هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
جمعه، 31 فروردين 1403
ساعت 14:08
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 22 خرداد 1398 ساعت 16:27
چهارشنبه 22 خرداد 1398 16:18 ساعت
2019-6-12 16:27:04
شناسه خبر : 320643
اطلاعات موجود نشان می دهد با پیگیری محمدخاتمی، حسن روحانی به وزیر کشور دستور می‌دهد حکم شهرداری دکتر نجفی صادر شود. این درحالی است که استعلام نجفی از نهادهای امنیتی مثبت نبوده است
اطلاعات موجود نشان می دهد با پیگیری محمدخاتمی، حسن روحانی به وزیر کشور دستور می‌دهد حکم شهرداری دکتر نجفی صادر شود. این درحالی است که استعلام نجفی از نهادهای امنیتی مثبت نبوده است
گروه سیاسی-رجانیوز: درگیری‌های لفظی به شدت بین نزدیکان هاشمی رفسنجانی و محمدخاتمی بالا گرفته است. این دو جریان که در انتخابات های اخیر با تَکرار خود نتایج فاجعه بار اقتصادی و سیاسی را برای کشور رقم زده اند حالا با ماجرای جنایت محمدعلی نجفی علیه همسر دومش به فاش کردن پشت پرده هایی رو آورده اند که نشان میدهد این جریان سیاسی علی رغم اطلاع از مشکلات نجفی و رد وی توسط وزارت اطلاعات اما باز هم بر شهردار شدن وی اصرار داشته است به طوری که حتی روحانی و خاتمی مستقیم و غیرمستقیم وارد میدان شده بودند.
 
به گزارش رجانیوز: پنج شهریور 96 بود که رجانیوز در مطلبی با عنوان «نتیجه استعلام از نهاد امنیتی دولتی مانع صدور حکم محمدعلی نجفی شد» خبر از کشمکش های اصلاح طلبان برای تحمیل نجفی در پست شهرداری داد. خبری که هیچ گاه نیز توسط دولتی‌ها تکذیب نشد. در این گزارش آمده بود : «اگر وزارت اطلاعات نتیجه استعلام را بعد از چند روز به وزارت کشور اعلام نکند به صورت خودکار شهردار توسط وزیر کشور منصوب می شود و از آنجایی که اکنون بعد از 18 روز حکم شهرداری نجفی صادر نشده است گمانه زنی می شود که وزارت اطلاعات نتیجه را اعلام کرده و قاعدتا استعلام منفی بوده است.»
 
رجانیوز همچنین اینگونه ابراز نگرانی کرد که «نگرانی ها بیشتر از این جهت است که عده‌ای درصدد فشار برای صادر شدن حکم نجفی با وجود مشکلات قانونی و امنیتی مدنظر نهادهای امنیتی دولتی هستند که خود زمینه ساز بسیاری از مشکلات در آینده خواهد شد.»
 
 
 
این نگرانی به جا که ناشی از شناختِ روحیه سیاست زده و گریز از قانون اصلاح‌طلبان بود اما بوقوع پیوست و نجفی با وجود مخالفت نهادهای امنیتی و با فشارهای فراوان به کرسی شهرداری کلان شهر تهران رسید. امری که نشان میدهد شورای شهر تهران در این رخداد به شدت تحت تاثیر میدان‌داری افرادی شده است که مدعی رهبری جریان اصلاحات هستند و بارها و بارها چه در دوران دوم خرداد و چه در فتنه 88 و حتی پس از قدرت گرفتن روحانی برای کشور هزینه سازی های فراوان کرده‌اند.
 
از مشاجره حامیان دولت تا افشارگری پشت پرده ها
توئیت‌های کرباسچی و گرفتن انگشت اتهام به اصلاح طلبان بعد از قتل میترا استاد باعث شد تا بسیاری از اصلاح طلبان برافروخته شوند. مجادله حامیان دولت با یکدیگر منجر به این شد تا حسین مرعشی، سخنگوی حزب سازندگی، خواستار سکوت و پایان دادن به بحث‌ها درباره ماجرای قتل شود و آن را باعث «وحدت و تقویت روزافزون جبهه اصلاحات» معرفی کند! اما این بگومگوها پایان پیدا نکرد بلکه پای خاتمی و روحانی را هم به این پرونده باز کرد.
 
