هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403
ساعت 21:43
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

پنجشنبه 5 ارديبهشت 1398 ساعت 12:06
پنجشنبه 5 ارديبهشت 1398 10:36 ساعت
2019-4-25 12:06:04
شناسه خبر : 315521
ترامپ که قبلا در خصوص قتل خاشقچی گفته بود ارزش ندارد برای کشته شدن یک نفر سود میلیاردی ناشی از فروش تسلیحات به این کشور را نادیده بگیرد اینبار نیز در قبال نسل کشی شیعیان در این کشور سکوت کرده است.
ترامپ که قبلا در خصوص قتل خاشقچی گفته بود ارزش ندارد برای کشته شدن یک نفر سود میلیاردی ناشی از فروش تسلیحات به این کشور را نادیده بگیرد اینبار نیز در قبال نسل کشی شیعیان در این کشور سکوت کرده است.
گروه بین الملل-رجانیوز: گفته شده داعش به یک پایگاه پلیس در شمال ریاض حمله کرده است. اما چند روز بعد رژیم سعودی به بهانه مبارزه با تروریست‌ها 37 زندانی را که اتفاقا 33 تن از آنها شیعه بودند گردن زد!
 
به گزارش رجانیوز؛ وزارت کشور سعودی در اطلاعیه ای اعلام کرد: «۳۷ شهروند سعودی به اتهام تشکیل هسته‌های تروریستی، اخلال در امنیت عمومی و ایجاد فتنه‌های طایفه‌ای و نا امنی در کشور و آسیب زدن به صلح و امنیت اجتماعی اعدام شدند.» اخبار حاکی از این امر است که اعدام‌ها در استان‌های مکه، مدینه،ریاض، القصیم، عسیر و منطقه شیعه‌نشین الشرقیه صورت گرفته است و 33 نفر از 37 نفر اعدام شده از اتباع شیعه عربستان بوده‌اند.
 
ماجرا از اینجا شروع شد که حمله‌ای به یک پایگاه پلیس در منطقه زلفی در فاصله 250 کیلومتری شمال ریاض صورت گرفت. رژیم سعودی نیز که پس از قتل خاشقچی فضا را برای اقدامات جلادانه خود نامناسب میدید فرصتی یافت تا مخالفان خود و به خصوص شیعیان این کشور را سرکوب کند. برخی تحلیل گران معتقدند حمله اخیر به پاسگاه پلیس نیز اقدام دولت سعودی برای ایجاد پوشش امنیتی در جهت حذف مخالفان سیاسی بوده است.
 
اما این جنایت گسترده در شرایطی صورت گرفته که مجامع بین‌المللی واکنش گسترده‌ای نسبت به آنها بروز نداده‌اند و مطابق روال معمول بسیاری از دولت‌های غربی و حتی برخی مجامع حقوق بشری در غرب تا این لحظه، از کنار این جنایات با سکوت عبور کرده‌اند. اخبار نشان میدهد در میان شهدای شیعه چند جوان و روحانی نیز وجود داشته اند و حتی یکی از قربانیان نیز به صلیب کشیده شده است. در حالی اکثریت قریب به اتفاق اعدام شده ها را شیعیان تشکیل می دهند که داعش مسئولیت حمله تروریستی اخیر را برعهده گرفت.
 
 روزنامه نیویورک تایمز نیز در این باره نوشته، یکی از 37 نفری که روز گذشته توسط سعودی‌ها اعدام شدند، یک نوجوان بود که در آستانه ورود به یکی از دانشگاه‌های آمریکایی بود.
 
این اقدام داعش‌گونه سعودی ها یادآور مقاله تاریخی نیویورک تایمز مورخه ۲۰ نوامبر ۲۰۱۵ و در دوران اوج قدرت داعش نیز هست که سعودی را پدرخوانده داعش معرفی کرده و نوشته بود: «عربستان همان داعشی است که آن را به وجود آورده است»
 
سابقه سیاه جلادان منطقه
این اولین جنایت این رژیم نیست. سعودی ها قبلا هم قتل خاشقچی، جنایت جنگی در یمن، شهادت آیت‌الله نمر رهبر شیعیان عربستان به همراه 46 نفر دیگر را نیز در پرونده خود و تحت حمایت امریکایی ها ثبت کرده اند.
 
آل‌سعود در سال‌های اخیر بسیاری از مخالفان خود را به بهانه‌های واهی اعدام یا زندانی کرده است؛ گستره اعدام‌ها در این کشور از شهروندان این کشور هم فراتر رفته و شمار زیادی از اتباع دیگر کشورها را نیز شامل شده است. براساس اطلاعات وزارت امور خارجه اندونزی، دولت سعودی طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ برای ۱۰۳ کارگر اندونزیایی که عمدتاً مستخدمان خانگی در عربستان بوده‌اند، به اتهامات مختلف، حکم اعدام صادر کرد.
 
سکوت آمریکا و گزارش نهادهای حقوق بشری
ترامپ که قبلا در خصوص قتل خاشقچی گفته بود ارزش ندارد برای کشته شدن یک نفر سود میلیاردی ناشی از فروش تسلیحات به این کشور را نادیده بگیرد اینبار نیز در قبال نسل کشی شیعیان در این کشور سکوت کرده است.
 
اما سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای اعتراض کرده و نسبت به افزایش شمار اعدامی‌ها در عربستان هشدار داده است. این سازمان خبر داده یکی از اعدامی‌ها هنگام وقوع جرم زیر 18 سال سن داشته و نسبت به این مسئله اعتراض کرده است. «لین مالوف» مدیر تحقیقات خاورمیانه سازمان عفو بین‌الملل در انتقاد از اعدام‌های گروهی در عربستان، این اقدام را «سنگدلانه» توصیف کرده و گفته: «این اعدام‌های گروهی یک نشانه محکم دیگر از این واقعیت است که چگونه حاکمان سعودی از مجازات اعدام به عنوان یک ابزار سیاسی برای سرکوب مخالفان اقلیت شیعه کشوراستفاده می‌کنند.»  براساس اعلام سازمان عفو بین‌الملل در سال گذشته میلادی 149 نفر در عربستان اعدام شده‌اند و بیشتر این اعدام‌ها به صورت گردن زدن اجرا شده است. دولت سعودی تنها دولت در جهان است که نظام قضایی آن همچنان مجازات اعدام را با شیوه گردن زدن به مورد اجرا می‌گذارد، درست مثل داعش.
 
واکنش ظریف
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به این جنایات در صفحه توییتر خود نوشت: «پس از چشم‌پوشی از قطعه قطعه کردن یک روزنامه‌نگار، وقتی که عربستان 37 مرد را در یک روز گردن می‌زند هیچ نجوایی از دولت ترامپ شنیده نمی‌شود حتی وقتی که یکی را 2 روز پس از عید پاک مصلوب می‌کند. عضویت در «تیم ب» شامل بولتون، بن سلمان، بن زاید و بی‌بی (نتانیاهو)- به هر جنایتی مصونیت می‌دهد»