هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
سه شنبه، 28 فروردين 1403
ساعت 14:17
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

سه شنبه 17 آبان 1401 ساعت 21:47
سه شنبه 17 آبان 1401 21:41 ساعت
2022-11-8 21:47:37
شناسه خبر : 362314
انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا بطور رسمی آغاز شد. این انتخابات اهمیت زیادی برای حزب دموکرات و رئیس جمهور فعلی دارد، زیرا با برتری حزب رقیب در انتخابات و در اختیار گرفتن کنگره، کار در آینده برای بایدن سخت می‌شود و حتی وی را تا مرز استیضاح بکشاند.
انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا بطور رسمی آغاز شد. این انتخابات اهمیت زیادی برای حزب دموکرات و رئیس جمهور فعلی دارد، زیرا با برتری حزب رقیب در انتخابات و در اختیار گرفتن کنگره، کار در آینده برای بایدن سخت می‌شود و حتی وی را تا مرز استیضاح بکشاند.

گروه بین‌الملل-رجانیوز: انتخابات میان دوره‌ای ایالات متحده امروز سه شنبه، ۸ نوامبر ۲۰۲۲ آغاز شد. این در حالی است که طی روزهای گذشته در برخی مناطق رای‌گیری های زودهنگامی انجام شده بود

 

به گزارش رجانیوز؛ در این انتخابات، برای تعیین تکلیف تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا رای‌گیری صورت خواهد گرفت. همچنین در این انتخابات، تکلیف فرماندارانِ آینده ۳۶ ایالت آمریکا مشخص خواهد شد. این انتخابات اولین انتخابات پس از سرشماری ۲۰۲۰ در آمریکاست و از این حیث نیز بسیار حائز اهمیت است.

 

قوانین و مقررات ایالات پنجاه گانه موجب شده تا ساعات آغاز و پایان اخذ رای متفاوت بوده و زمان اعلام نتایج نیز با احتساب شمارش آراء پستی در برخی ایالات تا یک هفته به طول انجامد.

 

ادعای اف‌بی‌آی در مورد دخالت خارجی احتمالی در انتخابات کنگره آمریکا

 پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) مدعی دخالت خارجی در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا از جمله از سوی روسیه و چین شد.
 
به گزارش شبکه ان‌بی‌سی نیوز، اف‌بی‌آی یک مرکز فرماندهی برای امنیت انتخابات را در واشنگتن تشکیل داده و مراکزی هم در ۵۶ دفتر خود در سراسر کشور در این راستا راه اندازی کرده است.
 
این مراکز اف‌‌بی‌‌آی به شدت وابسته به گروه عملیاتی نفوذ خارجی این آژانس است که وظیفه مقابله با دروغ پراکنی خارجی را دارد. این مراکز همچنین شامل افرادی از بخش تحقیقات جنایی، بخش سایبری و بخش مبارزه با تروریسم نیز می شوند.
 
شبکه ان بی سی نیوز در این گزارش عنوان کرد: اف‌بی‌آی مخصوصا درباره اعمال نفوذ از سوی روسیه، چین و ایران در انتخابات میان دوره ای کنگره نگران است. آژانس امنیت ملی آمریکا و فرمان سایبری به دنبال شکار بدافزار و نظارت بر اقدامات کشورهای نامبرده هستند.
 
 
فرار به جلو پلوسی پیش از اعلام نتیجه انتخابات میان دوره‌ای کنگره
روز سه شنبه پلوسی به شبکه سی ان ان گفت: باید بگویم تصمیم من تحت تاثیر اتفاقی است که یکی دو هفته پیش رخ داد. سخنان وی کمتر از دو هفته بعد از حمله به همسر ۸۲ ساله اش منتشر شد. در جریان آن حمله، همسر پلوسی زخمی و به بیمارستان منتقل شد.
 
اظهار نظر پلوسی همچنین در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره مطرح شد، انتخاباتی که احتمال دارد جمهوریخواهان در پی آن کنترل مجلس نمایندگان را در اختیار گیرند، مساله ای که به ریاست پلوسی بر این مجلس پایان می دهد.
 
