هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 04:03
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 7 آبان 1399 ساعت 13:17
چهارشنبه 7 آبان 1399 12:28 ساعت
2020-10-28 13:17:01
شناسه خبر : 341215
نام حسین فریدون که در پرونده‌های کلان فساد اقتصادی از حقوق‌های نجومی گرفته تا ارتباط با باند طبری به گوش می‌رسید، اکنون با دو پرونده جدید یعنی «بانک سرمایه» و «منطقه آزاد قشم» نیز گره خورده است.
نام حسین فریدون که در پرونده‌های کلان فساد اقتصادی از حقوق‌های نجومی گرفته تا ارتباط با باند طبری به گوش می‌رسید، اکنون با دو پرونده جدید یعنی «بانک سرمایه» و «منطقه آزاد قشم» نیز گره خورده است.

گروه سیاسی - رجانیوز: حضور حسین فریدون در کنار حسن روحانی از روزهای ابتدایی ریاست جمهوری او برای همگان تعجب‌برانگیز بود. شخصی که بدون هیچ‌گونه مسئولیت و تخصص مشخصی در کنار عالی‌ترین مقام اجرایی کشور قرار گرفته بود و در بیشتر جلسات و همایش‌ها او را همراهی می‌کرد. حضوری که البته به ناگاه و پس از درز اخبار قطره‌چکانی از ارتباطات و مراودات مشکوک وی با برخی پرونده‌های مفاسد اقتصادی کمرنگ شد و تقریبا به صفر رسید!

 

به گزارش رجانیوز؛ شاید اولین باری که نام حسین فریدون در ارتباط با پرونده‌های فساد اقتصادی مطرح شد در ماجرای حقوق‌های نجومی و دخالت او در انتصاب مدیران عامل برخی بانک‌های بزرگ دولتی بود. بعدتر نیز با دستگیری یک شبکه بزرگ بانکی توسط سازمان اطلاعات سپاه و همچنین استرداد رسول دانیال‌زاده به کشور، مجددا نام وی به صدر اخبار رسانه‌ها آمد.

 

اصلی‌ترین موارد اتهامی حسین فریدون چه بود

موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب تهران، درباره بازداشت عوامل شبکه فساد بانکی توسط سازمان اطلاعات سپاه گفته بود: «اخباری وجود دارد که حاکی از ارتباط حسین فریدون با این شبکه فساد بانکی است.»

 

تیرماه سال ۹۵ نیز علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس نهم شورای اسلامی در نشست خبری با نام بردن از دو بدهکار بانکی به‌نام‌های «مالامیری» و «دانیال‌زاده» افشا کرد که این دو نفر با حسین فریدون در ارتباط هستند. بانک ملت ۴۰۰ میلیون درهم با کارمزد صفر درصد به آنها داده و این دو نفر این پول را به داخل کشور آورده‌اند و از طریق صرافی‌ها آن را تبدیل و مجدداً با کارمزد صفر درصد از بانک دریافت کرده‌اند و با سرمایه‌گذاری مجدد در بانک ملت سالانه ۲۴ درصد سود گرفتند.

 

زاکانی در این نشست خبری اظهار کرد که این اشخاص توسط حسین فریدون کادرسازی می‌شوند و این کار مستقیماً دست در بیت‌المال کردن است.

 

بعد از این نشست، علیرضا زاکانی با شکایات معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، وزارت اطلاعات، حسین فریدون و رسول دانیال‌زاده در شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کیفری حاضر شد اما دانیال‌زاده با مشاهده مستندات زاکانی، شکایت خود را پس گرفت.

 

دانیال‌زاده علاوه بر اینکه حامی بزرگ ستاد انتخاباتی روحانی در سال 92 و 96 بوده است رابطه‌ی بسیار نزدیکی با برادر رئیس جمهور داشته است، آنقدر نزدیک که وی هزینه‌ی مراسم ختم مادر رئیس‌جمهور را متقبل شد. دانیال‌زاده در یک مورد ۲۵۰ میلیون تومان به حساب حسن نجار همسر خواهر حسین فریدون واریز می‌کند.

