هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 17:35
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

سه شنبه 23 شهريور 1400 ساعت 20:46
سه شنبه 23 شهريور 1400 20:44 ساعت
2021-9-14 20:46:21
شناسه خبر : 351045
برخلاف صحبت‌های غیرکارشناسی رسانه‌های نزدیک به حسن روحانی و ظریف، دولت سیزدهم برخلاف توافق صالحی-گروسی؛ هیچ تعهدی نداده و قانون مجلس نقض نشده است.
برخلاف صحبت‌های غیرکارشناسی رسانه‌های نزدیک به حسن روحانی و ظریف، دولت سیزدهم برخلاف توافق صالحی-گروسی؛ هیچ تعهدی نداده و قانون مجلس نقض نشده است.
گروه سیاسی-رجانیوز: مساله واردات قابل توجه واکسیناسیون منجر به رضایت نسبی مردم از اوضاع وخیم کرونایی شد. اتفاقی که نشان داد ادعای دولت روحانی در خصوص ممانعت FATF در واردات واکسن تنها بازی سیاسی‌ با جان مردم بوده است. این رسوایی باعث شده تا اصلاح‌طلبان به انتقام‌گیری از دولت بپردازند. حالا رسانه‌های زنجیره‌ای حامی دولت قبل، صحبتی را به وزیر امورخارجه نسبت داده‌اند که از اساس کذب است. 
 
به گزارش رجانیوز: دو روز قبل روزنامه جمهوری اسلامی که در سرمقاله‌ای نوشت: «در خبر‌ها خواندیم آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دولت سیزدهم روز چهارشنبه گذشته در جمع اصحاب رسانه از مصوبه مجلس یازدهم در مورد برجام به عنوان مانعی بر سر راه مذاکرات احیاء آن یاد کرد. این سخنی است که قبلاً رئیس‌جمهور سابق آقای روحانی و وزیر خارجه‌اش دکتر ظریف هم گفتند و براساس گفته‌های آنان، علت اصلی به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین نیز همین بود.» این روزنامه البته مشخص نکرده است که این سخن عجیب را در کدام خبرها خوانده است! این ادعا به سرعت توسط دیگر رسانه‌های اصلاح طلب تکرار شد تا وانمود شود که سیاست خارجی دولت سیزدهم ادامه سیاست‌ورزی روحانی است!
 
 
این خبر اما توسط سخنگوی وزارت امور خارجه تکذیب شد و از اراده جدی دولت در اجرای کامل مصوبه مجلس خبر داد. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «مطلب منتسب به آقای امیرعبداللهیان درباره مصوبه مجلس غیردقیق و اشتباه است. وزیر خارجه در جلسه اصحاب رسانه گفته مصوبه مجلس لازم‌الاجراست و انتظار مجلس از دولت جدید، اجرای بی‌کم و کاست و کلمه به کلمه مصوبه مجلس است»
 
با این وجود روزنامه جمهوری اسلامی که حتی منبعی برای ادعای خود ندارد بر مطلب کذب خود تاکید کرد و حتی دیدار مدیرکل آژانس انرژی اتمی با رئیس سازمان انرژی اتمی را دلیلی بر صحت ادعای خود مطرح کرد. این روزنامه نوشت: «رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان که معاون رئیس‌جمهور هم هست با صراحت در برابر دوربین‌های رسانه ملی اعلام کرد کارت‌های دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسط این سازمان تعویض خواهند شد و دسترسی‌های نظارتی تامین خواهند گردید.» این درحالی است که چنین مساله‌ای از اساس کذب است و در این دیدار هیچ دسترسی نظارتی به آژانس داده نشده است که اتفاقا همین امر گروسی را عصبانی کرده و در بازگشت از تهران از دست خالی بودن خود گفته است: « من از ایران هیچ قولی نگرفته‌ام و تنها یک چاره موقتی برای همکاری با ایران به دست آمد»
 
اما روزنامه جمهوری اسلامی با کنار یکدیگر گذاشتن این گذاره‌های غلط و غیرکارشناسی تلاش داشته تا وانمود کند که ادعاهای دولت روحانی در خصوص مانع بودن مصوبه مجلس درست بوده و نوشته: «این توافق به معنای نادیده گرفتن کامل مصوبه مجلس یازدهم در ممانعت از اقدامات نظارتی آژانس است.» این درحالی است که در دیدار مدیرکل آژانس و آقای اسلامی توافقی امضا نشده و صرفا یک بیانیه بدون تعهد و بدون ضمانت قرائت شده است. در ادامه نیز این رسانه غیرحرفه‌ای نوشته است که خبر مورد اشاره در خصوص صحبت‌های وزیر امور خارجه درست بوده و سخنگوی این وزارت خانه کذب گفته است: «سخنگوی وزارت امور خارجه نیز قابل ملامت نیست زیرا سخنگویان معمولاً طبق دستور عمل می‌کنند حتی اگر آنچه می‌گویند منطبق با باور خودشان هم نباشد!»
 
این گمانه‌زنی‌های کذب که هیچ سندیتی ندارد باعث شده تا برخی از حامیان دولت نیز دچار تشکیک شوند. به همین دلیل وزیر امور خارجه نیز به این تحریف واکنش نشان داده است.
 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از قول اميرعبداللهيان خبر از تحریف سخنانش داده و گفته است که در نشست با سردبیران رسانه ها گفته، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم، مسیر دولت در بحث هسته ای را مشخص کرده منتها صحبت‌های من تحریف شده است.
 
در حالی دیدار گروسی و اسلامی ادامه مسیر صالحی نیست که رسانه‌های اصلاح‌طلب این اتفاق را وارونه نمایی کرده اند. رجانیوز در گزارشی با عنوان «اصلاح‌طلبان و ادعای بی‌اساس تمدید توافق صالحی-گروسی» به این مهم پرداخته و ابعاد مختلف این دیدار را کالبدشکافی کرده است.
 
برخلاف صحبت‌های غیرکارشناسی رسانه‌های نزدیک به حسن روحانی و ظریف، دولت سیزدهم برخلاف توافق صالحی-گروسی؛ هیچ تعهدی نداده و قانون مجلس نقض نشده است که اتفاقا بیانیه قرائت شده دولت سیزدهم و آژانس اثری از ضعف‌های توافق صالحی و ابهامات آن را ندارد. به نظر می‌رسد حامیان روحانی حتی برای تمجید از دولت گذشته هم مجبور به آن شده‌اند که اقدامات دولت سیزدهم را به عقب‌نشینی‌های خود تشبیه کنند تا برای سیاست‌های شکست خورده خود اعتباری کسب کنند.
 
مطالب مرتبط:
ابعاد مهم سفر گروسی به تهران