هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403
ساعت 03:38
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 31 شهريور 1399 ساعت 17:19
دوشنبه 31 شهريور 1399 17:17 ساعت
2020-9-21 17:19:31
شناسه خبر : 339982
در قرن 21، یکی از مواردی که بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است و باید حتما انجام گیرد، رعایت استاندارد های تعیین شده در هر موضوع است؛ مهم نیست که آن موضوع، استاندارد برای کار در یک معدن بزرگ است یا برای بالا بردن امنیت یک منزل در برابر آتش سوزی.
بر هر حال همیشه خطر در کمین ماست و ما هم چاره ای جز اینکه شرایط را به گونه ای فراهم کنیم که کم ترین احتمال حادثه وجود داشته باشد، نداریم. یکی از راهکارهای کاهش خطر و بالا بردن استانداردهای لازم، استفاده از تجهیزات ایمنی در هنگام کار یا داشتن تجهیزات ایمنی مورد نیاز در منزل است.
در این مقاله، ما سعی می کنیم که ابتدا در مورد اینکه تجهیزات ایمنی شامل چه مواردی است صحبت کنیم؛ در انتها نیز در مورد مواردی از تجهیزات ایمنی شامل کفش کار، لباس کار و کپسول آتش نشانی و… صحبت خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید. 
 
 
تجهیزات ایمنی چیست؟
در یک تعریف ساده، هر گونه وسایل, لوازم و ابزاری که از ما در برابر خطر محافظت می کند، جزء تجهیزات ایمنی محسوب می گردد؛ اما در یک تعریف جزئی تر، می شود تجهیزات ایمنی را به چند دسته تقسیم کرد که شامل موارد زیر است:
● تجهیزات ایمنی فردی: استفاده از آن باعث بالاتر رفتن امنیت یک شخص، زمانی که مشغول به کار است می شود که وسایلی مانند لباس کار، کفش کار و… در این دسته قرار می گیرد.
● تجهیزات ایمنی کلی: استفاده از این تجهیزات، باعث بالارفتن امنیت خانه، محیط کار و مناطق عملیاتی می گردد؛ مثلا تجهیزاتی مانند کپسول آتش نشانی، هواکش ضد انفجار برای تخلیه دود و.. شامل این موارد قرار می گیرد.
 
تاریخچه استفاده از تجهیزات ایمنی، به میلیون سال قبل باز می گردد؛ اما می توان جدی تر شدن استفاده از آن ها و تبدیل شدن به الزامات را به انقلاب صنعتی رخ داده در قرن نوزدهم نسبت داد. 
در این زمان، استفاده از دستگاه هایی که شامل چرخ دنده، پرس و تیغه و.. بودند و اتوماسیون کار می کردند، به شدت افزایش یافت و همین موضوع نیز باعث تلفاتی از قبیل معلولیت در بین کارگران شد که صاحبان مشاغل را مصمم کرد که برای این موضوع چاره ای بیاندیشند. چاره این کار وضع قوانین ایمنی بود که برای اولین بار در کشور فرانسه به طور دقیق تصویب شد و مشاغل را مجبور می کرد که ابتدا شرایط ایمنی را برای کار به وجود بیاورند؛ سپس به انجام کار بپردازند.
 
امروزه، تجهیزات ایمنی نیز برای اینکه امنیت جان انسان ها را بالا ببرند؛ باید شامل استانداردهایی باشند که توسط HSE تعیین می گردند و توسط مهندسان ایمنی نیز اجرایی می شوند. رعایت این استانداردها نقش زیادی در کاهش خطر دارد.
نمونه ای از تجهیزات ایمنی
 
لباس کار
برای اینکه امنیت فردی شخص در حین کار کردن فراهم شود، باید از لباسی استفاده کند که از او در برابر خطراتی مانند برق گرفتگی، آتش سوزی و.. متناسب با محیط کاری محافظت کند. لباس کار انواع مختلفی از قبیل صنعتی، شیمیایی، مهندسی و غیره دارد که هر کدام کاربرد خاص خودش را دارد.
یک لباس برای اینکه برای محیط کار مناسب باشد، باید شامل یک سری استانداردها باشد که به صورت زیر است. 
● با توجه به محیط کاری که شخص در آن مشغول فعالیت است، جنس پارچه باید طوری انتخاب شود که علاوه بر آنکه دچار چروکیدگی نشود و الکتریسیته ساکن تولید نکند، حداکثر وزنی که داشته باشد 320 گرم باشد و حداقل 70 درصد از جنس پنبه نیز باشد که مثلا برای محیط کاری که احتمال آتش سوزی زیاد است، باید حداقل 90 درصد پنبه باشد.
● علاوه بر دقت به جنس پارچه، دوخت لباس کار باید به نوعی باشد که تمام درزها پوشانده شود تا بادوام و قابل استفاده در محیط کار شود.
● جنس پارچه به منظور بالا رفتن هر چه بیش تر امنیت، باید از  بافت کج راه با تراکم بالا و هم چنین نخ چهل دولا از نوع رینگ باشد.
● برای جلوگیری از آب رفتن و هم چنین رنگ دهی لباس کار، از رنگ های راکتیو در رنگرزی استفاده می گردد.
 
