هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 31 فروردين 1403
ساعت 05:19
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

سه شنبه 25 مرداد 1401 ساعت 15:01
سه شنبه 25 مرداد 1401 14:59 ساعت
2022-8-16 15:01:46
شناسه خبر : 359914
در طراحی و اجرای دکور داروخانه مدرن، رنگ دکوراسیون داروخانه می‌تواند در برندسازی، افزایش فروش و بهبود روحیه مراجعه‌کنندگان تأثیرگذار باشد.

به نقل از گروه معماران شهرآرا، در طراحی و اجرای دکور داروخانه مدرن، رنگ دکوراسیون داروخانه می‌تواند در برندسازی، افزایش فروش و بهبود روحیه مراجعه‌کنندگان تأثیرگذار باشد. راه‌اندازی یک داروخانه نسبت به سایر فروشگاه‌ها چالش‌برانگیزتر است. داروخانه‌ها نیز یک نوع کسب‌وکار هستند، اما نگرش مردم به آنها متفاوت است؛ زیرا افراد محصولاتی را از شما تهیه می‌کنند که با سلامتی و جسمشان ارتباط مستقیم دارد. باتوجه‌به موارد گفته شده، در نگاه اول، طراحی و رنگ دکور داروخانه می‌تواند تأثیر زیادی در جلب اعتماد مخاطبان داشته باشد.

بیایید با هم نگاهی به دکور بخش‌های مختلف و مهم داروخانه بیندازیم.

رنگ‌های مناسب برای دکور داروخانه چیست؟

طبق مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۷ منتشر شده است، تقریباً بین 62 تا 90 درصد مردم هنگامی که با یک برند یا محصول یا محیط مواجه می‌شوند، در 90 ثانیه اول، فقط از روی رنگ برند، آن را قضاوت می‌کنند. این رفتار مخاطب، بر روی افزایش یا کاهش فروش تأثیر می‌گذارد. در انتهای این گزارش لینک این مقاله برای مطالعه بیشتر قرار داده شده است.

این موضوع به‌تنهایی نشان‌دهنده این است که رنگ‌ها می‌توانند در جذب مخاطب و اعتمادسازی اولیه، تأثیرگذار باشند. دقیقاً به همین دلیل است که بسیاری از برندها سعی می‌کنند تا بر اساس اهداف کسب‌وکار، از رنگی خاص برای دکور، لوگو و تبلیغات خود استفاده کنند.

مطالعه در مورد روان‌شناسی رنگ‌ها و استفاده از رنگ مناسب در مکان‌های مختلف، بسیار مؤثر است. اما مواردی وجود دارند که قبلاً توسط افراد دیگر بارها تجربه شده و نتیجه مثبت آن به‌وضوح مشخص است.

درگذشته بسیاری از داروخانه‌ها سعی می‌کردند که از رنگ سفید و کِرِم، برای چیدمان و دکور فضای خود استفاده کنند. این رنگ‌ها تداعی‌گر یک محیط درمانی بود و کمک می‌کرد تا فضا روشن‌تر باشد.

اما در سال‌های اخیر با بررسی رنگ و ارتباط آن در رفتار انسان، متوجه شدند که استفاده از رنگ‌های شاد، می‌تواند تاثیرات مثبتی در مخاطبان یک داروخانه ایجاد کند.

رنگ‌هایی مثل صورتی، سبز، بنفش، بژ و آبی، علاوه بر انتقال حس آرامش و انرژی مثبت، باعث روشن‌تر شدن فضا، دورشدن از یکنواختی و جذاب‌تر شدن محیط می‌شوند.

تمام این عوامل در جلب اعتماد مخاطبان و ایجاد حس امنیت در آنها مؤثر خواهند بود.

قفسه بندی داروخانه چه تأثیری در محیط دارد؟

بعد از طراحی محیط در دکور داروخانه، طراحی و اجرای قفسه بندی داروخانه مدرن از مهم‌ترین قسمت‌ها به شمار می‌رود. قفسه‌ها علاوه بر استاندارد بودن، باید جادار و جذاب هم باشند. قفسه‌ها بیشترین بخش از یک داروخانه را به خودشان اختصاص می‌دهند؛ بنابراین انتخاب رنگ و مدل آنها نیز تأثیر زیادی بر روی کارکنان و مراجعه‌کنندگان داروخانه دارد. یک قفسه‌بندی مناسب باید دسترسی خوبی به کارمندان بدهد تا آنها بتوانند به‌راحتی نیازهای فوری مشتریان را تأمین کنند.

از طرف دیگر، این قفسه‌ها باید فضای خوبی داشته باشند تا قرارگیری محصولات، دسترسی به نقاط مختلف و ذخیره‌سازی کالاها به‌راحتی انجام شود.

طراحی قفسه‌ها باید به‌گونه‌ای باشد تا علاوه بر دارابودن تمام شرایط بالا، از هرگونه اشغال بی‌مورد فضا جلوگیری کند.

قفسه بندی داروخانه چه تأثیری در محیط دارد؟

آیا در قفسه بندی هم باید از تم خاصی پیروی کرد؟

در رنگ دکور داروخانه و طراحی کل محیط، بهتر است از یک تم خاص پیروی شود. منظور از این گفته این است که در تمام فضا از یک ترکیب رنگ و یک مدل لوازم استفاده شود.

