هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403
ساعت 22:54
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 15 آذر 1399 ساعت 10:24
شنبه 15 آذر 1399 09:23 ساعت
2020-12-5 10:24:12
شناسه خبر : 342334
این روزها دادگاه رسیدگی به اتهامات میراشرف پوری‌حسینی در حال برگزاری می‌باشد اما اتهامات او چیست و چرا فردی که روزگاری دوشادوش شهید باکری در مقابل دشمن متجاوز می‌جنگید بعد از سی سال پشت میز محاکمه باید جوابگوی کوتاهی‌ها و سواستفاده از جایگاهش باشد؟
این روزها دادگاه رسیدگی به اتهامات میراشرف پوری‌حسینی در حال برگزاری می‌باشد اما اتهامات او چیست و چرا فردی که روزگاری دوشادوش شهید باکری در مقابل دشمن متجاوز می‌جنگید بعد از سی سال پشت میز محاکمه باید جوابگوی کوتاهی‌ها و سواستفاده از جایگاهش باشد؟

گروه سیاسی-رجانیوز: این روزها دادگاه رسیدگی به اتهامات میراشرف پوری‌حسینی رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی در حال برگزاری می‌باشد و به همین دلیل بار دیگر نام او در افکار عمومی به‌عنوان جعبه سیاه خصوصی‌سازی‌های رانتی بر سر زبان‌ها افتاد؛ اما اتهامات پوری‌حسینی چیست و چرا او که روزگاری دوشادوش شهید باکری در مقابل دشمن متجاوز می‌جنگید بعد از سی سال پشت میز محاکمه باید جوابگوی کوتاهی‌ها و سواستفاده از جایگاهش باشد؟

 

به گزارش رجانیوز، سازمان خصوصی‌سازی یکی از پرحاشیه‌ترین نهادهای دولتی چند سال اخیر می‌باشد که بسیاری از مفاسد اقتصادی از جمله فساد ارزی 1/5 میلیارد دلاری هفت‌تپه و چالش‌های امنیتی از آن سرچشمه می‌گیرد. ریاست سازمان خصوصی‌سازی به این جهت که وظیفه واگذاری شرکت‌های دولتی را برعهده دارد جایگاه مهم و کلیدی‌ای به حساب می‌آید و بازیگر مهمی در عرصه اقتصادی-سیاسی می‌باشد. 

 

در طول سه دهه گذشته بسیاری از شرکت‌های دولتی، که در راستای اجرای سیاست‌های اصل 44 باید خصوصی‌سازی می‌شدند به قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی، آن هم به افراد وابسته به گروه‌های سیاسی که فاقد اهلیت هستند واگذار شدند. در واقع شرکت‌های خصوصی‌سازی شده تبدیل به پشتوانه اقتصادی گروه‌های سیاسی برای باقی ماندن در چرخه قدرت شدند؛ به عنوان مثال حامی انتخاباتی شیخ مهدی کروبی در انتخابات سال‌های 84 و 88 شخصی به نام مهدی میر‌سلیمی بود که در سال 74 کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز را به قمیتی ناچیز تصاحب کرده بود.

 

بیشتر بخوانید:

 همیشه پای یک اصلاح‌طلب در میان است؛ دُر صنعت موادغذایی شیراز در آستانه نابودی

 

البته در این میان شرکت‌ها و بخش‌های دولتی‌ای نیز بودند که با طی روند قانونی به بخش خصوصی واقعی واگذار شدند و به سود دهی نیز رسیدند؛ هر چند که آن‌ها درصد بسیار کمی از جریان خصوصی‌سازی را شامل می‌شوند.

 

میراشرف پوری حسینی؛ از همرزمی با شهید باکری تا اخلال در نظام اقتصادی کشور

بعد از پیروزی حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نام میراشرف پوری حسینی، که رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در آذربایجان شرقی بود، به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی استانداری آذربایجان شرقی مطرح می‌شود. اما در نهایت او سکانداری سازمان خصوصی‌سازی برعهده می‌گیرد.

 

پوری حسینی متولد 1340 در شهر تبریز است. وی علاوه بر حضور در هشت سال دفاع مقدس سابقه نمایندگی مردم آذربایجان شرقی در دوره های سوم و ششم مجلس شورای اسلامی را نیز در کانامه دارد. همچنین پوری‌حسینی در اواخر عمر دولت اصلاحات از سال 83 تا 84 نیز ریاست سازمان خصوصی سازی برعهده داشت.

