هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 10 فروردين 1403
ساعت 14:27
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 15 شهريور 1399 ساعت 20:25
شنبه 15 شهريور 1399 20:24 ساعت
2020-9-5 20:25:05
شناسه خبر : 339184
رطوبت و اکسیژن در کنار سایر شرایط محیطی همواره فلزات را تهدید به خوردگی می‌کنند. لوله استیل به علت مقاومت به خوردگی عالی، یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنعت محسوب می‌شود. به دنبال حل مسئله انتقال آب از منابع طبیعی به محل زندگی در سالیان دور، بشر به ساخت لوله رسید. اگرچه لوله اولین‌بار برای انتقال آب مورد استفاده قرار گرفت، اما امروزه با صنعتی‌شدن جوامع انسانی لوله‌ها کاربرد گسترده‌تری پیدا کردند.

فولاد زنگ‌نزن یا استنلس‌استیل که در تولید لوله استیل از آن استفاده می‌شود، از عناصری مثل کربن،آهن،کروم،نیکل، مولیبدن و... تشکیل شده‌است. حضور حداقل 12درصدی کروم در ترکیب استنلس استیل، خاصیت ضد زنگ بودن را به آلیاژ می بخشد. کروم با تشکیل لایه اکسیدی، مانع اکسیداسیون لوله می‌شود. همچنین درخشش و براق‌بودن لوله‌ها به دلیل حضور کرم در ترکیب آلیاژ است. با تغببر درصد عناصر تشکیل‌دهنده استیل، خواص متنوعی در لوله ایجاد می‌شود. به‌همین دلیل، انواع لوله استیل در صنایع مختلف کاربرد دارد. ویژگی‌های خاص لوله استیل امکان استفاده از آن در حوزه‌های مختلف انرژی، پزشکی، نفت و گاز، ساختمان‌سازی، معماری و ... را به ما می‌دهد. لوله های استیل به دو صورت درزدار و بدون درز تولید می شوند.

دو استیل رایج در ساخت لوله، استیل 304 و 316 هستند. استیل 304 که در استاندارد DIN آلمان با کد 1.4301 شناخته می‌شود، از حداکثر 0.08 درصد کربن، 18درصد کروم و 8 درصد نیکل تشکیل شده‌است. استیل 304 در دماهای بیشتر از 60درجه سانتی گراد و محیط هایی که یون کلر حضور دارد، از خود مقاومت خوبی نشان نمی دهد. در پی حل این مسئله، با افزایش مقدار نیکل تا حدود 14 درصد و افزودن مقداری مولیبدن به آلیاژ استیل 304، به ترکیب استیل 316 رسیدند. در ادامه به معرفی 5کاربرد مهم لوله استیل می‌پردازیم.

لوله استیل صنایع غذایی

خط تولید کارخانجات مواد غذایی از لوله های بسیاری تشکیل شده است. رعایت بهداشت از تولید تا بسته بندی ماده غذایی بسیار ضروری است. لوله استیل صنایع غذایی را به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، می توان با مواد شوینده قوی، ضدعفونی کرد. جریان آبی که در لوله‌ها جریان می‌یابد، ممکن است دارای مقادیر زیادی عناصر و املاح معدنی مثل کلسیم و منیزیم باشد. حضور این عناصر که سختی آب را زیاد می‌کنند، سبب گرفتگی لوله‌ها و اتصالات می‌شود. یکی از راه‌های موثر برای جلوگیری از این اتفاق، استفاده از لوله‌های استیل است. کم بودن مقدار آهن در این نوع لوله مانع از رسوب نمک می‌شود. لوله استیل صنایع‌غذایی به صورت لوله درزدار تولید می‌شود.

لوله استیل صنایع غذایی

پزشکی با استیل

خاصیت نگیربودن در کنار ویژگی‌های دیگر مثل مقاومت ‌به‌ خوردگی، استحکام و پایداری حرارتی باعث شده تا استیل در حوزه پزشکی از محبوبیت بالایی برخوردار باشد. استیل‌های سری 200 و 300 خاصیت مغناطیسی ندارند و به استیل‌نگیر معروف هستند. استیل سری 400 با مقدار نیکل بسیار کمتر و نبود عنصر مولیبدن خاصیت مغناطیسی دارند و به عنوان استیل‌بگیر شناخته‌می‌شوند. برای‌ تولید تجهیزات‌جراحی، آزمایشگاهی، دندان‌پزشکی‌ و داروسازی، از لوله‌استیل استفاده می‌شود. همچنین گاهی از آن برای پشتیبانی استخوان‌های شکسته استفاده می‌کنند. سهولت در تمیزکردن لوله استیل آن را به یکی از بهداشتی‌ترین مواد فلزی تبدیل کرده‌است. 

