هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
سه شنبه، 29 اسفند 1402
ساعت 07:09
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 13 آبان 1397 ساعت 10:08
يكشنبه 13 آبان 1397 09:13 ساعت
2018-11-4 10:08:41
شناسه خبر : 297775
موسوی خوئینی‌ها: اگر پناه دادن آمریکایی‌ها به شاه که دستور قتل هزاران ایرانی را صادر کرده بود، ارتش را به خیابانها ریخته بود تا مردمی را که فقط حرفشان این بود که ما شاه را نمی‌خواهیم به مسلسل ببندد، اهانت به ملت ایران نیست؛ پس عکس‌العمل آن که اشغال لانه جاسوسی بود نیز اهانت نیست و اگر آن اهانت بوده است این هم پاسخ آن اهانت است.
موسوی خوئینی‌ها: اگر پناه دادن آمریکایی‌ها به شاه که دستور قتل هزاران ایرانی را صادر کرده بود، ارتش را به خیابانها ریخته بود تا مردمی را که فقط حرفشان این بود که ما شاه را نمی‌خواهیم به مسلسل ببندد، اهانت به ملت ایران نیست؛ پس عکس‌العمل آن که اشغال لانه جاسوسی بود نیز اهانت نیست و اگر آن اهانت بوده است این هم پاسخ آن اهانت است.
گروه تاریخ-رجانیوز: تا قبل از سال 76، روزنامه هایی مثل سلام، هر ساله بمناسبت سالروز تسخیر لانه جاسوسی، یک ویژه نامه با مطالب و مصاحبه‌ها و یادداشت ‌های مختلفی در حمایت از این اقدام دانشجویان پیرو خط امام منتشر می‌کرد. 
 
به گزارش رجانیوز، سال 1373 حجت الاسلام والمسلمین موسوی خوئینی ها، رهبر معنوی دانشجویان پیرو خط امام در جریان تسخیر لانه جاسوسی  طی یک مصاحبه‌ای با روزنامه یومیوری ژاپن، در ارتباط با تسخیر سفارت آمریکا در سال 58، به سوالات مختلفی درباره این اقدام دانشجویان پیرو خط امام پاسخ داده است. متن زیر، بی کم و کاست، ترجمه مصاحبه حجت الاسلام موسوی خوئینی ها با این روزنامه ژاپنی است که در همان سال، روزنامه سلام منتشر کرده است و اکنون برای اولین بار در این چندین سال توسط رجانیوز بازخوانی می‌شود.
اشاره: خبرنگار روزنامه ژاپنی زبان «یومیوری»؛ به مناسبت سالروز اشغال لانه جاسوسی، مصاحبه‌ای با حجت الاسلام والمسلمین موسوی خوئینی انجام داده است که توجه خوانندگان گرامی را به مشروح این گفتگو جلب می‌کنیم:
 
سوال خبرنگار ژاپنی: امروز که 15 سال از ماجرای گروگانگیری می‌گذرد، تحلیل شما از آن واقعه چگونه است؟
 
موسوی خوئینی: همان تحلیلی که 15 سال پیش داشتیم. کاری درست و در حفظ منافع و مصالح مملکت انجام شد.
 
خبرنگار ژاپنی: هم دستگیری‌شان و هم آزادی‌شان؟
 
موسوی خوئینی: آن کاری که ما انجام دادیم و در آن زمان اتفاق افتاد درست بود.
 
خبرنگار روزنامه یومیوری: اولین چیزی که بر روابط ایران و آمریکا تاثیر گذاشت، تصرف سفارت آمریکا بود. آیا نظر شما هم همین است؟
 
موسوی خوئینی: اگر مقصود از تاثیر گذاری، قطع رابطه است، بله این مسئله باعث قطع روابط شد. ولی تیرگی روابط از همان پیروزی انقلاب و سقوط شاه پیش آمده بود و این تیرگی به تدریج به نقطه‌ای رسید که در آن نقطه و در زمان تسخیر لانه جاسوسی به قطع رابطه منجر شد.
 
