هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403
ساعت 14:41
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 2 آذر 1399 ساعت 11:58
يكشنبه 2 آذر 1399 10:50 ساعت
2020-11-22 11:58:56
شناسه خبر : 341904
نگاهی به عملکرد ملک‌زاده در وزارت بهداشت نشان می‌دهد که از خداحافظی او با این وزارتخانه نباید ناراحت شد و حتی ممکن است روزهای بهتری را در مدیریت نیم‌بند و ضعیف بحران کرونا در کشور شاهد باشیم.
نگاهی به عملکرد ملک‌زاده در وزارت بهداشت نشان می‌دهد که از خداحافظی او با این وزارتخانه نباید ناراحت شد و حتی ممکن است روزهای بهتری را در مدیریت نیم‌بند و ضعیف بحران کرونا در کشور شاهد باشیم.

گروه اجتماعی-رجانیوز:  روز جمعه، 30 آبان ماه، نامه استعفای دکتر ملک‌زاده، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، منتشر شد. این استعفا درست یک روز بعد از سخنان تند و تیز سعید نمکی، وزیر بهداشت، پیرامون بخش تحقیقات پزشکی و سلامت کشور در زمینه کرونا رخ داد؛ انتقاداتی درست و به‌جا که به کام ملک‌زاده خوش نیامد و منجر به استعفای او شد. نگاهی به عملکرد ملک‌زاده در وزارت بهداشت نشان می‌دهد که از خداحافظی او با این وزارتخانه نباید ناراحت شد و حتی ممکن است روزهای بهتری را در مدیریت نیم‌بند بحران کرونا در کشور شاهد باشیم. 

 

به گزارش رجانیوز، سعید نمکی در جلسه ستاد دانشگاهی کووید19 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (29 آبان) با بیان اینکه «معتقدم تحقیقات کاربردی در حوزه سلامت در کشور نداریم» گفت: «تا زمانی که تحقیقات کشور، مقاله‌محور باشد، تحقیقات راهگشای مشکلات کشور نخواهد بود و هیچ وزیر بهداشتی نمی‌تواند برای آینده کشور از این تحقیقات بهره‌ای ببرد. نظام تحقیقاتی دانشگاهی کشور در این راستا چه کرده است؟ کدام مقاله را به وزیر وقت داده که اگر این کار را انجام دهی، نظام ارائه خدمت به سمت و سوی بهتری می‌رود؟ در مورد کووید۱۹، یک مدل به بنده بدهید که پیش‌بینی‌ها درست بوده باشد. حتی یکی از پیش‌بینی‌ها هم درست نبوده است. 

 

۹۸ درصد از تحقیقات در نظام سلامت، صرف انتشار مقالات در فلان مجلات می‌شود که به کار نمی‌آید. به شدت به روند تحقیقات نظام سلامت، انتقاد دارم. نامه بنده به دکتر ملک‌زاده در روزهای اول شیوع کرونا در کشور را مشاهده کنید که ۱۰ آیتم تعیین شده، اما یکی از آن‌ها تاکنون جواب نداده است. کدام وزیر کم‌خرد با چنین یافته‌های شکسته‌ای می‌تواند بخش سلامت کشور را اداره کند؟ اصلا نباید بر یافته‌هایی که بر حسب یک تخمین به وزیر داده می‌شود، کار و اعتماد کرد. این تخمین‌ها تاکنون درست نبوده و ۱۰ مدل اپیدمیولوژیک به من دادند که هیچ کدام صحیح نبوده و برای هیچ اقدامی مناسب نبود.»

 

بعد از این صحبت‌های نمکی بود که ملک‌زاده از سمت خود در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت استعفا داد.

 

 

 

ملک‌زاده در دولت سازندگی، طی سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۲، در سمت وزیر بهداشت فعالیت داشت و بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید از مهر ماه سال ۱۳۹۲ با حکم قاضی‌زاده هاشمی -وزیر بهداشت وقت- در سمت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت مشغول به کار شد و حتی زمانی که سعید نمکی جایگزین هاشمی شد، در دولت دوازدهم، همچنان از سوی وزیر جدید نیز در سمت خود ابقا شد.

 

سیاست ایمنی گله‌ای و مقابله با کرونا

ملک‌زاده 24 اسفند 98  در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: وقتی از این ویروس خلاص می‌شویم که ۵۵ تا ۷۰ درصد مردم این ویروس را بگیرند. به دلیل اینکه در کشورمان همیشه تجمعات داریم و افراد در جاهای مختلف به دلیل مراسم گوناگونی که داریم، جمع می‌شوند و میزان انتشار این در ایران وسیع شده و امید می‌رود که به تدریج اوج و پیک این کم شود.

 

وی همچنین پیرامون احتمال ابتلای مجدد افراد به کرونا، گفته بود: با اطمینان می‌توانم بگویم این عفونت را وقتی افراد یک بار بگیرند ایمنی به دست می‌آورند.

