هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 13:14
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 11 بهمن 1399 ساعت 07:56
شنبه 11 بهمن 1399 07:33 ساعت
2021-1-30 07:56:20
شناسه خبر : 343781
طبق نظر رابرت مالی پس از اعلام زبانی تعهد آمریکا به بازگشت از مسیر گذشته این ایران است که دو یا سه ماه فرصت دارد تا خود را با آژانس و کمیسیون مشترک برجام هماهنگ کرده و سانتریفیوژ‌های خود را برچیده و ذخایر خود را صادر یا رقیق کند!
طبق نظر رابرت مالی پس از اعلام زبانی تعهد آمریکا به بازگشت از مسیر گذشته این ایران است که دو یا سه ماه فرصت دارد تا خود را با آژانس و کمیسیون مشترک برجام هماهنگ کرده و سانتریفیوژ‌های خود را برچیده و ذخایر خود را صادر یا رقیق کند!
گروه بین الملل-رجانیوز: رابرت مالی بالاخره بعد از گمانه‌زنی‌های فراوان به عنوان نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران منصوب شد. این انتصاب درحالی است که مشاور امنیتی دولت روحانی چند روز قبل از احتمال قدرت گرفتن وی در کاخ سفید استقبال کرد. حسام الدین آشنا البته تنها فردی نیست که از نماینده جدید آمریکا در امور ایران رضایت دارد. ریچارد نفیو نویسنده راهبرد «هنر تحریم» برای دولت اوباما نیز که به عنوان معمار تحریم‌های ضدایرانی مشهور است از این انتصاب خرسند است. 
 
به گزارش رجانیوز: حسام الدین آشنا چند روز قبل در واکنش به انتخاب احتمالی رابرت مالی به عنوان نماینده ویژه دولت امریکا در امور ایران با ذوق زدگی در توئیتی نوشته بود: انتخاب احتمالی رابرت مالی حامل پیامی روشن در مورد یک رویکرد کارآمد برای حل سریع و موثر مناقشه است.
 
 
ریچارد نفیو هم که بسیاری او را از منتقدان رابرت مالی می‌دانند از این انتصاب استقبال کرده است. وی در واکنش به منتقدان آمریکایی از این انتصاب می‌گوید: «برخی اکنون از مالی انتقاد می‌کنند چرا که می‌خواهند فقط حرف‌های آنها را قویتر بازگرداند. در واقع می‌خواهند او فقط نقش یک اکو را ایفا کند» 
 
استقبال طراح تحریم‌های ضدایرانی و مشاور حسن روحانی از این انتصاب نگرانی‌های بیشتری را ایجاد می‌کند که نیازمند آن است تا به دیدگاه رابرت مالی در خصوص ایران بپردازیم.
 
رابرت مالی کیست؟
رابرت مالی، فرزند یکی از یهودیان سوریه است که در مصر به دنیا آمده است. او که در دوره ریاست جمهوری بیل کیلینتون به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور و هماهنگ کننده امور خاورمیانه، آفریقای شمالی و منطقه خلیج فارس فعالیت می‌کرد، پس از خروج از کاخ سفید به عنوان رئیس و مدیر عامل «گروه بین‌المللی بحران» مستقر در واشنگتن دی‌سی فعالیت خود را پی گرفت.
 
رابرت مالی که از زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون به کاخ سفید راه یافته بود، در مارس ۲۰۱۴ به عنوان مشاور عالی اوباما در امور خاورمیانه به خدمت گرفته شد. او در سال آخر دولت اوباما مسئول و هماهنگ‌کننده سیاست‌های دولت در قبال گروه تروریستی داعش بود.
 
 
مالی همچنین در مذاکرات هسته‌ای منتهی به برجام که در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید، عضو هیات مذاکراتی آمریکا بود و پس از آن هم به عنوان مدیر گروه بحران ، فعالیت‌های متعددی در حوزه خلیج‌فارس و موضوعات ایران داشته است.
 