خبرنگار ژاپنی: من شنیده ام که دانشجویان پیرو خط امام اول قصد داشتند که در جلوی سفارت بنشینند و اعتصاب کنند و قصد نداشتند وارد سفارت بشوند. چطور شد که سفارت را تصرف کردند؟
 
موسوی خوئینی: اشتباه شنیده اید.
 
خبرنگار: پس همان موقع تصمیم داشتند که روابط را قطع کنند و این اقدامی بود که برای قطع روابط شروع شد؟
 
موسوی خوئینی: خیر. قطع روابط جزء اهداف دانشجویان نبود. اصولاً برقراری یا قطع رابطه در صلاحیت و اختیار دولت بود نه دانشجویان.
 
دانشجویان هدفشان اعتراض به دولت آمریکا بود که چرا آمریکا شاه را پذیرفته است. بعداً به این هدف خواسته دیگری اضافه شد و آن اینکه شاه را تحویل ایران بدهد و اموالی را هم که شاه از ایران خارج کرده است و در آمریکا به نام خود و اعضای خانواده‌اش نگهداری می‌کند به ایران برگرداند.
 
در پی این اقدام و تسخیر لانه جاسوسی، آمریکا اقدام به قطع رابطه کرد.
 
خبرنگار ژاپنی: آیا درست بود به خاطر اعتراض سفارت را بگیرید؟
 
موسوی خوئینی: بهترین حرکت در آن زمان برای اعلام این اعتراض، همان کاری بود که انجام شد. اولاً این حرکت دنیا را تحت تاثیر قرار داد و دوم اینکه آمریکا را وادار کرد که از شاه بخواهند آمریکا را ترک کند.
 
خبرنگار یومیوری: از دیدگاه شما در دنیا تاثیر گذاشت. ولی از دیدگاه ما منفی بود نه مثبت و در دنیا تاثیر منفی گذاشت نه تاثیر مثبت.
 
موسوی خوئینی: بله شما آزاد هستید که اینطور فکر کنید. ولی اولاً در همان زمان بسیاری از تحلیلگران سیاسی گفتند که این حرکت ضربه بزرگی بود بر اقتدار و حیثیت بین‌المللی آمریکا. دوم اینکه رییس جمهور وقت آمریکا صریحاً گفت که کاخ سفید در حل این مشکل درمانده شده است.
 
برای دنیا بخصوص جهان سوم این دستاورد بزرگی بود که در پی یک حرکت انقلابی، یک کشوری مقتدر مثل آمریکا در برابر یک کشور جهان سومی، آنهم کشوری که تا چندی قبل از آن حرکت به صورت یکی از اقمار آمریکا در آمده بود، اظهار عجز و ناتوانی کند. این به نظر شما مثبت است یا منفی؟
شما امروز دولت ژاپن را ببینید که با همه ثروت عظیم و اعتبارش تحت فشار آمریکایی‌ها قرار گرفته است. آیا برای کشور شما یک کشور آسیایی و جهان سومی بتواند چنین دولتی را که حتی شما را تحت فشار قرار داده است خدشه دار کنند، مثبت است یا منفی؟
 
خبرنگار ژاپنی: بنظر شما چه منفعتی داشت برای ایران؟ منفعت خاصی داشت؟
 
موسوی خوئینی: در جنگ نفت خلیج فارس که آمریکایی‌ها علیه عراق لشکر کشی کردند، دولت آمریکا از ژاپن خواست که میزان 14 میلیارد دلار از هزینه این لشکر کشی را بپردازد و این درحالی بود که این لشکر کشی و تسلط آمریکا بر منافع نفتی خلیج فارس به زیان ژاپن بود. ولی دولت ژاپن در برابر آمریکا تسلیم این باج خواهی شد.
 