 

ملک‌زاده در ادامه اظهارات بی‌پایه و اساس خود، تیر ماه سال جاری، گفته بود: «تابه‌حال ثابت شده که ایمنی این افراد پایدار است؛ به‌عبارتی این افراد مانند کسانی هستند که واکسن زده‌اند یا حتی نسبت به تزریق واکسن، ایمنی بیشتری پیدا کرده‌اند. براساس برآورد و تخمین حاصل از یک مطالعه، حدود ۲۵ میلیون ایرانی با ویروس کرونا تماس داشته و ایمنی در حد واکسن به‌ دست آورده‌اند.» 

 

گذشت 9 ماه از ورود ویروس کرونا به کشور و فوت روزانه بیش از 400 نفر از هموطنان بر اثر این بیماری نشان داد که سیاست ایمنی گله‌ای نه‌تنها تاثیری در بهبود شرایط نداشته بلکه رفته رفته شرایط کرونایی کشور نیز بحرانی‌تر شده است. در واقع این نگاه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت که مبنای عمل ستاد ملی مقابله با کرونا قرار داشت یکی از مهم‌ترین نقاظ ضعف در مقابله با این مهمان ناخوانده قرار داشت. عدم اعمال محدودیت با هدف شیوع گسترده کرونا و ایمنی گله‌ای ماحصل حضور ملک‌زاده در ستاد ملی مقابله با کرونا می‌باشد. اما بدتر شدن شرایط کرونایی تا جایی ادامه داشت که محدودیت‌هایی سراسری با دستورالعمل‌های جدید از روز گذشته آغاز شد تا این روند بحرانی کنترل بشود. 

 

ادعای معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت مبنی عدم ابتلای دوباره افراد به کرونا نیز همانند دیگر ادعاهای او با ابتلای سه و چهار باره افراد به این بیماری ناشناخته رد شده است.  

 

هر چهار روز یک مقاله!

طبق داده‌های سامانه علم‌سنجی اعضای هیات علمی وزارت بهداشت رضا ملک‌زاده در پنج سال اخیر 432 مقاله منتشر کرده است. یعنی ملک‌زاده در سال‌هایی که معاون وزیر بهداشت بوده است هر چهار روز یک مقاله علمی نوشته است!

 

 

 

 

یکی از نکات قابل تامل در مقاله‌های ملک‌زاده درصد بسیار زیاد ارجاعات مقاله‌های دیگر دانشمندان و متخصصان پزشکی به مقالات او می‌باشد. بنظر می‌رسد دلیل این موضوع دسترسی ملک‌زاده به داده‌ها و اطلاعات پزشکی به واسطه حضور در معاونت تحقیقات و فناوری باشد.  

 

 

 

افشای اطلاعات ۳ هزار بیمار کرونایی توسط ملک‌زاده

مشرق بعد از استعفای ملک‌زاده پیرامون عملکرد او در وزارت بهداشت نوشت: رضا ملک‌زاده در حالی از سمت خود استعفا داد که در سه دهه اخیر علاقه وافری به انجام مطالعات بالینی بر روی ایرانیان و ارائه اطلاعات آن به بیگانگان داشته است.

 

ملک‌زاده در متن استعفای خود به طرح مطالعات کوهورت اشاره کرده و درباره آن اینطور نوشته است:‌ «در خصوص مطالعات اپیدمیولوژی کووید-۱۹ نیز در حالی توان پژوهشگران ایران در این حیطه را زیر سوال برده‌اید که ایران سابقه مطالعات کوهورت آینده‌نگر وسیع را داشته و به مطالعات ملی اپیدمیولوژی آینده‌نگر در جهان شناخته شده است و تلاش‌های علمی ایران در این نوع مطالعات به همکاری‌های علمی بی‌شمار و دستاوردها و افتخارات ملی و بین‌المللی ماندگار انجامیده است. مطالعات اپیدمیولوژیک کووید -۱۹ به پشتوانه تجارب در چنین مطالعاتی در حال انجام است.»

 

به گفته کارشناسان، بر اساس مطالعات ژنتیکی در ایران حدود ۱۸ قومیت مختلف و تنوع ژنتیکی وجود دارد با وجود این، تقریباً در تمام شهرهای ایران وضعیت قرمز کرونایی اعلام شده، پس یا مقاومت ایرانیان نسبت به این بیماری کمتر از مردم کشورهای همسایه است که در آنها بسیار موارد ابتلا و مرگ کمتر از کشورمان بوده یا احتمالاً ویروس کرونا در ایران جهش غیرعادی پیدا کرده است.

 

این احتمال از آن جهت عقلانی به نظر می‌رسد که رضا ملک‌زاده اخیراً اعلام کرده بود که بر اساس یک تحقیق گسترده در سازمان جهانی بهداشت که ۳۰ کشور در آن مشارکت فعال داشته‌اند ۱۱ هزار بیمار کرونایی مورد کارآزمایی قرار گرفته و بر روی آنها داروهایی مختلف سایر بیماری‌ها مورد آزمایش قرار گرفته است و از تعداد بیمارانی که مورد آزمایش بالینی قرار گرفته‌اند بیش از ۳۰۰۰ بیمار ایرانی بوده‌اند!

