هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 12:35
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 16 آبان 1401 ساعت 16:48
دوشنبه 16 آبان 1401 15:14 ساعت
2022-11-7 16:48:45
شناسه خبر : 362268
اظهارات امام جمعه اهل سنت زاهدان در روز ۱۳ آبان و طرح مطالب حاشیه‌ساز باعث تحریک متقابل جریانات تکفیری شیعه و سنی شد و بیگانگان اسلام‌ستیز را امیدوار کرد. پیرامون این اظهارات «مجمع اسلامی حبل‌الله مشهد» طی یک بیانیه‌ای پنج نکته درباره‌ی سخنان وی منتشر کرد.
اظهارات امام جمعه اهل سنت زاهدان در روز ۱۳ آبان و طرح مطالب حاشیه‌ساز باعث تحریک متقابل جریانات تکفیری شیعه و سنی شد و بیگانگان اسلام‌ستیز را امیدوار کرد. پیرامون این اظهارات «مجمع اسلامی حبل‌الله مشهد» طی یک بیانیه‌ای پنج نکته درباره‌ی سخنان وی منتشر کرد.
گروه سیاسی-رجانیوز: مجمع اسلامی حبل‌الله مشهد، طی یک بیانیه‌ای پنج نکته درباره‌ی سخنان ۱۳ آبان جناب مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان منتشر کرده است که به شرح زیر است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای مولوی عبدالحمید، مدیر محترم دارالعلوم مکی زاهدان
سلام علیکم ورحمة الله
 
بخش‌هایی از سخنان جنابعالی در نمازجمعه‌ی ۱۳ آبان زاهدان خبرساز شد. مجمع اسلامی حبل‌الله که طبق رسالت اسلامی و انقلابی خود، همواره دغدغه‌ی عملی شدن شعار وحدت داشته و در برابر وحدت‌ستیزان ایستاده و از جمله در ماجرای تعویق نماز عید فطر اهل‌سنت خراسان و نیز درباره‌ی اتفاقات اخیر زاهدان بیانیه‌ی تفصیلی خطاب به مسئولان ارشد نظام صادر کرده، لازم می‌داند از باب تواصی به حق، نکاتی را پیرامون محورهایی از بیانات شما متذکر شود:
 
۱. فرموده‌اید انقلاب شد، اما عدالت و مساوات رحمةللعالمین محقق نشد و «ایران امروز به خاک نشسته است.» 
با چه شاخصی ادعا می‌کنید به خاک نشسته‌ایم؟ کدام کشوری را می‌شناسید که ۱۰ سال درگیر تروریسم و جنگ تحمیلی جهانی و ۴۳ سال تحت سنگین‌ترین تحریم‌ها بوده و مستقل از شرق و غرب، تقریبا از صفر شروع کرده و در عین حال، امروز در بسیاری رشته‌ها در لبه‌ی علم و فناوری روز دنیا حرکت کند؟ ما همان کشوری نیستیم که در زمان پهلوی از بازوبست قطعات هواپیما ناتوان بودیم، اما امروز به صادرکننده‌ی پهپاد تبدیل شده‌ایم؟ به استناد آمار، در عرصه‌های دیگر همچون محرومیت‌زدایی، سوادآموزی و تحصیلات عالی، بهداشت و سلامت عمومی، گرایش به معنویت و دین‌داری و فداکاری در راه ارزش‌ها و... نیز پیشرفت چشمگیری پدید آمده است.
 
بلی؛ تا عدالت و مساوات نبوی فاصله داریم؛ اما شرطش این است: «فاستقم کما امرت ومن تاب معک»: آنطور که دستور داده شدی استقامت کن؛ هم خودت و هم یاورانت. (هود:۱۱۲) راستی نقش علما در ساختن چنین یاورانی برای اقامه‌ی دین خدا چیست؟ 
 
۲. فرموده‌اید زنان در کشور مورد تبعیض قرار گرفته‌اند که روسری‌هایشان را پاره می‌کنند و آتش می‌زنند. 
اولا هر کس ادعا کند تبعیض و بی‌عدالتی ریشه‌کن شده، ادعای گزافی کرده است. اما قضاوت منصفانه، بدون دیدن گذشته و روند طی شده ممکن نیست. مثلا آمار زنان باسواد از ۳۵ نفر در هر ۱۰۰ نفر، به بیش از ۹۳ نفر رسیده است. همچنین آمار دختران دانشجو، از ۳۰٪ به ۶۰٪ افزایش یافته است و نزدیک به ۳۳٪ اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها از بانوان فرهیخته هستند. نگاهی مقایسه‌ای به فرهنگ، ورزش، هنر، اقتصاد و حتی سیاست نیز حاکی از رشد چشمگیر فعالیت و توفیق زنان و دختران در سطوح جهانی پس از انقلاب اسلامی است.
 
