هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 17:25
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 12 بهمن 1398 ساعت 15:09
شنبه 12 بهمن 1398 15:07 ساعت
2020-2-1 15:09:37
شناسه خبر : 333867
شعار لیست امید این بود: «آرامش، رونق اقتصادی»؛ حالا یک سوال، آیا ماحصل عملکرد لیست امید در مجلس دهم، آرامش و رونق اقتصادی نبود!؟ قطعا پاسخ منفی است.
شعار لیست امید این بود: «آرامش، رونق اقتصادی»؛ حالا یک سوال، آیا ماحصل عملکرد لیست امید در مجلس دهم، آرامش و رونق اقتصادی نبود!؟ قطعا پاسخ منفی است.

گروه سیاسی-رجانیوز: این روزها برخی فعالین اصلاح طلب در حمله به شورای نگهبان با یکدیگر مسابقه گذاشته اند. یکی با این استدلال ضعیف و غیرمنطقی که چون فلان کاندیدای اصلاح طلب، فرزند یکی از شهدای شاخص انقلاب است، پس باید حتما تایید صلاحیت شود، به شورای نگهبان خرده می گیرد.

 

دیگری در اقدامی غیراخلاقی و غیرحرفه ای، ابتدا دروغی با این مضمون منتشر می کند که «در رسیدگی به اعتراض برخی داوطلبان ردصلاحیت شده انتخابات، از آنها رسید پرداخت وجوهات شرعی خمس مطالبه شده است...» و  پس از انتشار گسترده این دروغ در فضای مجازی، مجددا در توئیتی دیگر، این مطلب دروغ را تکذیب کرده و آن را انکار می کند. دقیقا مشابه همان نماینده ردصلاحیت شده ای که حتی از درب سرویس بهداشتی هم برای دروغ پراکنی بهره می برد.

 

به گزارش رجانیوز به نقل از مشرق: دیگر نماینده ردصلاحیت شده، در اظهارنظری بدون سند و مدرک، مدعی می شود که «حمایت از برجام، عامل ردصلاحیت کاندیداها است»! «عباسعلی کدخدایی» در پاسخ به این ادعا در توئیتی نوشت: «اگر ادعای ردصلاحیت یکی از نمایندگان به دلیل حمایت از دولت یا برجام درست بود، او در همان دور قبل که برجام به تصویب مجلس رسید، رد صلاحیت می شد! شاید همین اطلاعات غلط مبنای اظهارات برخی مقامات محترم در روزهای گذشته قرار گرفته است».

 

** ۲ نکته مهم در ثبت نام اصلاح طلبان

اما هدف اصلی از این هیاهو و جنجال چیست. آیا کاندیداهای اصلاح طلب قلع و قمع شده اند!؟ پاسخ منفی است.

به این دو نکته توجه کنید. اول اینکه حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، یکی از حوزه های استان تهران برای انتخابات مجلس شورای اسلامی است. این حوزه به مرکزیت تهران ۳۰ نماینده دارد. به عبارت دیگر، این حوزه پرنماینده ترین و مهمترین حوزه انتخابیه مجلس است.

 

در مجلس دهم، هر ۳۰ عضو این حوزه انتخابیه، از طیف اصلاح طلب و به عبارتی اعضای «لیست امید» بوده اند. در ثبت نام انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، از این ۳۰ نفر، ۷ نماینده اصلاح طلب تهران، ثبت نام نکردند. (محمدرضا عارف، پروانه سلحشوری، کاظم جلالی، علی نوبخت، سیده فاطمه حسینی، محمد جواد فتحی، عبدالرضا هاشم زایی) پس تا اینجای کار، از ۳۰ نماینده اصلاح طلب تهران، تنها ۲۳ نماینده در انتخابات دور بعد ثبت نام کردند.

 

 

از این ۲۳ نماینده، ۱۰ نماینده ردصلاحیت و ۱۳ نماینده تایید صلاحیت شده اند. یعنی از ۳۰ نماینده اصلاح طلب تهران، تنها ۱۰ نماینده از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شده اند.

 

دوم اینکه، از طیف اصلاح طلب در حوزه انتخابیه تهران حدود ۱۳۵ نفر ثبت نام کرده اند. بیش از این برخی فعالین اصلاح طلب اصراحتا اعلام کرده بودند که باید از طریق ثبت نام گسترده اصلاح طلبان- علی الخصوص افرادی با سابقه محکومیت- به عنوان ابزاری مهم در امتیازگیری از شورای نگهبان استفاده شود.

