هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 14:52
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 8 آذر 1400 ساعت 13:56
دوشنبه 8 آذر 1400 13:43 ساعت
2021-11-29 13:56:26
شناسه خبر : 353170
وزرای امور خارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی پس از دیدار و رایزنی در لندن در بخشی از یک بیانیه ادعاهای تندی را علیه ایران و برنامه هسته ای کشورمان مطرح کردند.
وزرای امور خارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی پس از دیدار و رایزنی در لندن در بخشی از یک بیانیه ادعاهای تندی را علیه ایران و برنامه هسته ای کشورمان مطرح کردند.
گروه سیاسی-رجانیوز: کشورهای آمریکایی و اروپایی که با بی اثر کردن کامل توافق 2015 نقش یکدیگر را همیشه تکمیل کرده اند بار دیگر و ساعاتی قبل از شروع مذاکرات پیام‌های ضدایرانی را مخابره کردند.
 
به گزارش رجانیوز: یک روز مانده به مذاکرات وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در سفری اروپایی به انگلیس سفر کرد. وی قرار است به پاریس هم سفر کرده و با وزیر امور خارجه این کشور نیز دیدار کند. گفته می‌شود که لاپید از مقامات اروپایی می‌خواهد تحریم‌های حوزه بانکی علیه ایران همچنان ادامه یابد.
 
وزرای امور خارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی پس از دیدار و رایزنی در لندن در بخشی از یک بیانیه ادعاهای تندی را علیه ایران و برنامه هسته ای کشورمان مطرح کردند. 
 
«لیز تراس» و «یائیر لاپید» وزرای خارجه انگلیس و رژیم صهونیستی در یادداشتی در روزنامه تلگراف بر تعهد دو طرف برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای تاکید کردند. این درحالی است که صلح آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران بارها مورد تایید بسیاری از کشورها و حتی آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفته است.
 
آنها در این یادداشت همچنین مدعی شده‌اند، زمان در حال سپری شدن است و آنها نیازمند همکاری نزدیک با شرکا و دوستان برای آنچه مقابله با جاه طلبی‌های ایران خوانده اند، هستند.
 
در همین خصوص نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، پیشتر گفته «بسیار نگران» است که قدرت جهانی در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین پایتخت اتریش، در ازای اعمال محدودیت‌های ناکافی بر برنامه هسته‌ای ایران، تحریم ها علیه جمهوری اسلامی را لغو کنند.
 
واکنش وزارت امورخارجه
در همین زمینه وزارت امور خارجه این به این اقدام در آستانه مذاکرات واکنش نشان داد. خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره تحرکات رژیم صهیونیستی و یادداشت مشترک وزرای خارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی نیز بیان کرد: این‌که وزیر خارجه انگلیس در شب گفت‌وگوهای وین با طرفی که از روز اول تمامی تلاشش را کرده که برجام امضا نشود و از بین برود و بخشی از اقدامات سرکشانه دولت قبلی آمریکا در خروج از برجام بوده و امروز هم به عنوان مخالف اصلی گفت‌وگوها در وین و احیای برجام است، وقتی این آرایش را می‌بینید در برخی کشورهای اروپایی با اراده لازم برای رفع تحریم‌ها به وین نمی‌آیند و به دنبال زمینه‌هایی هستند که این مذاکرات تطویل یابد و اجرای برجام به صورت موثر اتفاق نیفتد.
 
علاوه بر کشورهای اروپایی، آمریکایی‌ها نیز بارها عدم اراده سیاسی خود برای رفع تحریم‌ها را نشان داده اند. دولت بایدن پس از قدرت گرفتن در ابتدا توسط دولتمردان وقت ایران به عنوان دولتی متفاوت از ترامپ معرفی شد. اما خیلی زود نشان داد که در ادامه مسیر بایدن مصمم است. جو بایدن درحالی متفاوت از سلف خود نسبت به ایران و توافق هسته‌ای معرفی می‌شد که ساعاتی پس از نشستن بر کرسی ریاست جمهوری 17 فرمان اجرایی صادر کرد و در آنها تصمیمات دونالد ترامپ را لغو کرد. به عنوان نمونه وی بازگشت به توافق پاریس، برداشتن ممنوعیت ورود به آمریکا و پایان وضعیت اضطراری در مرزهای آمریکا و مکزیک را اعلام کرد تا نشان دهد مسیر رئیس‌جمهور سابق را نخواهد رفت. اما در خصوص ایران و برجام موضعی حتی حاضر به موضع گیری نیز نشد. این درحالی است که غرب گرایان در ایران انتظار داشتند آمریکا مسیر گذشته خود را جبران کند و با دستور اجرایی جوبایدن به توافق هسته ای و اجرای تعهدات آمریکا بازگردد. بعدها بسیاری از مسئولان دولت جدید آمریکا نیز مواضع ضد ایرانی دولت ترامپ را اعلام کردند. 
 
«رابرت مالی» نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران بارها خواسته اصلی آمریکا را در گسترش توافق به موضوعات دیگر یعنی موشکی و منطقه ای دانسته و گفته است: «برجام نشان داده است که یک توافق شکننده و ضعیف است و ما معتقدیم که (این توافق) می‌تواند باید یک توافق تکمیلی (بعدی) تقویت شود» به نظر می‌رسد غربی‌ها همچنان اراده سیاسی لازم را برای رفع تحریم‌ها ندارند.
 
آمریکا و بازی مقصر تراشی
در شرایطی که همه شواهد نشان دهنده عدم اراده جدی آمریکا برای رفع تحریم هاست رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تلاش دارد تا از پیش ایران را مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات معرفی کند. نماینده کشوری که توافق هسته‌ای خارج شده در گفت وگو با «بی‌بی‌سی ساوندز» گفته: «اگر ایران فکر می‌کند که می‌تواند از این زمان استفاده کند تا اهرم فشار بیشتری ایجاد کند و بعد بگوید که خواستار چیز بهتری است، کارساز نخواهد بود. ما و شرکایمان به آن تن نخواهیم داد.» مالی حتی تهدید کرده که در این صورت کسی نباید از افزایش فشار بر ایران متعجب شود. 
 
این صحبت‌ها درحالی است که ایران به صورت جدی وارد مذاکرات شده و همین موضوع مورد توجه برخی کشورها قرار گرفته است. در همین خصوص نماینده روسیه حضور تیم قوی ایران در مذاکرات را به مثابه جدیت ایران معرفی کرده است. با این وجود هیچ نشانه‌ای از اراده آمریکا برای جبران گذشته ورفع تحریم ها وجود ندارد. به همین دلیل کارشناسان معتقدند این اظهارات نماینده آمریکا برای مقصرتراشی زودهنگام از ناموفق بودن مذاکرات است. به این معنا که آمریکا با هدف عدم رفع تحریم‌ها و زیاده‌خواهی‌های فرابرجامی در مذاکرات شرکت خواهد کرد. ازانجایی که اراده جدی تیم ایرانی مانع هر گونه مذاکرات فرابرجامی و حتی پذیرش محدودیت‌های بیشتر است این درخواست‌های غیرقانونی از عضو خارج شده از توافق 2015 مسموع و مشروع نخواهد بود. آمریکایی‌ها از هم‌اکنون در تلاش هستند اگر نتوانستند خواسته‌های خود را به هیات مذاکره کننده ایرانی تحمیل کنند، ایران را مقصر این وضعیت معرفی کنند.