پلوسی ۸۲ ساله در سال ۲۰۱۸ قول داد پس از این دوره از سمت خود کناره گیری کند، اما برخی دموکرات ها بر این باورند که وی ممکن است در صورت حفظ کنترل دموکرات ها بر مجلس نمایندگان، پست خود را نگه دارد.
 
 
نگاه روسیه به پیامد پیروزی احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات کنگره آمریکا
به گزارش خبرگزاری تاس، الکساندر گروشکو معاون وزیر خارجه روسیه در گفتگو با شبکه تلویزیون «زوزدا» بیان کرد: به صورت طبیعی، ما تحولات در آمریکا را دنبال می‌کنیم. از اینکه شماری از جمهوریخواهان برجسته تمایل به کاهش کمک نظامی به اوکراین دارند، آگاه هستیم، زیرا آنها موضعی را دارند (مبنی بر اینکه) آنچه دموکرات‌ها اکنون انجام می‌دهند، غیر منطقی است.
 
به اعتقاد گروشکو، اگر جمهوری خواهان پیروز شوند، آمریکا می‌تواند فشار خود به اروپایی‌ها را از نظر بودجه دفاعی آنها تشدید کند.
 
این دیپلمات ارشد روس با اشاره به دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا گفت که روسیه به یاد دارد که یکی از شعارهای کلیدی در زمان روی کار آمدن این بود که اروپایی‌ها باید هزینه مساله دفاعی را خودشان بپردازند. وی افزود: با توجه به تلاش‌های او، کشورهای اروپایی تعهدات خود را برای بالا بردن بودجه دفاعی به ۲ درصد افزایش دادند. صحبت‌هایی مطرح بود از اینکه هزینه دفاعی باید اکنون به دست کم ۳ درصد برسد. 
 
برخی از جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان معتقد هستند که واشنگتن باید کمک‌های نظامی به اوکراین که از زمان شروع جنگ بیش از ۱۸ میلیارد دلار بوده، را کاهش دهد. 
 
 
هراس دموکراسی آمریکایی از اعتراض پس از انتخابات
اندیشکده «بروکینگز» نیز در زمینه آرام نگاه داشتن فضای سیاسی آمریکا قبل و بعد از انتخابات گزارشی را منتشر کرد و عنوان داشت در حالیکه هیچ درمان ساده‌ای برای تهدیدات علیه دموکراسی آمریکا وجود ندارد، تغییرات کوچک می‌توانند راه درازی را در جهت بازگرداندن اعتماد ایجاد کنند.
 
در این چارچوب ایالت‌ها باید از گزارش‌های ناقص در مورد نتایج آرا در شب انتخابات خودداری کنند. این امر صدای اعتراضی رسانه های خبری را بر می انگیزد زیرا برخی از آن ها حتی اکنون در حال آماده سازی مراحل دقیق، نقشه های الکترونیکی شیک و مدل های پیچیده پیش بینی هستند. برخی رسانه‌ها حتی تا آنجا پیش می روند که یک «میز دموکراسی» می گذارند تا به ارزیابی هرج و مرج احتمالی بپردازند.  
 
طبق تحلیل این گزارش، برخلاف گذشته‌ها گویا دیگر شب انتخابات وجود ندارد و امروزه بیشتر شبیه ماه انتخابات مطرح است. رای گیری زودهنگام در برخی ایالت ها از اوایل اکتبر آغاز‌می شود و تا نوامبر ادامه می یابد و رای گیری غیابی به شدت افزایش یافته است. به دلیل همه گیری کرونا برای اولین بار در تاریخ، تنها ۳۰ درصد از رای دهندگان در روز انتخابات سال ۲۰۲۰ رای خود را به صندوق انداختند. همه این موضوعات به تهدیدی برای انتخابات و پیامدهای پس از آن تبدیل شده اند.
 
البته دلیل این هراس در میان نخبگان واضح است زیرا بسیاری از جمهوری خواهان از مدت‌ها قبل دموکراسی آمریکایی را زیر سوال برده اند.
 
