هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
سه شنبه، 28 فروردين 1403
ساعت 09:56
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 17 خرداد 1399 ساعت 16:30
شنبه 17 خرداد 1399 16:18 ساعت
2020-6-6 16:30:59
شناسه خبر : 337106
با آغاز مجلس یازدهم زمزمه‌هایی مبنی بر قصد حسینعلی شهریاری برای ریاست بر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح شده است آن هم در شرایطی که بررسی ها نشان می دهد که او در بزنگاه ها منافع صنفی پزشکان را بر منافع مردم ترجیح داده است.
با آغاز مجلس یازدهم زمزمه‌هایی مبنی بر قصد حسینعلی شهریاری برای ریاست بر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح شده است آن هم در شرایطی که بررسی ها نشان می دهد که او در بزنگاه ها منافع صنفی پزشکان را بر منافع مردم ترجیح داده است.
گروه اجتماعی-رجانیوز: یکی از اعضای احتمالی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، حسینعلی شهریاری است، او که به نمایندگی از مردم زاهدان به مجلس یازدهم راه یافته است، سابقه چهار دوره نمایندگی مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی و چندین دوره ریاست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را در کارنامه دارد و زمزمه‌هایی هم مبنی بر قصد وی برای ریاست دوباره بر کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس یازدهم به گوش می‌رسد.
 
به گزارش رجانیوز، شهریاری به مانند اغلب اعضای کمیسیون بهداشت و درمان، پزشک است. او مدرک دکتری تخصصی چشم پزشکی خود را در سال 1365 از دانشگاه شهید بهشتی اخذ کرده است و هم اکنون در هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عضویت دارد.
 
افزایش ظرفیت رشته پزشکی در بن بست منافع صنفی
دوران نمایندگی شهریاری چندان کم حاشیه نبوده است. طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی یکی از چالشی‌ترین طرح‌های سال گذشته مجلس در حوزه نظام سلامت بوده است. طرحی که به موجب آن نهادهای مسئول موظف می‌شدند تعداد دانشجویان پزشکی را افزایش داده و تا حدی کمبود پزشک در کشور را کاهش دهند. 
 
 
با این حال شهریاری به عنوان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم از همان ابتدا به مخالفت جدی با این طرح پرداخت آن هم در شرایطی که وی نمایندگی مردم زاهدان در مجلس را بر عهده داشت و به گواه آمار، سیستان و بلوچستان کمترین سرانه پزشک در کشور را دارا بود و از لحاظ دسترسی به خدمات درمانی اوضاع فاجعه باری داشت. 
 
خوب است بدانید سرانه پزشک در ایران 11 به ازای 10 هزار نفر جمعیت است که این آمار نه تنها بسیار پایین‌تر از کشورهای پیشرو در نظام سلامت است بلکه ایران در این زمینه از کشورهایی همچون سوریه و فلسطین نیز شرایط بدتری دارد.
 
اظهار نظر عجیب شهریاری درباره درآمد پزشکان
تابستان سال گذشته بود که این نماینده با اظهار نظری درباره درآمد پزشکان جنجال ساز شد. او که به عنوان مخالف طرح افزایش ظرفیت‌های رشته پزشکی در تلویزیون حاضر شده بود درآمد بالای پزشکان را شایعه خوانده و افزود برخی از پزشکان بعد از فارغ التحصیلی حتی به خدمت گرفته نمی‌شوند.
 
شهریاری در ادامه با اظهار نظری عجیب مدعی شد: «درآمد پزشک تفاوت چندانی با یک معلم ندارد.» 
 
این در حالی است که پیش از این قاضی زاده هاشمی، وزیر سابق بهداشت گفته بود: «اوایل فکر می‌کردم، ۲۰ هزار پزشک عمومی بیکار داریم ولی با پرداختی ۱۷ میلیون تومانی هم بیش از ۱۵۰۰ پزشک نیامدند یعنی یا این تعداد پزشک عمومی بیکار نداریم یا آنها فقط شماره نظام پزشکی دارند و دیگر پزشک نیستند.» 
 
سابقه مخالفت‌های شهریاری با افزایش تعداد پزشکان تنها منحصر به زمان ارائه این طرح نیست. او قبلا نیز بارها در مصاحبه‌های خود کمبود پزشک را نفی کرده و مشکل نبود پزشک در مناطق محروم را به گردن توزیع نامناسب پزشکان در کشور انداخته بود. 
 
شهریاری در یکی از صحبت‌های خود منکر عدم حضور پزشک در مناطق محروم شده و می‌گوید: «در بسیاری از مناطق، حتی مناطق محروم پزشکان هستند و خدمات ارائه می‌دهند. در سیستان‌وبلوچستان خوشبختانه در خیلی از شهرها چهار تا پنج پزشک متخصص وجود دارد که خدمات ارائه می‌دهند.» 
 
بی تفاوتی شهریاری نسبت به مشکلات قشر محروم
اما این تنها نکته عجیب کارنامه شهریاری نیست. او پیشتر نیز بارها با اظهارات این‌چنینی خبرساز شده بود. 
 
او در اسفند 95 وقتی با سوال خبرنگار درباره فروش کلیه توسط کسانی که در فقر مفرط به سر می‌برند مواجه شد در اظهار نظری عجیب گفت: «چه اشکالی دارد وقتی که فرد در فقر به سر می‌برد و با دریافت 20 الی 30 میلیون زندگی اش متحول می‌شود این کار را انجام دهد؟ این موضوع عوارض و مشکلات خاصی ندارد و انسان‌های زیادی هم با یک کلیه زندگی می‌کنند!» 
 
 
شهریاری، در سال ۹۰ نیز که ریاست کمیسیون بهداشت را بر عهده داشت به خاطر دفاع عجیب از وزارت بهداشت با انتقادات گسترده‌ای روبرو شد.
 
ماجرا از این قرار بود که در پی رها سازی دو بیمار در حاشیه اتوبان خلیج فارس توسط عوامل بیمارستان دولتی که جنجال گسترده‌ای در رسانه‌ها به پا کرد، او دقایقی پیش از تایید این موضوع، با تهدید رسانه‌ها به پیگیری قضایی، آن را فضا سازی علیه دولت خواند!
 
این صحبت‌های شهریاری واکنش رسانه‌ها را در پی داشت تا جایی که یکی از سایت‌های خبری اظهارات او را «اتفاقی غم انگیزتر از رها کردن بیماران در جاده‌های بیرون شهر»  توصیف کرد.
 
آیا کرسی ریاست کمیسیون بهداشت باز هم به یک پزشک می رسد؟
موضوع تعارض منافع حاکم بر کمیسیون بهداشت، همچون دیگر بخش‌های نظام سلامت به مانعی اساسی در مسیر ارتقاء سطح بهداشت و درمان در کشور بدل شده است و توجه فوری نمایندگان مجلس را می‌طلبد تا همچون دوره‌های گذشته، شاهد حضور مجدد پزشکانی همچون شهریاری بر کرسی ریاست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نباشیم.


دیدگاه کاربران

سلام این که فکر میکنید پزشکای عمومی درامد خوبی دارند اشتباه میکنید.همسر بنده پزشک عمومی اند جایی استخدامند باهاشون معامله کارشناسی ارشد میشه .اینو راست میگن واقعا یک وقتایی حقوق اندازه معلم هست