 

به عبارت ساده‌تر دکتر ملک‌زاده اطلاعات بیش از ۳۰۰۰ بیمار کرونایی را به کشورهایی داده که تجربه ثابت کرده اگر هم داروی درمان کرونا را کشف کنند قطعاً داروی مورد نظر را در اختیار ایران قرار نخواهند داد و عجیب‌تر این که پس از این همه دست و دل‌بازی ضد امنیتی، معاون محترم وزیر بهداشت اعلام کرده داروهای گران‌قیمتی که روی این افراد آزمایش شده هیچ تاثیری در بهبود بیماری کرونا نداشته‌اند! البته این اولین گاف امنیتی ملک‌زاده نیست.

 

مطلاعات کوهورت و نقش ملک‌زاده

درباره مطالعات کوهورت که ملک‌زاده به آن افتخار کرده، انتقادات مهمی هم وجود دارد. او از سال ۱۳۶۶ با مشارکت دانشگاه‌های علوم پزشکی و تخصیص صدها میلیارد بودجه بر روی جمعیت ۲۰۰ هزار نفری از همه نژادهای ایرانی، مطالعه‌ای تحت عنوان کوهورت پرشین  پی‌ریزی کرده است. بر این اساس، مجموعه‌ای از ۴ مطالعه در سنین مختلف با اهداف متفاوت شامل کوهورت نوزادان، نوجوانان، سالمندان و بالغین انجام شده و در هر یک، تأثیر عوامل مختلف بر بیماری‌های آن گروه سنی اطلاعات جمع‌آوری، طبقه‌بندی و در اختیار بیگانگان قرار داده شده است.

 

بنابراین اگر در ویروس کرونایی که در ایران شیوع پیدا کرده جهشی پیدا شود یا ایرانیان نسبت به این بیماری و دیگر بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر باشند، جای تعجب نیست، عجیب‌تر این که ایشان در طول سالیان گذشته ثابت کرده عملاً مخالف سرسخت اجرایی شدن بندهای ۱۲ و ۱۴ ابلاغیه سیاست‌های کلی نظام بهداشت از سوی مقام معظم رهبری می‌باشد، یعنی بندهایی که مقام معظم رهبری خواستار توجه به طب ایرانی اسلامی و خروج از سلطه سازمان بهداشت جهانی شده‌اند!

 

ملک‌زاده از مخالفان جدی انواع درمان‌های طب سنتی و ایرانی از جمله حجامت بوده و تنزّل دهنده رتبه طب سنتی از معاونت به دفتر طب سنتی در وزارت بهداشت بود، مقاومت و اقدامات زیادی علیه روش‌های بومی و سنتی دلسوزان و فعالین طب ایرانی اسلامی در ۸ ماه گذشته برای درمان کرونا انجام داده است.

 

احتمال این که عده‌ای از تصمیم گیران در جامعه جهانی و ایران منافع خود را به جای درمان کرونا، در کروناهراسی می‌بینند از این جهت قوت می‌یابد که بدانیم از زمان پاندمی شدن کرونا در سطح جهانی، ثروت میلیاردرهای جهان ۲۷ درصد افزایش داشته است و در ایران نیز دولت آقای روحانی به دلیل ناکارآمدی در عرصه‌های، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی یکی از ناکارآمدترین دولت‌ها در طول ۴ دهه انقلاب اسلامی بوده است.

 

پس ادامه پاندمی کرونا تا آخر این دولت می‌تواند اذهان عمومی را نسبت به پاسخگویی دولت مشغول کند، این احتمال آنگاه قوت می‌یابد که بدانیم در ستاد ملی کرونا که سکان مقابله با کرونا را در اختیار دارد، هیچ نماینده‌ای از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی وجود ندارد! سازمان پدافند غیرعامل کشور که باید متولی کار باشد، عضو این ستاد نیست و... این ستاد علی‌رغم جایگاه منحصر به فردی که دارد عملاً توسط افرادی مانند دکتر رضا ملک‌زاده! دکتر مینو محرز! دکتر مسعود مردانی، و تنی چند از افراد همفکر آنها هدایت می‌شود و نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران یعنی آقای هملمن عملاً دستورات آقای آنتونی فائوچی آمریکایی را به معاونان وزارت بهداشت از جمله آقای ملک زاده ابلاغ کرده است.

 

گرچه در اوج بحران کرونا و آغاز محدودیت‌های سخت در سراسر کشور برای کنترل شیوع کرونا، این استعفا ممکن است نگران کننده به نظر برسد اما باید امیدوار بود با رفتن ملک‌زاده بخشی از گره کور مبارزه با کرونا را که در مهمترین حوزه آن یعنی تحقیقات، با عملکردی ضعیف صدای وزیر بهداشت را هم درآورده بود، باز شود.



دیدگاه کاربران

با عرض سلام
آقا استعفا داد رفت تموم جون این همه ادم رو به خطر انداخته خلاص فردا هم بره انگلیس بشینه زر بزنه زد نظام ، الان باید بگیرنش و ازش جواب بخوان ، اگه واقعا این کارا رو کرده حکمش کمتر از اعدام نباید باشه