ماجرا از اینجا شروع شد که غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در توییتی نوشت: «ماهیت تأسف‌بار حادثه قتل میترا استاد هرچه باشد نمی‌توان مسئولیت کسانی را که دو سال قبل علی‌رغم اصرار و تذکر برخی دلسوزان و مراکز مسئول، این چاه ویل را برای اصلاحات و نجفی حفر کردند نادیده گرفت» این سخن کرباسچی اشاره غیرمستقیمی به مخالفت نهادهای امنیتی دولتی و اصرار غیرعقلانی و هیجانی و سیاسی اصلاح طلبان برای شهردار شدن نجفی داشت.
 
کرباسچی اما بعدا اینگونه صحبت های خود را تکمیل کرد: «متاسفانه استراتژی نادرست برخی دوستان اصلاح‌طلب، آقای نجفی را در موقعیت خطیری قرار داد و ایشان را به دست خویش قربانی ساختند؛ و با وجود انتقال این پیام در سطوح مختلف جبهه اصلاحات به علل سیاسی از تسری آن به بدنه اصلاحات جلوگیری شد و با وجود آگاهی برخی اعضای شورای شهر از پرونده، به علت بدگمانی آنان به مقامات مسئول، شهرداری به دکتر نجفی رسید.»
 
یکی دیگر از اعضای حزب هم فردایش در توییتی نوشت: «از نجفی قدیس نسازید. یک‌بار ساختید، او را به این روز انداختید. دوباره نسازید. دوباره نگویید که پرچم مبارزه با فساد برداشته بود. او غرق شده بود؛ و اذا قیل لهم لاتفسدوا فی‌الارض قالوا انما نحن مصلحون و هنگامی که به آنان گفته شود: در زمین فساد نکنید می‌گویند ما فقط اصلاح‌کننده‌ایم»
 
از همین جا بود که بحث ها بالا گرفت. میردامادی عضو جبهه منحله مشارکت آبروی جریان سیاسی اصلاح طلبان را در خطر دید و به کرباسچی حمله کرد و او را متهم به لگد زدنِ شادمانه به نجفی کرد. وی نوشت: «آقای کرباسچی پس از مسائل اخیر در مورد آقای نجفی، رضایتمندانه و شادمانه از سرنوشتی که برای وی رقم خورده، به طور مکرر به دیگران و اخیرا به آقای جهانگیری و دوستان حزب اتحاد و مشارکت حمله می‌کند که باعث شدند آقای نجفی به عنوان شهردار تعیین شود در حالیکه او چنین عاقبتی را پیش‌بینی می‌کرده است.» این اصلاح طلب شناخته شده اما ادعا کرد که اعضای شورای شهر از اتهامات نجفی پیش از شهردار شدنش اطلاع نداشته اند: «مسلما اگر دوستان کم‌ترین اطلاعی از مسائل و ارتباطاتی که اخیرا در مورد آقای نجفی مطرح می‌شود داشتند با شهردار شدن وی مخالفت می‌کردند. با شناختی که از دوستان شورای شهر هست مسلما آنها هم همین گونه عمل می‌کردند. »
 
 
محمود صادقی عضو فراکسیون امید مجلس نیز به کرباسچی حمله کرد و با ابراز بی اطلاعی اصلاح طلبان از مشکلات نجفی گفت: «احتمالا آقای کرباسچی در ذهن خود مسائلی را داشته‌اند اما وقتی ابراز نکرده‌ است، نمی‌تواند بر اساس این عدم اطلاع، اشخاص را مذمت کند.» صادقی همچین با این بهانه که« ابعاد قضائی پرونده آقای نجفی هنوز روشن نیست» به دنبال زدن مهر سکوت بر دهان حامیان دولت است و میگوید: «دوستان بهتر است به جای مشاجره، سکوت کنند تا در فضایی آرام به این پرونده رسیدگی شود.»
 