البته انقلاب همچنان با رگه‌های تحجر که به اسم دین به مردم تحمیل می‌شود درگیر است. اما این اهتمام به هویت و کرامت زن، در کجا نمونه دارد؟ در عربستان که روزی زنان را برای نداشتن نقاب تازیانه می‌زد و امروز به دادن حق رانندگی به آنان، به خود می‌بالد؟ یا در قطر که به بهانه‌ی جام جهانی موازین اسلامی را زیر پا گذاشته؟ یا در امارات که موج هوسرانی و لاابالی‌گری را در جهان عرب راهبری می‌کند؟ یا در مصر که قوانینی برای محدودیت اجتماعی زنان محجبه وضع می‌کند؟ یا برخی کشورهای غربی که رسما زن را در ویترین‌ها می‌فروشند و دستکم چاشنی فروش کالا در تبلیغات بازرگانی می‌کنند؟
 
ثانیا آیا کسانیکه روسری آتش می‌زنند و در منظر عموم برهنه می‌شوند، از تبعیض و بی‌عدالتی ناراحتند؟! آنانکه چادر و روسری حتی از سر دانشجویان محجبه می‌کشند و به غذاخوری دختران حمله می‌کنند و در پی خوابگاه مختلط هستند، درد عدالت دارند؟! 
 
ثالثا خوب است با یک دید وسیع قضاوت کنیم که مسئله، «حجاب اجباری» است، یا «بی‌حجابی اجباری» به‌دست هواپرستانی که دختران محجبه‌ی بی‌پناه را در هند و فرانسه و... از مدرسه و دانشگاه بازمی‌دارند و مانع از حضور عفیفانه‌ی زنان مسلمان در ساحل و استخر عمومی می‌شوند و زن را پلکان سرمایه‌سالاری می‌کنند؟ 
 
راستی کسانیکه روسری می‌سوزانند، به دستار شما رحم می‌کنند؟!
 
۳. فرموده‌اید: «قانون اساسی ۴۳ سال پیش تصویب شده... باید تغییر پیدا می‌کرد و به‌روز می‌شد.» 
اولا کدام انقلاب را سراغ دارید که در مدت کوتاهی، هم اصل روش حکومت‌داری، هم ترکیب مجلس خبرگان قانون اساسی و هم متن آن را به رای مردم بگذارد؟ کدام قانون اساسی است که با حضور پررنگ علمای دین و با دغدغه‌ی تطبیق حداکثری بر قرآن و سنت پایه‌گذاری شده باشد؟ 
 
ثانیا شأن قانون اساسی، در تمام دنیا، حفظ ثبات نظام‌های حاکمیتی است و تحولات اقتضایی، از طریق قوانین عمومی و در مجالس کشورها دنبال می‌شود. بماند که برخی کشورهای به‌اصطلاح ابرقدرت، اساسا قانون اساسی ندارند!
 
ثالثا آشنایی با متن مترقی قانون اساسی و اطلاع از دردهای مزمن کشور نشان می‌دهد که چاره‌ی بسیاری از نارضایتی‌های به‌حق مردم، در احیای اصول معطل‌مانده‌ی همین قانون اساسی است؛ مانند اصل ۸ (امر به معروف و نهی از منکر متقابل مردم و حاکمیت)، اصل ۱۰ (حق ازدواج آسان و محوریت خانواده)، اصل ۳۰ (حق آموزش رایگان و غیرطبقاتی)، اصل ۳۱ (حق مسکن متناسب برای هر ایرانی) و... . بدیهی است که اجرای این اصول، صرفا با مطالبه از مسئولان نیست؛ بلکه خواست و قیام جمعی ملت را با بیدارگری نخبگان می‌طلبد: «لقد أرسلنا رسلنا بالبینات وأنزلنا معهم الکتاب والمیزان لیقوم الناس بالقسط» (حدید:۲۵)
 