هر لباسی که شما برای محیط کاری تان تهیه می کنید، این ویژگی ها  را ندارد؛ ولی با خرید از  فروشگاه اینترنتی یونکس می توانید کاملا از رعایت این نکات مطمئن باشید. 
 
 
کفش کار
همان مقدار که یک لباس کار مناسب برای یک محیط کاری مهم و لازم است، کفش کار نیز به همان اندازه شاید هم بیشتر اهمیت دارد. کفش کار به چند دسته کفش ایمنی، کفش اداری،چکمه و... تقسیم می شوند که هر کدام کاربرد خاص خود را د اراست.
همانند لباس کار، کفش کار نیز باید استانداردهایی داشته باشد تا قابل استفاده در محیط کار باشد که به شرح زیر است:
● کفش های ایمنی و کار، باید به نوعی تولید شود که هیچ جسم نوک تیزی نتواند به داخل و کف آن نفوذ کند.
● یک کفش کار ایمنی باید ضد الکتریسیته ساکن باشد و در هنگامی که محیط مرطوب یا خشک باشد، مقاومت الکتریکی آن باید مناسب آن محیط باشد.
● یک  کفش استاندارد باید در کم ترین حالت، ضربه هایی در حد 20 ژول را بتواند دفع کند و هر چه قدر این عدد بالاتر باشد، بهتر است.
● معیار بعدی، مقاومت کفش در برابر آب است که در کم ترین حالت ممکن نباید قبل از 15 دقیقه، آب درون کفش نفوذ کند.
● جنس کفش ایمنی، باید از جنس یک ماده انعطاف پذیر مانند پلی ارتان باشد و هم چنین پنجه کفش نیز  متناسب با محل فعالیت، می تواند از جنس چرم یا PVC باشد.
 
 
کپسول آتش نشانی
کپسول آتش نشانی از آن دسته محصولاتی است که نیاز به داشتن آن در هر محیطی حس می شود؛ حال محیط شما محیط کارگاهی باشد یا منزل شخصی. به هر حال هر جا که احتمال آتش سوزی است، باید کپسول آتش نشانی نیز وجود داشته باشد.
آیا می دانستید که کپسول آتش نشانی نیز انواع مختلفی دارد که هر کدام کاربرد متفاوت خود را  داراست؟ اگر می دانستید که هیچ، اما اگر نمی دانید انواع مختلف کپسول آتش نشانی به شرح زیر است:
● کپسول آتش نشانی آبی: در خاموش کردن آتش از آب استفاده می شود.
● کپسول آتش نشانی پودری:  از مخلوطی از گرد مواد شیمیایی برای اظفای حریق استفاده می گردد.
● کپسول آتش نشانی گازی: از گازهایی مانند  CO2 استفاده می گردد تا آتش خاموش شود.
● کپسول آتش نشانی محتوی کف: همان طور که واضح است، برای خاموش کردن آتش از کف استفاده می شود.
● کپسول آتش نشانی محتوی مواد هالوژنه
 
شما باید دقت کنید که محل استفاده از کپسول آتش نشانی دقیقا کجاست و بعد از آن نوع آن را انتخاب کرده و خریداری کنید. ( فروشگاه اینترنتی یونکس انواع مختلف آن را با بالاترین کیفیت در اختیار شما برای خرید قرار می دهد.)
 
 
 
نتیجه گیری
هر ساله عده زیادی به دلیل رعایت نکردن مسائل ایمنی در محیط کار جان خود را از دست می دهند. هر چه قدر از اهمیت نکات ایمنی گفته شود کم است و به همین دلیل پیشنهاد ما این است که برای اینکه بتوانید  نکات ایمنی را رعایت کنید،از تجهیزات ایمنی مناسب و استاندارد استفاده کنید که برای خرید این تجهیزات  می توانید به فروشگاه اینترنتی یونکس مراجعه کنید.