روزنامه بریتانیایی «اکسپرس» به نقل از گزارش های اتاق فکر آمریکایی فوق آورده است «اندیشکده موسسه بروکینگز فاش کرد که ۳۴۵ نامزد جمهوری خواه که در انتخابات ملی و ایالتی ۲۰۲۲ شرکت می کنند، ادعاهای دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا مبنی بر تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ را باور دارند. هیچ مدرکی در تائید این ادعا وجود ندارد که جو بایدن بر اساس چنین فرضیه دروغینی پیروز شده باشد اما در هر صورت رهبر ایالات متحده هشدار داده است نامزدهایی که از پذیرش نتایج انتخابات دموکراتیک خودداری می‌ کنند، برای آمریکا یک مسیر پر از هرج و مرج را ایجاد می‌کند.»  
 
طبق این گزارش، نظرسنجی تازه رویترز / ایپسوس نیز نشان می دهد که نیمی از مردم آمریکایی اعتقاد دارند تقلب در رأی‌دهی یک موضوع گسترده است.
 
«الین کامارک» اندیشمند علوم سیاسی در موسسه بروکینگز بر این باور است: اگر چه هیچ‌ کس مدرکی مبنی بر تقلب گسترده یا سیستماتیک در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ پیدا نکرده است، تکرار مداوم و پرحجم این موضوع از سوی ترامپ و همفکران شناخته شده اش بسیاری از دیگر جمهوریخواهان را متقاعد کرده است که در انتخابات رای ها دزدیده شده است.
 
بر این اساس افزایش انکار در میان نامزدهای جمهوریخواه هشداری را در مورد آنچه در انتخابات ریاست جمهوری آینده رخ خواهد داد، به وجود آورده است.
 
«مارک فینچم» از مقام های ارشد احتمالی در ایالت آریزونا هم اعتقاد دارد که انتخابات ۲۰۲۰ به سرقت رفت. وی می گوید به عنوان نمونه در سال ۲۰۲۰، بایدن با ۱۰ هزار رای بیشتر آریزونا را به دست آورد، اما برخی از جمهوریخواهان از پذیرش نتایج خودداری کرده اند زیرا می گویند از انواع خاصی از قلم برای نوشتن آرا استفاده شده بود و باید نتیجه ایالت باطل می شد.
 
 
ایلان ماسک: به جمهوری خواهان رای دهید
به گزارش یورونیوز، ایلان ماسک روز دوشنبه از مردم آمریکا خواست در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره به جمهوری خواهان رای دهند.
 
ایلان ماسک که نام وی این روزها بواسطه خرید شبکه اجتماعی توییتر بیش از همیشه در رسانه‌ها و خبرگزاری‌های بین‌المللی منعکس می‌شود در این موضع‌گیری آشکار به نفع جمهوری‌خواهان، شهرواندانِ غیر وابسته به دو جناح رقیب را به پیوستن به «موج قرمز»، نماد جمهوری‌خواهان در کارزارهای انتخاباتی فرا خواند.
 
ماسک درخواست یاد شده را با این توجیه مطرح کرده که پیروزی جمهوری خواهان در این انتخابات منجر به تسلط آنها بر کنگره خواهد شد و این امر توازن قوای مجریه و مقننه را رقم خواهد زد.
 
مالک جدید توییتر با انتشار پیامی در این شبکه اجتماعی برای ۱۱۴ میلیون دنبال کننده خود نوشت: «تقسیم قوا بدترین اشکال زیاده‌روی و تندروی‌ را محدود می کند، بنابراین توصیه می کنم با توجه به اینکه ریاست جمهوری در دست یک دموکرات است، به کنگرهِ جمهوری خواه رأی دهید.»
 
 
این در حالیست که رئیس «تسلا» و «اسپیس اِکس» در بدو به دست گرفتن سکان هدایت توییتر وعده داد که این شبکه اجتماعی پر مخاطب از نظر سیاسی بی طرف بماند و بازتاب دهنده همه نظرات و دیدگاه‌ها باشد.
 
زمینه جنگ سیاسی در آمریکا پس انتخابات فراهم می‌شود
به گزارش روزنامه گاردین، بایدن به همراه باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا در آخرین تلاش ها درصدد متقاعد کردن رای دهندگان برآمده‌اند، مبنی بر اینکه پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره ای کنگره، نه تنها برای برنامه‌های قانونی بایدن بلکه برای محافظت از دموکراسی آمریکایی، حیاتی است.  
 
