هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 03:24
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 6 مهر 1399 ساعت 12:07
يكشنبه 6 مهر 1399 12:06 ساعت
2020-9-27 12:07:46
شناسه خبر : 340264

اعتماد به نفس، یکی از مهم ترین ویژگی ها در زندگی انسان محسوب می شود و می تواند او را به موقعیت هایی برساند که فکرش را هم نمی کرد. در مقابل، کمبود این ویژگی باعث می شود فرد خودش را پایین تر از بقیه ببیند، کمتر با کسی ارتباط بر قرار کند و گوشه گیر و منزوی شود. با این حال شاید شما هنوز متوجه اهمیت این ویژگی نشده باشید. اگر از کمبود این خصوصیت رنج می برید، باید به دنبال راهکار های افزایش اعتماد به نفس باشید.

افزایش اعتماد به نفس

برای افزایش اعتماد به نفس، در کودکان و بزرگسالان هیچ وقت دیر نیست؛ چرا که جلوی ضرر را هر وقت بگیرید منفعتِ. خیلی وقت ها شده که در جمعی هستید و نمی توانید نظرتان را بیان کنید و می ترسید که افراد آن جمع، شما را مسخره کنند یا لباس هایی را که دوست دارید نمی پوشید تا یک وقت کسی نگوید چه لباس زشتی. از استرس و اضطراب در سخنرانی ها، بگیر تا وقت هایی که حقتان را نمی توانید بگیرید. جرئت گفتن "نه" به دوستان و غریبه ها را ندارید و بسیاری از مشکلات دیگر که همه ناشی از کمبود اعتماد به نفس می باشد.

ما در این مقاله روش های افزایش اعتماد به نفس را با راهکار هایی که نتیجه آن تضمین شده است در اختیارتان می گذاریم تا شما عزیزان بتوانید با اطمینان کامل از نتیجه آن ها را انجام دهید؛ اما قبل از بیان هر موضوعی، باید بگوییم که دقیقا اعتماد به نفس چیست .

اعتماد به نفس، داشتن باور های ذهنی نسبت به توانایی ها و استعداد هایمان است. باوری که نسبت به خودمان در درست انجام دادن کار ها داریم.

9 راه تقویت اعتماد به نفس

هرگز به مسئله، کمبود اعتماد به نفس در فرزندانتان بی توجه نباشید؛ چرا که تاثیر مستقیمی را بر روی آینده آنان می گذارد. روش هایی که برای افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران بیان می کنیم را می توانید با کودکانتان نیز تمرین نمایید.

  • درست لباس پوشیدن

یکی روش هایی که باعث افزایش اعتماد به نفس می شود، پوشیدن لباس های خوب و تمیز است. پوشیدن لباس های مناسب و آراستن ظاهر، باعث می شود حس خوبی داشته باشید. این احساس خوب باعث می شود سرتان را بالا گرفته و به بقیه نشان دهید که خودباوری دارید و این تیپ و ظاهر نشانه شخصیتتان است.

نگران قضاوت های دیگران نباشید؛ چرا که شما برای دل خودتان لباس پوشیده اید نه دیگران. از همین امروز شروع کنید و به خودتان برسید. افکاری مثل من پیر شدم، من خیلی چاقم و... از ذهنتان دور بریزید و هر جور که خودتان دوست دارید، لباس بپوشید. این به تقویت خودباوری شما کمک بسزایی می کند.

  • استفاده درست از زبان بدن

زبان بدن هر فرد نشان دهنده احساس او می باشد. هرقدر هم که سعی کنیم احساساتمان را بروز ندهیم باز هم زبان بدنمان آن را بروز می دهد. خیلی وقت ها شده که از روی چهره افراد می توانید احساساتشان را حدس بزنید. پس مطمئن باشید که عدم خودباوری نیز با زبان بدنتان مشخص می شود. هنگامی که ظاهرتان را با اعتماد به نفس نشان دهید، زبان بدنتان نیز آن را نشان می دهد و دیگران هم می توانند آن را ببینند و روی شما حساب دیگری باز کنند. این راه نیز باعث تقویت اعتماد به نفس تان می شود.

