هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 12:36
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 25 دى 1398 ساعت 23:48
چهارشنبه 25 دى 1398 23:44 ساعت
2020-1-15 23:48:45
شناسه خبر : 333130
در این مقاله قصد داریم تا مراحل و ملزومات تولید و تکثیر سی دی های آموزشی را به اختصار شرح دهیم.

قفل گذاری روی سی دی های آموزشی:

امروزه با گسترش استفاده از کامپیوتر و نرم افزار در امر آموزش جلوگیری از کپی برداری محتوای آموزشی و حفظ حقوق مولف نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

با توجه به اینکه در کشورهایی مثل ایران در زمینه رعایت حقوق مولف و تولید کننده محتوای دیجیتال فرهنگ سازی نشده و بعضا حتی برخوردی درخور با اشخاصی که بر خلاف قوانین کپی محصولات را در اختیار دیگران قرار میدهند نمیشود، جلوگیری از کپی برداری محتوای نرم افزار و محصولات آموزشی اهمیت بیشتری پیدا می کند.

ایجاد نرم افزار یا سخت افزارهایی که در سطح پایین تر از کپی محصول اصلی جلوگیری میکنند خود نیازمند اطلاعاتی تخصصی میباشند.

سیستم های قفل گذاری در کل به دو شیوه اصلی قفل های سخت افزاری و قفل های نرم افزاری تقسیم می شوند که در ادامه هر کدام را تشریح خواهیم کرد.

در این شیوه از قفل گذاری محتوای آموزشی و نرم افزاری توسط یک شماره سریال منحصر به فرد بر روی یک رایانه فعال شده و از آن طریق از انتقال محتوا و یا دیسک حاوی نرم افزار به رایانه ای دیگر جلوگیری می شود. فعالسازی نرم افزار ها معمولا از طریق بستر اینترنت ، تماس با تلفن گویا و یا ارسال سریال بسته از طریق پیامک انجام می شود.

هر یارانه سخت افزار منحصر به فردی دارد که از طریق آن شماره رمز منحصر به فردی برای آن یارانه صادر می شود. صدور رمز منوط به داشتن اعتبار شماره سریال بسته نرم افزاری خواهد بود. بسته ای که قبلا فعالسازی شده باشد اعتبار شماره سریالش باطل شده و اجازه فعالسازی بر روی رایانه جدید نخواهد بود.

  • قفل ضدرایت نرم افزاری:

این نوع قفل توسط جلوگیری از رایت و کپی سی دی و یا دی وی دی نرم افزاری از کپی محصولات آموزشی جلوگیری میکند. در این شیوه از قفل گذاری ایجاد بدسکتورهایی در زمان رایت محصول از کپی مجدد آن پس از تکثیر جلوگیری میکند.

 این نوع از قفل گذاری اجرای نرم افزار را به اتصال یک وسیله جانبی مخصوص به رایانه محدود میکند. به این صورت که نرم افزار محافظت شده ابتدا وجود وسیله جانبی را که می تواند یک usb دیسک باشد را کنترل کرده و در صورت عدم شناسایی آن وسیله اجرا نخواهد شد.

  • قفل های ضدرایت سی دی:

در این نوع قفل محتوای آموزشی بر روی یک حلقه سی دی و یا دی وی دی رایت شده سپس به صورت ایجاد نقطه و یا خطوطی بر روی سی دی از رایت مجدد و یا کپی برداری آن جلوگیری می شود. این گونه از قفل معمولا به اسم قفل لیزری نیز مشهور است.

 

 

اخذ مجوز:

داشتن مجوز از رسانه های دیجیتال و یا رسانه های تصویری از ملزومات تکثیر سی دی و دی وی دی های آموزشی بوده و شخص تولید کننده باید از طریق مراجعه حضوری و ارائه نسخه اولیه مراحل قانونی را طی کرده و بعد از بررسی های لازمه در صورت نداشتن هر گونه مغایرت با قانون اساسی ، عرف و شرع در یک فرآیند حدوداً یک ماهه از سمت وزارت ارشاد مجوز جهت تکثیر و فروش محصول مورد نظر صادر می شود.

همچنین دریافت هولوگرام مخصوص برای محصول شما از طریق وزارت ارشاد امکان پذیر است.

چاپ و تکثیر سی دی های آموزشی:

و اما در مورد چاپ و رایت و تکثیر سی دی و دی وی دی های آموزشی کیفیت چاپ و خصوصاً کیفیت رایت لوح های آموزشی اهمیت بالایی دارد. جهت تکثیر سی دی های آموزشی می توان دو شیوه مرسوم را نام برد.

  1. شیوه تکثیر به صورت دیجیتال: در این شیوه از تکثیر چاپ سی دی ها بوسیله پرینترهای جوهر افشان و رایت آن ها توسط دستگاه های داپلیکیتور انجام می پذیرد. تکثیر در تعداد محدود و تحویل فوری از مزایای این شیوه تکثیر می باشد.
  2. شیوه تکثیر به صورت استمپر: این شیوه از تکثیر که معمولاً تکثیر به صورت اورجینال یا نقره ای هم گفته می شود توسط دستگاه های کارخانه ای و در تیراژ بالای 1000 عدد قابل انجام است. کیفیت بالاتر تکثیر از لحاظ کیفیت رایت از مزایای این شیوه از تکثیر می باشد.

 

 

 

 

بسته بندی:

در خصوص شیوه های مختلف بسته بندی یکی از راه های متداول استفاده از قاب های پلاستیکی آمده موجود در بازار است. قاب هایی که می توانید با قرار دادن یک برگه چاپ شده رنگی جلوه ای خاص به آن بدهید. این قاب ها معمولا در سایز های 1 تا 12 تایی موجود هستند که می توانید تا 12 عدد دی وی دی را در داخل آن ها قرار دهید.

 

 

 

همچنین می توانید با سفارش حداقل 1000 عدد چاپ افست از طرح مورد نظرتان پاکت هایی بصورت مقوایی و یا جعبه ای تولید کرده و محصول نهایی خود را داخل آن جایگذاری نمایید.

 

شما می توانید جهت دریافت مشاوره و سفارش صفر تا صد تولید محصول خود با ما همراه باشید. ایمن گستر نوین با سال ها سابقه در زمینه امنیت نرم افزار قفل گذاری ، تکثیر و دریافت مجوز در خدمت شماست.

وب سایت ما cd-dvd-lock.ir

شماره تماس 09120240618 - 66561862