هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 02:01
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

پنجشنبه 9 ارديبهشت 1400 ساعت 17:22
پنجشنبه 9 ارديبهشت 1400 17:19 ساعت
2021-4-29 17:22:20
شناسه خبر : 346861
در دنیای کنونی با افزایش جمعیت، زندگی به گونه‌ای رقم خورده است که شرایط ایجاب می‌کند برای اسکان تعداد زیاد خانوارها در یک محیط کوچک، ساخت و سازهای آپارتمانی صورت گیرد.

تراکم جمعیت در محیط کوچک، موارد استفاده‌ از سرویس‌های بهداشتی و همچنین شست‌و‌شوی ظروف را بالا برده و اگر ظرفیت چاه فاضلاب حفر شده توسط مقنی چاه یا چاه کن جهت دفع فاضلاب ساختمان کوچک باشد، در مدت زمان کوتاهی به دلایل متعدد با گرفتگی چاه فاضلاب مواجه شده و این گرفتگی دردسرها و معضلات زیادی را برای ساکنین آن ساختمان به‌ همراه خواهد داشت.

دلایل گرفتگی چاه فاضلاب

لذا بدیهی و لازم است در ابتدای شروع به‌ کار حفر چاه فاضلاب نو برای کابری‌های مختلف و مخصوصاً کاربری محیط ساختمانی، تمامی جوانب آن از قبیل تعداد ساکنین، میزان متوسط استفاده در بازه‌های متعدد زمانی، میزان توان خروجی چاه فاضلاب، سایر مصارف احتمالی آینده و ... در نظر گرفته شده تا از بروز مشکلات پرشدن چاه فاضلاب که به دلایل مختلف از جمله صابونی شدن چاه فاضلاب می‌شود جلوگیری گردد. در این نوشتار سعی داریم به دلایل گرفتگی چاه فاضلاب، راه‌های تشخیص آن را بیان نموده و راه‌کارهای رفع گرفتگی چاه فاضلاب را معرفی نمائیم.

دلایل گرفتگی چاه فاضلاب

در بررسی گرفتگی لوله‌ها یا چاه فاضلاب علت‌های مختلفی را می‌توان عنوان کرد. سیستم لوله کشی بسیاری از ساختمان‌ها با بالا رفتن سال ساخت و قدمت، فرسوده و پوسیده می‌شود و بعضاً به‌همین خاطر رسوبات ناشی از پوسیدگی در لوله‌ها جمع شده و مانع عبور فاضلاب و در نهایت گرفتگی چاه فاضلاب می‌شود. در برخی از ساختمان‌ها لوله‌کشی‌های غیراصولی و نامنظم به مرور زمان موجب شکستگی و ... شده و یا احتمال گیر کردن مواد زائد درون لوله‌ها را همراه خواهد داشت.

از جمله موارد دیگری که باعث گرفتگی لوله‌ها و چاه فاضلاب می‌شود، تجمع اجرام مختلف مانند موهای زائد و یا قطعات شکسته وسایل می‌باشد که ترکیب آن‌ها با چربی‌ها، موجب گرفتگی می‌شود.

عدم توجه به حفر چاه و ساخت اصولی سیستم چاه فاضلاب، به مرور زمان احتمال ریزش دیواره‌های اطراف را داشته و یا پس از بازسازی ساختمان، عدم رعایت صحیح تخلیه ضایعات و نوخاله‌های ساختمانی که موجب هدایت آن‌ها به طرف چاه فاضلاب می‌گردد نیز از عواملی است که باعث پرشدن چاه اصلی ساختمان می‌شود. طبیعتاً اگر چاه فاضلاب ارتفاع و حجم کمی داشته و یا انباره آن کوچک باشد گرفتگی چاه فاضلاب در مدت زمان خیلی کوتاهی رخ خواهد داد. در چاه‌های فاضلابی که در مناطق کوهستانی حفر می‌شوند به‌علت کشش کمتر آب به‌دلیل سنگی بودن محیط و زمین، موجب پرشدن پی در پی چاه فاضلاب در چند سال ابتدایی خواهد شد.

از جمله مواردی که باعث کمک در بالا بردن میزان کشش آب در سطح زمین و خاک و در نتیجه بالا رفتن عمر استفاده از چاه فاضلاب و عدم مواجه‌ی زودرس گرفتگی و پرشدگی می‌شود، لایروبی دیواره‌های چاه پس از کندن می‌باشد که این عمل میزان نفوذ آب در خاک را زیاد می‌کند.

گرفتگی چاه فاضلاب و لوله‌های فاضلاب موجب عدم حرکت آب با سرعت معمولی درون لوله‌ها شده و یا در صورت عدم توجه به‌موقع باعث تشدید مقدار گرفتگی و در نتیجه عدم حرکت آب می‌شود که نتیجه آن بالازدگی آب فاضلاب از مجرای خروجی لوله‌ها خواهد شد. پخش بوهای نامساعد در هوای محیط در طول زمانی مختلف، بالازدن آب سرویس‌های بهداشتی، بازنشدن توالت، پیدا شدن برخی حشرات موزی در ساختمان نظیر سوسک و ... نشان از وجود احتمالی گرفتگی لوله‌ها یا پرشدن چاه فاضلاب می‌باشد که باید قبل از تشدید این امر نسبت به عیب‌یابی و رفع موانع اقدام نموده تا موجب دردسر و یا صرف هزینه‌های گزاف نگردد که گاهی احتمال حفر چاه نو نیز به دلایل از دست رفتن کارآیی چاه قدیمی، عدم تناسب چاه فاضلاب با ظرفیت ساختمان، ریزش چاه قدیمی و ... وجود خواهد داشت.

