هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 04:15
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

پنجشنبه 27 شهريور 1399 ساعت 14:32
پنجشنبه 27 شهريور 1399 14:22 ساعت
2020-9-17 14:32:13
شناسه خبر : 339719
حرکتی که با همت و دغدغه یک نفر شروع شد الان به جایی رسیده است که دها طنزنویس انقلابی را تربیت کرده است که به صورت حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف طنز فعالیت می‌کنند و  حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.
حرکتی که با همت و دغدغه یک نفر شروع شد الان به جایی رسیده است که دها طنزنویس انقلابی را تربیت کرده است که به صورت حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف طنز فعالیت می‌کنند و حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.
گروه فرهنگ-رجانیوز: شهریور ماه سال ۹۴ بود که باشگاه طنز و کاریکاتور انقلاب اسلامی با هدف آموزش و تربیت نیرو و ایجاد یک جریان رسانه‌ای طنز انقلابی شکل گرفت. این باشگاه با برگزاری دوره‌های آموزشی در تهران و شهرستان‌ها (به صورت مجازی) کار خود را آغاز کرد و در ادامه وارد عرصه تولید محتواهای طنز در قالب‌های مختلف شعر، نثر، کاریکاتور، استندآپ، آیتم‌های تصویری، پادکست و...شد؛ محتواهایی که در بستر فضای مجازی منتشر و با استقبال خوب مردم مواجه شد.
 
همچنین ارتباط گیری و استفاده از اساتید کار درستِ طنز انقلابی که از سال‌های گذشته در فضای رسانه‌ای کشور حضور داشتند از ابتدا در دستور کار باشگاه طنز و کاریکاتور انقلاب اسلامی قرار داشت.
 
شب طنز انقلاب اسلامی از جمله برنامه‌های خوب این باشگاه می‌باشد که تا قبل از کرونا به صورت ماهانه برگزار می‌شد؛ در این محفل طنز که تاکنون ۱۹ شب آن برگزار شده است طنز پردازهای انقلابی در دو ساعت برنامه‌هایی متشکل از نثرخوانی، شعرخوانی، نمایش طنز، استندآپ، خاطره‌گویی طنز، مسابقه طنز، نقالی طنز، دوبله طنز و ... اجرا می‌کردند.
 
اکنون ۵ سال از شروع به کار باشگاه طنز و کاریکاتور انقلاب اسلامی می‌‍گذرد. فعالیت‌های این باشگاه با وجود همه‌ سختی‌ها و مشقت‌ها استوار‌تر از گذشته ادامه دارد و اخیرا با ورود جدی به عرصه‌ی برنامه‌سازی و آیتم‌‌سازی همچون «کش‌ماست» تحولی شگرف را در عرصه طنز انقلابی رقم زده است. همچنین انتشار مجموعه کتاب طنز  و ورود به حوزه‌های نظری طنز از جمله برنامه‌های آتی این باشگاه می‌باشد.
 
رجانیوز به مناسبت پنج سالگی باشگاه ظنر و کاریکاتور انقلاب اسلامی با ناصر جوادی، طنز نویس و عضو این باشگاه، مصاحبه‌ کرده است که در ادامه متن این مصاحبه را می‌خوانید:
 
خودتان را معرفی می‌کنید و اینکه کار طنز را از کی شروع کردید؟
ناصر جوادی متولد ۱۳۷۰ در روستای بیگلر شهرستان قوچان و فارغ التحصیل رشته حقوق، است. سال ۹۳ با انجمن داستان کوتاه «پیرنگ» که تو شهرستان فعالیت می‌‌کرد آشنا شدم و به داستان‌نویسی علاقه‌مند شدم. در یکی-دو تا جشنواره کشوری و استانی هم رتبه آوردم. همان موقع گاهی داستان‌های کوتاه و سریالی طنز می‌‌نوشتم که با استقبال اعضای انجمن مواجه می‌‌شد و تشویقم می‌‌کردند که بیشتر طنز بنویسم. گاهی هم در شبکه‌های اجتماعی یادداشت‌های طنز کوتاهی با موضوعات روز می‌نوشتم که آن‌ها هم با استقبال نسبتا خوبی مواجه می‌شد
 
چجوری با باشگاه طنز و کاریکاتور انقلاب اسلامی آشنا شدید؟
من هیچوقت به اینکه طنزنویسی را به صورت حرفه‌ای و جدی ادامه بدهم فکر نمی‌‌کردم تا اینکه در زمستان سال ۹۴ به‌طور اتفاقی با کانال «طنزیم» آشنا شدم. با انتشار فراخوان دومین دوره آموزشی باشگاه طنز انقلاب در دوره آموزشی شرکت کردم و هدف‌مندتر طنزنویسی را دنبال کردم. 
 
