هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
شنبه، 1 ارديبهشت 1403
ساعت 06:35
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

سه شنبه 13 مهر 1400 ساعت 23:22
سه شنبه 13 مهر 1400 23:08 ساعت
2021-10-5 23:22:29
شناسه خبر : 351526
این طرح معماری با توجه به معماری روز دنیا توسط مهندسان مشاور هفت شهر آریا خلق شده است و یکی از کاملترین فرهنگسراهای تهران به شمار می رود. با توجه به کاربرد این فضا و انتخاب آن به عنوان یک مجموعه فرهنگی برخی کاربری های تکمیل کننده و متنوع نیز در این مجموعه طراحی شده است.

یکی از مهمترین فضاهای عمومی در جامعه فضاهای فرهنگی هستند. کاربری های فرهنگی معمولا در طرح تفصیلی شهر به صورت عملکردهای خدماتی در نظر گرفته می شوند و در مرحله بعدی با یک طرح توجیهی کمیسیون ماده 5 به تصویب نهایی میرسند و فرآیند اجرایی شدن آن توسط شهرداری آغاز می شود. در واقع فرهنگ بخش مهمی از دارایی های یک جامعه است که تمام زندگی یک ملت را تحت تاثیر قرار می دهد. این فضاهای عمومی فرهنگی هستند که بیشترین تعاملات فرهنگ ساز را در خود جای داده اند. فرهنگسراها از جمله فضاهایی هستند که بیشترین رسالت را در این زمینه به دوش می کشند. یکی از فاکتورهایی که سبب تقویت عوامل فرهنگی می شوند فضاهای فرهنگ ساز هستند. فرهنگسرای تهرانسر با طرح معماری تلفیقی یک فضای جذاب برای اکثر گروه های اجتماعی است.

 

فرهنگسرای تهرانسر طراحی مهندسان مشاور هفت شهر آریا

 

این فضا با طراحی های خاص و عادت های رفتاری که توسط فضا یا محیط تعریف می شود باعث می شوند یک نوع رفتار مورد ترویج قرار بگیرد و در این فضا تکرار شود و به تدریج به صورت یک فرهنگ پدید آید. یکی از مهمترین تاثیرات مکان، احساس و روحی است که توسط طرح معماری مهندسان مشاور هفت شهر آریا به وجود آمده است. طراحی پیوسته ی این فضا با المان های سبز یکی از دلنشین ترین فضاها را به وجود آورده است که می توان با آرامش خاطر در آن وقت گذراند.

برخی افراد از طرح معماری مکان به عنوان تشویق و ترکیب کننده رفتارهای مثبت یا منفی یاد می کنند. و این کاملا درست است. طرح معماری فرهنگسرای تهرانسر با جزئیات و کلیات خود با عناصری که در طرح معماری کلی به کار رفته است و با اشیایی که برای فضا استفاده شده است باعث می شوند احساسات مثبتی در افراد شکل بگیرد. فرم هایی که در طرح معماری یک مکان تکرار می شود، رنگ ها و میزان نور همه و همه باعث می شوند یک فضا شکل بگیرد و این موضوع به خوبی از طریق این معماری زیبا و هنرمندانه به وقوع پیوسته است.

 

 

 

طراحی مدرن فضای بیرونی و داخلی فرهنگسرای تهرانسر

مشخضات کلی پروژه فرهنگسرای تهرانسر شهرداری تهران

این پروژه در منطقه 21 تهران در مساحت 2400 متر توسط مهندسان مشاور هفت شهر آریا طراحی گردیده است. این فرهنگسرا با یک طرح معماری ایرانی و یک نمای مدرن باعث ترکیب دو موضوع متفاوت و به وجود آمدن یک سازه زیبا و نو شده است که قطعا برای مخاطبان جالب توجه خواهد بود. وید مرکزی این فرهنگسرا باعث بزرگتر و عمیقتر شدن فضا شده است. این پیوستگی در راستای عمودی القا کننده ی حرکت به سمت بالا و رشد فرهنگ است و نمادهای کوچک و پراکنده فضای سبز این محیط باعث احساس سرزندگی در این محیط فرهنگی شده است. این بنا در 7 طبقه طراحی شده که 2 طبق از پایین تر از سطح زمین در نظر گرفته شده است.

تنوع در نما در این فرهنگسرا اشاره به تفاوت های فرهنگی در انسان های مختلف است. همچنین رنگ هایی متضاد در اجرای نما نمونه ای دیگر از این طرح معماری است که به تفاوت فرهنگ و سلیقه ها اشاره می کند.