 

پوری حسینی در کنار شهید مهدی باکری، فرمانده لشگر 31 عاشورا، در دوران دفاع مقدس

 

با روی کار آمدن پوری‌حسینی برخی از مهم‌ترین شرکت‌های دولتی از جمله کشت و صنعت هفت‌تپه، آلمینیوم المهدی، ماشین سازی تبریز، پالایشگاه کرمانشاه، کشت و صنعت مغان، فروشگاه رفاه و ... به صورت رانتی و غیرقانونی به افراد فاقد اهلیت واگذر شدند. در واقع روند خصوصی‌سازی‌های غیراصولی که از همان بدو تشکیل سازمان خصوصی‌سازی آغاز شده بود با حضور پوری‌حسینی نه‌تنها متوقف نشد بلکه با شدت بیشتری ادامه پیدا کرد.

 

واگذاری این سرمایه‌های ‌ملی به ثمن بخس باعث انتقادات رسانه‌ها، جنبش دانشجویی و افکار عمومی شد و در نتیجه مدیریت خریداران فاقد اهلیت مشکلات متعددی در این کارخانه‌ها پدید آمد که در کنار مشکلات قبلی، شرایطی بحرانی را در برخی از کارخانه‌ها همچون هپکوی اراک و هفت‌تپه خوزستان رقم زد؛ اما رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی در مقابل انبوه انتقادات و چالش‌های امنیتی تنها از عملکرد خود دفاع می‌کرد. 

 


دفاعیات پوری حسینی از واگذاری کشت و صنعت مغان | دانلود فیلم 

 

رجانیوز در گزارش‌هایی متعدد به خصوصی‌سازی‌های رانتی که در دوره ریاست پوری‌حسینی بر سازمان خصوصی‌سازی اتفاق افتاد پرداخته است.

 

بیشتر بخوانید:

ورود قاطعانه دستگاه قضایی و ابطال عجیب‌ترین خصوصی‌سازی کشور

 ماجرای واگذاری مشکوک شرکت «نیشکر هفت‌تپه» به بخش خصوصی

با ۲۱ میلیارد صاحب پالایشگاه ۶۳۰۰ میلیارد تومانی شوید

 

در پی همین واگذاری‌های رانتی و غیرقانونی بود که ۲۳ مرداد ماه سال گذشته میراشرف پوری‌حسینی، بعد از اینکه استعفا داد، به اتهام اخلال در نظام اقتصادی توسط اطلاعات سپاه و به دستور قوه‌قضائیه بازداشت و پرونده اش در مجتمع‌ قضایی دادگاه‌های کیفری یک استان تهران ارجاع داده شد. 

 

حمایت دولتمردان از پوری‌حسینی

بازداشت پوری‌حسینی در حالی اتفاق افتاد که دولت و شخص رئیس‌جمهور به صورت تمام و کمال از او حمایت می‌کردند؛ حمایت‌های دولتمردان تا جایی بود که تلاش نمایندگان مجلس دهم برای برکنای او بی‌نتیجه ماند و باوجود اینکه در هفت سال گذشته دو وزیر اقتصاد عوض شدند اما همچنان پوری‌حسینی به کار خود ادامه می‌داد.

 

حتی بعد از بازداشت پوری‌حسینی نیز برخی از مسئولان دولتی به حمایت از او ادامه دادند. در همین راستا رئیس دفتر رئیس‌جمهور در خصوص بازداشت رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی گفته بود: جناب آقای پوری‌حسینی فردی پاک‌دست و سالم با گذشته بسیار پرافتخار در جبهه و نمایندگی مجلس است. 

 

سخنگوی دولت نیز به حمایت از پوری حسینی پرداخته و اظهار کرده بود: «در مورد سازمان خصوصی‌سازی هیچ گزارشی از نفع شخصی آقای پوری‌حسینی دریافت نکردیم؛ بسیاری معتقدند پوری‌حسینی سالم و نسبت به بیت‌المال بسیار حساس بود.»

 

آقای حاشیه پشت میز محاکمه

باوجود فشارهای مسئولان دولتی به‌خصوص شخص رئیس‌جمهور برای آزادی پوری‌حسینی، که به آقای حاشیه معروف شده، و بسته شدن پرونده او، دستگاه قضا از رسیدگی به تخلفات رئیس سازمان خصوصی‌سازی کوتاه نمی‌آید و پرونده روال عادی خود را طی می‌کند. همچنین 7 آبان ماه 98 نیز بازداشت موقت پوری حسینی به دستور بازپرس پرونده تمدید می‌شود.

 

در نهایت پس از تکمیل مراحل اولیه بررسی پرونده پوری‌حسینی از هفته گذشته جلسات رسیدگی به اتهامات وی در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی جواهری آغاز شد. تاکنون دو جلسه از دادگاه وی برگزار شده و باید منتظر ماند و دید چه ابعاد تازه‌ای از پشت پرده واگذاری‌های شائبه برانگیز سال‌های اخیر آشکار می‌شود!