 

** شعار لیست امید؛ آرامش و رونق اقتصادی!

در اسفند ۹۴، پس از اعلام نتایج انتخابات دهمین مجلس شورای اسلامی، روزنامه های اصلاح طلب با تیترهایی همچون «تَکرار پیروزی» ، «ملت تَکرار کرد»، «تغییر اصلاح طلبانه پارلمان»، «پیروزی امید»، «لیست امید برنده انتخابات تهران»، «لبخند امیدی ها به بهارستان»، «امید مردم، در بهارستان» و...با ذوق و شوق اعلام کردند که اکثریت مطلق مجلس دهم را کسب کرده اند.

 

 

شعار لیست امید این بود: «آرامش، رونق اقتصادی»؛ حالا یک سوال، آیا ماحصل عملکرد لیست امید در مجلس دهم، آرامش و رونق اقتصادی نبود!؟ قطعا پاسخ منفی است.  

 

تنها در یک نمونه «پروانه سلحشوری» نماینده اصلاح طلب مجلس  از حوزه انتخابیه تهران- ۳ بهمن ۹۸- در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «هم مجلس و هم عملکرد دوساله اخیر دولت باعث سرخوردگی مردم شد».

 

 

** سلفی حقارت

همانطور که پیش از این ذکر شد، یکی از اهداف اصلی حمله اصلاح طلبان به شورای نگهبان، تحت فشارقراردادن و در نهایت منفعل کردن این نهاد و امتیازگیری از آن است. ترفندی که تاکنون نتوانسته به هدف خود برسد.

 

هدف دیگر طیف اصلاح طلب از هجمه به شورای نگهبان، سرپوش گذاشتن بر کارنامه لیست امید در مجلس دهم است.

اکنون هم فصل انتخابات دور جدید مجلس است و هم زمان ارائه کارنامه و گزارش عملکرد از دوره دهم مجلس. اما هیچکدام از اصلاح طلبان رقبتی برای ارائه گزارش ندارد. علت این است که کارنامه طیف اصلاح طلب و به عبارتی کارنامه لیست امید در مجلس دهم، خالی است!

 

 

یکی از تأسف برانگیزترین بخش های کارنامه لیست امید در مجلس دهم، اتفاقی بود که به «سلفی حقارت» مشهور شد. در مرداد ۹۶، تلاش‌های حقارت آمیز تعدادی از نمایندگان مجلس- که اکثریت مطلق آنان عضو لیست امید بودند- برای گرفتن عکس یادگاری با «فدریکا موگرینی» مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا با واکنش بسیار منفی از سوی افکار عمومی مواجه شد.

 

این اتفاق علاوه بر اینکه اصل موضوع تحلیف ریاست جمهوری را به حاشیه برد، نمایندگان لیست امید مجلس را در برابر انتقادهای شدیدی مبنی بر زیر سؤال بردن عزت ملی و تنزل شأن نمایندگان ملت قرارداد.

 

رفتار عجیب و تأسف بار نمایندگان لیست امید برای گرفتن عکس سلفی با  موگرینی، آنهم از سوی اعضای فراکسیونی که مدعی بود به دیپلماسی آشنا است و زبان و ارتباطات جهانی را می‌داند و بهتر از رقیبان خودش می‌تواند با دنیا تعامل کند، بیانگر این حقیقت بود که این جماعت حتی با بدیهیات اولیه رفتارهای سیاستمداری، آن هم در حد نماینده مجلس نیز آشنا نبوده و نیست.

 

تلاش‌های حقارت آمیز نمایندگان اصلاح طلب مجلس برای گرفتن عکس یادگاری با «فدریکا موگرینی»، افکار عمومی را حیرت زده و ناراحت کرد.

 

** کمیته رفع حصر

یکی دیگر از بخش های تأمل برانگیز کارنامه لیست امید در مجلس دهم، تشکیل کمیته رفع حصر بود. در شرایطی که خیانت نابخشودنی سران فتنه در سال ۸۸، کشور را با مشکلات عدیده مواجه کرده بود. اصلاح طلبان با دهن کجی به مردم، کمیته رفع حصر تشکیل دادند.

 

«محمود صادقی» از اعضای فراکسیون امید مجلس در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت: «در اهواز، زاهدان، کرمانشاه، ملایر، همدان، اصفهان و...منتظر بودم مردم از ریزگردها، فقر، بیکاری و...شِکوه کنند اما "رفع حصر" خواسته اصلی مردم بود»!

