هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 14:02
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 5 آبان 1397 ساعت 16:04
شنبه 5 آبان 1397 14:29 ساعت
2018-10-27 16:04:10
شناسه خبر : 296988
حسن روحانی رئیس‌جمهور در هفته گذشته، طی نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس، محمد شریعتمداری، فرهاد دژپسند، محمد اسلامی و رضا رحمانی را به‌ترتیب به‌عنوان وزرای پیشنهادی جهت تصدی وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی کرده بود.
حسن روحانی رئیس‌جمهور در هفته گذشته، طی نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس، محمد شریعتمداری، فرهاد دژپسند، محمد اسلامی و رضا رحمانی را به‌ترتیب به‌عنوان وزرای پیشنهادی جهت تصدی وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی کرده بود.

گروه سیاسی- رجانیوز: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بعد از ظهر امروز؛ شنبه برای بررسی صلاحیت ۴ وزیر پیشنهادی کار، اقتصاد، راه و صنعت که رییس‌جمهور یکشنبه گذشته با ارسال نامه‌ای به هیات رییسه مجلس آن‌ها را معرفی کرده بود، تشکیل جلسه دادند.

 

به گزارش «رجانیوز»،  حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در هفته گذشته، طی نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس، محمد شریعتمداری، فرهاد دژپسند، محمد اسلامی و رضا رحمانی را به‌ترتیب به‌عنوان وزرای پیشنهادی جهت تصدی وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی کرده بود.

 
فرهاد دژپسند با 200 رای موافق،‌50 مخالف،‌ 15 ممتنع از جمع 265 آرای ماخوذه به وزارت اقتصاد رفت.
 
محمد اسلامی با 151 رای موافق، 98 رای مخالف، 8 رای ممتنع وزیر راه و شهرسازی شد.
 
محمد شریعتمداری با 196 رای موافق، ‌63 رای مخالف، 5 رای ممتنع از مجموع 264 رای ماخوذه وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی شد.
 
رضا رحمانی با 203 رای موافق،‌49 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 265 رای ماخوذه به وزارت صمت رفت.
 

 

مهلت بررسی صلاحیت هر وزیر یک ساعت و نیم و مجموع چهار وزیر ۶ ساعت به طول انجامید و یک ساعت هم به عنوان فرصت دفاع از وزرای پیشنهادی برای رئیس‌جمهور در نظر گرفته شد؛ لذا مجموع جلسه رای اعتماد ۷ ساعت است که با حواشی و فرصت تنفس این جلسه احتمالا تا ساعت ۱۰ شب ادامه پیدا خواهد کرد.احتمالا تکلیف وزرا همین امشب مشخص می‌شود.

 

حسن روحانی در نشست علنی عصر امروز شنبه 5 آبان مجلس شورای اسلامی که به منظور دفاع از وزرای پیشنهادی خود در مجلس حضور یافت، گفت: ایام اربعین سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) و یارانش، ایام راهپیمایی عظیم عاشقان خاندان رسالت به سوی کربلای معلی برایمان ایام بسیار باافتخاری است. در شرایطی که دشمنان علیه ما برنامه ریزی و توطئه کرده اند و کلمه 13 آبان را به عنوان رمز جنایتکارانه خودشان اعلام کرده اند، حضور مردم ما در این راهپیمایی شکوهمند به معنای پیوند عمیق ملت ایران با خاندان رسالت است.

 

رئیس جمهور ادامه داد: بی شک اگر عشق به امام حسین (ع) و پیروی از راه ایشان نبود، امروز شاهد ایران مستقل و پیروزی انقلاب اسلامی نبودیم و همچنین موفقیت این ملت در برابر تهاجم بیگانگان در طول 8 سال حمله به کشورمان نبودیم. همه جا در همه سختی ها و در همه موفقیت های بزرگمان یاری اهل بیت (ع) و رابطه این مردم با خاندان رسالت و به ویژه ابا عبدالله الحسین (ع)، مسیر و راه پیروزی را همواره برای ما هموار کرد.

