هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
شنبه، 1 ارديبهشت 1403
ساعت 18:10
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 24 خرداد 1400 ساعت 17:22
دوشنبه 24 خرداد 1400 17:20 ساعت
2021-6-14 17:22:43
شناسه خبر : 348512

کمپرسور پیستونی و کمپرسور اسکرو  را می‌توان جزو بهترین مدل‌های کمپرسور در صنایع مختلف به حساب آورد. این دستگاه‌ها به طور مستقیم و غیر مستقیم در کسب و کار‌های صنعتی زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توان گفت که بدون وجود آن‌ها همیشه یک جای کار می‌لنگد. این کمپرسور‌ها دارای ویژگی و خصوصیات منحصر به فردی هستند که آن‌ها را از سایر دستگاه‌های مشابه متمایز کرده است. برای مقایسه کمپرسور اسکرو و پیستونی و این که بدانیم کدام یک، محصول بهتر و باکیفیت‌تری است، باید مزایا و معایب آن‌ها را بایکدیگر مقایسه کنیم. به طور کلی  هر دو کمپرسور پیستونی و کمپرسور اسکرو، دارای معایب و مزایای مختلفی هستند، که باید با آن ها آشنا شویم اما می توان گفت که تعداد مزایای آن‌ها بسیار بیشتر از معایبشان است. در ادامه قرار است با طرز کار هر دو بیشتر آشنا شده و تفاوت ها را نسبت به دیگر مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم. 

 

کمپرسور اسکرو

 

 آشنایی با کاربردهای کمپرسور اسکرو و پیستونی

کمپرسور اسکرو یکی از بهترین و رایج‌ترین دستگاه‌ها برای تولید هوای فشرده است که به دلیل کاربرد‌های فراوان، محبوبیت بسیاری زیادی در بین مصرف کنندگان دارد. شیوه کار این دستگاه این است که پس از روشن شدنش، از ابتدا هوا را از اطراف دستگاه وارد بخش هواساز می‌کند. این بخش دارای دو روتور مارپیچی است که به شکل نر و مادگی در جای مخصوص به خود قرار گرفته‌اند. این روتور‌ها فاصله‌ی بسیار کمی از یکدیگر دارند و همواره در حال چرخش  هستند. هنگامی که هوا وارد دستگاه شده، در ابتدای امر به روتور‌های مارپیچی می‌رسند و پس از عبور از آن‌ها حجمشان به شدت کاهش پیدا می‌کند. با کاهش حجم، انرژی جنبشی مولکول‌های هوا بالا رفته و در این زمان فشرده سازی به اتمام می‌رسد. 
 افزایش فشار در کمپرسور اسکرو از یک سمت دستگاه آغاز می‌شود و در سمت دیگر که مارپیچ‌ها قرار دارند، هوای فشرده خارج شده و پس از عبور از فیلتر روغن، وارد مخزن ذخیره هوا می‌شود. 
یکی از مواردی که در مقایسه کمپرسور اسکرو و پیستونی باید به آن واقف باشیم، کاربرد‌های این دو دستگاه است. به طور کلی صنایع مختلفی به کمپرسور اسکرو نیاز دارند که از مهم‌ترین آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

• صنایع تولیدی نظیر، خودرو سازی، لوازم خانگی و...
• صنایع فراوری نظیر پتروشیمی، معدن، غذایی و...
• صنعت حمل و نقل از جمله صنایع ریلی و دریایی
• بخش‌های زیادی از تاسیسات نظیر صنایع گاز
• و سایر موارد

از طرفی کاربرد کمپرسور پیستونی شامل مواردی همچون یخچال و فریزر خانگی، تهویه تجاری و مسکونی می‌شود و قابل استفاده در سردخانه‌ها می‌باشد. اگر قصد دارید از کمپرسوری استفاده کنید که مصرف کم با فشار بالا داشته باشد، پیستونی گزینه خوبی خواهد بود. این نوع از کمپرسورها صدای زیادی تولید می‌کنند و به سیستم خنک کاری مجهز به طور مداوم نیستند. به همین دلیل بایستی بصورت دوره‌ای با داشتن زمان لازم جهت خنک شدن استفاده گردند. در عوض اگر خراب شوند به دلیل وجود ساختار ساده و هزینه تولید نسبتا ارزان، براحتی تعمیر می‌شوند.

آشنایی با کمپرسور پیستونی 

پیش از مقایسه کمپرسور اسکرو و پیستونی باید با کمپرسور پیستونی آشنا شویم. کمپرسور پیستونی به مانند کمپرسور اسکرو یکی از کاربردی‌ترین کمپرسور‌های موجود در بازار است که برای صنایع کوچک و بزرگ می‌توان از مزیت‌های آن استفاده کرد. این کمپروسور دارای ابعاد مختلفی است و معمولا سایز‌های آن مابین 25 تا 100 لیتری متغیر بوده  و از این رو به راحتی می‌توانید متناسب با نیاز خود بهترین ابعاد آن را خریداری کنید. به طورکلی کمپرسور پیستونی دارای بخش‌های مختلفی است که عبارت‌انداز:

  •  الکتروموتور
  •  بلوکه یا هواساز 
  •  مخزن 
  •  تابلو برق 
  • سایر قطعات 

 اگر بخواهیم از این کمپرسور در ظرفیت و فشارهای پایین استفاده کنیم، نوع تک مرحله‌ای آن انتخاب مناسب‌تری خواهد بود. اما اگر نیاز به فشار و ظرفیت بیشتری باشد، مدل‌های چند مرحله‌ای آن بسیار مناسب‌تر است.

