هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 08:04
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 21 آذر 1397 ساعت 10:50
چهارشنبه 21 آذر 1397 10:20 ساعت
2018-12-12 10:50:25
شناسه خبر : 301145
سقوط دومینوار مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی عراق باعث شد که عناصر تروریستی فاصله حدود 500 کیلومتری خود را با بغداد در اواخر خردادماه 93 به حدود 65 کیلومتری در شهریور ماه همان سال برسانند و زنگ خطر را برای دولت مرکزی به صدا درآورند.
سقوط دومینوار مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی عراق باعث شد که عناصر تروریستی فاصله حدود 500 کیلومتری خود را با بغداد در اواخر خردادماه 93 به حدود 65 کیلومتری در شهریور ماه همان سال برسانند و زنگ خطر را برای دولت مرکزی به صدا درآورند.
گروه بین الملل-رجانیوز: در ماه های ابتدایی سال 93، خلاء قدرت و اختلافات سیاسی در عراق به اوج خود رسید و همین مسئله زمینه قدرت نمایی علنی هسته های خاموش گروه های تروریستی را در این کشور فراهم کرد.
 
بیست و سوم خردادماه سال 93، زمانی که عراق در تب درگیری های سیاسی می سوخت، گروه تروریستی داعش با حمایت های منطقه ای و فرا منطقه ای از مناطق تحت اشغال در جنوب سوریه به استان نینوا در شمال عراق هجوم آورد.
 
نبود قدرت منسجم، ملی و خیانت های برخی نیروها در عراق باعث شد تا استان نینوا به مرکزیت شهر موصل (دومین شهر بزرگ عراق) در کمتر از 24 ساعت سقوط کند و به اشغال گروه تروریستی داعش درآید.
 
گروه تروریستی داعش که رویای دولت اسلامی عراق و شام را در سر می پروراند در بازه زمانی سه ماهه توانست بخش های وسیعی از استان های «الانبار، صلاح الدین، کرکوک و دیاله » را به اشغال دربیاورد.
 
سقوط دومینوار مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی عراق باعث شد که عناصر تروریستی فاصله حدود 500 کیلومتری خود را با بغداد در اواخر خردادماه 93 به حدود 65 کیلومتری در شهریور ماه همان سال برسانند و زنگ خطر را برای دولت مرکزی به صدا درآورند.
 
 
زمانی که همه منتظر ورود تروریست ها به بغداد بودند، رزمندگان جبهه مقاومت با قدرت وارد میدان شدند و با تشکیل کمربند امنیتی و دیوار دفاعی مستحکم، عناصر داعشی را پشت دروازه های پایتخت عراق زمین گیر کردند. متوقف شود و از سویی دیگر با تشکیل نیروهای بسیج مردمی، موازنه قدرت در میدان نبرد به سود نیروهای عراقی تغییر کرد.
 
 
انسجام دوباره و بازسازی نیروهای ارتش عراق، تشکیل و ساماندهی نیروهای بسیج مردمی باعث شد موازنه قدرت در اوایل پاییز 93 به سود نیروهای عراقی تغییر کند و امیدها برای بازپس گیری مناطق اشغالی بیشتر شود.
 
به گزارش گروه بین المل رجانیوز، پاکسازی منطقه راهبردی جرف الصخر و شکست حصر شهر آمرلی نخستین پیروزی نیروهای بسیج مردمی و ارتش تازه بازیابی شده عراق پس از شکست های سنگین در برابر تروریست های داعش بود.
 
 
با بازگشت نسبی آرامش به مناطق مرکزی عراق و بالا رفتن روحیه نیروهای ارتش و بسیج مردمی،زمینه برای انجام اولین عملیات بزرگ فراهم آمد و همه نگاه ها به استان صلاح الدین و شهر تکریت دوخته شد.
 
با وجود کارشکنی های علنی دولت آمریکا، عملیات آزادسازی مناطق اشغالی در استان صلاح الدین از نیمه دوم اسفندماه 93 آغاز شد و نیروهای بسیج مردمی و ارتش عراق در معرض یک آزمون بزرگ قرار گرفتند. در نهایت نیروهای عراقی پس از درگیری های سنگینی که بیش از دو هفته به طول انجامید موفق شدند شهر تکریت، مرکز استان صلاح الدین را به همراه بخش های وسیعی دیگر از مناطق اشغالی از تروریست های داعش باز پس بگیرند و به کنترل دربیاورند.
 
به گزارش گروه بین الملل رجانیوز، بهار سال 94 تحولات میدانی در عراق به طور کامل 180 درجه تغییر کرد و نیروهای بسیج مردمی و ارتش ابتکار عمل را در دست گرفتند و سلسله عملیات های را علیه عناصر تروریستی داعش انجام دادند.
 
 
در بازه زمانی بهار سال 94 تا اوایل پاییز سال 95، نیروهای بسیج مردمی با تقدیم 4 هزار شهید و هزاران مجروح در نبرد تن به تن با تروریست های داعش موفق شدند بخش های وسیعی از استان های « صلاح الدین، الانبار، دیاله» را پاکسازی کنند و خود را به جنوب استان نینوا برسانند.
 
اواخر مهرماه سال 95، عملیات نیروهای بسیج مردمی برای پاکسازی استان نینوا ( بزرگترین پایگاه داعش) آغاز شد و پس از 4 ماه درگیری سنگین بخش شرقی شهر موصل از اشغال تروریست های داعش خارج شد.
 
 
نیروهای بسیج مردمی از اسفندماه سال 95 عملیات آزادسازی کرانه غربی شهر موصل را در دستور کار قرار دادند و پس از 5 ماه درگیری سنگین توانستند پایتخت خودخوانده گروه تروریستی داعش را در عراق به طور کامل پاکسازی کنند و به کنترل دربیاورند.
 
 
به شماره افتاده نفس تروریست های داعش باعث شد تا نیروهای عراقی از اواسط تابستان 96 عملیات آزادسازی بخش های اشغالی مرکز و شمال استان الانبار، غرب استان کرکوک، بخش های معدودی از شمال و شمال غرب استان صلاح الدین و مناطق آلوده در بخش های جنوبی و جنوب غربی استان نینوا را در دستور کار قرار دهند.
 
نیروهای ارتش و رزمندگان بسیج مردمی پس از چند ماه درگیری سنگین در هجدهم آذرماه ماه سال 96 موفق شدند به حضور آخرین بقایای عناصر تروریستی داعش در حد فاصل شمال غرب استان الانبار، جنوب و جنوب غرب استان نینوا پایان دهند و خاک عراق را به طور کامل آزاد کنند.
 
به گزارش گروه بین الملل رجانیوز، نیروهای عراقی در نهایت به حدود 3 سال و نیم اشغالگری و جنایت تروریست های داعش در این کشور پایان دادند و خود را به مرزهای مشترک سوریه رساندند اما در حال حاضر هسته های خاموش گروه تروریستی داعش در برخی استان ها همچنان حضور دارند و عملیات برای شناسایی آنان در جریان است.
 
گروه بین الملل رجانیوز در گزارش بعدی به حضور میدانی عناصر مخفی داعش در مناطق مختلف عراق خواهد پرداخت.
 

آلبوم تصاویر