 

وی افزود: در این مقطع تاریخی این اجلاس مجلس شورای اسلامی بسیار حائز اهمیت است. پیشاپیش از ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، اعضای هیات رئیسه و همه نمایندگان تشکر و سپاسگزاری می کنم. اینکه در این ساعت و این وقت بعدازظهر جلسه فوق العاده مجلس شورای اسلامی تشکیل داده است تا اینکه در این مقطع حساس کابینه را تکمیل کند و مخصوصاً وزرایی که کار سنگین اقتصادی را بر دوش دارند.

 

سخنرانی رئیس جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی

 

شاهد پیروزی قاطع ملت ایران در برابر توطئه های آمریکا هستیم

روحانی یادآور شد: آنچه در هفته های گذشته و ماه های گذشته شاهد آن بودیم پیروزی قاطع ملت ایران در برابر توطئه های آمریکا بوده است.

 

رئیس جمهور با بین اینکه از لحاظ سیاسی بی تردید در سطح جهان پیروزی تاریخی را در اختیار داریم، گفت: کمتر سراغ داریم که آمریکا در سطح جهان تصمیمی را علیه یک کشور بزرگ اتخاذ کند، اما همپیمانان سنتی او را رها کرده باشند، اگر در این مجلس یک سال پیش بررسی می کردیم که آمریکا در برابر ایران می ایستد و اروپا در کنار ایران قرار می گیرد، قطعا کسی نمی پذیرفت و اعلام می کردند که این یک خوش بینی محض است. پیروزی سیاسی ملت ایران در ماه های اخیر در تاریخ کم نظیر است.

 

وی با اشاره به اینکه چه کسی فکر می کرد طی چند ماه در سه صحنه حقوقی نمایندگان ایران به پیروزی برسند، ادامه داد: در دادگاه بین المللی لاهه ایران مقتدر دو بار در ماه های اخیر در برابر آمریکا پیروز شده است، بار اول درخصوص صلاحیت که آمریکایی ها معتقد بودند این دادگاه صلاحیت رسیدگی ندارد و ما اعتقاد داشتیم این دادگاه صلاحیت دارد که نهایتاً بر علیه آمریکا رأی صادر شد و برای بار دوم به منظور احکام موقت علیه آمریکا، حقوقدانان ما و نمایندگان حقوقی ملت ایران به پیروزی رسیدند و چند ماه گذشته رئیس دادگاه در مجمع سازمان ملل پیروزی ایران را اعلام کرد.

 

روحانی با تاکید بر اینکه بار دوم در یک بحث حقوقی حدود 6 میلیارد دلاری درخصوص اموال ایران که در ایتالیا توقیف شده بود، در دادگاه عالی نمایندگان ایران در برابر آمریکا با پیروزی رسیدند و این پول از توقیف آزاد شد، عنوان کرد: ملت ما حداقل از لحاظ سیاسی و حقوقی امروز دست برتر را دارند، از لحاظ افکار عمومی جهان کشور ایران را کشوری متعهد به تعهدات خود و آمریکا را به عنوان کشوری که مقررات بین المللی را زیرپا می گذارد، می شناسیم.

 

رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه در این دو موفقیت بزرگ، دو موفقیت دیگر نیازمندیم یکی از لحاظ اجتماعی و دیگری از لحاظ سیاسی؛ ادامه داد: تمام برنامه ها برای این بوده که ملت بزرگ ایران در مشکلات اقتصادی قراربگیرد و مردم به سطوح بیایند و در برابر آمریکا سر فرود بیاورند و در موضوع اجتماعی مردم را نسبت به آینده کشور، معیشت و آینده فرزندان مایوس بسازد.

 

وی تصریح کرد: در موضوعات اجتماعی و اقتصادی باید کنار یکدیگر باشیم و آمریکا را به زانو درآوریم، در این مصاف مهم تاریخی دولت سرباز مقدم جبهه است، اما بدون مجلس قوه، قوه قضائیه، حمایت نیروهای مسلح و بالاتر بدون حمایت و هدایت مقام معظم رهبری حتما نمی توانیم پیروز شویم.