  • جسورانه و جذاب صحبت کردن

همان طور می دانید، اکثر سخنرانان با ثبات و با اعتماد به نفس سخن می گویند. آنها یک ریتم به خصوصی دارند و بدون تپق حرف هایشان را می زنند. این افراد از آن اول بدین شکل نبودند و با تکنیک های افزایش اعتماد به نفس توانسته اند بر لحن صحبتشان مسلط شوند و به چنین مهارتی دست یابند. شما هم می توانید با پیدا کردن لحن خوب و جسورانه، لحن منحصر به فرد خودتان را بسازید و خودباوری تان را به دیگران نشان دهید. این لحن باید طوری باشد که افراد مانند یک رهبر به شما نگاه کنند.

اعتماد به نفس

  • مرد عمل بودن

خودباوری، فقط به گفتن سخن نیست و باید همراه با عمل باشد. شما می توانید در مهمانی ها و جلسات سر صحبت را با کسانی که نمی شناسید باز کنید و پروژه هایی را که برای شما ترسناک هستند را قبول کنید. این تکنیک ها به بالا رفتن خودباوری تان کمک بسزایی می کند و جسور بودن را به شما می آموزد.

  • آماده بودن در هر شرایطی

برای کارهایتان برنامه ریزی کنید و عملکردتان را بهبود بخشید. برای رویارویی با هر شرایطی آماده باشید. این شرایط می تواند پیروزی و شکست باشد. این آمادگی باعث می شود احساس شایستگی کنید و در مقابل اتفاقات ناگوار بایستید. همه چیز هایی که مسیر زندگی تان را به سمت موفقیت و پیشرفت می برد را یادداشت کنید و برای هر کدام برنامه بریزید و به آن برنامه با دقت عمل کنید. این روش نیز باعث تقویت اعتماد به نفس در کودکان می شود.

  • فرزندتان را دوست داشته باشید

مهم ترین احساسی که باید به فرزندتان بدهید، حس دوست داشتن است. کودکان به احساس پذیرش و دوست داشتن نیاز دارند. حتی اگر سر او داد زدید و او را نادیده گرفتید، بغلش کنید و بگویید که متاسف هستید و او را بیشتر از قبل دوست دارید. این عشق یکی از قوی ترین اصل های افزایش اعتماد به نفس در کودکان است.

  • کمک کنید تا کودک اهداف واقعی تعیین کند

یکی دیگر از کار هایی که برای افزایش خودباوری کودک تان باید انجام دهید، تعیین هدف است. به عنوان مثال اگر او به فوتبال علاقه مند است، کمکش کنید و به او بفهمانید که برای موفق شدن باید تمرکز بیشتری بر روی هدفش داشته باشد. این را در نظر بگیرید که اهداف انتخاب شده معقول باشد و باعث نشود که او بیشتر احساس شکست کند. بهتر است در ابتدا برای فرزندتان اهداف کوتاه مدت را برگزینید تا او انگیزه و آمادگی لازم را برای رسیدن به اهداف بزرگ به دست آورد.

  • عشق ورزیدن به خود و صحبت های خوب کردن درباره خودش را تقویت کنید

شما باید خودتان را در درجه اول دوست داشته باشید تا فرزندتان نیز از شما بیاموزد خودش را دوست داشته باشد؛ مثلا هنگامی که کاری را خوب انجام دادید، خود را تحسین کنید تا او از این رفتار شما الگو بگیرد. این روش نیز باعث افزایش اعتماد به نفس کودکتان می شود.

  • به او فرصت انتخاب کردن بدهید

مسئولیت دادن و نظر خواهی از کودک باعث تقویت حس ارزشمندی در او می شود. کودکتان حس قدرت می کند و باوری که نسبت به خودش دارد، بالا می رود و احساس می کند که برای شما مهم است و ارزش دارد.

سخن پایانی

یکی از بهترین راه هایی که برای افزایش اعتماد به نفس می توانم به شما پیشنهاد بدهم تا شما به راحتی و بدون دردسر این ویژگی را در همسرتان، خودتان و کودکتان افزایش دهید، تهیه سی دی اعتماد به نفس+من خانم مهدوی نسب است.

خانم زهرا مهدوی نسب، مربی بین‌المللی و متخصص شخصیت شناسی، پکیج هایی را برای راحتی شما تهیه کرده اند تا شما بتوانید بدون دردسر وقت های مشاوره، در خانه آموزش ببینید. هر کدام از این پکیج ها شامل مشاوره رایگان نیز می باشد. پس جا نمانید و همین حالا آن را تهیه کنید. باید در زندگی قدر چنین فرصت های طلایی را بدانید و آنها را از دست ندهید.