هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
شنبه، 1 ارديبهشت 1403
ساعت 03:47
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 31 خرداد 1400 ساعت 15:19
دوشنبه 31 خرداد 1400 15:17 ساعت
2021-6-21 15:19:05
شناسه خبر : 348857
حتما نام تاندون یا زردپی به گوشتان خورده است؟ شاید توسط برخی از اطرافیان خود شنیده باشید که می گویند تاندون پا و یا تاندون دستشان پاره شده است.

اما آیا می دانید که تاندون چیست و چه وظایف و نقشی در بدن برعهده دارد؟ به نظر شما چه مواردی سبب آسیب رسیدن به این عضو مهم بدن می شوند؟ 

در این مقاله مطالعه می کنیم:

 

تاندون چیست و چگونه ترمیم میشود


تاندون چیست و چه وظیفه ای دارد؟
تفاوت تاندون و رباط چیست؟
آسیب های تاندون کدام اند و آیا می توان از بروز این آسیب ها جلوگیری کرد؟

تاندون چیست؟

تاندون یا زردپی یک بافت بسیار محکم به شکل طناب است که رنگی سفید متمایل به زرد دارد. در واقع تاندون نوعی رابط بین استخوان و عضله محسوب می شود. یعنی از عضله نیرو را به استخوان هدایت کرده تا موجب حرکت کردن شود. مقاومت آن به قدری زیاد است که قادر است در برابر کشش های خیلی شدید هم از خود استقامت نشان دهد. این بافت محکم از نظر ساختاری بسیار پیچیده بوده و با توجه به نوع و نقش عضله، تاندون ها نیز دارای اندازه ها و شکل های مختلفی هستند. به نظر شما تاندون ها در کدام بخش های بدن قرار گرفته اند؟ 

وظیفه تاندون در بدن

دست، شانه، کمر، بدن و پا همگی دارای تاندون هایی در نواحی مختلف خود می باشند. اگر بخواهیم درباره وظایف آن ها صحبت کنیم، باید بگوییم که اصلی ترین و مهمترین وظیفه ای که یک تاندون دارد، این است که نیروی عضلات را به استخوان انتقال می دهد تا سبب حرکت کردن شود. پس میبینیم که نقش بسیار مهمی را در بدن برعهده گرفته است. به نظر شما با وجود اینکه بیان کردیم، تاندون از استحکام بسیار بالایی برخوردار است، آیا امکان دارد تا آسیب ببیند؟ 
دلایل متعددی می توانند منجر به بروز آسیب رسیدن به تاندون های بدن شوند:

  • ضربه های شدید: تصادف و یا ضربه به دلایل مختلف
  • فشار های مکرر: استفاده از یک عضو بدن در مدت زمان بسیار طولانی
  • برخی از فعالیت های شغلی: نشستن های طولانی مدت
  • حرکات ورزشی: انجام دادن برخی از حرکات ورزشی بیش از اندازه و یا به صورت اشتباه
  • افزایش سن: کهولت سن می تواند دلیلی بر ضعیف تر شدن تاندون ها باشد.

آیا منظور از تاندون همان رباط است؟

حتما نام رباط به گوشتان خورده است. اگر شما هم مانند برخی از افراد در ابتدا رباط و تاندون را یکی می دانستید، پس بهتر است پاسخ زیر را مطالعه کنید:
خیر، رباط و تاندون با یکدیگر تفاوت هایی دارند. با وجود اینکه تاندون ها و رباط ها هر دو در حرکت مفصل نقش دارند، بافت سازنده هر دو پروتئین و کلاژن می باشد، اما رباط ها یا لیگامان ها دارای ساختاری سه بعدی هستند و تراکم بیشتری نسبت به تاندون ها دارند. رباط، سبب اتصال دو سر استخوان به دو سر مفصل می شود. حال در رابطه با تاندون باید بگوییم که سلول های پروتئینی بیشتری داشته و عضله را به استخوان وصل می کند. پس رباط سبب پایداری مفصل و تاندون سبب حرکت مفصل می گردد.

آسیب های تاندون

پیش تر در رابطه با دلایلی که می توانند به تاندون ها آسیب برسانند، صحبت کردیم. با در نظر گرفتن این موارد، تاندون می تواند دچار پارگی و یا تاندونیت گردد. منظور از تاندونیت این است که یک عضله به میزان بسیار شدیدی کشیده شده و دچار التهاب و تورم می گردد. در صورتی که چنین اتفاقاتی برای هر کدام از تاندون های بدن افتاد، باید هر چه سریع تر برای ترمیم تاندون به کلینیک فیزیوتراپی مراجعه شود تا روش های درمانی مناسب با هر آسیب انجام گردد. به طور کلی آسیب های تاندونیت عبارتند از:
1. تاندونیت روتاتورکاف
2. تاندونیت دو سر بازو
3. تاندونیت اکستانسور های پا
4. تاندونیت آشیل
5. تاندونیت پرونئال
6. تاندونیت پاتلار
7. تاندونیت فلکسور های پا

آیا می توان از آسیب دیدگی تاندون جلوگیری کرد؟

شما می توانید با رعایت برخی از نکات بسیار ساده، تا میزان زیادی مانع از بروز آسیب به تاندون شوید:
1. در زمان طولانی از یک عضو بدن به صورت مکرر کار نکشید. به طور مثال اگر زمان زیادی از موس استفاده می کنید، هر چند دقیقه یک بار مچ دست خود را حرکت دهید. 
2. اگر شغلی دارید که دائما نشسته اید، باید بدانید که آسیب های زیادی را به شانه ی خود وارد می کنید. بهتر است پشت میز خود شانه و دست خود را حرکت دهید. 
3. در صورتی که قصد انجام حرکات ورزشی خاص را دارید، تا زمانی که آن حرکت را به درستی یاد نگرفته اید، از انجام دادن آن دوری کنید. بهتر است تا به صورت تدریجی حرکت مورد نظر خود را یاد بگیرید.
4. یک تمرین را بیش از حد انجام ندهید.
5. قبل از شروع تمرینات ورزشی حتما بدن خود را گرم کنید.
6. از انجام دادن حرکات سنگین و یا بلند کردن اجسام سنگین بپرهیزید.
7. در زمان بلند شدن، نشستن و یا کار کردن، بدن خود را در وضعیت متعادل و مناسبی قرار دهید.

سخن آخر

در این مقاله متوجه شدیم که تاندون های بدن دارای چه نقش مهمی هستند و اگر هر کدام از آن ها آسیبی ببیند، ما در انجام فعالیت های روزمره خود نیز دچار مشکلاتی می شویم. پس بهتر است تا همواره توصیه های گفته شده را جدی بگیریم و اگر به هر دلیلی احساس جزئی ترین آسیب دیدگی در نواحی مختلف بدن را داشتیم، هر چه سریع تر به فیزیوتراپیست مراجعه نماییم تا با انجام تمرین درمانی های ساده، بتوانیم سلامت خود را دوباره به دست بیاوریم.