هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403
ساعت 05:09
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 2 بهمن 1400 ساعت 09:42
شنبه 2 بهمن 1400 09:38 ساعت
2022-1-22 09:42:27
شناسه خبر : 354763
تعریف برق صنعتی می تواند خیلی گسترده باشد ولی به بیان ساده می توان به کاربرد برق در صنعت، برق صنعتی گفت.

کاربرد برق صنعتی امروزه بسیار گسترده است که بطور کلی میتوان به کاربرد هایی چون:

کمپرسور، آسانسور، پمپ آب، ماشین پرس، نوار نقاله، بالابر و ... را گفت که در ادامه بصورت دقیق تر به این کاربر ها می پردازیم. مواردی که ذکر شد تنها بخشی از کاربرد های برق صنعتی می باشد. همچنین از برق صنعتی علاوه بر در صنعت در ساختمان های مسکونی و تجاری نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

لینک سایت کالاصنعتی فروشگاه لوازم برق و الکترونیک امکان ارائه انواع تجهیزات برق صنعتی را متناسب با نیاز مشتری به صورت اینترنتی دارد.

انواع تجهیزات برق صنعتی

  1. تجهیزات فرمان و کلید زنی
  2. تجهیزات حفاظتی
  3. سیم و کابل
  4. تجهیزات جانبی برق صنعتی

تجهیزات فرمان و کلید زنی چیست؟

این تجهیزات وظیفه ی کنترل سیستم و انجام قطع و وصل مدار قدرت، روشن و خاموش شدن وسایل برقی را دارند. این تجهیزات در هر تابلو برق و یا هر سیستمی که با برق قدرت راه اندازی می شود لازم است.

توسط تجهیزات فرمان و قیمت کلید برای تابلو برق می توان مشخص کرد کی و چگونه یک الکتروموتور، جک یا پرس راه اندازی شود. تجهیزات فرمان و کلید زنی شامل دو مورد است : کنتاکتور و رله.

کنتاکتور

کلید الکترومغناطیسی برای قطع و وصل مدار قدرت و از پرکاربرد ترین تجهیزات برق صنعتی محسوب می شود. برای روشن و خاموش کردن تجهیزاتی مثل الکتروموتور، ترانسفورماتورها و....

 

کنتاکتور هیوندای 18A - 7.5KW

اجزا و ساختار کنتاکتور

  • بوبین یا آهنربای الکتریکی
  • قاب یا محفظه
  • کنتاکت یا تیغه

بوبین

بوبین روی هسته الکترومغناطیسی بسته شده و مانند یک الکترومگنت یا آهنربای الکتریکی عمل می کند که نیروی لازم برای اتصال فیزیکی کنتاکت های هادی الکتریسیته فراهم میسازد و شامل دو بخش ثابت و متحرک که یک فنر بین این دو قسمت قرار دارد.

قاب

برای محافظت از بخش های داخلی کنتاکتور مانند تیغه ها و سیم پیچ در برابر روغن و آلودگی را عهده دار است

کنتاکت

تیغه های کنتاکتور تک فاز و سه فاز شامل دو قسمت تیغه های قدرت و تیغه های فرمان  است.

انواع کنتاکتور ها

  1. کنتاکتور تیغه چاقویی
  2. کنتاکتور دستی یا دو تکه
  3. کنتاکتور مغناطیسی

انواع برند های کنتاکتور ها

سایت کالا صنعتی ارائه دهنده انواع برند های کنتاکتور تابلو برق های خارجی و ایرانی از جمله کنتاکتور هیوندای، کنتاکتور اشنایدر، کنتاکتور LS و کنتاکتور پارس فانال می باشد.

رله

رله برق صنعتی نوعی کلید الکتریکی هستند با سرعت بالا تر نسبت به کنتاکتورها که برای قطع و وصل مدار بسیار سریع و بدون وقفه به کار می روند.

 

رله اضافه بار پارس فانال مدل PFR-22/3

انواع رله ها

  • مغناطیسی
  • مکانیکی
  • حرارتی
  • الکترو استاتیک

تجهیزات حفاظتی چیست؟

این تجهیزات برای جلوگیری از خسارات مالی و جانی استفاده می شود. حفاظت تجهیزات الکتریکی در برابر مواردی همچون اضافه بار، اضافه جریان، اتصال کوتاه، دوفاز شدن تجهیزات سه فاز، جریان نشتی و ... می باشد.

 

کلید حرارتی LS مدل MMS - 63

انواع تجهیزات حفاظتی

  • فیوز : قیمت فیوز تابلو برق مدار را در برابر جریان بیشتر از مقدار نامی محافظت و جریان مدار را قطع می کند.
  • کلید مینیاتوری : کلیدی است الکترومکانیکی که مدار را در برابر اضافه جریان و اتصال کوتاه محافظت می کند. شامل برندهای هیوندای ، LS ، پارس فانال.
  • کلید اتوماتیک MCCB : قیمت کلید اتوماتیک MCCB تابلو برق یا همان کلید اتوماتیک بسیار بزرگتر از MCB یا کلید مینیاتوری هستند مانند بسیاری از انواع قطع کننده های مدار دارای جریان نامی تا 2500 آمپر که در دو نوع کمپکت و هوایی می باشد.
  • رله اضافه بار یا بیمتال : قیمت بیمتال یا رله اضافه بار جریان جاری از طریق هادی های قدرت منتهی به موتور را کنترل می کند. اگر جریان برای مدت معینی از مقدار مشخصی فراتر رود ، رله اضافه بار مدار کنترل موتور را قطع می کند که باعث می شود برق از موتور خارج شود.
  • کلید حرارتی MPCB : قیمت کلید حرارتی تکفاز تجهیزی است که هم کارایی کلید مینیاتوری و هم رله اضافه بار (بیمتال) را دارد و از الکتروموتورها در برابر اضافه جریان و اضافه بار محافظت می کند. شامل برندهای هیوندای ، LS ، پارس فانال.
  • رله کنترل فاز : این وسیله برای حفاظت در برابر اندازگیری اختلالات ولتاژ و جریان محافظت می کند و در صورت قطع یکی از فازها مدار فرمان را قطع می کند.
  • فروش کلید محافظ جان یا RCD : اگر اختلافی بین جریان فاز و نول باشد مدار را قطع می کند.