 

 

این در حالی بود که حتی فعالین اصلاح طلب اذعان دارند که مطالبات اصلی مردم با مسائل بی اهمیتی همچون «رفع حصر سران فتنه» هیچ تناسبی ندارد. برای نمونه، «عبدالله نوری» وزیر کشور دولت اصلاحات گفته بود: «برای مردمی که نان شب ندارند، دغدغه‌هایی حتی مانند رفع ‌حصر ‌کمتر مطرح ‌است، هیچ کس انتظار ندارد کسی که چند جوان بیکار در ‌خانه دارد، اولویت ‌اولش ‌رفع حصر باشد».

در یک نمونه دیگر، «عبدالله رمضان‌زاده» سخنگوی دولت اصلاحات گفته بود: «اگر از هزار خانواده اولویت‌هایش را بپرسیم، قطعاً بین رفع حصر و رفع بی‌کاری به رفع مشکل بی‌کاری تأکید می‌کند».

 

**آزادی بیان به سبک اصلاح طلبان

در اسفند ۹۵، فراکسیون امید مجلس دهم، چهره واقعی اصلاح طلبان را نمایش داد. براساس طرحی دوفوریتی که فراکسیون امید آن را کلید زده بود، نیروی انتظامی موظف- و به عبارتی مجبور بود- که هر کس به هر عنوانی در یک مراسم سوالی مطرح کرده و انتقادی کند را دستگیر و روانه زندان کند!

این طرح دوفوریتی در مقطعی کلید زده شد که با نزدیکی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم سوالات از عملکرد دولت یازدهم و همچنین انتقادات از ناکارآمدی ها گسترش یافته بود.

 

یکی از کاربران فضای مجازی در واکنش به ابن اقدام نمایندگان اصلاح طلب مجلس دهم نوشت: «طرح دو فوریتی رو ببر هر جا خواستی بگو اینو گلو پاره کرده های آزادی بیان مصوب کردن! یه تست الکل میگیره ازت!».

 

یکی دیگر از کاربران فضای مجازی نیز نوشت: «از فراکسیون امید به خاطرنشان دادن چهره واقعی اصلاحات تشکر می کنیم».

واقعیت این است که طیف اصلاح طلب تمایلی به پاسخ دادن به هیچ سوالی را ندارد. از عملکرد دولت، فراکسیون امید مجلس، شورای شهر و شهرداری اصلاح طلب تهران تا هزینه های سنگینی که به کشور در فتنه ۸۸ تحمیل شد.

 

** کاسب کاری در ماجرای سهمیه بندی بنزین

یکی دیگر از تقاط عطف در کارنامه لیست امید مجلس دهم، ماجرای سهمیه بندی بنزین در آبان ۹۸ است.

در این مقطع و پس از التهاب و آشوب در برخی شهرها، برخی نمایندگان فراکسیون امید مجلس در اقدامی کاسب کارانه، اعلام کردند که قصد استعفا از نمایندگی مجلس دارند.

 

این بی مسئولیتی در حالی بود که در آن مقطع، نمایندگان باید به وظیفه مهم خود در نظارت بر عملکرد دولت و سوال از دولتمردان عمل کرده و نقاط ضعف طرح مذکور را برطرف می کردند. همچنین نمایندگان می بایست با تشریح مزایای سهمیه بندی بنزین، افکار عمومی را قانع کرده و از التهابات می کاستند.

 

نکته قابل توجه اینجاست که برخی از همین نمایندگان که نمایش استعفا به راه انداخته بودند در ماههای بعد و در مقطع نام نویسی از کاندیداهای دوره یازدهم مجلس، شتابان خود را به محل ثبت نام رساندند!

 

** سیاه نمایی و تشویق مردم به آشوب و اغتشاش!

برخی نمایندگان اصلاح طلب مجلس دهم، در حالی که خود در یک نهاد مهم حاکمیتی مشغول به کار بودند و از آنجا حقوق دریافت می کردند، ژست اپوزیسیون به خود گرفته و با سیاه نمایی از وضع کشور، مردم را به اغتشاش و آشوبگری دعوت می کردند!

برای نمونه، «پروانه سلحشوری» نماینده فراکسیون امید مجلس دهم در توئیتی تأمل برانگیز نوشته بود: «مگر سوختن یک دکه‌دار در تونس منجر به انقلاب نشد؟ پس چرا ما اینقدر نسبت به هم بی‌تفاوت هستیم؟ چرا وقتی این همه زنان را تحت فشار قرار می‌دهند، ساکت هستیم و کسی حرفی نمی‌زند؟»!