هماهنگ بودن مدل کانتر و قفسه‌ها و رنگ‌هایی که در آن استفاده شده است، به جذاب‌تر شدن محیط و انتقال حس مثبت کمک زیادی می‌کند.

ذهن انسان به طور ذاتی همیشه به دنبال نظم و آرامش است و این موضوع در محیط‌های درمانی مثل داروخانه و کلینیک ها، اهمیت بیشتری دارد.

منظم بودن قفسه‌ها و محیط داروخانه و ایجاد هماهنگی بین اجزای مختلف، دقیقاً حسی را به مخاطب منتقل می‌کند که به دنبالش است؛ در نتیجه توجه بیشتری به شما می‌کند و میزان رضایت و فروش نیز افزایش می‌یابد.

در استفاده از رنگ‌ها باید چه نکاتی در نظر گرفته شود؟

درست است که استفاده از رنگ می‌تواند تأثیرات خوبی بر روی کسب‌وکار شما بگذارد. اما استفاده ناشیانه از آن، تأثیر معکوس خواهد داشت.

  • سعی کنید در دکور داروخانه، بیشتر از سه رنگ استفاده نکنید.
  • از رنگ‌های تیره و تند مثل سیاه یا قرمز استفاده نشود. یا در صورت استفاده، خیلی کم و بااحتیاط باشد.
  • در انتخاب رنگ، حتماً ابعاد فضا و نور محیط را در نظر بگیرید. (رنگ‌های تیره، محیط را کم‌نور و کوچک نشان می‌دهند)

اهمیت و تأثیر رنگ دکور داروخانه

تأثیر نور در دکور داروخانه

یکی دیگر از نکات بسیار مهم، نوع نورپردازی و میزان نور در رنگ دکور داروخانه است.

همان‌طور که در بخش‌های قبل هم به این موضوع اشاره کردیم، محیط داروخانه باید فضای آرامش‌بخش و نشاط‌آوری داشته باشد. اکثر افرادی که به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند، یا بیمارند و یا همراهانی هستند که برای تهیه دارو به این فضا مراجعه کرده‌اند.

نور کافی و نورپردازی مناسب، می‌تواند سطح انرژی و توجه افراد را بیشتر کند. استفاده از نورهای نقطه‌ای بر روی محصولات زیبایی و مراقبتی، افراد را به سمت آنها جذب می‌کند و باعث افزایش فروش می‌شود.

یکی دیگر از مواردی که باید توجه زیادی به آن شود، ازبین‌بردن فضاهای تاریک است.

دیده‌شدن محصولات و تبلیغاتی که استفاده می‌کنید، نیاز به روشنایی دارند؛ بنابراین اگر در داروخانه فضای تاریکی وجود داشته باشد، باعث بی‌توجهی مخاطبان و کاهش فروش محصولات می‌شود.

در ضمن اگر تم تیره را برای رنگ دکور داروخانه انتخاب کردید، حتماً میزان نور را بیشتر کنید تا فضا تاریک به نظر نرسد.

ترکیب نور سفید و زرد در کنار هم بهترین انتخاب هستند.

چگونه رنگ دکور داروخانه را با هم هماهنگ کنیم؟

اجرای اصولی این کار، نیاز به مهارت تخصصی دارد. اما به طور کل توصیه می‌شود که در ابتدا، ۲ یا ۳ رنگ را برای دکور خود در نظر بگیرید. از رنگ‌های خنثی مانند سفید، کرم و… معمولاً به‌عنوان پایه یا زمینه استفاده می‌شود. یعنی در بیشتر قسمت‌های اصلی مثل دیوار، سقف و… از این رنگ‌ها بهره می‌برند.

از یک الی دو رنگ باقی‌مانده، در لوازم مختلف مثل صندلی، بخشی از کانتر و قفسه، تابلوها، قسمتی از لباس کارکنان و… استفاده می‌شود.

اطلاع داشتن از روانشناسی رنگ‌ و آشنایی با مهارت ترکیب آنها می‌تواند در اجرای ست کردن رنگ‌ها در دکوراسیون، به شما کمک کند.

نکات تکمیلی

جذب مخاطب و افزایش فروش، به استراتژی برند شما بستگی دارد. اما مهم‌ترین نکته، اعتمادسازی در مخاطب است.

به‌جز طراحی دکوراسیون و استفاده رنگ‌های مناسب، موارد دیگری نیز در این موضوع تأثیر گذارند.

مواردی مثل:

  • درنظرگرفتن فضای مناسب و کافی برای داروخانه
  • دسترسی راحت به بخش‌های مختلف
  • استفاده از کارکنان خوش‌برخورد و حرفه‌ای
  • فراهم‌کردن امکانات راحتی مثل صندلی
  • تهویه مناسب محیط در فصول مختلف
  • و…

اهداف شما در کسب‌وکار هرچه که باشد، رعایت این موارد در رنگ دکور داروخانه کمک می‌کند تا بسیار موفق‌تر عمل کنید و به‌سرعت به نتیجه مطلوب خود برسید. همانطور که در بالا گفتیم، برای مطالعه بیشتر تاثیر رنگ ها مقاله، چرا رنگ ها اهمیت دارند را بخوانید.