تولید برق به کمک استیل

لوله استیل صنعتی در دستگاه‌های تولیدکننده برق کاربرد دارند. نیکل در دماهای بالا باعث پایداری حرارتی استیل می شود. به همین دلیل در نیروگاه‌های هسته‌ای تولید برق، لوله استیل صنعتی بدون درز کاربرد گسترده‌ای دارد. حضور کربن در ساختار لوله، باعث افزایش استحکام می‌شود. اگرچه استحکام بالا مزیت محسوب می‌شود، اما باید توجه کرد که با افزایش سختی انعطاف‌پذیری کاهش می‌یابد. بنابراین باید به درصد کربن لوله‌استیل توجه داشت. در توربین‌های بخاری و گازی به دلیل حضور عوامل خورنده در محیط کاری، از لوله استیل استفاده می‌شود.

نفت و گاز

لوله استیل انتخابی مناسب برای تامین امنیت و حفاظت در خطوط انتقال نفت و گاز است. غالبا از لوله 304 در ساخت تانک‌ها، لوله‌ها، پمپ‌ها، شیرآلات پالایشگاه‌ها استفاده می‌شود. لوله‌های استیل مدرن‌تر مثل استیل 316که از مقاومت به خوردگی و پایداری‌حرارتی بالاتری برخوردارند در ساخت چاه‌های نفت دریایی و بندرگاه‌ها کاربرد دارند.

زیبایی ساختمان مدیون استیل است

لوله استیل دکوراتیو که به صورت لوله درزدار تولید می‌شود، در نمای داخلی و خارجی ساختمان، ساخت لوازم خانگی، نرده‌ها و حفاظ‌ها کاربرد دارد.کروم علاوه بر مقاوم کردن لوله‌استیل، ظاهر براق و درخشنده‌ای به آن می‌بخشد . به همین دلیل لوله استیل دکوراتیو زیبایی خاصی به ساختمان و نما می‌دهد. این لوله ها با قرارگرفتن در معرض نور خورشید، رطوبت و شرایط آب و هوایی مختلف تغییر شکل و رنگ نمی‌دهد. از مزایای دیگر این مقطع فولادی می توان به خاصیت ضدخش بودن آن نیز اشاره کرد. دسته‌ای از لوله‌های استیل که در طراحی نرده‌های راه پله و استخر کاربرد دارند، با شماره های 201،202و 304 در بازار موجود هستند.

قیمت لوله ‌استیل‌ صنعتی از قیمت لوله‌ استیل ‌صنایع‌غذایی و دکوراتیو به مراتب بیشتر است. علت این تفاوت‌ قیمت، به درزداربودن و بدون‌درز‌بودن لوله مربوط می‌شود. برای‌ تولید لوله ‌استیل‌ صنعتی، شمش فولاد زنگ نزن پس از پیشگرم شدن تحت اکسترود و کشش قرار می‌گیرد. حاصل این فرآیند تولید لوله‌های یکنواخت با ضریب اطمینان بالا است. در تولید لوله ‌استیل‌ صنایع‌غذایی و دکوراتیو ورق استیل توسط فرآیند رول فرمینگ به شکل لوله درمی‌آیند و سپس دو لبه لوله به هم جوش داده می‌شوند. علاوه بر تفاوت قیمت، لوله‌های بدون درز و لوله های‌درز مستقیم خواص فیزیکی متفاوتی دارند.  

از عوامل موثر بر قیمت لوله می‌توان به میزان عرضه و تقاضا اشاره کرد. بدیهی است که با افزایش مقدار تقاضا و پایین بودن عرضه قیمت ها افزایش می‌یابد. نوع آلیاژ ‌به‌کار رفته در ساخت لوله نیز بر قیمت لوله اثر می‌گذارد. معمولا لوله استیل 304 قیمت کمتری نسبت به لوله 316 دارد.

آیرومارت ارائه‌دهنده انواع لوله استیل صنعتی، صنایع غذایی و دکوراتیو است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید لوله استیل و سایر مقاطع فولادی با شماره 45306-021  تماس حاصل فرمایید.