 
«گروه بین المللی بحران» که نقشی پررنگ در متن توافقنامه برجام داشت از گروه های زیر نظر وزارت امور خارجه آمریکاست. گروهی که اتفاقا غرب گرایان داخلی نه تنها به آنها حسن اعتماد دارند بلکه شواهد نشان می دهد با خوش خیالی با آنها هم رابطه دارند.
 
تصویر زیر خبر شرکت ظریف در نشست این گروه آمریکایی است که رسانه دولت آن را منتشر کرده است.
 
 
این گروه آنقدر به دولت آمریکا نزدیک است که بسیاری آن را دیکته کننده مذاکرات برجام می دانند. این شائبه اتفاقا با گزارش های گروه بحران در خصوص متن نهایی برجام قبل از نهایی شدن و به نتیجه رسیدن همخوانی دارد. اعضای این گروه که در یک سفر در سال 92 به ایران آمده بودند حتی با هاشمی رفسنجانی که از مدافعان مهم غرب گرایان در ایران بود دیدار کردند. هاشمی نیز این گروه را صلح طلب معرفی کرده بود!
 
 
این درحالی است که گروه بین‌المللی بحران رابطه بسیار نزدیکی با جورج سوروس دارد، به‌طوری که براساس اطلاعات وب‌سایت این گروه سوروس از اصلی‌ترین تامین‌کننده‌های مالی گروه بحران است. سوروس همچنین عضو هیئت امنای گروه بین‌المللی بحران است و در سال 2010، گروه بین‌المللی بحران جایزه سالانه  خود را به جورج سوروس اهدا کرد. وی در فتنه 88 نقش پررنگی علیه کشورمان ایفا کرد.
 
 
دیدگاه رابرت مالی در مورد برجام و راهبرد دولت جدید آمریکا علیه ایران
گذشته از مباحث فوق، رابرت مالی قبلا در اندیشکده خود به صورت شفافی نظراتش را در مورد توافق هسته‌ای بیان کرده است. به عنوان مثال گروه بحران در 26 دیماه امسال(حدود دو هفته قبل از انتصاب رسمی رابرت مالی) در گزارشی با عنوان «پنجمین سال اجرای برجام: تولدی دوباره» ناراحتی خود از قدرت گرفتن صنعت هسته‌ای ایران را اعلام می‌کند و به شکست راهبرد فشار حداکثری آمریکا و قوی‌تر شدن ایران در دوره ترامپ اذعان می‌دارد. اندیشکده وی می‌نویسد: «دولت ترامپ که روزهای پایانی خود را سپری می‌کند، معتقد بود که استراتژی فشار حداکثری‌ به انعقاد قرارداد هسته‌ایِ بهتری منجر خواهد شد. اما نه تنها این سیاست تهدید و اجبار شکست خورد، بلکه دستاوردهای برجام در حوزه عدم اشاعه سلاح‌های اتمی را نیز از بین برد و در منطقه،‌ ایران را در موضعی تهاجمی‌تر قرار داد. »
 
گروه تحت نظر رابرت مالی اما به صراحت شروع غنی‌سازی بیست درصد ایران و مصوبه مجلس در خصوص محدود کردن فعالیت بازرسان را نگران کننده می‌داند.
 
 
گروه رابرت مالی در حالی از تولدی دوباره سخن می‌گویند که در زمان ارائه راه حل باز هم همان حرف‌های دولت ترامپ را با ادبیاتی جدید تکرار می‌کنند.
 