من جزو ورودی‌های دوره دوم باشگاه هستم و به اصطلاح خودمان باشگاه دومی هستم.
 
بعد از آشنایی با باشگاه طنز انقلاب و هدفی که محمدرضا شهبازی از راه اندازی باشگاه داشت نگاهم به مقوله طنز تغییر کرد. دیگر به طنزنویسی تنها به عنوان یک علاقه‌مندی نگاه نمی‌‌کردم. متوجه اهمیت طنز در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی شدم و حس کردم که اینجا هم یک باری روی زمین است و من اگر سر سوزنی استعداد در زمینه طنز دارم  پس وظیفه بیشتری نسبت به بقیه در برداشتن این بار دارم. هرچه پیش رفت علاقه‌ام به طنز بیشتر شد و قید ادامه تحصیل و شرکت در آزمون وکالت را زدم  و طنز را به عنوان جدی ترین هدفم در زندگی انتخاب کردم. 
 
باشگاه طنز انقلاب با این که الان هم از نظر سخت‌افزاری خیلی از آن تبلت فراتر نرفته! اما یازده دوره آموزشی برگزار کرده است که نتیجه آن تربیت ده‌ها طنزپرداز جوان و انقلابی از گوشه و کنار ایران می‌باشد؛ از خود بنده در یکی از روستاهای شمال شرق کشور تا بوشهر، ماکو، کرمان، شیراز، اصفهان و کشور دوست و برادر قم! 
 
درباره فعالیت‌های باشگاه طنز انقلاب توضیح می‌دهید؛ اینکه دقیقا چه کارهایی انجام می‌دهید و چه خروجی‌هایی دارید؟
ما کارمان را از یک کانال تلگرامی شروع کردیم و به سایت و روزنامه و برنامه تلوزیونی و محفل طنز و چاپ کتاب رساندیم. 
 
در حال حاضر علاوه بر همان کانال «طنزیم» که حکم زمین خاکی برای رشد و ارتقا اعضای جدید باشگاه را دارد، صفحه طنز «راه راه» را داریم که هفته‌ای یک روز(پنجشنبه‌ها) در روزنامه «وطن امروز» منتشر می‌شود؛ سایت «راه راه» طنز شامل دو بخش «طنز» و «درباره طنز» می‌شود که در بخش «طنز» به انتشار طنز با موضوعات روز می‌پردازد و در بخش «درباره طنز» علاوه بر پوشش اخبار و رویدادهای طنز، نقد و معرفی فیلم و کتاب طنز هم دارد.
 
 
صفحه طنز راه راه که پنجشنبه‌ها در روزنامه وطن امروز منتشر می‌شود
 
باشگاه به تازگی بخش تولیدات صوتی و تصویری ویژه فضای مجازی را هم راه انداخته است و علاوه بر صفحه طنز «دی بی سی» که اکثریت تیم آن از نویسندگی و کارگردانی تا اجرا بچه‌های باشگاه طنز هستند (برنامه طنز «دی‌بی‌سی فارسی» محصول باشگاه طنز انقلاب نمی‌باشد اما اکثریت بچه‌هایی که این برنامه را تولید می‌کنند خروجی‌های این باشگاه هستند)، صفحه طنز «کش ماست» با قالب‌های متنوع به تولید برنامه طنز با موضوعات روز می‌پردازد. 
 


برنامه طنز «دی‌بی‌سی‌ فارسی» | دانلود فیلم 

 
برگزاری محافل طنز انقلاب اسلامی حرکت نویی بود که توسط باشگاه شکل گرفت و در آن طنزپردازهای پرورش یافته خود باشگاه در قالب‌های مختلفی مثل استندآپ، شعر و نثر طنز، نقالی طنز، اجرای نمایش رادیویی، اجرای ترانه، موسیقی و حتی سرود طنز علاوه بر نقد اتفاقات جامعه، محیط سالم و سرگرم کننده‌ای را برای خانواده‌ها فراهم کرده‌اند که چند ساعتی بنشینند و برخلاف طنزهای سخیف این روزها به خصوص در سینما از طنز سالم و اخلاقی لذت ببرند. این محافل در تهران و مشهد با عنوان «نطنز» و «سمزقند» منظم برگزار می‌شد که متاسفانه امسال به خاطر کرونا متوقف شده است. 
 