 

مقایسه کمپرسور اسکرو و پیستونی

 

مقایسه کمپرسور اسکرو و پیستونی 

کمپرسور پیستونی و اسکرو به دلیل داشتن مزیت‌های مختلف و فراوان، انتخاب را برای مصرف کنندگان بسیار سخت می‌کنند. قابلیت و امکاناتی که هر دستگاه در اختیار افراد قرار می‌دهند، بایکدیگر متفاوت‌اند، از این رو برای انتخاب آن‌ها منطقی‌ترین کار این است که متناسب با نیاز خود بهترین مدل را انتخاب کنید. حال در ادامه قابلیت‌ها و مزیت‌ها این دستگاه‌ها را یکدیگر مقایسه می‌کنیم، تا با دید بهتری اقدام به خرید کنید. 

  1.  فشار کاری بین 7 تا 10 بار در پیستونی و 7 تا 13 بار در اسکرو است
  2.  اجزای کمپرسور در اسکرو هواساز مارپیچی و در پیستونی بصورت رفت و برگشتی است
  3.  سیستم خنک کاری در کمپرسورهای اسکرو با رادیاتور قوی و در کمپرسور پیستونی با هوا است
  4.  قیمت کمپرسور پیستونی از 8 تا 80 میلیون و اسکرو از 95 تا 950 میلیون است
  5.  کمپرسور پیستونی در صنایع کوچک و اسکرو در کارخانجات بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند
     

کمپرسور پیستونی

 

برتری‌های کمپرسور اسکرو نسبت به کمپرسور پیستونی 

برای مقایسه کمپرسور اسکرو و پیستونی در ابتدا مزیت‌های و برتری‌هایی که کمپرسور اسکرو نسبت به کمپرسور پیستونی دارد را بیان می‌کنیم. 

  1.  مصرف انرژی کمپرسور اسکرو به نسبت مدل پیستونی، کمتر است و این کمپرسور 25 الی 30 درصد مصرف انرژی کمتری دارد. 
  2.  ویبره بدنه کمپرسور اسکرو به دلیل مکانیزم رفت و برگشتی آن کمتر است و از این رو این دستگاه صدا و لرزش کمتری به نسبت کمپرسور پیستونی دارد. 
  3.  میزان فضایی که هر دستگاه در محیط کارگاه یا کارخانه می‌گیرد نیز بایکدیگر متفاوت است و باید گفت که کمپرسور پیستونی جای کمتری را به خود اختصاص می‌دهد.
  4.  در مقایسه کمپرسور اسکرو و پیستونی باید عمر آن‌ها را نیز در نظر بگیریم. کمپرسور اسکرو همواره نیاز به روغن کاری دارد که این موضوع اصطکاک آن را به نسبت کمپرسور پیستونی کاهش می‌دهد. این دستگاه عمر بیشتری از مدل پیستونی دارد. 
  5.  برای بخش‌‌های صنعتی که نیاز به حجم بالای 2000 لیتر هست، کمپرسور اسکرو بسیار مناسب بوده چرا که هزینه نگهداری و تعمیر کمی دارد. 
  6.  برای تولید مخزن کمپرسور باید مبلغ زیادی را صرف کرد و هر چه این مخزن بزرگ‌تر باشد، مبلغ آن نیز افزایش پیدا می‌کند. کمپرسور اسکرو به دلیل مکانیزم خاص به خود هزینه‌ی مخزن کمتری دارد. 

برتری کمپرسور پیستونی نسبت به کمپرسور اسکرو 

برای مقایسه کمپرسور اسکرو و پیستونی باید این موضوع را در رابطه با کمپرسور پیستونی بدانیم که این دستگاه در بخش‌های کوچک صنعتی کاربرد‌های زیادی دارد و استفاده‌های گوناگونی از آن می‌شود. به طور کلی مزیت‌هایی که این دستگاه به نسبت مدل‌ اسکرو دارد به شرح زیر است. 

  1. همواره در هنگام خرید کمپرسور قیمت یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های افراد برای خرید است. از این رو باید گفت که کمپرسور پیستونی قیمت بسیار مناسبی دارد. البته برای خرید دستگاه مورد نظر باید بیش از هر چیز به نیاز و خواسته خود از کمپرسور‌ها توجه داشته باشید. 
  2. میزان حجم هوا مورد نیاز شما می‌تواند تعیین کننده انتخاب نوع کمپرسور باشد. به طور کلی اگر حجم مور نیاز شما کمتر از 2000 لیتر است، توصیه می‌شود که از کمپرسور پیستونی استفاده کنید، چرا که هزینه‌ی نگهداری از آن بسیار مناسب‌تر از کمپرسور اسکرو است. 
  3. یکی دیگر از مواردی که در هنگام مقایسه کمپرسور اسکرو و پیستونی باید به آن توجه کنیم، قابلیت‌های مختلف دستگاه‌ها است. یکی از قابلیت‌های کمپرسور پیستونی که در مدل‌های اسکرو مشاهده نمی‌شود، قابلیت چند پیستونه بودن آن است. این دستگاه می‌تواند از هر سیلندر برای فشرده سازی گاز‌های مختلف بهره بگیرد.