هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 03:37
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 1 شهريور 1400 ساعت 11:27
دوشنبه 1 شهريور 1400 11:20 ساعت
2021-8-23 11:27:35
شناسه خبر : 350564
دبیر کل جنبش حزب الله لبنان بعد از ظهر یکشنبه در سخنرانی به مناسبت شهادت یکی از فرماندهان مقاومت، به مسائل داخلی این کشور و منطقه پرداخت و گفت که سفارت آمریکا، مدیر جنگ علیه مقاومت است.
دبیر کل جنبش حزب الله لبنان بعد از ظهر یکشنبه در سخنرانی به مناسبت شهادت یکی از فرماندهان مقاومت، به مسائل داخلی این کشور و منطقه پرداخت و گفت که سفارت آمریکا، مدیر جنگ علیه مقاومت است.
گروه بین الملل-رجانیوز: سخنرانی سید حسن نصرالله دبیر کل جنبش حزب الله لبنان بعد از ظهر یکشنبه آغاز شد. سخنرانی نصرالله به مناسبت مراسم یادبود شهادت «حاج عباس الیتامی» از فرماندهان مقاومت است. حزب الله این مراسم را در مجتمع «سید الشهداء» در شهر «الهرمل» برگزار کرده است.
 
دبیر کل حزب الله ضمن تبریک و تسلیت شهادت الیتامی، گفت: «شهید را از زمان آغاز این مسیر می‌شناسم... شهید عباس در ۱۷ سالگی به مقاومت پیوست و به سرعت، ویژگیهای شخصیتی وی زبانزد همه دوستانش شد».
 
وی با ارائه شرحی از شخصیت شهید الیتامی، تأکید کرد که شهید و سایر شهدای مقاومت یک ویژگی منحصر به فرد داشتند و آن اینکه، این افراد، فرمانده به دنیا آمدند.
 
نصرالله با بیان اینکه الیتامی جزء نخستین کسانی بود که از مقاومت لبنان عازم جنگ سوریه شد، تأکید کرد که وی در کنار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تا آخرین لحظه سوریه را ترک نکرد.
 
دبیر کل حزب الله با اشاره به حضور شهید الیتامی در میادین مختلف نبرد، چه در لبنان و در خارج از این کشور، خاطر نشان کرد، شهید از جمله افرادی نبود که خود را منحصر به یک مکان یا یک جنگ کند، بلکه در تمامی میادین نبرد حضور داشت.
 
ساکنان الهرمل، بهترین جوانان خود را تقدیم مقاومت کردند
 
وی با تأکید بر اینکه ساکنان منطقه الهرمل، مقاومت را در دامن خود پرورش دادند و بهترین جوانان خود را تقدیم آن کردند، تصریح کرد: «ساکنان بعلبک در الهرمل، برای مقابله با طرح صهیونیستی و آمریکایی، در اعطای هیچ چیز، کوتاهی نکردند و برای دفاع از لبنان منتظر هیچ کس نماندند».
 
نصرالله ادامه داد: «راز قدرت مسیر مقاومت این است که هیچ گاه و در هیچ جایی، در پی منافع نبود... سفارت آمریکا و سفرا، کسانی هستند که مدیریت جنگ علیه مقاومت در لبنان را بر عهده دارند، ولی شکست خوردند».
 
به دشمنی با آمریکا و اسرائیل افتخار می‌کنیم
 
دبیر کل حزب الله خاطر نشان کرد: «راز قدرت راه ما در این است که هیچ گاه دنبال دستاوردهای سیاسی نبوده‌ایم. مشکل آمریکا و جماعت آمریکایی در منطقه همین جاست. یکی از نقاط قوت شما این است که دشمنت را بشناسی. ما دشمن آمریکا و سلطه‌جویی آمریکا و دشمن صهیونیستی و پروژه صهیونیستی هستیم و به این افتخار می‌کنیم اما آنها این دشمن را یعنی ما را نشناخته‌اند».
 
