هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 09:54
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 8 تير 1401 ساعت 13:40
چهارشنبه 8 تير 1401 13:39 ساعت
2022-6-29 13:40:37
شناسه خبر : 358733

اگر به دور و اطراف خود نگاهی بیاندازید، خواهید دید که بیشتر لوازم و تجهیزاتی که در طول روز با آن‌ها سر و کار دارید؛ از جنس آهن و فولاد است. فولاد در واقع ترکیبی از آهن و کربن است و پرکاربردترین عنصر در زندگی بشر به شمار می‌رود.‌ در محصولات فولادی تنوع بسیار زیادی وجود دارد. ورق‌ها نیز یکی از  محصولات فولادی هستند. آیا تا کنون چیزی راجع به ورق آلیاژی شنیده‌اید و یا می‌دانید این نوع ورق از چه ترکیبی تشکیل شده است؟ آن دسته از صنعتگرانی که با این محصولات فولادی سر و کار دارند؛ با انواع ورق آلیاژی آشنا هستند. استفاده از ورق‌های آلیاژی در سطوح مختلف صنعتی حاکی از آن است که تجهیزات فلزی در دور و اطراف شما از فلز خالص نیستند. آشنایی با ورق‌های آلیاژی این مسئله را بری شما توجیه می‌کند.

ورق آلیاژی چیست؟

قبل از هر چیزی باید با آلیاژ در علم شیمی آشنا شوید. آلیاژ در واقع به ترکیب چند عنصر مختلف گفته می‌شود. بیش از ۹۰ درصد  محصولات فولادی که می‌شناسید از فلز خالص نبوده و در واقع نوعی آلیاژ به شمار می‌روند. حتی فولاد نیز نوعی آلیاژ است؛ چون از ترکیب آهن و کربن تشکیل شده است. در تعریف ورق آلیاژی می‌توان گفت شکلی از آهن است که از ترکیب چند فلز یا عنصر شیمیایی تشکیل شده است. این نوع ورق به روش نورد گرم  و سرد تولید می‌شود و با توجه به تنوع در عناصر تشکیل دهنده آن، انواع مختلفی از این ورق در بازار آهن یافت می‌شود که برای هر یک، کاربری خاصی تعریف شده است. هر یک از عناصر موجود در طبیعت ویژگی‌های ذاتی خاصی دارند. بنابراین انتظار می‌رود ورق‌های آلیاژی در انواع مختلف از ویژگی‌های متفاوتی برخوردار باشند.

ضمن اینکه این ویژگی‌ها مزیت‌های قابل توجهی به این محصولات فولادی بخشیده اند‌. به‌عنوان مثال: انواع این ورق‌ها سختی و مقاومت کششی بالایی دارند. در بیشتر موارد نیز ترکیبات موجود در انواع ورق آلیاژی،  نقاط ضعف یک دیگر را پوشش می‌دهند. مثلا اگر آهن در معرض رطوبت قرار گیرد؛ دچار زنگ‌زدگی می‌شود. در حالی که وجود چدن در کنار آن از این امر جلوگیری می‌کند. بسیاری از صنایع، کیفیت تولید محصولات فلزی خود را مدیون ویژگی‌های قابل توجه ورق‌های آلیاژی هستند. در مورد ترکیبات این نوع ورق یک نکته را در نظر داشته باشید؛ فلزاتی که در ساخت این ورق‌ها با یک دیگر ترکیب می‌شوند؛ یک استاندارد از پیش تعریف شده دارند. به عبارتی هر فلز یا عنصر بر اساس نیاز و نوع کاربری  به ترکیب ورق افزوده می‌شود. ترکیب عمده ورق‌های آلیاژی نیز از آهن، کربن و فولاد است. در این بین استثنا نیز وجود دارد. به‌عنوان مثال طلا نوعی آلیاژ بدون آهن و فولاد است.

انواع ورق آلیاژی

قبل از اینکه به بررسی ورق‌های آلیاژی بپردازیم؛ بهتر است یک تعریف دقیق از ورق آهنی داشته باشیم. چون بسیاری از کاربران در تشخیص این دو ورق مشکل دارند. ورق آهنی همان‌طور که از نام آن مشخص است؛ آلیاژی است که ترکیب پایه و عمده آن را آهن تشکیل می‌دهد. ورق آهنی خود از انواع بسیار مختلفی تشکیل شده که ورق آلیاژی یک نمونه از آن است. حال در بررسی انواع مختلف ورق‌های آلیاژی می‌توان گفت این ورق‌ها در حالت کلی به دو روش نورد سرد و نورد گرم تولید می‌شوند. در واقع این محصولات فولادی در دماهای مختلفی شکل داده می‌شوند. ورق حاصل از نورد سرد به‌عنوان ورق روغنی و ورق حاصل از نورد گرم به‌عنوان ورق سیاه در بازار شناخته می‌شود. انواع ورق‌های آلیاژی در دسته بندی‌های مختلفی جای گرفته و کاربردهای متنوعی دارند.