آیا ضربه زدن به اقتدار چنین قدرتی از ناحیه یک کشور جهان سومی، مثبت نیست و به نظر شما منفی است؟
 
خبرنگار: استقلال ایران خیلی مهم است ولی تحریم های اقتصادی‌ای که علیه ایران توسط غرب انجام شد، سبب شد فرصتی که اقتصاد ایران که می‌توانست اقتصاد فوق‌العاده سالمی باشد و فوق‌العاده باشد از دست بدهد و این بیشتر به خاطر قطع رابطه با آمریکا است و اگر ایران باز هم با آمریکا رابطه داشته باشد می‌تواند اقتصاد سالمی داشته باشد و همان طور که شما می‌دانید هیچ کشوری بدون روابط مشترک با کشور های دیگر نمی‌تواند زندگی بکند.
 
موسوی خوئینی: متاسفانه شما هم تحت تاثیر تفکر غرب قرار گرفته اید و اقتصاد و پول و زندگی را بر همه چیز ترجیح می‌دهید. در تفکر اسلامی و ایرانی، استقلال و عزت یک کشور بیش از مسائل اقتصادی ارزشمند است. ما و بسیاری از مردم دنیا برای حفظ استقلال و حیثیتشان تمکام ثروتهایشان را هزینه می‌کنند تا حتی یک وجب از خاکشان تحت تسلط بیگانه نباشد و یا استقلال سیاسی و ملی‌شان را حفظ کنند.
 
بنابراین برای ملت ما در آن زمان حفظ استقلال در برابر آمریکا بیش از هر مسئله اقتصادی اهمیت داشت. دیگر این که اشتباه است اگر فکر کنیم رابطه با آمریکا مشکلات اقتصادی ما را حل می‌کند و قطع رابطه با آمریکا این مشکلات را روز افزون می‌کند. این تبلیغات خود آمریکایی‌ها است که نباید تحت تاثیر آن قرار بگیرید.
دلیل این مطلب این است که شاه بهترین روابط را با آمریکا داشت درحالی که اقتصاد ایران در اواخر سال 54 به نقطه بحران رسیده بود و یکی از دلایل سرعت سقوط شاه و مقاومت نکردنش در برابر نهضت اسلامی ایران، شرایط بد اقتصادی آن زمان بود.
 
خبرنگار ژاپنی: بله حرف شما را متوجه شدم. ولی من فکر می‌کنم که ایران احتیاج نداشت به آمریکا توهین کند و با اشغال یک سفارت توهین می‌شود به یک کشور دیگر.
 
موسوی خوئینی: وقتی بین دو کشور یا دو دولت درگیری رخ می‌دهد، توهین و احترام و اینگونه عناوین مفاهیم جدیدی پیدا می‌کنند.
 
اقداماتی که آمریکایی‌ها علیه ایران و انقلاب ایران می‌کردند و اسناد لانه جاسوسی آنها را نشان می‌دهد، عکس‌العملش همین اقدامی بود که دانشجویان انجام دادند.
 
اگر پناه دادن آمریکایی‌ها به شاه که دستور قتل هزاران ایرانی را صادر کرده بود، ارتش را به خیابانها ریخته بود تا مردمی را که فقط حرفشان این بود که ما شاه را نمی‌خواهیم به مسلسل ببندد، اهانت به ملت ایران نیست؛ پس عکس‌العمل آن که اشغال لانه جاسوسی بود نیز اهانت نیست و اگر آن اهانت بوده است این هم پاسخ آن اهانت است.
 