تضاد بیرونی فضا در عین پیوستگی و اتصالات فضای درونی یکی از مهمترین گزینه هایی است که می تواند به بیان مفهوم فرهنگ بپردازد.

 

 

 

طرح معماری فرهنگسرای تهرانسر ارائه شده توسط مهندسان مشاور هفت شهر آریا

فضاهای طراحی شده در مجموعه فرهنگسرا

این طرح معماری با توجه به معماری روز دنیا خلق شده است و یکی از کاملترین فرهنگسراهای تهران به شمار می رود. با توجه به کاربرد این فضا و انتخاب آن به عنوان یک مجموعه فرهنگی برخی کاربری های تکمیل کننده و متنوع نیز در این مجموعه طراحی شده است.

فضاهای گردهمایی برای برگزاری سمینارهای فرهنگی آموزشی و مراسم های فرهنگی ادبی یکی از قسمت هایی است که برای فرهنگسرا در نظر گرفته شده است. طراحی فضاهایی که به صورت دسته جمعی مورد استفاده قرار می گیرند یکی از محبوب ترین مراکز توسعه فرهنگ است.

سالن آمفی تئاتر از دیر باز جزء مورد قبول ترین طراحی ها از نظر مردم و معمارها بوده است. و گواه این موضوع طراحی یکی از بزرگترین آمفی تئاتر ها در روم باستان است. آمفی تئاتر ها روایتگر داستان ها و نمایش هایی از فرهنگ هر ملت است .

با توجه به مدرن بودن این فرهنگسرا مهندسان مشاور برای برطرف کردن نیازهای فرهنگی افراد این محدوده

مواردی از قبیل مرکز چند رسانه ای را برای این مجموعه طراحی کرده اند و این موضوع در بروزتر شدن فرهنگ و رشد اجتماعی مخاطبان بسیار موثر است.

با توجه به این که محیط فرهنگی باید محیطی فرح بخش و شاد باشد با در نظر گرفتن سالن های جشن برای انواع مناسبت ها و جشن ها که در تقویم ایرانی نیز بسیار به چشم می خورد این فرهنگسرا به محیطی بسیار سرزنده و فعال تبدیل می شود.

از دیر باز در فرهنگ ما ایرانیان ذکر شده است که سلامتی روح و جسم با هم عجین است و این موضوع یکی از نکته هایی است که بسیار هوشمندانه در این فرهنگسرا به آن دقت شده است. اقدام مهندسان مشاور هفت شهر آریا به طراحی یک سالن بدنسازی در این طرح معماری باعث شده است تا این فرهنگسرا عملکردی گوناگون داشته باشد.

با توجه به نیاز همیشگی به یادگیری و رشد در زمینه های فرهنگی و دیگر زمینه ها، این مجموعه شامل کارگاه هایی برای آموزش های مختلف است. همچنین برای تکمیل این آموزش ها و فرایند یادگیری کتابخانه ای در این مجموعه در نظر گرفته شده است تا نیاز این محدوده را برای کتاب برطرف کند.

افراد با حضور در کارگاه های مختلف و کسب مهارتهای مختلف فرهنگی می توانند این مهارت ها را در فرهنگسرا در قسمت نمایشگاه های کوچک به نمایش بگذارند.

برای جذاب تر شدن و استراحت افراد و ساعت های ما بین کنفرانس ها مجموعه رستوران و کافی شاپ نیز به این فرهنگسرا اضافه شده است همچنین محوطه سازی بیرون این بنا برای یک گردش کوتاه بسیار مناسب و دلپذیر است.

تمامی این کاربری ها و عناصر کوچک و بزرگ و فضاهای متنوع طراحی شده توسط مهندسان مشاوره هفت شهر آریا در فرهنگسرای تهرانسر باعث شده تا این طرح معماری به کاربری ترین حالت ممکن دست یابد.

نمای بیرونی و فرم خاص این پروژه با توجه به متفاوت بودن آن با سایر سازه ها و بناهای شهر باعث به وجود آمدن یک المان ویژه شهری در منطقه 21 شده است. این مجموعه می تواند مکانی بسیار مفید برای تجمع افراد محله باشد و بتواند همبستگی و صمیمیتی که در سال های اخیر کمرنگ تر شده است را تقویت کند.

 

 

طراحی داخلی بسیار زببای فرهنگسرای تهرانسر