 

سخنرانی رئیس جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی

 

دولت با امید فراوان و توان لازم و با هدایت رهبری و حمایت مردم از این مشکلات عبور می کند

رئیس جمهور گفت: امروز خوشحالیم که هدایت جامعه را در این مقطع حساس رهبری برعهده دارد و دولت با امید فراوان و توان لازم معتقد است که با هدایت رهبری و حمایت مردم از این مشکلات عبور می کند.

 

وی تاکید کرد: امروز در بخش اقتصادی قصد داریم 4 فرد مسئول را بر کرسی بنشانیم تا دولت بتواند مشکلات مردم را برطرف کند، زندگی مردم به سختی می گذرد، بی تردید مردم از ما می خواهند که مشکلات آنها را برطرف کنیم و ما موظفیم کشور را از این مشکلات با وحدت، اتحاد و یکپارچگی عبور دهیم. نتیجه امروز مجلس حتما بارقه امیدی برای ملت ایران است.

 

روحانی با بیان اینکه ملت می بینند که امروز دولت و مجلس کنار یکدیگر هستند و مصمم هستند مشکلات مردم را یکی پس از دیگری برطرف کنند، تصریح کرد: همه ما می دانیم که رسانه های بیگانه بر این مشکلات می دمند و می خواهند افکار مردم را با تبلیغات دروغین تسخیر کنند. رسانه های بیگانه به دروغ به مردم ایران می گویند که ایران گرانترین کشوری است که مردم در آن زندگی می کنند.

 

رئیس جمهور خطاب به نمایندگان مجلس اظهار کرد: من از شما میپرسم آیا آموزش در ایران جزو ارزانترین خدمات در ایران نیست؛ آیا بهداشت و درمان در کشوربه طور نسبی جزو ارزان‌ترین خدمات در دنیا نیست، آیا انرژی یعنی بنزین، گازوئیل و گاز ارزان‌‌ترین قیمت‌ها را در کشور ما ندارند؟

 

سخنرانی رئیس جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی

 

ایران با حل معضل مسکن جزو ارزان‌ترین کشورهای دنیا می‌شود

روحانی ادامه داد: آیا آب و برق قیمت متعادلی نسبت به کشورهای دیگر در ایران ندارد؛ آیا حمل و نقل که نیاز به کمک بیشتر دولت و مجلس دارد در شرایط معتدلی قرار ندارد. در این شرایط اگر معضل مسکن را حل کنیم که یکی از وظایف سنگین وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی است ایران جزو کشورهایی خواهد شد که از لحاظ آموزش، بهداشت، انرژی، نیازمندی‌ها به کالاهای اساسی مردم و مسکن جزو ارزانترین کشورهای دنیا خواهد شد.

وی تصریح کرد: البته امروز به ویژه افرادی که حقوق ثابت دریافت می‌کنند در تأمین هزینه‌های زندگی خود دچار مشکل هستند و این مشکل، مشکل ما است. ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم که به دلیل فشار آمریکا کاری از دست ما برنمی آید، این پاسخ به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

رئیس دولت دوازدهم تصریح کرد: نمی‌توانیم به مردم بگوییم به این دلیل که فروش نفت ما امروز با مشکل مواجه شده در اداره کشور ناتوان هستیم، ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم که چون روابط بانکی ما با دنیا دچار مشکل است در اداره کشور ناتوان هستیم. مردم از ما می‌خواهند و ما وظیفه داریم که کشور را اداره کنیم.

 

با ایستادگی و استقامت ملت در زمانی کوتاه از تمام مشکلات عبور خواهیم کرد

روحانی با تأکید بر اینکه البته مردم باید در جریان واقعیت‌ها قرار گیرند، افزود: مردم باید شرایط کشور را به خوبی بدانند و من در محضر نمایندگان ملت با صراحت اعلام می‌کنم که ما با وحدت و یکپارچگی و استقامت و ایستادگی ملت بی‌تردید نه در زمان چندان طولانی بلکه در زمان کوتاه از این مشکلات عبور خواهیم کرد.