 

 

اظهارات متعدد برخی نمایندگان اصلاح طلب مجلس دهم در سیاه نمایی از وضع کشور و دعوت مردم به اغتشاش و آشوب با ذوق زدگی رسانه های معاند مواجه می شد.

رسانه های معاند با آب و تاب، اظهارات مذکور را بازنشر داده و از آن به عنوان سندی در تصویب تحریم های جدید علیه مردم ایران بهره می بردند!

 

**مردودی در دفاع از حقوق زنان

در خرداد ۹۸، «محمد علی نجفی» شهردار اسبق تهران- که توسط شورای شهر اصلاح طلب تهران انتخاب شده بود- در اقدامی جنایتکارانه، همسر دوم خود- «میترا استاد» - که حدود ۳۰ سال از وی جوانتر بود را با سلاح گرم- که به صورت غیر مجاز آن را نگهداری می کرد- به قتل رساند.

 

قتل یک زن توسط یک سیاستمدار اصلاح طلب، افکار عمومی را به شدت جریحه دار کرد، اما نکته قابل تأمل اینجاست که طیف اصلاح طلب و به خصوص زنان اصلاح طلب به هیچ عنوان این اقدام را محکوم نکرده و علیه آن موضع نگرفتند.

 

 

در همین رابطه «پروانه سلحشوری» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس به جای دفاع از مقتول و اعتراض به این رفتار جنایتکارانه در اقدامی تأمل برانگیز در مصاحبه با روزنامه شرق- ۲۱ خرداد ۹۸- گفت: «درباره پرونده قتل همسر محمدعلی نجفی، واقعاً نمی‌دانم پرستوسازی واقعیت دارد یا نه، اما همه اشاره می‌کنند که پرستوسازی در کشور رخ می‌دهد و میترا استاد قربانی این پرستوسازی بوده است»!

 

گفتنی است نجفی در یکی از جلسات دادگاه با برائت جویی از رویکرد زشت و غیراخلاقی اصلاح طلبان در اتهام زنی به مقتول گفت: «میترا استاد نه پرستو بود و نه مهدور الدم».

 

«طیبه سیاوشی» دیگر نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در واکنش به قتل همسر دوم نجفی گفت: «اظهارنظر درخصوص پرونده‌های این‌چنینی که زوایایی پنهان از زندگی خصوصی و حقوق فردی افراد دارد، در تخصص و حیطهٔ وظایف همه نیست! بنابراین سکوت این‌جانب در این فقره، به هیچ عنوان متأثر از ملاحظات سیاسی نبوده و نخواهد بود».

 

«سیده فاطمه حسینی» یکی دیگر از نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس- دختر صفدر حسینی، از مدیران نجومی بگیر- نیز در واکنش به اقدام جنایتکارانه نجفی سکوت کرد! این در حالی است که وی در سالهای اخیر بارها ژست دفاع از حقوق زنان گرفته و نسبت به خشونت خانگی علیه زنان اعتراض کرده بود.

 

این موضوع بیش از پیش ثابت کرد که نگاه ابزاری اصلاح طلبان به موضوع زنان، رفتاری جنسیت‌زده است که یک روز با پیشنهاد شرم آور عقیم سازی زنان کارتن خواب، افکار عمومی را آزار می‌دهد و روز دیگر با تطهیر و قهرمان سازی از قاتل یک زن.

 

** تقریبا هیچ...

سلفی حقارت، کمیته رفع حصر، طرح دوفوریتی بستن دهان مردم، کاسب کاری در ماجرای سهمیه بندی بنزین، سیاه نمایی و تشویق مردم به آشوب و اغتشاش، مردودی در دفاع از حقوق زنان و موارد متعدد دیگر در کارنامه فراکسیون امید، به خوبی نشان می دهد که دستاورد لیست امید در مجلس دهم، تقریبا هیچ است.

 

اصلاح طلبان یدطولایی در فرار از مسئولیت دارند. بنبراین دقیقا در مقطعی که باید درباره کارنامه خود در مجلس دهم به افکارعمومی پاسخگو باشند، با هجمه گسترده به شورای نگهبان، اذهان را از موضوع اصلی منحرف می کنند.

 

هیاهوی این روزهای اصلاح طلبان در حمله به شورای نگهبان، دقیقا نقش «نارنجک های دودزا» را اجرا می کند. کاربرد اصلی نارنجک های دودزا، انحراف افکارعمومی از نقطه اصلی و هدایت آن به سمت نقطه فرعی است.