وی با بیان اینکه «آنها در طول این سال‌ها ما را نشناخته‌اند و گمان می‌کنند که ما گروهی هستیم که دنبال دنیا هستیم»، تصریح کرد: «فکر می‌کنند اگر دنیای ما را تهدید کنند، می‌توانند اراده و عزم ما را تغییر دهند. آنها نمی‌توانند بفهمند که وقتی به اسلام محمدی وابسته باشی یا به کربلای امام حسین وابسته باشی یعنی چه؟».
 
نصر الله ادامه داد: «آنها نمی‌دانند که یک جوان مثل علی اکبر [علیه السلام] در ابتدای جوانی‌اش وقتی پدرش می‌گوید ما به سوی مرگ در حرکتیم، پاسخ می‌دهد، چه اهمیتی دارد ما به سوی مرگ برویم یا مرگ به سوی ما بیاید، تا وقتی که ما بر حق هستیم،‌ آیا بر حق نیستیم؟ یعنی چه».
 
دبیر کل حزب الله با اشاره به اینکه گروههای ملی‌گرای لبنان، واقعا خواستار حاکمیت این کشور هستند، خاطر نشان کرد: «[آمریکا و غربیها] دهها میلیارد دلار برای مخدوش کردن مقاومت هزینه کردند، ولی شکست خوردند. جنگ جهانی علیه سوریه آغاز شد و انتحاریها را به لبنان فرستادند، ولی باز هم شکست خوردند».
 
سفارت آمریکا عامل ضربه زدن به مردم لبنان است
 
وی با بیان اینکه تمامی اقدامات سفارت آمریکا، با شکست مواجه شده است، تأکید کرد: «سفارت آمریکا در لبنان، مسئول هدف قرار دادن زندگی و معیشت مردم لبنان است و در هر چیزی مداخله می‌کند... سفارتهای آمریکا و عربستان سعودی طی سالهای گذشته در راستای ایجاد جنگ داخلی [در لبنان] تلاش کردند».
 
نصر الله با تأکید بر این که فروپاشاندن لبنان از طریق معیشت مردم، گزینه جایگزین جنگ داخلی است، گفت: «امروز توطئه آمریکا به اینجا رسیده که معیشت مردم لبنان را هدف گرفته بنابراین کل مسئولیت این امر بر عهده آمریکاست که این توطئه را سفیر آمریکا مدیریت می‌کند... سفیر آمریکا در همه امور لبنان دخالت می‌کند. در بحث سوخت و شرکت‌های بنزین و گازوئیل در امور دارو و احتکار دارو در امور شهرداری‌ها در امور جمعیت‌ها و احزاب، در همه اینها سفارت آمریکا دارد دخالت و مدیریت می‌کند».
 
دبیر کل حزب الله ادامه داد: «جایگزین جنگ داخلی چیست؟ از هم پاشاندن کشور... شهرها، روستاها، طوائف مختلف... از طریق معیشت مردم... حتی از طریق بحران بنزین و سوخت و نان و نانوایی و دارو و غیره و غیره . در چنین آشوبی قضیه از این فراتر می‌رود. می‌خواهند مردم را علیه مقاومت بشورانند؟ بیشتر از این. می‌خواهند زندگی مردم را بپاشانند. این چیزی است که سفارت آمریکا روی آن کار می‌کند».
 
دومین کشتی سوخت ایران عازم لبنان می‌شود
 
نصرالله در بخش دیگر این سخنرانی به ارسال محموله سوخت ایران به لبنان پرداخت و گفت: «از آنان [مسئولان لبنانی] خواستیم که با لیره لبنان از ایران [سوخت] خریداری کنند، ولی گفتند که آمریکاییها ما را در لیست تروریسم قرار خواهند داد».
 
