هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
سه شنبه، 28 فروردين 1403
ساعت 15:58
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 2 خرداد 1401 ساعت 10:13
دوشنبه 2 خرداد 1401 10:10 ساعت
2022-5-23 10:13:05
شناسه خبر : 357840

برای احداث گلخانه خصوصا گلخانه های مدرن هزینه بسیار زیادی نیاز است. که برای تاسیس یک گلخانه با تجهیزاتی کامل و درست بتوان هزینه کرد و گلخانه ای با تجهیزات کامل احداث کرد. به دلیل کمبود بارش باران و خشکسالی احداث گلخانه بسیار راه مناسبی برای پرورش گیاهان و کشاورژی می باشد. می توان گفت هدف از کشت گلخانه ای افزایش 10 برابری تولید و تامین محصولات مختلف کشاورزی با انتقال محیط کشت گیاهان از فضای باز به محیط گلخانه است . به دلیل تنوع در پرورش محصولات به روش گلخانه ای، این روش کشت بسیار تاکید شده است. احداث گلخانه باعث رشد بهروری می شود و بسیار در اقتصاد کشور تاثیر گذار است.

به همین دلیل است که وام گلخانه ای از سوی دولت بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همین طور وام و تسهیلات احداث گلخانه یک سیاست مهم برای وزارت کشاورزی می باشد. و برای احداث یک گلخانه می توان از مزایای وام استفاده نمود. بنابراین باید به بررسی شرایط وام احداث گلخانه در سال 1401 پرداخت.

براساس برنامه ششم توسعه باید 16 هزار و 700 هکتار واحد گلخانه ای در سراسر کشور احداث شود. برای انجام گرفتن این هدف جهاد کشاورزی تسهیلاتی خوبی را در نظر گرفته است. که باعث کمک کشاورزان برای احداث یک گلخانه می شود. به همین دلیل پیش از احداث یک گلخانه بهتر است کار های اداری و ثبت وام گلخانه ای صورت پذیرد.

انواع وام احداث گلخانه در سال 1401

  • وام روستایی برای احداث گلخانه: برای صدور مجوز احداث گلخانه و یا ساخت گلخانه با پلی کربنات در روستاهای کشور تسهیلات مناسبی وجود دارد و کشاورزان روستایی می توانند تا 300 متر مجوز بگیرند. روستاهای دارای زیرساخت‌ های چون آب، برق و به ویژه گاز ، می‌توانند احداث گلخانه روستایی را شروع کنند.
  • مدیر اتحادیه گلخانه داران نیز گفته است: ۱۷ هزار هکتار گلخانه فعال در کشور وجود دارد که برنامه ریزی ها و راه حل هایی برای افزایش دو برابری برای این ظرفیت تا سال 1404 در نظر گرفته شده است. مدیر اتحادیه گلخانه داران دربارۀ مشکلات گلخانه‌داران در دریافت تسهیلات و وام احداث گلخانه از بانک ها نیز گفته است: در چند سال اخیر این مشکل رفع شده و سازه‌های گلخانه‌ای و سند های روستایی نیز به عنوان وثیقه بانکی پذیرفته می‌شود. بنابراین وزارت جهاد کشاورزی زمان صدور مجوز  احداث گلخانه ها را بسیار کاهش داده است و در برخی مناطق این مجوز ها طی ۴۸ ساعت و یا یک هفته صادر می شود و تسهیلات با کارمزد ۴ تا ۶ درصد و با بازپرداخت ۶ تا ۱۲ ماهه به کشاورزان پرداخت خواهد شد.
  • وام جهاذ کشاورزی برای احداث گلخانه: به دلیل وجود بحران خشکسالی در کشور هیات دولت تصمیم بر حمایت از کشت گلخانه ای گرفته است. و بحث گسترش گلخانه ها در سرار کشور مورد تاکید قرار گرفته است. به همین علت دولت تصمیم گرفته است که تسهیلات و وام برای کشت گلخانه ای اعطا کند. زیرا کشت گلخانه ای باعث رشد 10 درصدی تولید می شود و بهروری را افزایش می دهد.
  • وام احداث گلخانه های کوچک: یکی از انواع  وام احداث گلخانه در سال 1401 وام احداث گلخانه های کوچک می باشد. این وام برای احداث گلخانه هایی با مساحت 1 هزار متر مربع است.تسهیلات قرض الحسنه روستایی یکی از طرح های تسهیلاتی برای ایجاد گلخانه هایی با مقیاس کوچک می باشد که از ویژگی های این طرح، نبود محدودیت، شامل تمام طرح های اشتغالی و توسعه ای می شود و باید توجه شود که مجوز اشتغال برای گلخانه های کوچک مقیاس، نامه کمیته امداد می باشد.متقاضی وام احداث گلخانه کوچک، نباید حقوق بگیر سازمان، شرکت و نهادی باشد و چک برگشتی و معوقات بانکی نداشته باشد.
  • وام بانک کشاورزی برای گلخانه: این وام به دلیل حمایت از کشت گلخانه ای سود و بهره کمی دریافت می کند. و بازه زمانی مناسبی برای پرداخت قسط های وام تعیین می کند. بنابراین تمامی افرادی که می خواهند گلخانه خود را احداث کنند با ارائه مدارک مورد نیاز بانک و داشتن شرایط دریافت وام بانک کشاورزی می توانند این وام را دریافت کنند.