چه کسانی برای شهردار شدن نجفی فشار آوردند؟
نگاهی به گفته های کرباسچی نشان میدهد که ادعاهای صادقی و میردامادی صرفا برای پاک کردن دامن اصلاح طلبان از تحمیل غیرقانونی نجفی در پست شهرداری تهران و جنایت اخیر وی است. چرا که بزرگان جریان اصلاحات و دولتمردان نقشی جدی در انتصاب غیرقانونی نجفی داشته اند.
 
کرباسچی پس از بازگو کردن خاطرات خود از جلسات خصوصی با نجفی و انکار مکرر وی در خصوص رابطه با میترا استاد فاش میکند که برخی نمایندگان مجلس از مشکلات نجفی آگاه بودند و حتی به حامیان دولت هم گفته اند اما آنها بی اعتنایی کردند: «در چهارم مرداد ماه ۱۳۹۶ از ناحیه برخی مقامات مجلس شورای اسلامی به دوستان پیامی رسید که شهرداری دکتر محمدعلی نجفی به علت مسائل شخصی ایشان با چالش‌های بزرگی مواجه می‌شود. پیامی که با بی‌اعتنایی دوستان مواجه شد.»
 
مخالفت وزارت اطلاعات با شهردار شدن نجفی
این عضو کارگزاران در خصوص اطلاع اصلاح طلبان از مخالفت نهادهای امنیتی اینگونه میگوید: «در ۲۵ مردادماه ۱۳۹۶ در جلسه‌ای با حضور سران همه‌ی احزابی که در شورای شهر تهران نماینده دارند و نیز با حضور ۲ یا ۳ نفر از اعضای شورای شهر از سوی یکی از دوستان اعلام شد که عالی‌ترین نهاد‌های سیاسی کشور با شهرداری دکتر نجفی مخالفند. در همان جلسه یکی از اعضای شورای شهر مخالفت یکی از دستگاه‌های امنیتی با شهرداری ایشان را اعلام می‌کند.»
 
فشار از محمد خاتمی؛ اعمال قدرت از روحانی
کرباسچی از اعمال فشار بزرگان اصلاحات نیز یاد میکند. معمولا حامیان دولت از محمد خاتمی یکی از سران فتنه با عنوان یکی از بزرگان اصلاحات یاد می کنند. وی میگوید: «پس از آن در جلسه دیگری در تاریخ هشتم شهریورماه ۱۳۹۶ همان عضو شورای شهر تهران از مخالفت وزیر کشور با شهرداری دکتر نجفی بر اساس گزارش و استعلام نهاد‌های امنیتی دولتی خبر داد. اما با پیگیری برخی بزرگان اصلاحات و اعمال فشار بر رئیس‌جمهور، آقای روحانی به وزیر کشور دستور می‌دهد حکم شهرداری دکتر نجفی صادر شود.»
 
جهانگیری تسلیم خاتمی میشود
کرباسچی این رویه اصلاح طلبان را که باعث شد با فشارهای فراوان پرونده نجفی توسط جهانگیری هم نادیده گرفته شود اینگونه توصیف میکند: «استراتژی این دوستان از آغاز بر دوقطبی‌‏سازی و مخالف‌خوانی بود و هست و این راهبردی غلط است که در امور سیاسی مبنای عمل را بر تضاد قرار دهیم و فکر کنیم قدرت ما در مخالفت است. در چنین شرایطی بود که به جای بررسی مستندات پرونده مدعیان علیه آقای نجفی در نهاد‌های معتمد خود یا وجدان خویش، این پرونده را «باج‌خواهی» خواندند و با تمرکز خواست اصلاحات بر شهرداری یک شخص و تعصب بر انتخاب آقای نجفی امکان بررسی آن شایعات بلکه مستندات را حتی از معاون اول رئیس‌‏جمهور سلب کردند و با تماس‌ها و فشار‌های پیاپی در بالاترین سطوح اصلاحات تنها اصلاح ممکن در شهرداری تهران را شهرداری دکتر نجفی خواندند
 