 

مواجه بودن کشور با ابرتورم سخنی نادرست است

وی اظهار کرد: آنان که به مردم القاء می‌کنند ما در کشور ابرتورم داریم یا دروغ می‌گویند و یا از اقتصاد هیچ نمی‌دانند. ما با چنین پدیده‌ای مواجه نیستیم و این حرف به لحاظ اقتصادی و همچنین تحلیل سیاسی هم نادرست است.

 

رئیس جمهور افزود: البته در شرایط کنونی از تورم تک رقمی عبور کرده‌ایم ولی حتما قادر به مهار تورم خواهیم بود. مهار تورم برایمان کاملا امکان‌پذیر است و این روند صعودی تورم به هیچ عنوان ادامه نخواهد داشت.

 

روحانی افزود: امروز وزرای پیشنهادی صنعت و اقتصاد یکی از وظایف سنگین‌شان همین مسئله مهار تورم است. ما در مقطعی به دلیل شرایط خاص کشور دچار افزایش نرخ تورم شدیم و رشد اقتصادی ما با کاهش مواجه شد. در این شرایط سرمایه‌گذاری در کشور نیز دچار مشکل شد و کاهش پیدا کرد.

وی خطاب به مردم ایران اعلام کرد: هیچ زمانی ذخایر کالاهای اساسی کشور به اندازه امروز در سطح بالا نبوده است، این بالا بودن سطح ذخایر کشور به حدی است که نه تنها ظرف یک یا دو سال گذشته بلکه ظرف 5 تا 7 سال گذشته تا به این اندازه ذخایر ایران بالا نبوده است.

 

سخنرانی رئیس جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی

 

ذخایر ارزی کشور در قیاس با 5 سال گذشته بسیار بالاتر است

رئیس دولت دوازدهم در ادامه افزود: علیرغم اینکه امروز با مشکلات ارزی مواجه هستیم و بخشی از مشکلات اقتصادی ما مربوط به نرخ ارز است، ذخایر ارزی ما نیز از همه سال‌های گذشته در طول 5 سال قبل بالاتر است و هم کل ذخایر کالاهای اساسی ما با مشکل مواجه نیست و همچنین ذخایر اسکناس و ارزی ما هم در بالاترین سطح قرار دارد.

 

 روحانی با تأکید بر اینکه در کشور هیچ مشکل لاینحلی نداریم، ادامه داد: همچنان در کشور معضلاتی داریم که با یاری یکدیگر می‌توانیم از این مشکلات عبور کنیم.

وی با بیان اینکه امروز در بسیاری از کالاها خودکفا بوده و در آینده نیز در بسیاری از کالاهای دیگر خودکفا خواهیم شد، اظهار کرد: اینکه 3 تا 4 سال به صورت متناوب در تولید گندم خودکفا شدیم در تاریخ ایران طی دهه‌های گذشته بی‌نظیر بوده است، اینکه ایران در حوزه انرژی به ویژه در بخش گاز به خودکفایی رسیده و طی ماه‌های آینده نیز در بخش بنزین به خودکفایی خواهیم رسید به معنای رشد اقتصادی برای حل مسائل کشور است.

 

رئیس جمهور خطاب به نمایندگان مجلس یادآور شد: امروز در شرایطی قرار داریم که بیش از هر زمان دیگر به رأی شما نمایندگان نیازمندیم تا کابینه بتواند به صورت کامل و با ترمیم 4 وزیر بار مسئولیت را به خوبی بر دوش بگیرد و مشکلات مردم را برای ماه‌های آینده بکاهد.

 

روحانی تأکید کرد: بی‌تردید وزارت اقتصاد یکی از وزارتخانه‌های بسیار مهم در مقطع کنونی بوده که بخش عمده‌ای از درآمد ما از این وزارتخانه در کنار وزارت نفت و سایر وزارتخانه‌ها تأمین می‌شود.