در همین گزارش راه احیای برجام را اینگونه شرح می‌دهد:
1.در مرحله‌ی اول می‌گوید: «دولت بایدن به پیمودن مسیری خلاف خروج ترامپ از برجام متعهد شود، با تعلق وام ۵ میلیاردی صندوق بین‌المللی پول به ایران برای مبارزه با همه‌گیری کرونا موافقت کند و از معافیت انسان‌دوستانه تحریم‌های آمریکا در عرصه عمل اطمینان حاصل پیدا کند.»
The Biden administration committing to a reversal of Trump’s 2018 decision to exit the JCPOA, accompanied by approval for Iran receiving a $5 billion International Monetary Fund loan to contend with the COVID-19 pandemic and action ensuring that humanitarian
exemptions to U.S. sanctions are honoured
 
رابرت مالی در حالی قدم اول را تحت عنوان تعهد لفظی آمریکا و معافیت انسان‌دوستانه عنوان می‌کند که ایران نیازی به صدقه گرفتن ندارد. آنچه ایران خواستار آن بوده و همه کشورهای جهان به آن تصریح کرده اند رفع تحریم‌هایی بوده که بر خلاف روح و متن برجام و علی رغم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای علیه ایران وضع شده است. به بیان دیگر تعهد زبانی و پیشنهاد آبنبات با روکش‌های انسان دوستانه نمی‌تواند جبران خسارت سال‌های گذشته را انجام دهد.
 
2. اما قدم دوم بعد از این اقدام نمایشی واشنگتن باید در ایران انجام شود! نماینده وِیژه دولت آمریکا در این گزارش معتقد است: «ایران با ارائه یک جدول زمانی با مشورت کمیسیون مشترک برجام و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در عرض دو تا سه ماه کاملاً به تعهدات برجامی‌اش بازگردد، سانریفیوژهای مازاد را از کار بیاندازد و ذخائر اورانیوم غنی شده‌ را صادر یا رقیق کند تا به حد مجاز در برجام برسد. »
Iran developing a timetable, in consultation with the JCPOA’s Joint Commission and International Atomic Energy Agency (IAEA), to completely reverse its breaches of the nuclear deal within two to three months. Tehran will need to dismantle excess centrifuges and blend down or ship out the enriched uranium stockpiles that go beyond what the deal allows.
 
به بیان ساده‌تر، پس از اعلام زبانی تعهد آمریکا به بازگشت از مسیر گذشته این ایران است که دو یا سه ماه فرصت دارد تا خود را با آژانس و کمیسیون مشترک برجام هماهنگ کرده و سانتریفیوژ‌های خود را برچیده و ذخایر خود را صادر یا رقیق کند! تا اینجا آمریکا هیچ اقدامی جهت رفع تحریم‌ها انجام نخواهد داد، به صورتی که تصور می‌شود ایران مقصر نقض برجام توسط آمریکا بوده و باید به برجام بازگردد!
 
3. مرحله سوم جایی است که باید پس از چند ماه از اقدامات ایران آژانس  بایذ تاییدیه صادر کند! در این گزارش آمده است: «آمریکا، مشروط بر تأییدیه آژانس بین‌المللی اتمی مبنی بر تطابق کامل فعالیت‌های هسته‌ای ایران با برجام، برای لغو تحریم‌های دوران ترامپ اقدام کند. دو طرف باید این اقدامات را فازبندی کنند به نحوی که به موازات هم صورت بگیرند.»
 
  • The U.S. preparing to rescind Trump-era sanctions pending IAEA confirmation that Iran’s nuclear activity is fully compliant with its JCPOA obligations. The parties could stagger these steps in parallel.
 
ایران حالا منتظر قضاوت آژانس خواهد بود. مشروط بر نظر مثبت آژانس، آمریکا در یک «فازبندی» و نه یکجا و به صورت همزمان احتمالا به لغو «تحریم‌های دوره ترامپ» اقدام کند! فارغ از اینکه مشخص نیست این فازبندی چقدر طول بکشد، رابرت مالی به طرز موزیانه‌ای از حدود 800 تحریمی که در دوره دولت متبوع خودش یعنی اوباما وضع شده بود شانه‌خالی می‌کند و با عبارت «تحریم‌های دوره ترامپ» فقط وعده لغو برخی از تحریم‌ها آن هم به صورت گام به گام و پس از اجرای کامل تمام تعهدات ایران را می‌دهد!
 