شرایط گرفتن وام بانکی برای احداث گلخانه در سال 1401

در ابتدا برای گرفتن وام بانکی برای احداث گلخانه در سال 1401 باید شرایط مورد نیاز آن را فراهم ساخت. مهم ترین شرط برای گرفتن وام جهاد کشاورزی یا وام احداث گلخانه در سال 1401 تامین وثیفه های مورد نیاز برای ارائه به بانک می باشد. برای دریافت وام برای احداث گلخانه در سال 1401 باید ضامن و وثیقه مطابق با وام دریافتی تامین نمود. البته بعد از بررسی های بانک در این مورد نیاز است که ضامن برای دریافت وام داشته باشید.

البته شرایط بستگی به نوع بانک و سازمان وام دهنده نیز دارد. زیرا هر بانک و سازمانی شرایط متفاوتی برای دادن وام و تسهیلات دارد. همچنین برای دریافت وام باید در سامانه ثبت نام نمود. برخی از بانک ها به متراژ زیر 1000 متر نیز وام می دهند اما برخی بانک ها و در بعضی از شهر ها متراژ باید بالای 2000 متر باشد تا وام به آن گلخانه تعلق بگیرد.

گرفتن وام بانکی برای احداث گلخانه در سال 1401 شرایط خاصی دارد که باید رعایت شود و قوانینی که باید آن ها را رعایت نمود. همین طور برای گرفتن وام بانکی برای احداث گلخانه در سال 1401 باید به سن قانونی رسیده و تحصیلات بالای دیپلم را داشته باشید.

اگر قصد دریافت وام بانکی برای احداث گلخانه در سال 1401 را دارید باید با به همراه داشتن مدارک مورد نیاز و همچنین تقاضانامه خود به یکی از شعبه های  بانک کشاورزی مراجعه کرده و درخواست خود را در سامانه اعتبارات بانک کشاورزی ثبت کنید تا کارشناسان بانک درخواست شما را بررسی کنند.

بنابراین باید مدارک مورد نیاز مربوط به احداث گلخانه برای ارائه به بانک تهیه شود. لازم به ذکر است تمامی مدارک شما بررسی می شود و پس از تایید کار گروه جهاد کشاورزی و کارشناسان گیاه شناسی و کشاورزی اگر مدارک کامل و بی نقض بود با در خواست شما موافقت می شود.

مراحل گرفتن وام بانکی برای احداث گلخانه در سال 1401

  • در ابتدا باید به بخش مدیریت جهاد کشاورزی برای دریافت وام جهاد کشاورزی مراجعه کرد
  • تحویل درخواست و توضیحات و شرح درخواست به بخش جهاد کشاورزی
  • مراحل گرفتن کد رهگیری و ثبت نام فرد درخواست کننده
  • مراجعه کردن مجدد به بخش مدیریت جهاد کشاورزی برای بررسی طرح 
  • معرفی طرح گلخانه در بخش اجرایی استان و تایید کردن آن در سامانه که باید توسط شهرستان صورت گیرد.
  • بررسی طرح بخش اجرایی توسط معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی
  • ارجاع شدن طرح به بخش مدیریت امور سرمایه‌گذاری
  • بررسی طرح ارائه شدۀ فرد متقاضی وام  که توسط کارشناس امور سرمایه‌گذاری صورت می پذیرد.
  • بررسی طرح پیشنهادی شما توسط مدیر کارشناسان
  • بررسی مجدد طرح گلخانه در بخش کارگروه اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری و بررسی کارشناس سرمایه
  • معرفی کردن طرح به بانک
  • مراجعه متقاضی وام به بانک و ایجاد پرونده تسهیلاتی
  • در نهایت برای آخرین مرتبه طرح در بانک عامل مورد بررسی قرار گرفته و تسهیلات به متقاضی اعطاء می گردد.

بنابراین با طی کردن مراحل بالا می توان برای وام احداث گلخانه در سال 1401 اقدام کرد.

مزایا و در آمد گلخانه

بهتر است پیش از دریافت وام احداث گلخانه در سال 1401 به موضوع مزایای احداث گلخانه و درآمد از یک گلخانه را مورد بررسی قرار داد.یکی ازمهم ترین ویژگی هایی که باعث متفاوت بودن کشت گلخانه ای با انواع کشت های دیگر شود چهار فصل بودن ین کشت است. در واقع فرد به جای پرورش فصلی محصول و می تواند با ایجاد شرایط دمایی، رطوبتی و شرایط مطلوب  با توجه به نیاز میوه یا گیاه مورد نظر خود به صورت دائمی آن را پرورش داد  و سود بسیاری دریافت نمود. به همین دلیل  اگر در این زمینه کشت گلخانه ای تجربه و مهارت داشته باشید در آمد بسیاری خوبی خواهید داشت. همچنین با استفاده از لامپ رشد گیاه می توانید این درامد را سریع تر و بیشتر نمایید.

بیشتر افرادی که در گلخانه ها فعالیت می کنند  به نگهداری گل های زینتی مانند رز، موگه، ادریسی یا محصولاتی چون الوئه ورا، توت فرنگی، بامبو و سایر محصولات کم یاب که قیمت بالایی دارند می پردازند تا با توجه به قابلیت چهار فصل بودن گلخانه بتوانند محصولات گران قیمت خود را چندین مرحله به فروش برسانند. و همین باعث می شود که درآمد خوبی از این کشت داشته باشند.

بنابراین اقدام برای وام احداث گلخانه در سال 1401 می تواند در احداث یک گلخانه به شما کمک کند.