علت بالا زدن چاه فاضلاب چیست؟

این احتمال نیز متصور است که به مرور زمان وجود مواد پلاستیکی یا چربی‌ها باعث انسداد مجاری نفوذ آب در خاک و زمین شده و موجب بالازدگی آب شود که شایسته است در بازه‌های مختلف چاه مورد لایروبی قرار بگیرد.

راهکارهای جلوگیری از گرفتن لوله‌ها و چاه فاضلاب

همیشه پیشگیری بهترین راه درمان است. برای جلوگیری از انسداد لوله‌ها و همچنین پرشدن منافذ جذب آب چاه فاضلاب باید مراقبت‌های ویژه در مسیر خروجی آب انجام داد و از ورود هرگونه اشیاء شکسته و یا مواد زائد به آن جلوگیری نمود. از جمله موادی که باعث تسریع در انسداد لوله‌ها و چاه فاضلاب می‌شود، افتادن صابون در آن است. صابون به‌ علت ساختار آن، مدت‌ها زمان می‌برد تا در آب حل شده و راه بسته شده باز گردد. استفاده از توری‌های ریز در سینک‌های ظرفشویی و روشویی‌ها، از ساده‌ترین و بهترین راهکارهای ممکن می‌باشد. عدم استفاده از برخی مواد شیمیایی در اتصالات لوله‌ها و ریختن مایعات شیمیایی درون لوله‌ها نیز کمک شایانی در جلوگیری از انسداد می‌نماید.

راهکارهای رفع گرفتگی‌های چاه فاضلاب

برخی برای این کار اقدام به استفاده از محلول‌های شیمیایی کرده و بعضاً بطور موقت به موفقیت منجر می‌شود ولی در موارد بزرگ‌تر و وقتی که در بررسی علت بالازدگی آب، گرفتگی چاه فاضلاب تشخیص داده شود حتماً نیاز به لوله‌بازکن‌های حرفه‌ای با استفاده از ابزار مخصوص و یا تخلیه چاه وجود خواهد داشت. استفاده از نیروی کار مجرب و باتجربه و استفاده از وسایل و ایزار مخصوص برای تخلیه چاه، نتایج موفق‌تری را حاصل خواهد نمود. برخی برای تخلیه چاه فاضلاب از پمپ‌های لجن‌کش استفاده می‌کنند و برخی نیز دستگاه مکنده یا ساکشن را ترجیح می‌دهند.

برخی راهکارهای ساده‌تری نیز وجود دارند که بکار بردن آن‌ها موجب جلوگیری از تشدید گرفتگی و در نتیجه انسداد چاه فاضلاب خواهد شد که به‌طور مختصر مورد اشاره قرار می‌گیرد:

1- گرفتگی لوله‌های فاضلاب با استفاده از آب جوش به‌علت حلال‌پذیری بالا در چربی‌زدایی

2- استفاده از مواد شوینده و جوهر نمک در رفع گرفتگی توالت و سرویس‌های بهداشتی

3- استفاده از محلول نمک و سرکه و یا محلول نمک و جوش شیرین که قدرت تمیزکنندگی بالایی دارند

4- بازکردن و تمیزکردن اتصالات سیفون ظرفشویی

5- بهره‌گیری از فنرهای دستی و فنرهای برقی که مواد انباشته شده را به بیرون منتقل می‌نماید

6- استفاده از تلمبه‌های دستی و بعضاً جاروبرقی‌های آب

 راه حل صابونی شدن چاه فاضلاب چیست؟

نکته بسیار مهمی که در تخلیه چاه فاضلاب باید مد نظر قرار گیرد و بسیاری از افراد را به کاربری اشتباه می‌اندازد ریختن آهک، کود شیمیایی و اسید در چاه فاضلاب می‌باشد که این عمل احتمال انفجار چاه در اثر ترکیب گازهای ناشی از فاضلاب با این مواد را در پی خواهد داشت.

مجموعه حاضر در خونه‌سازها با بهره‌گیری از مجرب‌ترین کارکنان در تخصص حفر چاه و لایروبی و تخلیه چاه‌ فاضلاب آماده ارائه همه گونه خدمات و مشاوره و همکاری با تمامی هم‌میهنان عزیز بوده تا محیطی سالم را برای زندگی به ارمغان داشته باشند. خونه سازها متشکل از افراد متخصص و ماهر در زمینه حفر چاه فاضلاب، حفر چاه جذبی، حفر چاه ارت، حفر منهول فاضلاب و... است که با راه‌اندازی یک وبسایت (khunesazha.ir) امکان دسترسی به مشتریان را سریع و آسان کرد. شما می‌توانید از طریق آدرس وبسایت و همچنین شماره تماس 09187099278 با این مجموعه در ارتباط باشید و علاوه بر دریافت راهنمایی‌های لازم، از کارشناسی و بازدید رایگان کارشناسان مجرب این مجموعه بهرمند شوید.



71
پسندیدم