 

سخنرانی رئیس جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی

 

نیازمند برقراری عدالت مالیاتی در کشور هستیم

وی گفت: بنابراین مالیات در حوزه وزارت اقتصاد برای کشور بسیار اهمیت دارد و امروز ما در کشور نیازمند عدالت مالیاتی هستیم. امروز در بسیاری از کشورها حقوق و مزایای کارمندان دولت به طور کامل از درآمدهای مالیاتی پرداخت می‌شود لذا امروز باید در کشور درآمد مالیاتی از طریق گسترش پایه مالیاتی تأمین شود.

رئیس جمهور اضافه کرد: در شرایط کنونی کشور نمی‌توانیم رقم مالیاتی را افزایش دهیم اما می‌توانیم آنها که فرار مالیاتی دارند را به مسیر درستی بازگردانیم.

رئیس جمهور ادامه داد: روزی در خدمت مقام معظم رهبری بودم و ایشان درباره مالیات این موضوع را بیان کردند که پرداخت مالیات برای مردم واجب شرعی بوده و همه مبلغین و صاحبان تریبون باید به مردم بگویند فرار مالیاتی حرام شرعی است و نباید گذاشت یک عده مالیات پرداخت کنند و یک عده به نحوی از انحاء از پرداخت حق مالیات فرار کنند چرا که نباید از حق مردم غافل شد.

 

رئیس هیات دولت ادامه داد: یکی از وظایف وزارتخانه اقتصاد موضوع اخذ مالیات است، همچنین گمرکات نیز زیرمجموعه وزارت اقتصاد هستند و نقش گمرک در صادرات و واردات و تعادل بین این موضوع با اعمال تعرفه های دولتی بسیار مهم است.

 

وزارت اقتصاد مسئول کنترل تورم و رشد اقتصادی کشور است

روحانی تصریح کرد: گمرک و نیروهای انتظامی و نظامی نقش مهمی در مبارزه با قاچاق دارند. وزارت اقتصاد همچنین مسئول کنترل تورم و رشد اقتصادی کشور است و در این رابطه همراه با بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه باید تلاش کند تورم مهار شود و به نظر بنده این کار شدنی است و فرصت خوبی در حال حاضر برای تحولات اساسی در اقتصاد کشور وجود دارد.

 

رئیس جمهور ادامه داد: معضل بزرگی در رابطه با بانک ها وجود دارد، از طرفی بار سنگین اقتصاد بر عهده بانک ها بوده و سرمایه گذاری و انجام تعاملات بانکی و روابط پولی با دنیا بدون حضور بانک ها ممکن نیست بنابراین بانک ها می توانند پس اندازها را تبدیل به رشد اقتصادی و سرمایه گذاری مناسب کنند و اگر به اصلاح بانک ها نپردازیم بانک ها می توانند به معضل اقتصادی تبدیل شوند.

 

سخنرانی رئیس جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی

 

مشکل رشد نقدینگی در کشور جدید نیست

روحانی گفت: مشکل رشد نقدینگی در کشور همواره وجود داشته از سال 41 تا 57 به طور متوسط رشد نقدینگی بالای 25 درصد بوده و بعد از انقلاب نیز حدود 26 درصد و در دولت قبل 27 درصد بوده و رشد نقدینگی در دولت یازدهم 24.4 درصد بوده و در سال 96 رشد نقدینگی 22.1 درصد بوده است بنابراین نباید فکر کرد رشد نقدینگی امروز و امسال از آسمان نازل شده است.

 

وی ادامه داد: رشد نقدینگی در سایه ضریب فزاینده یا رشد نقدینگی بر مبنای پایه پولی کاملا متفاوت است، رشد نقدینگی در سال های اخیر بر مبنای پایه پولی نبوده و براساس ضریب فزاینده بوده و شاید گاهی تحرک بیش از حد بانک ها در تراکنش ها بوده است. معمولا در سال های قبل رشد نقدینگی به خاطر استقراض دولت از بانک مرکزی بوده و امروز در سایه برداشت بانک ها از بانک مرکزی است بنابراین دولت از انضباط مالی حراست کرده اما بانک ها ضمن توجه به حل مشکلات گاهی مشکل آفرین نیز بوده اند و اینکه روزانه هزار میلیارد تومان به رشد نقدینگی اضافه شده باید این مشکل در سایه اصلاح بانک ها حل شود.