وی با بیان اینکه «دومین کشتی ما تا چند روز دیگر [از ایران] حرکت خواهد کرد و به کشتیهای دیگر ملحق خواهد شد»، تصریح کرد: «موضوع یک کشتی یا دو کشتی نیست. این مسیری است که تا زمان نیاز لبنان، به آن ادامه خواهیم داد. هدف کمک به همه مردم لبنان و کاهش مشکلات آنان است».
 
دبیر کل حزب الله خاطر نشان کرد: «دوباره گفتیم اگر مجبور شویم، از ایران سوخت می‌خریم، کمک می‌گیریم، فرآورده‌های نفتی، موارد غذایی یا دارو می‌گیریم... جنجال کردند و مثل همیشه به مسخره گرفتند که مگر ایران بنزین دارد مگر دارو دارد، معلوم نیست کجا زندگی می‌کنند و هیچ اطلاعی ندارند...به هر حال  سفارت آمریکا اینجا دچار اشتباه شده.. مگه می‌شود بنزین و گازوئیل از ایران بیاورند؟».
 
دبیر کل حزب الله با تأکید بر اینکه این جنبش، جایگزین دولت نیست، خاطر نشان کرد: «اینها [آمریکاییها] می‌خواهند که لبنان در کنترل آنان باشد و هیچ گونه تهدیدی برای اسرائیل نباشد».
 
نصرالله با اشاره به استقبال حزب الله از «طرح گاز مصر، برق اردن و هر چیزی که بتواند به لبنان کمک کند»، تأکید کرد: «آنچه برای ما اهمیت دارد، ملت ما و مشکلات آنان –به دور از دستاوردهای سیاسی- است... بسیاری از کشورها می‌توانند به ما کمک زیادی کنند، ولی آمریکا مانع می‌شود».
 
وی در عین حال خاطر نشان کرد: «من از متخصصان سوال کردم. اقداماتی مثل این بخواهد انجام شود شش ماه تا یک سال زمان می‌برد. چرا زمان می‌برد؟ گاز از مصر بیاید اردن و از اردن برود سوریه و از سوریه انتقال داده شود به لبنان. خب لوله برای انتقال می‌خواهد، لوله‌های بین سوریه و اردن که تخریب شده است. از طریق دیگر صندوق بین‌المللی باید با دادن وام به لبنان موافقت کند. بعد از این باید با سوریه گفت‌وگو شود. مگر سوریه تحت تحریم قانون سزار نیست؟ می‌خواهند استثنا قائل شوند؟ باشد، اما باید در کنگره بحث شود! فرض کنیم این استثنا را هم قائل شدند و این مورد را مستنثی کردند. نمی‌خواهید با سوریه مذاکره کنید؟ در تاریکی و مخفیانه که نمی‌شود... می‌بینید؟ چه وعده‌ها و اوهامی به ما می‌فروشند؟ اگر عمل کردند ما پیروز شده‌ایم و محاصره آمریکا علیه لبنان و سوریه شکسته شده است؛ هر چند محدود».
 
دبیر کل حزب الله با تأکید بر اینکه دولت آمریکا باید به لبنان کمک کند، درباره جنگ ۳۳ روزه، خاطر نشان کرد: «مقاومت پس از جنگ ۳۳ روزه، قدرتمندتر بود و پس از هر جنگی، قدرتمندتر شد».
 
شرکتهای ایرانی می‌توانند نفت ما را استخراج کنند
 
دبیر کل حزب الله در پایان تأکید کرد: «هر گاه زمانی بیاید که شرکتهای استخراج کننده نفت و گاز حضور نداشته باشند، ما آماده‌ایم از شرکت ایرانی کمک بگیریم که تجربه زیادی دارد..اگر شرکت‌های جهانی از ترس اسرائیل می‌ترسند نفت لبنان را استخراج کنند، آماده‎‌ایم از شرکت‌های ایرانی بخواهیم نفت ما را استخراج کنند.. آن‌ وقت اگر اسرائیلی‌ها جرأت دارند، به این‌ها نگاه چپ کنند».