00/4/2 - 13:00 1970-1-1 03:30:00
شناسه خبر : 348907
رکورد مشارکت حداقلی و نفرت حداکثری از دولت روحانی میراث نامبارکی است که هرچند باب میل او نباشد، اما باید با آن کنار بیاید.
رکورد مشارکت حداقلی و نفرت حداکثری از دولت روحانی میراث نامبارکی است که هرچند باب میل او نباشد، اما باید با آن کنار بیاید.
گروه سیاسی-رجانیوز: حسن روحانی امروز درباره دلایل کاهش مشارکت رای مردم اعلام کرد که فاصله گرفتن مردم از صندوق رای ارتباطی با مسائل معیشتی ندارد و برای اثبات ادعای خود استان محروم سیستان و بلوچستان را مثال زد.
 
به گزارش رجانیوز، اظهارات شاذ و بی‌مبنا از سوی حسن روحانی بی‌سابقه نیست اما موضع امروز او نشان می‌دهد که او علاوه بر اینکه نمی‌خواهد مسئولیت افتضاحات بارآمده در دولت خود و ناامید کردن مردم را بر عهده بگیرد، بلکه بنا دارد تا چشم خود را بر بدیهیات آمار و ارقام نیز ببندد. البته این روش جدید ارائه آمار از سوی کسی که سابقه نظریه درخشان نظرسنجی از داخل ماشین را در کارنامه خود دارد اصلا بعید نیست!
 
بر خلاف آن چه حسن روحانی گفته، نرخ مشارکت در تمام استان‌های کشور کاهش داشته و مبتنی بر نظرسنجی‌های دقیق ملی، علت اصلی فاصله گرفتن مردم از صندوق‌های رای ناامیدی از بهبود وضع موجود به واسطه عملکرد فاجعه بار دولت روحانی است.
 
آمار مشارکت در استان‌ها نسبت به سال ۹۶ با افت جدی رو برو بوده و در برخی استان‌ها بیش از ۳۰% کاهش رای اتفاق افتاده است. جزئیات آمار مشارکت این دوره نسبت به دوره قبل به این شرح است:
 
آذربایجان شرقی ۶۹ به ۴۴
آذربایجان غربی ۶۸ به ۴۶
اردبیل ۷۴ به ۵۴
اصفهان ۷۴ به ۴۴
البرز ۷۹ به ۴۲
ایلام ۸۰ به ۶۳
بوشهر ۷۱ به ۵۷
تهران ۶۶ به ۳۴
چهارمحال و بختیاری ۷۸ به ۵۲
خراسان جنوبی ۸۵ به ۷۴
خراسان رضوی ۷۷ به ۵۵
خراسان شمالی ۸۰ به ۶۵
خوزستان ۷۰ به ۴۸
زنجان ۷۶ به ۵۳
سمنان ۸۰ به ۵۴
سیستان و بلوچستان ۷۵ به ۶۱
فارس ۷۱ به ۴۸
قزوین ۸۳ به ۵۲
قم ۷۸ به ۵۳
کردستان ۵۸ به ۳۷
کرمان ۷۴ به ۶۰
کرمانشاه ۷۳ به ۴۶
کهگیلویه و بویراحمد ۷۱ به ۶۲
گلستان ۷۸ به ۶۱
گیلان ۸۳ به ۵۷
لرستان ۶۰ به ۴۸
مازندران ۹۱ به ۶۰
مرکزی ۷۵ به ۵۱
هرمزگان ۷۸ به ۵۸
همدان ۷۴ به ۴۵
یزد ۹۳ به ۵۸
 
حسن روحانی علاقه زیادی دارد تا تقصیرات وضع موجود را به گردن دیگران بیاندازد اما او چه بخواهد و چه نخواهد مسئول اصلی وضع موجود است و لباس طلبکاری پس از هشت سال فرصت سوزی به تن او زار می‌زند.
 
برای روحانی بسیار سخت است که به واسطه عملکرد ضعیفش با آماری کمتر از دولت دوم هاشمی رفسنجانی رکورددار کمترین حضور مردم پای صندوق‌های رای باشد اما این عنوانی است که او باید با آن کنار بیاید. رکورد مشارکت حداقلی و نفرت حداکثری از دولت روحانی میراث نامبارکی است که هرچند باب میل او نباشد، اما از او جداشدنی نیست.
 
قطعا نفرتی که در طول هشت سال از دولت روحانی و مدیران او شکل گرفته در طول ۴۰ روز باقیمانده قابل جبران نیست و مواضع غیرمنطقی روحانی نه تنها کمکی به کاهش این حس عمومی نخواهد کرد، بلکه شاید بر محبوبیت تک رقمی او اثر معکوس نیز بگذارد.