 

روحانی تصریح کرد: باید بانک ها از بنگاه داری دست بردارند و بانک های خصوصی باید تحت انضباط دربیایند و بانک های دولتی نیز باید تحت انضباط دقیق بانک مرکزی باشند. در این راستا در هفته های اخیر اختیارات بانک ها اضافه شده است.

 

وی گفت: در جلسات سه قوه، در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا هم از تحریم عبور می کنیم و گاهی از قانون نیز عبور می کنیم اما می خواهم به شما بگویم از قانون عبور نمی کنیم و اگر موردی لازم باشد این کار در زمان بندی موقت انجام می شود چرا که قانون باید توسط مجلس اجرا شود بنابراین ما قانون را اصلاح و تغییر نمی دهیم، ممکن است براساس ضرورت ها در کوتاه مدت اقداماتی انجام شود.

 

سخنرانی رئیس جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی

 

روحانی با اشاره به افزایش قدرت بانک مرکزی برای نظارت بر بانک ها و موسسات مالی و اعتباری ادامه داد: وزیر اقتصاد دارای تجربه و تحصیلات اقتصادی است و کاملا باید بداند بار سنگینی را به دوش خواهد کشید و ان شاءالله با رأی اعتماد نمایندگان این بار سنگین را باید با دقت در این شرایط حساس بکشد. اگر وزیری کمتر از 14 ساعت کار کند نمی تواند بار سنگین مسئولیت را به مقصد برساند.

 

دولت به وزرای پرکار نیاز دارد

وی ادامه داد: به طور حتم دولت به وزرای پرکار نیاز دارد، زیرا یک وزیر باید حداقل 14 ساعت کار کند و نمی توانیم با 7، 8 یا 10 ساعت کار را پیش ببریم. از طرف دیگر نمایندگان موافق و مخالف باید انتظارات و نظرات خود را به وزرا اعلام و بیان کنند و توقعات خود را گفته و بگویند که شرایط اجتماعی کشور چگونه است تا ما با توان و قدرت مسیر را ادامه دهیم.

 

رئیس جمهور ادامه داد: یکی از وظایف وزارت امور اقتصادی و دارایی مدیریت بازار سرمایه است و قطعاً این بازار برای ما اهمیت بیشتری دارد و موفقیت این بازار در ماه های اخیر از موفقیت های اقتصادی ما است. در شرایطی که تورم از یک رقمی عبور کرده و در کنار رشد اقتصادی که کمی داشت به زمین می نشست این بازار سرمایه بود که به حرکت درآمده و کمبودها را کمی جبران کرد.

 

سخنرانی رئیس جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی

 

آمریکا به عنوان یک خیانت بزرگ در برابر ایران ایستاده است

وی افزود: یکی دیگر از مسائل جذب سرمایه های خارجی است که این مسئله نیز در اختیارات وزارت اقتصاد و امور دارایی گنجانده شده است. البته نباید بگوییم که ده ها شرکت خارجی از کشور خارج شده است، بلکه باید به طرق مختلف سرمایه ها را جذب کنیم که در این میان کشورهای دوست و همسایه در این رابطه از جایگاه مهم برخوردارند.

روحانی با بیان اینکه آمریکا به عنوان یک خیانت بزرگ در برابر ایران ایستاده است، گفت: آنها با اقداماتشان نشان دادند که تنها با نظام و دولت ایران مخالف نیستند، بلکه با ملت ایران نیز دشمنی دارند و تحریم های همه جانبه از جمله دارو و مواد غذایی نشان دهنده این مسئله است، از این رو آمریکا بی تردید دشمن بزرگ ملت و دولت ایران است، البته ما همسایگان و کشورهای دوست خوبی از جمله روسیه، چین، هند، اتحادیه اروپا، کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین داریم که باید با این کشورها بهتر تعامل کرده و در این مسیر سرمایه ها را جذب کنیم.