 

مروادات مالی فریدون و دانیال‌زاده تنها به همین مورد ختم نمی‌شود. برادر رئیس‌جمهور مجموعاً 34 میلیارد تومان پول تحت عناوین مختلف در ازای کارچاق کنی،  از دانیال‌زاده دریافت کرده است. در نهایت دانیال‌زاده در پرونده حسین فریدون نیز به اتهام رشوه محکوم شد. 

 

سید حسین نقوی حسینی، نماینده ورامین در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه حسین فریدون در انتصاب مدیران عامل بانک‌ها اختیاراتی داشته و با لابی‌گری آنها را در جایگاه مدیرعاملی منصوب می‌کرده، از ورود کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به پرونده برادر رئیس جمهور خبر داد و گفت که این کمیسیون در نظر دارد تا همه ابعاد مسئله را بررسی و نتیجه را برای مردم بازگو کند. اما ارتباطات فریدون تنها به اینجا ختم نشد. پس از انتشار فیش‌های حقوقی برخی مدیران دولتی، در یک فقره مدیرعامل بانک رفاه در طول نزدیک به ۲۰ روز پایان سال ۹۴، بالغ بر ۲۳۰ میلیون تومان دریافتی تحت عناوین مختلف داشته است.

 

ماجرای فیش‌های نجومی و عزل مدیران بانکی در همان ایام منجر به کشف یک شبکه فساد بانکی و دستگیری اعضای این ستاد شد. علاوه بر «علی صدقی» مدیرعامل معزول بانک رفاه، «علی رستگار سرخه‌ای» هم یکی از مدیران عامل بانک‌ها بود که در ماجرای فیش‌های نجومی عزل شد. رستگار سرخه‌ای چندی بعد در ماجرای کشف یک شبکه فساد بانکی دستگیر شد.

 

در آن زمان عباس جعفری‌دولت‌آبادی دادستان تهران از جابه‌جایی ۸۰۰ میلیارد تومان در بانک ملت، بازداشت ۴ متهم و به سر بردن چند متهم دیگر در خارج از کشور خبر داده و گفته بود: «درباره نحوه اقدامات متهمان از وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی درخواست گزارش شد. نکته‌ای که در این‌باره مطرح شده بود، نقش فریدون در نصب این دو مدیرعامل بود.»

 

پس از این جزئیاتی از پرونده شب‌دوست مالامیری توسط جواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی فاش شد. «سید محمد جواد ابطحی» با بیان اینکه در حال حاضر سرویس‌های امنیتی بیگانه برای شب‌دوست مالامیری که بدهکار بانکی است پناهندگی درست کرده‌اند و دیگر تحت تعقیب پلیس اینترپل نیز قرار ندارد، اضافه کرد: «شب‌دوست مالامیری رقم‌های بسیار کلانی توسط رانت از بانک‌های ملی و ملت اخذ کرده است.»

 

ابطحی می‌افزاید: «اسناد نشان می‌دهد که مالامیر با حسین فریدون ارتباط مالی داشته است. اسناد واریز پول، به حساب دختر حسین فریدون در لندن و کانادا وجود دارد که نشاندهنده ارتباطات مالی بین فریدون و مالامیری است. همچنین به دلیل نفوذ این فرد در بانک ملت سبب شده تا معاون اعتباری ارزی و ریالی بانک ملت که به دلیل بدهی مالامیر با پرداخت وام این فرد مخالفت می‌کند از کار برکنار می‌شود و افراد دیگری که بتوانند وام دادن به مالامیری را تسهیل کنند جایگزین می‌شوند.»

وی گفت: «از طرفی آقای رستگار از شعبه دوبی این بانک برای مالامیر وام‌های کلان اخذ می‌کند و آقای مالامیری این وام‌ها را در بانک ملت ایران تبدیل به ریال و سپرده‌گذاری با سود بالا می‌کند! مالامیری مجموعاً حدود ۲ هزار میلیارد تومان وام دریافت کرده است.»

