هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403
ساعت 09:27
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 29 خرداد 1398 ساعت 13:05
چهارشنبه 29 خرداد 1398 12:54 ساعت
2019-6-19 13:05:33
شناسه خبر : 321446
 حتی حادثه عاشورا نیز برای دولتی ها به مثابه ابزاری است برای توجیه عملکرد خود؛ در یک مقطعی، از عاشورا درس مذاکره و تعامل می‌گیرند و در زمانی دیگر، درس مقاومت.
حتی حادثه عاشورا نیز برای دولتی ها به مثابه ابزاری است برای توجیه عملکرد خود؛ در یک مقطعی، از عاشورا درس مذاکره و تعامل می‌گیرند و در زمانی دیگر، درس مقاومت.

گروه سیاسی-رجانیوز: اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور روز سه شنبه ۲۸ خرداد ۹۸، در سفری که به شهرستان خدابنده زنجان داشت با اعتراف به ساده لوح بودن دولت تدبیر گفته است: «امروز دشمن ما طور دیگری خودش را نشان داده است و به یک نوعی کلاه گذاری کرده و حیله به خرج داده است چرا که آمده نشسته با ما مذاکره کرده که طی آن توافق کردیم و قرارداد بستیم و آن طرف قرارداد هم ۶ قدرت بزرگ دنیا بودند، بعد از توافق، ایران به تعهداتش عمل کرده و آژانش انرژی اتمی هم تا کنون در هر ۱۴ مرتبه گزارش، اجرای تعهدات ایران را تأیید کرده است.»

 

به گزارش رجانیوز، جهانگیری در تیر ماه سال ۹۷ نیز در اصفهان درباره بازی خوردن دولت در مذاکرات گفته بود: «خروج آمریکا از برجام باعث غافلگیری ما شد.»

 

پیش از جهانگیری، صالحی رییس وقت سازمان انرژی اتمی در سال ۹۵ و در یک برنامه تلویزیونی با اعلام اینکه «آمریکایی‌ها دارند دبه در می‌آورند و آن زمان هنوز برجام توافق نشده بود و در مذاکرات بودیم، الان به وضوح می‌بینیم که یک دبه نه بلکه دبه‌های زیادی درآورده‌اند»، به ساده‌لوحی تیم مذاکره کننده ایران اعتراف کرده بود.

 

این اعترافات معاون اول درحالی است که حسن روحانی در سخنرانی ها و جلسات متعدد، منتقدان برجام و آنهایی که به مذاکره با آمریکا بد بین بودند را به باد کنایه می‌گرفت و در برخی موارد هم به تعریف از دستگاه دیپلماسی دولت می‌پرداخت.

 

بهمن سال ۹۵ بود که حسن روحانی در مراسم جایزه کتاب سال با کنایه به منتقدان برجام و در تعریف از دولت خود گفت: «بعضی می‌گفتند ما نباید اصلاً با اینها حرف بزنیم و نزدیک شویم. آنها یک کلاه گشاد دارند که ما تا نشستیم آن را سر ما می‌گذارند. ما هرچقدر می‌گفتیم ما عمامه داریم کلاه سرمان نمی‌رود می‌گفتند کلاه خیلی گشاد دارند فوق عمامه!»

 

روحانی در مراسم روز صنعت سال ۹۳ نیز با مخاطب قرار دادن دلسوزان انقلاب گفته بود: «به تمام دوستان، ارزش‌مداران و عزیزان با زبان آرام و روان عرض می‌کنم که ما انقلاب خود را می‌شناسیم، از ارزش‌های انقلاب اسلامی آگاهی داریم، این ارزش‌ها را می‌دانیم، عزت ملی‌ خود را پاس می‌داریم. آنها خیلی غصه نخورند. ما می‌دانیم چه‌کار می‌کنیم.»

 

حتی قبل تر از اینها و در ایام انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، روحانی در مقام نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه سیاست خارجی علم و تجربه می‌خواهد، گفته بود: «سیاست خارجی شناخت دنیا را می‌خواهد. سیاست خارجی شناخت قدرت‌های خارجی را می‌طلبد...»

 

اعتراف جهانگیری به اینکه آمریکا در مذاکرات برجام بر سر تیم مذاکره کننده ایران کلاه گذاشته است، موضوع جدیدی نیست. چرا که پیش از این نیز طی مدتی که از خروج آمریکا از توافق می‌گذرد، چه دولت و چه حامیانش، به بی فایده بودن برجام اذعان داشته اند.

 

اما مقایسه این اعترافات جهانگیری با اظهاراتی که روحانی طی این سالها در دفاع از برجام داشته است، مشخص می‌کند که تیم روحانی چه اندازه از قدرت‌های خارجی شناخت داشته است که به بنا به قول جهانگیری، آمریکا در مذاکرات کلاه بزرگی بر سر ایران گذاشته است.

 

از طرفی دیگر، جهانگیری خواسته یا ناخواسته به این موضوع اشاره کرده است که برجام برای ایران خسارت محض بوده و با وجود اینکه ایران به همه تعهداتش عمل کرده است، اما امتیازی عاید ایران نشده است.

 

پس از آنجایی که طبق گفته روحانی در سال ۹۳، مسئول مذاکرات رییس جمهور و دولتش است، روحانی باید پاسخگو باشد که چرا فهرست منافعی که برجام برای ایران تامین کرده است، پر از تهی است؟

 

باید از روحانی و جهانگیری پرسید که مگر رهبر انقلاب نگفته بودند «به طرف مقابل اعتماد نکنید، به لبخند او فریب نخورید، به وعده‌ی نقد که میدهد ــ وعده‌ی نقد، نه عمل نقد ــ اعتماد نکنید، [چون] وقتی خرش از پل گذشت، برمیگردد و به ریش شما میخندد! اینقدر اینها وقیحند»، چرا دولت در مذاکرات به گونه‌ای عمل کرد که اکنون معاون اولش معترف است که دولتی‌ها در مذاکرات فریب آمریکا را خورده‌اند؟

 

جهانگیری در بخشی دیگر از اظهارتی که داشته، با اشاره به روز عاشورا، گفته است: « ما درس "هیهات من الذله" از حضرت امام حسین (ع) آموخته‌ایم، مردم ایران زیر بار ذلت و حرف زور نمی روند.»

 

جهانگیری درحالی با توجه به شکست برجام، از عاشورا درس مقاومت می‌گیرد که در سال ۹۴ روحانی برای بزک کردن برجام، حتی از واقعه عاشورا نیز درس تعامل و مذاکره گرفت!

 

به عبارتی، حتی حادثه عاشورا نیز برای دولتی ها به مثابه ابزاری است برای توجیه عملکرد خود؛ در یک مقطعی، از عاشورا درس مذاکره و تعامل می‌گیرند و در زمانی دیگر، درس مقاومت.