‌میرد.
 
مرگ اندرسون، یکی از سه قتلی بود که در سال جاری به‌خاطر برخوردهای خشونت بار پلیس آمریکا رخ داده است. این موضوع باعث ایجاد مجدد مطالبه اصلاح عملکرد پلیس‌ها در آمریکا شده است. خشونت‌هایی که در غالب مواقع، با چاشنی نژادپرستانه همراه بوده است.
 
کالرز (رهبر جنبش سیاهپوستان در آمریکا) در مصاحبه با ان‌پی‌آر گفت: «من ۲۲ سال است برای احقاق حقوق سیاهان تلاش کرده‌ام. همیشه در حال مطالعه مشکلات دیگران بوده‌ام اما این نخستین بار است که یکی از افراد خانواده‌ام دچار چنین مشکلی می‌شود و توسط پلیس به قتل می‌رسد».
 
او در ادامه افزود: «این حقیقت فاجعه‌باری است که هر فردی فارغ از عملکرد و جایگاهش ممکن است توسط بحران خشونت در پلیس آمریکا، آسیب ببیند و حتی به قتل برسد و ما باید کاری انجام دهیم».
 
پلیس ایالتی لس‌آنجلس اگر چه در هر سه مورد فیلم‌های این قتل‌ها را منتشر کرده است؛ اما این تصاویر دستکاری و تقطیع شده‌اند. رئیس پلیس این ایالت در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به این موضوع گفت: «ما فیلم‌ها را ۴۵ روز محرمانه نگه خواهیم داشت و سپس منتشر خواهیم کرد؛ زیرا نمی‎‌خواهیم از آنها سواستفاده شود».
 
 

 

بنا به گزارشی که دپارتمان پلیس ایالتی لس آنجلس منتشر کرده است. مامور پلیسی که نامش هنوز منتشر نشده است، بعد از ظهر روز سوم ژانویه، کنان اندرسون را دستگیر می‌کند. رفتار او از همان ابتدا خشونت‌آمیز بوده است. کنان اندرسون از مردم درخواست کمک می‌کند اما پلیس به ضربه زدن با شوکر ادامه می‌دهد.
 
اندرسون در ابتدا موفق به گریختن می‌شود و در میانه خیابان شروع به دویدن می‌کند اما مجددا به دست مامور پلیس می‌افتد و توسط وی به قتل می‌رسد. او ابتدا به بیمارستان منتقل می‌شود و با گذشت چند ساعت می‌میرد.
 
کالرز، که ویدیوی این اتفاق را همراه با خانواده درجه یک کنان تماشا کرده بود، گفت: «حس ترس زیادی را در چهره پسرخاله خود می‌بیند».
 
این قتل که در امتداد یک تصادف رانندگی رخ داد، احساسات خانواده وی را بیش از پیش برانگیخت و کالرز در مصاحبه خود با بغض گفت: «نمی‌دانم کنان از لحاظ روحی و ذهنی در چه شرایطی بوده است. وقتی کسی تصادف می‌کند نیاز به کمک دارد و شاید از لحاظ روحی به‌هم ریخته باشد، خشونت ورزی پلیس به او بی‌رحمانه و ظالمانه بوده است».
 
پلیس لس آنجلس مدعی است که نقش شوکر در کشته شدن اندرسون هنوز روشن نیست. البته گزارش پزشک قانونی نشان می‌دهد کنان اندرسون به دلیل ایست قلبی مرده است. شوک ناشی از فشار الکتریسته احتمالا عامل این ایست قلبی بوده است و این ادعای پلیس رد خواهد شد.
 
در فیلم منتشر شده از دوربین پلیس، جمعیت زیادی دور او بودند. تخمین زده می‌شود حدود هشت پلیس در صحنه حضور داشتند اما رد یک شوکر بر بدن وی باقی مانده است. این جنایت مورد اعتراض فعالین حقوق سیاهان قرار گرفته است.
 
وقتی قاتلین داعیه‌دار می‌شوند
پیش از این نیز قتل «جورج فلوید» توسط ماموران پلیس، اعتراض مردم و فعالین مدنی را برانگیخت. اعتراضاتی که ماه‌ها طول کشید و باعث کشته شدن افراد زیادی شد. با توجه به رفتار غیرمسئولانه پلیس لوس‌آنجلس، ممکن است این‌بار نیز اعتراضاتی شکل بگیرد.  ماجرای خشونت پلیس در آمریکا، گویا قرار نیست به پایان برسد و تبعیض علیه رنگین‌پوستان در این کشور نهادینه شده است.
 
آمریکا در روزهای اغتشاشات مشغول محکوم کردن جمهوری‌اسلامی ایران، به علت اجرا کردن قانون در مقابل اغتشاشگران بود. آنها دستگاه انتظامی کشور را متهم به خشونت‌ورزی می‌کردند اما هنوز چند ماه از آنروزها نگذشته است که پلیس آمریکا، سه نفر را در سال جدید کشته است. با این حال اما مقامات این کشور دست از اقدامات و اظهارات مداخله‌جویانه علیه ایران و دیگر کشورها بر نمی‌دارند.
 
انتهای پیام/