هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403
ساعت 11:23
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 9 اسفند 1399 ساعت 12:03
شنبه 9 اسفند 1399 10:03 ساعت
2021-2-27 12:03:08
شناسه خبر : 344829
اصلاحیه اشتباه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سایت آژانس اعمال شده لکن به صورت رسمی هنوز گزارش  صفحه 10 مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به 35 عضو  شورای حکام هنوز تغییر نکرده است.
اصلاحیه اشتباه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سایت آژانس اعمال شده لکن به صورت رسمی هنوز گزارش صفحه 10 مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به 35 عضو شورای حکام هنوز تغییر نکرده است.
گروه سیاسی-رجانیوز: پس از انتشار متن توافق‌نامه بین‌المللی صالحی-گروسی توسط آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی و مشخص شدن آن‌که در این توافق‌نامه به جای ارجاع به قانون مجلس ایران، به قانونی که حتی وجود خارجی ندارد اشاره کرده‌اند، سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدام به ویرایش متن توافق‌نامه کرد تا از این رو نام قانون  که در نسخه قبلی "اقدام راهبردی برای "تعلیق اقدامات" و حفاظت از منافع ملت ایران (Strategic Action to "Cease Actions" and Protect the interest of Iranian Nation) بود تبدیل به ("Strategic Action Plan to "Lift Sanctions" and Protect Iranian Nation’s Interests" ) شود؛ در این‌باره باید به چند نکته اشاره کرد:
 
متن انگلیسی سازمان انرژی اتمی تاریخ 8 اسفند 99
 
 
1- علی رغم اشتباه فاحش مذکور که از ضعف حقوقی وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی نشات گرفته بود، مجدداً وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی ایران دچار اشتباه فاحش دیگری شده‌اند.
 
2- در نسخه به اصطلاح اصلاح شده آژانس، واژه " Cease" را حذف و واژه" Lift" را جایگزین کرده‌اند. Cease یعنی "تعلیق" کردن و Lift به معنای "کاهش دادن " است. در حالی که قانون مصوب مجلس شورای اسلامی خواستار "لغو تحریم‌ها " شده بود و نه تعلیق و یا کاهش تحریم. پس  ارجاع به قانون مصوب مجلس هنوز انجام نگرفته است و کماکان مشکل باقی است.
 
متن انگلیسی آژانس در تاریخ 8اسفند 99
 
3. متاسفانه متن توافق‌نامه منتشره در بخش انگلیسی سایت سازمان انرژی اتمی ایران  با اصلاحیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مغایرت دارد. چنان‌که در سایت آمده است:
“Strategic Action to "Cease Sanctions" and Protect the interest of Iranian Nation” (The “Law”)
در سایت سازمان انرژی اتمی همچنان به قانون "تعلیق تحریم‌ها Cease Sanctions " اشاره دارد. در صورتی که باید اصلاح شود و ارجاع به قانون "لغو تحریم‌ها " داده شود.
 
 
4- این دوگانگی در نگارش یک توافق سه خطی نمی‌تواند مورد پذیرش باشد و نشان از شتاب‌زدگی و عدم دقت کافی  و ضعف حقوقی حاکم بر تیم مذاکراتی آقایان صالحی و ظریف دارد.  بدتر آن‌که باوجود گذشت 6 روز از نهایی شدن متن، همچنان این غلط فاحش در سایت سازمان انرژی اتمی دیده می‌شود.
 
3- لازم به ذکر است که همین اصلاحیه اشتباه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در سایت آژانس اعمال شده ولکن به صورت رسمی هنوز گزارش  صفحه 10 مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به 35 عضو  شورای حکام  تغییر نکرده و لازم است وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی پیگیری کرده و خواستار اصلاح گزارش مدیر کل در قالب ارسال گزارش اصلاحیه به اعضای شورای حکام شوند.
 
4-  شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی باید پیگیری نمایند تا مشخص شود این اشتباه فاحش و نابخشودنی توسط چه کسانی انجام گرفته و به مراجع قضائی جهت مجازات برای جلوگیری از تکرار آن اقدام نمایند.