شاه علما و شخصیت‌های سیاسی و دینی مبارز را در داخل زندانها شکنجه می‌کرد و آمریکا از او حمایت می‌کرد. بعد از کشتار 17 شهریور در سال 57 روزی که به جمعه سیاه معروف شد، بلافاصله رئیس جمهور آمریکا از شاه اعلام حمایت کرد. اینها اهانت نیست به ملت ایران؟ در مقابل همه اینها، مردم ایران فقط یک عکس‌العمل نشان دادند و آن اشغال سفارت آنها بود. که در حقیقت محل جاسوسی بود.
خبرنگار روزنامه ژاپنی: اگر دانشجویان ژاپنی سفارت ایران را بگیرند، عکس العمل شما چگونه خواهد بود؟ آیا اقداماتی انجام می دهید تا آنها را نجات دهید؟
 
موسوی خوینی: اولا آنها اقدام کنند تا ما بعدا عکس العمل خودمان را نشان بدهیم. ولی روابط ما با ژاپن به نحوی است که اگر ژاپنی ها سفارت ایران را بگیرند، مثل میهمان از آنها پذیرایی می کنند. 
 
خبرنگار: چند نفر از دانشجویان در مرحله اول وارد سفارت شدند و در عملیات شرکت کردند؟
 
موسوی خوئینی ها: تقریبا حدود 400 نفر
 
خبرنگار: شما و دانشجویان همان موقع که وارد سفارت شدید فکر می‌کردید که توسط خودتان آنجا را کنترل می کنید و حدود 440 روز آنجا را تحت کنترل نگه دارید و آیا فکر می کردید این مسئله تا این حد طول بکشد؟
 
موسوی خوئینی: نه. ما در آغاز تصور می کردیم سه روز تا یک هفته بیشتر طول نمی کشد. ولی حمایت‌های مردم و امام خمینی مسیر جریان را به سمتی کشانید که دانشجویان نمی توانستند بدون توجه به خواست مردم به این اقدام خاتمه بدهند.
 
خبرنگار ژاپنی: در آن چند روز که شما فکر می‌کردید که سه یا هفت روز بیشتر طول نمی‌کشد مقصود و هدف چه بود که فکر می‌کردید چند روزه عملی می شود؟
 
موسوی خوئینی: قبلا توضیح دادم که هدف در آغاز کار اعتراض به دولت آمریکا بود. به جهت اینکه شاه را در کشور آمریکا پذیرفته بود و برای رساندن صدای اعتراض به گوش مردم دنیا، همین چند روز کافی بود.
 
چرا که دنیا به سرعت در جریان اخبار این حادثه قرار می گرفت و پس از جلب توجه افکار عمومی دنیا، ما هم می توانستیم از طریق رسانه های عمومی، پیام اعتراضمان را به دنیا برسانیم.
 
ولی موج حمایت های مردم و به دست آمدن اسنادی که داخل لانه جاسوسی بود، حکایت از طرح توطئه علیه انقلاب اسلامی داشت و اطلاع مردم پس از دانشجویان از این  اسناد مسیر حرکت را تغییر داد و زمان را طولانی کرد.
 
خبرنگار:: پس در حقیقت همه چیز پس از آن حرکت اولیه شروع شد.
 
موسوی خوئینی: به قدر کافی توضیح دادم.
 
خبرنگار روزنامه: من می دانم که اینکار دستور امام خمینی نبود. ولی نظر ایشان چه بود؟
 
موسوی خوئینی: بار ها من در گذشته توضیح داده ام و شما هم می دانید که حضرت امام خمینی قبل از شروع کار در جریان نبودند و اطلاع نداشتند. ولی پس از تسخیر لانه در همان ساعات اولیه من موضوع را به اطلاع ایشان رساندم و هدفم این بود که ایشان بدانند که دانشجویانی که وارد سفارت شده اند، مسلمان و پیرو دستورات امام خمینی هستند.
 
البته پس از اطلاع، ایشان این اقدام را تحسین و تایید کردند. 
 
خبرنگار ژاپنی: آیا شما در ساعت اول وارد سفارت شدید؟
موسوی خوئینی: طبق قرار قبلی، با فاصله یکی دو ساعت من وارد محل لانه جاسوسی شدم.
 
خبرنگار: آیا چاپ اسناد سفارت به طور کلی تمام شده است؟
 
موسوی خوئینی: در حدود 10 تا 15 جلد دیگر آماده چاپ است. که به تدریج چاپ خواهد شد.
 


45
پسندیدم