این دسته‌بندی بر اساس ویژگی‌های عناصر تشکیل دهنده ورق یا همان آلیاژ مورد استفاده، نوع کاربری، ابعاد و سایز ورق انجام می‌شود.از آنجا که هر آلیاژ خواص شیمیایی و فیزیکی خاص خود را دارد؛ انواع ورق‌های آلیاژی نیز کاربری منحصر به فردی داشته و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. طبیعتا برای تولیدات مختلف در هر صنعتی گذشته از ویژگی‌های شیمیایی به شکل خاصی از ورق نیاز است. از این رو انواع ورق آلیاژی به شکل حلقه‌ای یا رول فرم و برش شده یا شیت فرم تولید می‌شوند. وقتی از گریدهای مختلف این محصولات فولادی صحبت می‌کنیم؛ انتظار می‌رود که ورق‌های فولادی در ابعاد و سایز مختلفی عرضه شوند. منظور از ابعاد در حقیقت طول، عرض و ضخامت ورق است.‌ هرچند استنداردهای از پیش تعریف شده‌ای برای ابعاد انواع ورق‌های آلیاژی وجود دارد؛ اما امکان سفارش این محصولات فولادی نیز وجود دارد. در واقع هیچ محدودیتی در تغییر اندازه فابریک ورق‌ها تعریف نشده است.

قیمت انواع ورق آلیاژی

همانطور که گفتیم ورق‌های آلیاژی در دو نوع ورق سیاه و ورق روغنی عرضه می‌شوند. ورق‌های آلیاژی تولید شده به روش نورد سرد و نورد گرم، قیمت‌های متفاوتی دارند‌. در حالت کلی نیز قیمت این ورق‌ها با هر سایز و ضخامتی به ازای وزن آن‌ها مشخص می‌شود.‌ بهتر است لزوم قیمت گذاری این محصولات بر اساس وزن آن‌ها را با بررسی ابعاد ورق‌ها مشخص کنیم. به‌عنوان مثال: ورق سیاهی که به صورت رول عرضه می‌شود بین ۱.۵ تا ۱۵ میلی متر ضخامت و بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی متر عرض دارد. طول آن نیز در حالت رول، نامحدود است. در حالیکه ابعاد همین ورق در نوع برش خورده یا فابریک دارای یک اندازه مشخص و استاندارد  بوده و ضخامت آن به بیش از ۱۵ میلی متر نیز می‌رسد. بنابراین واحد وزن معیار مناسب‌تری برای قیمت گذاری ورق‌های آلیاژی است.

کاربرد انواع ورق آلیاژی

در گذشته بیشتر صنایع برای تولیدات خود از ورق آهنی با پایه آهن استفاده می‌کردند. استفاده از این نوع ورق با محدودیت‌های خاصی همراه بود. به‌عنوان مثال آهن در دمای بسیار بالا یا دمای خیلی پایین و یا  در برابر شرایط دیگر مانند زنگ زدگی دوام چندانی ندارد. در تکنولوژی جدید، تغییرات گسترده‌ای در ترکیب شیمیایی فلزاتی همچون آهن به وجود آمده و محصولی کاربردی تحت عنوان ورق‌های آلیاژی ایجاد شده است. این ورق‌ها با تنوع بالا ضمن افزایش کاربری، راندمان صنایع مختلف را نیز ارتقاء داده اند. از انواع ورق‌های فولادی می‌توان به ورق‌های آتشخوار، ورق‌های دریایی، ورق‌های ضد سایش، ورق‌های آجدار، ورق‌های استنلس استیل، ورق‌های آمالگام، ورق‌های فسفر برنز، ورق‌های قلع اندود و انواع بسیار دیگر اشاره کرد. این نوع از ورق‌های آهنی در صنایع راه سازی و شهرسازی، ساخت قطعات خودرو، صنایع هواپیما سازی، صنایع کشتی سازی، صنایع داروسازی، نفت و پتروشیمی و هر صنعت و تولیداتی که نیازمند به استحکام، تحمل فشار و دمای بالا، مقاومت در برابر مواد اسیدی، خورندگی، زنگ زدگی و اصطکاک می‌باشد؛ کاربرد دارند.

انواع ورق آلیاژی و ورق آهنی را از کجا تهیه کنیم؟

برای اینکه به انتخاب درستی در خرید ورق‌های آهنی و آلیاژی متناسب با نیاز کاربری خود برسید؛ باید شرکتی را انتخاب کنید که سابقه  فعالیت طولانی مدتی در این حوزه دارد. به این ترتیب می‌توانید به مشاوره تخصصی این شرکت اعتماد کنید. شرکت تجارت فولاد کیهان با سابقه طولانی در زمینه فروش انواع ورق‌های آهنی و آلیاژی، انتخاب ایده آلی برای شما است. این شرکت با ۲۵ سال سابقه از اعتبار بالایی در بازار برخوردار است. شما می‌توانید علاوه بر یک خرید مطمئن یک خرید منصفانه و به صرفه را تجربه کنید. چون این شرکت با فروش بدون واسطه محصولات آهنی و آلیاژی خود را با قیمت رقابتی عرضه می‌کند. فروش با فاکتور رسمی نیز گواه اعتبار این شرکت است. شرکت تجارت فولاد کیهان با رابطه مستقیم خود با بسیاری از کارخانه‌های ایران ضمن فروش بدون واسطه و ارزان قیمت در کمترین زمان ممکن انواع ورق‌های آهنی و آلیاژی را در ضخامت‌های مختلف و مورد نیاز مشتری عرضه می‌کند. جهت سفارش انواع ورق آهنی بر روی لینک https://tfkeyhan.com/ کلیک کنید.