 

همچنین ناصر سراج رئیس وقت سازمان بازرسی کل کشور در تاریخ ۸ تیر ۹۵ در حاشیه همایش سراسری قوه قضائیه درباره تخلفات مدیرعامل بانک رفاه اظهار کرد: «علی صدقی مدیرعامل بانک رفاه به‌خاطر تخلفات بزرگی که قبلاً در بانک ملی داشته، فاقد صلاحیت برای مدیرعاملی بانک رفاه کارگران بود اما با فشار حسین فریدون (برادر رئیس‌جمهور) و لابی‌گری وی، مدیرعامل بانک رفاه کارگران شد.»

 

رونمایی از جدیدترین موارد ارتباط حسین فریدون با پرونده‌های فساد

اما به تازگی سرنخ‌های جدیدی از ارتباط برادر رئیس جمهور با شبکه‌های فساد مطرح شده است. روز گذشته و در هشتمین جلسه از دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه که مربوط به بررسی اتهامات «محمد امامی» بود، قاضی مسعودی مقام در اظهاراتی خطاب به متهم گفت: آقای امامی! شما در پیامک‌های خود به فرزان گفتید که وقتی میخواهید پیش «عمو فِری» بروید باید دست پر بروید! این عمو فری کیست که باید دست پر پیش او بروید؟ ما که میدانیم کیست و در کیفرخواست هم به او اشاره شده است.

 

 

 

 

رجانیوز کسب اطلاع کرده که طبق گفته قاضی مسعودی مقام، نام حسین فریدون به عنوان فرد مرتبط با امامی و فرزان، از متهمان بانک سرمایه وجود دارد. همچنین میلاد گودرزی، خبرنگار حاضر در جلسه دادگاه این موضع قاضی را با تصویری از حسین فریدون منتشر کرده و به طور تلویحی خبر از ارتباط محمد امامی با حسین فریدون داده است.

 

مورد دیگر نیز مربوط به افشاگری یک نماینده مجلس از علل سنگ‌اندازی در طرح تحقیق و اتفحص از منطقه آزاد قشم است. احمد مرادی نماینده بندرعباس در مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه 7 آبان در تشریح دلایل خود برای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان منطقه آزاد قشم از رئیس جمهور پرسید: کدام کارنامه درخشان و کدام ویژگی ممتاز مدیریتی مدیر عامل منطقه آزاد قشم برایتان حائز اهمیت بود که علیرغم داشتن پرونده چند میلیاردی اختلاس و سوء استفاده مالی سرنوشت این منطقه بسیار مهم مردم و سرمایه‌گذاران را به دست چنین فردی سپرده‌اید؟

 

او در ادامه با از نقش حسین فریدون در انتصاب مدیرعامل این منطقه خبر داده و می‌گوید: مردم به خوبی می‌دانند نقش حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور در این انتصاب بی‌نظیر بوده است و این را هم مردم می‌دانند قشم نه به عنوان مرکز تولیدی و صنعتی بلکه به عنوان حیاط خلوت جنابعالی، نزدیکان و برخی مدیران ارشد دولت فعلی است.

 

با این حساب دو مورد جدید از ارتباطات حسین فریدون با پرونده‌های مفاسد اقتصادی و دخالت در امور دولتی را باید به لیست اقدامات شائبه‌دار وی افزود. هر چند دادگاه رسیدگی به اتهامات حسین فریدون برگزار شده و حکم محکومیت وی نیز صادر شده است، با این حال شاید بازنگری مجدد در اقدامات و پشتوانه‌های حسین فریدون در دولت امری باشد که بیش از پیش ضرورت پیدا کرده باشد.



دیدگاه کاربران

مملکتی که با عمه و خاله و برادر و خواهر اداره شود همین میشود مملکت را با خانواده خودشان اشتباهی گرفته اند