هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
شنبه، 1 ارديبهشت 1403
ساعت 14:19
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 9 آذر 1401 ساعت 19:27
چهارشنبه 9 آذر 1401 19:05 ساعت
2022-11-30 19:27:16
شناسه خبر : 362863
نگاهی به عملکرد وزارت علوم در دو ماه گذشته، در مواجهه با افرادی که نام دانشجو را یدک می‌کشند اما با رکیک‌گویی‌ها و اقدامات وحشیانه‌ که در تاریخ جنبش دانشجویی ایران سابقه نداشته است، نشان می‌دهد که این وزارت‌خانه رویکرد درستی را در پیش نگرفته است.
نگاهی به عملکرد وزارت علوم در دو ماه گذشته، در مواجهه با افرادی که نام دانشجو را یدک می‌کشند اما با رکیک‌گویی‌ها و اقدامات وحشیانه‌ که در تاریخ جنبش دانشجویی ایران سابقه نداشته است، نشان می‌دهد که این وزارت‌خانه رویکرد درستی را در پیش نگرفته است.

گروه سیاست-رجانیوز: معاون وزیر علوم اخیرا در مصاحبه‌ای اظهار کرده است که دانشجویان غایب، از دانشگاه حذف نخواهند شد. این در حالی‌ست که فضای دانشگاهی در چند وقت اخیر، آسیب زیادی را متحمل شد.

 

نگاهی به عملکرد وزارت علوم در دو ماه گذشته، در مواجهه با افرادی که نام دانشجو را یدک می‌کشند اما با رکیک‌گویی‌ها و اقدامات وحشیانه‌ که در تاریخ جنبش دانشجویی ایران سابقه نداشته است، نشان می‌دهد که این وزارت‌خانه رویکرد درستی را در پیش نگرفته است. در واقع وزارت علوم نتوانسته با اقدامات تنبیهی مناسب از جایگاه و شان «دانشجو» و «دانشگاه» حراست کند.

 

به گزارش رجانیوز؛ در دو ماه گذشته و پس از آغاز سال تحصیلی جدید، دانشگاه‌های کشور شاهد اتفاقات بی‌سابقه‌ای از سوی افرادی که تنها نام دانشجو یدک می‌کشند، بودند؛ از فحش‌های رکیک و حمل انواع سلاح‌های سرد تا تخریب اموال دانشگاه و تهدید دانشجویان و اساتیدی که با آشوبگران همراهی نمی‌کردند. یکی از اصلی‌ترین نقشه‌ها برای دور کردن دانشگاه از رسالت علمی خود، ترغیب دانشجویان به شرکت نکردن در کلاس‌ها بود.

 

عده‌ای از دانشجویان که در صحنه‌ی تخریبگری و فحاشی حضور فعالی داشتند، تبلیغ زیادی برای این نقشه کردند. در بعضی دانشگاه‌های کشور، به‌خاطر فضایی که این افراد به وجود آوردند کلاس‌هایی تعطیل شد. برگزار نشدن کلاس‌ها، به همه دانشجویان آسیب وارد کرد و همه آنها از فعالیت علمی-فرهنگی محروم کرد.

 


حمله نادانشجویان امیرکبیر به ساختمان مرکزی این دانشگاه | دانلود فیلم 

 

نظیر این اقدامات در کشورهای غربی و دانشگاه‌های مطرح جهان، قطعا با برخورد شدید روبه‌رو می‌شد. برای مثال در اتفاقات می۶۸ُ فرانسه، پس از مدتی دولت با مداخله نظامی مانع آشوب‌ها شد.

 

حال در چنین شرایطی که همه‌ی ساحت‌های علمی و فرهنگی دانشگاه، مورد توهین این افراد قرار گرفت، معاون وزیر علوم چندی پیش در مصاحبه‌ای گفت: «دانشجویانی که در کلاس‌ها حاضر نبودند از امتحانات حذف نمی‌شوند و می‌توانند در کلاس‌های جبرانی شرکت کنند».

 

این تصمیم ایرادهای اساسی زیادی دارد. عده‌ای عملا دوماه به ساحت «دانشگاه» توهین کردند و هر تخریبی در توانشان بود انجام دادند و به جای برخورد (برخوردی که مهمترین کارکردش، احقاق حق دانشجویان دیگر است) با آن‌ها، برای‌شان امتیاز قائل شده است.

 

این امتیازات محدود به حذف نشدن نیست؛ بلکه کلاس‌های جبرانی نیز برگزار خواهد شد. نکته مهم دیگر این است که بسیاری از کلاس‌ها نه با میل دانشجویان، بلکه به دلیل غیبت اساتید برگزار نشد. چنین تصمیمی ممکن است دانشگاه را در آینده با عواقب زیادی رو به رو کند.

 

دانشگاه اگر برای افراد فحاش و تخریبگر محدودیت به وجود نیاورد، از رسالت علمی خود بازخواهد ماند. نمی‌شود انتظار داشت فضای دانشگاه به دور از تنش و در آرامش باشد اما با اخلالگران برخورد نکرد.

 


حمله نادانشجویان شریف به سلف این دانشگاه | دانلود فیلم 

 

البته علت این تصمیم اینطور بیان می‌شود که غالب دانشجویان خواستار برگزاری کلاس بودند اما با متشنج شدن وضعیت و غیبت برخی از اساتید آنها نیز به ناچار نتوانستند در کلاس‌ها شرکت کنند. این مسئله نیز دلیل درستی برای برخورد نکردن با دانشجویان هنجارشکن نیست.

 

بهتر بود دانشجویان خاطی شناسایی و با آنها برخورد شود. حداقلی‌ترین برخوردی که می‌توانست بازدارندگی ایجاد کند حذف این دانشجویان از امتحانات بود. در صورتی که با برهم زدن نظم دانشگاه و تخریب ساحت علمی این نهاد مقابله نشود، ممکن است در آینده دانشجویان اخلالگر بدون هیچ دغدغه‌ای دست به برهم زدن محیط علمی دانشگاه بزنند.

 

انتهای پیام/



کلیدواژه ها »