هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 10:11
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 12 خرداد 1400 ساعت 12:41
چهارشنبه 12 خرداد 1400 12:34 ساعت
2021-6-2 12:41:46
شناسه خبر : 348077
همتی در حالی کسانی که وعده افزایش یارانه‌ها را می‌دهند متهم به بی برنامه بودن و پوپولیستی عمل کردن نموده که روز گذشته در اتفاقی عجیب وعده یارانه یک میلیون تومانی داد.
همتی در حالی کسانی که وعده افزایش یارانه‌ها را می‌دهند متهم به بی برنامه بودن و پوپولیستی عمل کردن نموده که روز گذشته در اتفاقی عجیب وعده یارانه یک میلیون تومانی داد.
گروه سیاسی-رجانیوز: همتی هر روز اظهارات متناقض بیشتری می‌گوید. او در فاصله چند روز در خصوص یارانه‌ها حرف‌هایی با 180 درجه اختلاف زده که نشان می‌دهد مشاوران آشنای همتی دست به هر کاری می‌زنند تا او را تبدیل به پدیده این انتخابات کنند. اما تاکنون جز آلوده کردن مباحث تخصصی و اقتصادی و عیان شدن صعف‌هایش چیز بیشتری عاید حامیان دولتی و غیردولتی وی نشده است.
 
به گزارش رجانیوز: همتی که چند روز قبل حرف‌های متناقضی در خصوص FATF زده بود و عدم تصویب آن را باعث خسارت دیدن کشور دانست، فراموش کرده بود که چند ماه قبل به صراحت اعلام کرده که FATF تاثیری در معاملات تجاری ایران ندارد.(اینجا بخوانید) او در آخرین مورد این گاف بزرگ را در خصوص یارانه‌ها نیز داد.
 
عبدالناصر همتی در مستند انتخاباتی‌اش که بیشتر یک سخنرانی طولانی است تا مستند، در خصوص یارانه‌ها گفت: «کارهای پوپولیستی در کشور ما در ظاهر به طور موقت خوب است اما آثار بدی در جامعه می‌گذارد. ما نباید متوسل به این کارها شویم. من الان می‌بینم بعضی از کاندیداهای محترم صحبت از پرداخت چندصدهزار تومان می‌کنند. من که از خدامه. چهارصدهزار تومن که هیچی ماهی یک میلیون تومان یارانه بدهند فقط بگویند از کجا می‌خواهند بیاورند.... من اقتصاد خواندم منابع و مصارف میفهمم. از کجا می‌خواهیم بدهیم؟ میخواهیم بار تورم کنیم؟  صد تومان بدهیم به مردم دوباره دویست تومان به هزینه‌هایشان اضافه کنیم؟ من به هیچ وجه این کارهای پوپولیستی را انجام نمی‌دهم!»
 
 
احتمالا صحبت‌های همتی در چند روز قبل ضبط شده تا در مستند انتخاباتی‌اش استفاده شود. او در حالی کسانی که وعده افزایش یارانه‌ها را می‌دهد متهم به بی برنامه بودن و پوپولیستی عمل کردن نموده که روز گذشته در اتفاقی عجیب وعده یارانه یک میلیون تومانی داد.
 
همتی اعلام کرد: «قصدم نیست که عدد بدهم اما حداقل باید یک میلیون یارانه به ۳ دهک پایین بدهیم.» همتی که به همه نامزدها این اشکال را وارد میکند که در خصوص برنامه‌ها و وعده‌های خود منابع آن را اعلام کنند اما بدون اشاره به منابع تامین یارانه یک میلیون تومانی سعی در جذب آرای کسانی دارد که زیر فشارهای اقتصادی دولت روحانی و سیاست‌های بانک مرکزی در سال‌های اخیر با مشکلات شدید اقتصادی مواجه شده‌اند.
 
 
مسیری که یکبار اصلاح‌طلبان رفته‌اند
در انتخابات سال 96 و آغاز منازعات انتخاباتی،وعده ایجاد سالانه یک تا یک و نیم میلیون شغل توسط رقبای روحانی و مطالبه پاسخگویی دولت پیرامون وعده چهارسال پیشش در نخستین مناظره تلویزیونی کاندیداها مساله ایجاد شغل را تبدیل به مهم ترین گزاره انتخاباتی در انتخابات کرد. نخستین گام دولت و دو کاندیدا حاضرش در صحنه انتخابات و در برابر پرسش پیرامون ایجاد چهارمیلیون شغل ابتدا تکذیب و سپس غیرقابل عمل توصیف کردنش بود.جمله معروف اسحاق جهانگیری خطاب به یکی از کاندیداها که "برخی می گویند و شعار میدهند که می خواهند این میزان شغل ایجاد کنند، این برادر عزیز یا شغل ایجاد نکرده یا عدد و رقم متوجه نمی شود." و تکذیب روحانی نسبت به سخنان چهارسال پیش خود گویای پیگیری این رویه بود.اما سید ابراهیم رییسی که مهم ترین منادی ایجاد یک میلیون شغل بصورت سالانه بود در واکنش به غیرعملی توصیف کردن آن توسط کاندیداهای دولت و با استناد به برنامه ششم توسعه که دولت مکلف به اجرای آن است گفت: «برنامه ششم توسعه، دولت را مکلف کرده است که بیکاری را از 12 درصد به 8 درصد کاهش دهد .اگر کسی بخواهد قانون را اجرا کند ممکن است،البته کسی ممکن است بگوید بنا ندارد قانون را اجرا کند اما اگر خداوند به ما توفیق تشکیل دولت بدهد بنا داریم دولت قانون مدار باشیم؛مگر می شود مجلس برنامه ای را تصویب کند و دولت بگوید امکان انجام آن را ندارد؟»
 
باگذشت زمان و مطرح شدن بیش از پیش مساله تولید اشتغال در حین غیرعملی توصیف کردن آن توسط دولت و الزام قانونی برنامه ششم مبنی بر اجرای آن تا حدودی گام نخست دولت برای کتمان این وعده و غیرعملی توصیف کردن آن باعث شد تا دولت وارد فضایی جدید شود.
 
جهانگیری که همه تلاش خود را مصروف غیرعملی و پوپولیستی خطاب کردن این وعده کرده بود چند روز بعد در سخنانی عجیب که در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به زبان آورد سخن از برنامه برای ایجاد شغل میلیونی در سال گفت! جهانگیری در سخنانی کامل متناقض با آنچه که تا بدین جا انتخابات بر زبان آورده بود گفت:«در قانون برنامه ششم توسعه، میزان اشتغال زایی سالانه 950 هزار شغل تعیین شده که لازم است برای دستیابی به این هدف، الزامات و منابع مورد نیاز آن تحقق یابد؛ البته دولت خود را مکلف به تحقق این هدف کمی می داند و برای تحقق آن با تمام توان تلاش خواهد کرد.»
 
به نظر می‌رسد همتی از همین شگرد انتخاباتی در حال سواستفاده است و تناقضات او برای کسب رای و جلب آرای طبقات پایین است.