وی در ادامه سیاسی کاری اصلاح طلبان را تاجایی توصیف کرد که حرف نهادهای مورد اعتماد خودشان را هم باور نکردند: « به  اصرار بر حفظ این وضعیت متناقض سبب شد کار به جایی برسد که دوستان حتی مخالفت نهاد‌های دولتی نزدیک به جبهه اصلاحات با شهرداری دکتر نجفی را نادیده گرفتند و از خود نپرسیدند چرا در دولت دوم دکتر روحانی مسئولیتی به دکتر نجفی داده نشد و از آن بدتر در جلسات درون تشکیلاتی جبهه اصلاحات سعی کردند خاطره تلخ استعفای زود‌هنگام دکتر نجفی از سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۹۲ را فراموش کنند و آن را ساده‌انگارانه، خطای فردی بدانند و تمام‌شده تلقی کنند... آنچه امروز جبهه اصلاحات با آن مواجه است محصول این چپ‌روی و تک‌روی در اصلاح‌طلبان است که به نام اصلاح‌طلبی، انحصار‌طلبی می‌کنند و به‌جای وحدت «همه با هم» همه را به وحدت با خویش می‏خوانند
 
همدستی کارگزاران با اصلاح طلبان 
البته نمی‌توان از گفته های این عضو کارگزاران این معنا را استخراج کرد که جریان کارگزاران سازندگی و نزدیکان هاشمی رفسنجانی نقشی در این رخداد نداشته اند. چرا که محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران و فرزند مرحوم اکبر رفسنجانی نیز نقشی جدی در تحمیل نجفی داشته است. وی پس از نزدیک به سه هفته عدم تایید نجفی توسط نهادهای امنیتی در جلسه دوم شورای شهر گفت: به طور جد دنبال حکم شهرداری نجفی هستیم. 
 
 او بعدا در مصاحبه با ویژه نامه روزنامه اعتماد در فروردین 98 از نقش پررنگ روحانی در تحمیل نجفی پرده بر میدارد و میگوید: « وقتی که وزیر کشور به دلیل برخی مخالفت‌های امنیتی نتوانست حکم حناچی و نجفی را امضا کند و با وزیر اطلاعات به اختلاف نظر برخوردند، آقای روحانی ورود پیدا کردند و مساله خاتمه یافت. (لبخندی می‌زند و به شوخی می‌گوید: این هم به نظرم موضوعی طبیعی است. بالاخره رئیس‌جمهور برای همین کارهاست دیگر!)»
 
 
علوی و رحمانی فضلی پاسخگو باشند
از شواهد گفته های فوق پیداست که دو وزارت خانه کشور و اطلاعات ابتدا با مخالفت در برابر شهردار شدن نجفی تشخیص درستی از وی داشته اند اما تحت تاثیر فشارهایی که فشار بزرگان اصلاحات معرفی شده است تن به این خواسته غیرقانونی داده و در مقابل جریان فشار در داخل و بیرون دولت کوتاه آمده اند. علوی وزیر اطلاعات در این خصوص سکوت کرده و رحمانی فضلی نیز به دستور حسن روحانی حکم شهرداری محمدعلی نجفی را با وجود نداشتن صلاحیت های قانونی صادر کرده است! بنابراین این افراد نیز باید پاسخگوی اعمال خلاف قانون خود باشند.
 
همه 21 نفر اعضای شورای شهر تهران که خود را مدیون تکرارهای یکی از سران فتنه می‌دانند به محمدعلی نجفی رای دادند و با وجود اطلاع از مشکلات نجفی وی را بر کرسی خیابان بهشت نشاندند. این افراد که هم از جناح اصلاح طلب و هم از کارگزاران هستند درصدند تا برای فرار از این جنایت و فاجعه بزرگ یا سکوت کنند و یا نقش خود در تشکیل این شورای شهر و رفتارهای فراقانونی آن را انکار کنند. 
 