۴. از نبودن اعدام در سنت نبی اکرم (ص) و خلفای راشدین سخن گفته‌اید. 
خوب است نظر خود را درباره‌ی آیه‌ی ۳۳ سوره‌ی مائده بفرمایید: «سزاى كسانى كه با خدا و پيامبر او مى‌‏جنگند و در زمين به فساد مى‏كوشند، جز اين نيست كه كشته شوند يا بر دار آويخته گردند يا دست و پايشان در خلاف جهت يكديگر بريده شود يا از آن سرزمين تبعيد گردند. اين، رسوايى آنان در دنياست و در آخرت عذابى بزرگ خواهند داشت.‏»؟ 
 
تحلیل شما از گردن زدن خائنان بنی‌قریظه توسط رسول اکرم چیست؟ 
 
با آیه‌ی «كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصاصُ فِي الْقَتْلى‏» (بقره:۱۷۸) چه کنیم؟
 
۵.  فرموده‌اید برای رفع نارضایتی مردم: «رفراندومی فوری با حضور ناظران بین‌المللی برگزار کنید.» 
اولا همچنانکه شما به سروصدای چندصد نفر در این ایام استناد می‌کنید، در مقابل می‌توان به حضور میلیونی مردم در اجتماعات اخیر و همین راهپیمایی ۱۳ آبان استناد کرد. 
 
ثانیا کدام نظامی را سراغ دارید که بقای خودش را به همه‌پرسی بگذارد؟
 
ثالثا اصل ۵۹ قانون اساسی، خودش محدوده و سازوکار همه‌پرسی را تعیین کرده است. 
 
رابعا جنابعالی درس تفسیر دارید و به‌خوبی آگاهید که طبق نص قرآن کریم، پذیرفتن ولایت دشمنان دین خدا: «لا تتخذوا الیهود والنصاری أولیاء» (مائده: ۵۱) و شکایت بردن به این طواغیت، حرام است: «يُريدُونَ أَنْ يَتَحاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ» (نساء:۶۰) 
 
مانور رسانه‌های دین‌ستیز بیگانه روی این درخواست شما، چه معنایی دارد؟
 
خامسا کدام ناظر بین‌المللی دلسوزی را برای ملت ما سراغ دارید؟ 
آمریکا و کانادا و انگلیس و فرانسه و آلمان که از تحریم بیماران پروانه‌ای ما هم ابا نکردند و خاک افغانستان و عراق و سوریه و یمن و لیبی و فلسطین را به توبره کشیدند و پیامبر رحمت و قرآنش را به سخره گرفتند؟ 
یا سازمان ملل تماشاچی جنایات زورگویان؟ 
 
یا عربستان و امارات که نه صندوق رای به خودشان دیده‌اند و نه دیگر برای ظواهر اسلامی حداقلی ارزش قائلند و رسما با اشغالگران صهیونیست رابطه برقرار می‌کنند؟
 
خلاصه، همانقدر که ترک‌فعل و کوتاهی مدیران در شفافیت و عدالت مانند قضایای اخیر زاهدان، برای مردم هزینه‌ساز است، طرح مطالب حاشیه‌ساز و به‌کاربردن ادبیاتی که باعث تحریک متقابل جریانات تکفیری شیعه و سنی شده و بیگانگان اسلام‌ستیز را امیدوار کرده و فضای کشور را امنیتی‌ می‌کند نیز برای مردم دردسرساز است و کمکی به تامین منافع پایدار آنان نمی‌کند. از خطیب منبر مقدس نمازجمعه که میراث رسول الله (ص) است، انتظار می‌رود این آیه‌ی شریفه را سرلوحه‌ی خود قرار دهد: «یا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَديدا* يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمالَكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُم‏»: ای اهل ایمان! خدا را در نظر بگیرید و سخن استوار بگویید* تا رفتارتان را اصلاح کند و گناهانتان را ببخشد (احزاب: ۷۰-۷۱)
 
ربنا آمنا بما أنزلت واتبعنا الرسول فاکتبنا مع الشاهدین
 
انتهای پیام/

 



کلیدواژه ها »