 
تصویری از حضور پرشور مردم در شانزدهمین شب طنز انقلاب 
 
بنظرتون مهمترین فعالیت باشگاه طنز انقلاب درطوال سال‌های اخیر چه بوده است؟
مهمترین فعالیت باشگاه طنز انقلاب که با آن شکل گرفت و در همه این پنج سال باعث رونق آن و جلوگیری از رکود در این مجموعه بوده است آموزش می‌باشد که همچنان ادامه دارد و انشالله در آینده هم بهتر و پرقدرت‌تر ادامه پیدا می‌کند. آخرین دوره آموزشی که برگزار شد شامل چهار بخش «طنز مطبوعاتی»، «شعر طنز»، «استندآپ» و «کاریکاتور» بود که با استقبال خیلی خوبی مواجه شد و بیشتر از ۱۵۰ نفر شرکت‌کننده داشت. 
 
عملکرد باشگاه در عرصه تربیت نیرو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
همین طور که عرض کردم در باشگاه طنز انقلاب آموزش و تربیت نیرو مهم ترین کار هست و بیشتر از هر چیزی به آن اهمیت داده می‌شود. بنظرم باشگاه در حوزه تربیت نیرو خیلی خوب عمل کرده است و شاهد این ادعا هم کارنامه عملکرد باشگاه می‌باشد.
 
حرکتی که با همت و دغدغه یک نفر شروع شد الان به جایی رسیده است که دها طنزنویس انقلابی را تربیت کرده است که به صورت حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف طنز فعالیت می‌کنند و  حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. 
 
از رسانه‌های انقلابی و مسئولان فرهنگی چه توقعی دارید؟
توقعی برا خودمان که نداریم اما در مورد مسئله طنز توقع داریم رسانه‌های انقلابی و رسانه‌هایی که ادعای انقلابی بودن دارند، به مقوله طنز بها بدهند. طنز را درک کنند و برای بچه‌هایی که در این عرصه کار می‌کنند ارزش قائل شوند. الان فضای غالب طنز کشور از سینما و تلوزیون گرفته تا دست افرادی هست که توجهی به خط قرمزهای اخلاقی ندارند و در نتیجه شاهد طنز کثیفی هستیم. همه این رسانه‌ها بارها و بارها مطالبی بر علیه آن نوع طنزها منتشر کردند و نوشتند که نیازمند طنز تمیز هستیم و... . من از این دوستان و رسانه‌ها سوال دارم؛ طنز تمیز باید کجا شکل بگیرد؟ طنزپرداز اخلاق‌مدار باید کجا رشد کند؟ آن نویسنده‌ای که الان فیلم سینمایی طنز میسازد از دوران جنینی فیلم‌نامه نویس طنز نبوده است. در مطبوعات روشنفکری و اصلاح‌طلب با ستون‌نویسی و طنز مطبوعاتی رشد کرده و به فیلم‌نامه نویسی رسیده است. شما که حاضر نیستید اندازه 300 کلمه از فضای روزنامه‌تان را به یک طنزپرداز جوان و انقلابی بدهید تا رشد کند و دیده شود، توقع دارید فیلم نامه نویس انقلابی یک‌شبه از زیر بوته عمل بیاید و فیلم طنز سالم بنویسد؟
 
یک خاطره شیرین از دوران حضور در باشگاه طنز انقلاب تعریف کنید؟
همه روزهای حضور در باشگاه طنز شیرین و به یاد ماندنی هست؛ جو باشگاه آنقدر خوب و رفاقتی هست که همه حس می‌کنیم اعضای یک خانواده هستیم و موفقیت هرکدام از اعضا همه را چنان خوشحال می‌کند که انگار خودشان به آن موفقیت رسیدند اما بهترین خاطره من به شب کودتای ترکیه برمی‌گردد که تا حدود چهار صبح به پوشش طنز اتفاقات ادامه ‌می‌دادیم. جالب‌تر اینکه مخاطبان نیز با ما همراه بودند و هر پستی که در کانال منتشر می‌‌شد به سرعت بازدید‌های آن به چند هزار کا می‌ رسید.


دیدگاه کاربران