شکست پروژه پرستونمایی مقتول
مضحک ترین رفتار شاید به کسانی مربوط می شود که با شایعه سازی خود این رخداد تلخ را با عنوان پرستو بودن مقتول توجیه می کنند. علی مطهری یکی از افرادی است که با کنایه میترا استاد را پرستو معرفی کرد. 
 
مطهری در این خصوص نوشت: «اخبار رسیده و صحبت‌های آقای نجفی نشان می‌دهد در کشور پرستوهایی وجود دارند که گرد سیاسیونی که منتقد یا مخالف به شمار می‌روند، به پرواز در می‌آیند و فیلم و عکس تهیه می‌کنند برای بستن دهان او. حال این که این روش‌ها برای یک مسلمان حرام است.»
 
مسعود استاد برادر مقتول در اینستاگرام خود ضمن منتشر کردن صفحه عقدنامه خواهرش با محمدعلی نجفی، از علی مطهری خواست به دلیل تهمت «پرستو» بودن میترا استاد، از اولیای دم عذرخواهی کند و نوشت: «وکیل و نماینده عزیز، همسر شرعی با عقد دائم پرستو نیست.»
 
تشر برادر میترا استاد و فرصت سه روزه دادن به مطهری و تهدید به شکایت باعث شد تا علی مطهری از مواضع خود به سرعت عقب نشینی کند. وی ساعاتی پس از این سخن استاد گفت: « هیچ گاه تصور منفی از قبیل پرستو بودن در خصوص ایشان نداشتم. آنچه من گفتم یک موضوع کلی بود نه صرفاً درباره شخص ایشان. اینجانب هیچ نگاه منفی از قبیل پرستو بودن نسبت به خواهر گرامی مرحومه شما نداشته و ندارم.»
 
نجفی در عقد موقت زنان سابقه دارد
اما گفته‌های اخیر برادر میترا استاد درباره نجفی، به روشن‌تر شدن جزئیات قتلی که وی مرتکب شده کمک می‌کند.
 
مسعود استاد درباره ازدواج‌های متعددِ موقت نجفی به خبرنگاران گفته است: «آن طور که من می‌دانم، شهردار اسبق تهران علاوه بر ازدواج اولش، سابقه عقد موقت با زنان دیگر را هم داشت و در برابر آن، برای زنان خودرو خریده بود.»
 
برادر همسر نجفی در ادامه صحبت‌هایش به یکی از موارد ازدواج موقت اشاره کرده و گفت: «زمانی که به عنوان کارشناس در زمان شهردار بودن نجفی در شهرداری کار می‌کردم، خانم جوانی نزدم آمد و گفت که از کارمندان شهرداری است و نجفی با او مدتی در ارتباط بوده و وی را اغفال کرده است همین باعث شده که برای زندگی او مشکلاتی به وجود بیاید و بعد از آن‌که نجفی از او جدا شده، این زن حتی تصمیم گرفته بود مقابل شهرداری برود و خودش را آتش بزند.»
 
برادر میترا استاد ادامه داد: « ماجرا را به خواهرم گفتم و او نیز به شدت از این موضوع ناراحت شد. حتی با آن خانم ملاقات کرده و حرف زدیم که او از تصمیم‌اش برای خودکشی در مقابل شهرداری تهران منصرف شد...زمانی که شهردار اسبق(نجفی) به اتهام قتل بازداشت شد، این خانم را به دادسرا معرفی کردیم و او در دادسرای جنایی حاضر شد و مورد تحقیقتات گرفت و اظهاراتش ثبت شد.»
 
مطالب فوق نشان میدهد اگر برادر میترا استاد این قدر از مشکلات زندگی نجفی اطلاع داشته یقینا اصلاح طلبان و نهادهای امنیتی اطلاعات بیشتری در این خصوص داشته اند اما با اقدامات خود زمینه بیشتری برای غرق شدن نجفی فراهم کرده اند.