اما به نظر می رسد جمهوری خواهان از سرخوردگی مردم نسبت به تورم و نگرانی از جرم و جنایت و مهاجرت غیرقانونی، بهره برداری کرده اند.
 
بایدن ممکن است با تحقیقات کنگره در مورد هرچه از عقب نشینی از افغانستان تا تعاملات تجارت خارجی پسرش هانتر روبه رو شود.
 
در این میان، هر دو حزب میلیون ها دلار را به تبلیغات تلویزیونی اختصاص داده اند، فضای رسانه‌های اجتماعی را تسخیر و با بزرگترین ستارگانشان، گردهمایی بزرگی را سازمان دهی کرده‌اند.
 
انتخابات میان دوره ای اغلب به عنوان همه پرسی در مورد رئیس جمهوری در راس کار تلقی می‌شود.
 
میزان محبوبیت بایدن برای بیش از یک سال به زیر ۵۰ درصد رسیده و قبل نظرسنجی جدید رویترز و موسسه ایپسوس ۴۰ درصد بوده است.
 
تاریخ نیز برعلیه دموکرات هاست. حزب روی کار معمولا کرسی های مجلس نمایندگان را در نیمه دوره چهار ساله ریاست جمهوری از دست می دهد.
 
در سال ۲۰۰۶، جورج دبلیو بوش گفت که جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره‌ای کوبیده شدند. در سال ۲۰۱۰، اوباما از دست دادن ۶۳ کرسی حزب در مجلس نمایندگان را شکست قاطعانه خواند. در سال ۲۰۱۸، دو سال پس از ریاست جمهوری ترامپ، حزب جمهوری خواه ۴۱ کرسی در مجلس نمایندگان را واگذار کرد.
 
امسال جمهوری خواهان تنها نیاز به پنج کرسی دارند تا اکثریت را به دست آورند. ۳۱ دموکرات مجلس نمایندگان گویی در انتظار تصاحب جمهوری خواهان بودند، گفتند که بازنشسته می شوند یا به دنبال پست دیگری هستند که بیشترین میزان برای این حزب از سال ۱۹۹۲ بوده است. در همین حال، جمهوریخواهان برای به دست آوردن کنترل سنا نیاز به یک کرسی دارند.
 
آن طور که نیویورک تایمز گزارش داد دموکرات ها تقریبا ۳۲۰ میلیون دلار برای تبلیغات تلویزیونی با تمرکز بر حق سقط جنین هزینه کرده اند که ۱۰ برابر رقمی است که برای تبلیغاتی در مورد تورم صرف شده است. اما نظرسنجی ها نشان می دهد که اقتصاد، نگرانی اصلی تر رای دهندگان است و این بدان معناست که خشم ناشی از تصمیم در مورد سقط جنین، برای نجات دموکرات ها کافی نیست.
 
از سویی، در سال ۲۰۲۰  این نگرانی و ترس وجود داشت که یک انتخابات مورد مناقشه که از سوی دروغ پراکنی و تئوری توطئه مورد هجوم قرار گرفته است، می تواند آمریکا را از هم بپاشد. اما با حمله اخیر به همسر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ممکن است وقایع بدتری را در آینده پیش بینی کند.
 
 
اگر دموکرات‌ها متحمل ضربه سنگینی شوند، ممکن است بایدن با درخواست هایی به ویژه از طرف جناح چپ روبه رو شود تا اعلام کرد که مجددا نامزد انتخابات نمی شود. وی در ۲۰  نوامبر ۸۰ ساله می شود و همین حالا هم مسن ترین رئیس جمهوری در تاریخ آمریکاست.
 
ترامپ ۷۶ ساله نیز دیر یا زود نامزدی اش در انتخابات را اعلام می کند، حتی اگر نامزدهای وی شب بدی را داشته باشند.
 
وی در یک گردهمایی در حمایت از نامزدهای جمهوریخواه در آیوا گفت: آماده شوید. این تمام چیزی که به شما می گویم. خیلی زود. آماده شوید.
 
انتهای پیام/