4. حالا در حالیکه به صورت فازبندی شده آمریکا میخواهد فقط برای رفع تحریم‌های ترامپ تلاش کند، باید زمینه برای مذاکرات بعدی فراهم شود! رابرت مالی در این خصوص نوشته است: «همه اعضاء در جهت شناسایی فرصت‌های همکاری، زمینه را برای مذاکرات بعدی فراهم کنند، نه اینکه بر سر موضوعات اختلافی بر طبل خصومت بکوبند. می بایست یک گفت‌و‌گوی منطقه‌ای، با حمایت ایالات متحده، سازمان‌ ملل و گروهی از کشورهای اروپایی تشکیل شود»
 
  • All parties laying the groundwork for follow-up negotiations that identify opportunities for cooperative, rather than adversarial engagement on issues of mutual concern. A regional dialogue, supported by the U.S., UN and a core group of European states, could focus first on the conflict in Yemen, where all sides have an interest in ending a costly war and a humanitarian disaster.
 
 در حالیکه مشخص نیست با تمام عقب نشینی های ایران، آیا 1500 تحریم دوره اوباما و ترامپ علیه ایران لغو شود، اما نماینده ویژه بایدن در امور ایران وعده مذاکرات منطقه‌ای را می‌دهد؛ وعده‌ای که دولت ترامپ هم، همین زیاده‌خواهی‌ها را قبلا مطرح کرده بود!
 
با ذکر این شرایط مشخص نیست که چرا دولتی‌ها از حضور رابرت مالی در صندلی قدرت استقبال کرده‌اند!
 
حرف آخر دولت بایدن
اما این فقط رابرت مالی نیست که چنین دیدگاهی دارد. تونی بلینکن وزیر خارجه بایدن نیز در جلسه تایید صلاحیت خود در سنای آمریکا به صراحت دیدگاه‌های خود و بایدن را در خصوص ایران تشریح کرد که در نهایت نه به لغو تحریم‌ها که به مذاکرات منطقه ای و موشکی خواهد رسید!
 
 وی گفت: «رئیس‌جمهور منتخب معتقد است که اگر ایران به توافق بازگردد ما هم به این توافق برمی گردیم، اما از این مسئله، همراه با متحدانمان که بار دیگر با ما همراستا می‌شوند به عنوان سکویی برای دستیابی به یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر و رسیدگی به مسائل دیگر به خصوص مسئله موشکی و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران استفاده خواهیم کرد.»
 
بلینکن در ادامه اضافه کرد: «حالا که این گفته شد، باید بگویم که با این نقطه فاصله زیادی داریم. باید ببینیم بعد از اینکه رئیس‌جمهور منتخب سر کار می‌آید ایران چه اقداماتی انجام می‌دهد و آماده انجام چه اقداماتی است، بعداً اگر آنها می‌گویند که به پایبندی برجام برگشته‌اند باید ارزیابی کنیم ببینیم آیا به وعده‌هایشان عمل کرده‌اند یا خیر.»
 
او در ادامه تصریح کرد که در خصوص برجام با نماینده‌های کنگره و همچنین رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی منطقه رایزنی خواهد کرد.
 
بلینکن گفت: «بله، ما حتما با شما (نماینده‌های کنگره) مشورت خواهیم کرد. فکر می‌کنم همان‌طور که رئیس (کمیته روابط خارجی مجلس سنا) گفت مهم است که در آغاز این فرایند و نه پایان آن، با متحدان و شریکانمان در منطقه از جمله اسرائیل و کشورهای خلیج [فارس] هم تعامل کنیم.»
 
همه این موارد نشان می‌دهد ساکنان جدید کاخ سفید هم برجام را سکویی برای زیاده‌خواهی‌های منطقه‌ای و موشکی خود دانسته و حاضر نیستند به رفع جدی تحریم‌ها و توبه از مسیر خدعه و نیرنگ علیه مردم ایران فکر کنند.


130
پسندیدم