هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
شنبه، 1 ارديبهشت 1403
ساعت 07:46
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

پنجشنبه 22 خرداد 1399 ساعت 18:13
پنجشنبه 22 خرداد 1399 18:02 ساعت
2020-6-11 18:13:00
شناسه خبر : 337269
فروش آسان نفت، از جمله دلایل تلاش دولت تدبیر برای انعقاد برجام بود و تنها عاملی که باعث شده تا دولت چشم امیدی به درآمد های نفت نداشته باشد، پاره شدن برجام توسط آمریکا و اعمال تحریم‌های پیاپی از سوی این کشور است.
فروش آسان نفت، از جمله دلایل تلاش دولت تدبیر برای انعقاد برجام بود و تنها عاملی که باعث شده تا دولت چشم امیدی به درآمد های نفت نداشته باشد، پاره شدن برجام توسط آمریکا و اعمال تحریم‌های پیاپی از سوی این کشور است.

گروه سیاسی-رجانیوز: در طول چهار دهه‌ای که از عمر جمهوری اسلامی می‌گذرد، هیچ دولتی را نمی‌توان یافت که به اندازه دولت تدبیر موجب نارضایتی عمومی شود. تهی بودن کارنامه هفت ساله این دولت آنقدر واضح و مبرهن است که سخن گفتن از آن به مثابه تلاش برای روشنایی روز است.

 

حتی اصلاح‌طلبانی که روزی در حمایت از روحانی می‌گفتند: ما حاضریم با روحانی به جهنم برویم ولی با رئیسی به بهشت نمی‌رویم نیز، این روزها راه خود را از او جدا کرده‌اند. با این حال هنوز هستند اشخاصی که به پشتیبانی از روحانی ادامه می‌دهند و از کسی که وضعیت کشور را به چنین روزی کشانده، فرشته نجات می‌سازند.

 

به گزارش رجانیوز، محمد قوچانی عضو حزب کارگزاران سازندگی در جدیدترین یادداشتی که برای روزنامه این حزب نوشته، ضمن تمجید از عملکرد حسن روحانی، اظهار امیدواری کرده است وی یک پایان خوبی را برای دولت تدبیر رقم بزند.

 

قوچانی با اشاره به عملکرد دولت در مقابله با ویروس کرونا، ریاست روحانی بر ستاد ملی مبارزه با کرونا را نشانه اهتمام او برای از بین بردن این ویروس دانسته و نوشته است: دولتی که به نمایندگی از کلیت حاکمیت ناتوان و ناکارآمد قلمداد می‌شد و کابینه‌ای که پیر و کند و لخت معرفی می‌شد کاملا در صحنه قرار گرفت و رئیس‌جمهور ستاد ملی مبارزه با کرونا را اداره کرد.

 

گویا آقای قوچانی فراموش کرده است که در روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور، روحانی ریاست ستاد مبارزه با کرونا را به وزیر بهداشت محول کرده بود و این رهبر انقلاب اسلامی بود که خواستار ریاست شخص رئیس جمهور بر این ستاد شد.

 

قوچانی درحالی از عملکرد حسن روحانی در اداره ستاد مبارزه با کرونا ذوق زده شده است که روحانی در ابتدای امر اعلام کرده بود هفته‌ای یک بار در جلسات ستاد حاضر خواهد شد و اگر در جلسه حضور نیافت، معاون اولش را به جلسه می‌فرستد.

 

سردبیر سازندگی در بخشی دیگر از یادداشت خود از روحانی به‌عنوان کسی یاد کرده است که توانسته به شعار اقتصادی منهای نفت جامه عمل بپوشاند.

 

او در این رابطه نوشته است: در واقع آنچه برای دیگران یک «آرمان» تلقی می‌شد برای این دولت به یک واقعیت بدل شده است و این واقعیت که با وجود تورم و گرانی و سختی‌های زندگی معیشتی مردم و با وجود ناکارآمدی‌های اداری در درون و بیرون دولت و نظام تصمیم‌گیری اما وضعیت کشور به مرحله «بحران» نرسیده است.

 

در واقع امر باید گفت که قوچانی روغن ریخته را نذر امام زاده می‌کند. کیست که نداند فروش آسان نفت، از جمله دلایل تلاش دولت تدبیر برای انعقاد برجام بود و تنها عاملی که باعث شده تا دولت چشم امیدی به درآمد های نفت نداشته باشد، پاره شدن برجام توسط آمریکا و اعمال تحریم‌های پیاپی از سوی این کشور است.

 

خالی از فایده نیست اگر به این نکته اشاره شود که هم اکنون صادرات نفت ایران از یک سو به دلیل تحریم‌های آمریکا و از سوی دیگر به خاطر بی‌کفایتی زنگنه، به زیر 300 هزار بشکه رسیده است و دولت نیز به این دلیل که نمی‌تواند کاری از پیش ببرد، تقریباً از خیر درآمد نفتی گذشته و برای جبران مافات، به برداشت از صندوق توسعه ملی روی آورده است.

 

طبق گزارشی که اخیراً از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس منتشره شده، تا سال 1397، عمده در آمد دولت از منابع نفتی بوده از سال گذشته تاکنون که تحریم‌های آمریکا شدت پیدا کرده و صادرات نفت با مشکلات جدی تری روبرو شده، دولت به برداشت از صندوق توسعه ملی و استقراض روی آورده است.

 

 

در چند سال اخیر به لطف بی‌ عملی دولت، علاوه بر اقتصاد کشور، معیشت مردم نیز با مشکلات فراوانی مواجه شده است. همانطور که در ابتدا آمد، آشی که روحانی برای ملت پخت، آنقدر شور شد که اصلی‌ترین حامیان روحانی نیز از او اعلام برائت کردند. گرچه قوچانی امیدوار است حسن روحانی برای دولت تدبیر پایان خوشی را رقم بزند، اما باید گفت که اغلب مردم نه تنها امیدی به یک سال باقیمانده از عمر دولت روحانی ندارند، که برای اتمامش لحظه شماری می‌کنند.