 

وزرای پیشنهادی با ده ها ساعت مطالعه، مشورت و فکر انتخاب شده اند

وی گفت: دژپسند وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی مدیریت یک وزارتخانه مهم و استراتژیک را برعهده می گیرد، از طرف دیگر من باید به عنوان امین مردم بگویم که هر یک از وزرای پیشنهاد شده با ده ها ساعت مطالعه، مشورت و فکر انتخاب شده اند، البته در این میان گاهی استخاره با ما همراه نبود و افراد اعلام می کردند که استخاره بد آمده است و استخاره خیلی با ما همراهی نکرد. از طرفی دیگر برخی از دوستان را دعوت کردیم اما دیدیم که صدایشان لرزان است و تردید دارند، از این رو به این نتیجه رسیدیم که صدای لرزان نمی تواند بار سنگین را برعهده بگیرد.

 

رئیس جمهور تصریح کرد: وزرای پیشنهاد شده هم از نظر تحصیلات ، سابقه کاری و اراده در جایگاه خوبی قرار دارند و آنها آماده هستند که این وظیفه سنگین را بردوش بگیرند، به طوری که این وظیفه آنقدر سنگین است که اگر اتکا به خدا و اهل بیت نباشد، پشت را می شکند و در این میان نمایندگان باید یاری رسان باشند، زیرا وزرای پیشنهادی وزیر من، شما و ملت ایران هستند و همانطور که نمایندگان وظیفه دارند که از وزرا سوال کرده و عملکرد آنها را نقد کنند، اما تشویق، کمک، تایید، روحیه دادن نیز جزو وظیفه ما است. از این رو همه باید همدیگر را کمک بکنیم.

 

سخنرانی رئیس جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی

 

دشمن ملی ما، جناح ها و احزاب نیستند

وی ادامه داد: من دلم می خواهد وقتی وزیری به کمیسیون های مجلس آمده و به دولت برمی گردد با نشاط و روحیه باشد، شما نمایندگان ملتی هستید که این ایام سر از پا نمی شناسند و برای امام حسین (ع) چه کارهایی می کنند، از این رو باید به همدیگر کمک کنیم از طرف دیگر امروز دشمن ملی ما، جناح ها و احزاب نیستند. ما امروز همه با هم برادریم و دشمن اصلی ما آمریکا بوده که شمشیر را از غلاف بیرون آورده و باید با آن بجنگیم، از این رو جناح راست، چپ، اصلاح طلب، اصولگرا، میانه رو و معتدل و همه؛ ملت ایران هستند. از این رو امروز موقع رقابت های لیگ نیست، امروز ما در تیم ملی در مقابل دیگران به میدان رفته ایم.

 

نمی توانیم همیشه بین الانتخابین بمانیم/ امروز دوران تیم ملی است

روحانی گفت: تیم ملی برای همه ما است، هم اکنون موقع و دوران تیم ملی است، البته موقع انتخابات دوران لیگ ها است و در آن زمان می توانیم روبروی همه حرف زده و نقد کنیم. ما که نمی توانیم همیشه بین الانتخابین بمانیم. پس چه زمان فرصت کار، وحدت، دوستی و اتحاد پیش می آید؟ حتما در این شرایط ما باید با وحدت بیشتری کار کنیم. از طرف دیگر وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی امروز بار مسئولیت سنگینی بر دوش دارد و من به عنوان رئیس جمهور می گویم که در زمینه مسکن بدهکار مردم هستیم.

 

افزایش تعداد شاغلین در طول 5 سال اخیر از 20 میلیون و 600 هزار نفر به 23 میلیون و 300 هزار نفر

روحانی با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئولیت خاصی برعهده دارد، بیان کرد: اشتغال مسئله اصلی امروز ما است در طول 5 سال اخیر شاغلان کشور از 20 میلیون و 600 هزار نفر به 23 میلیون و 300 هزار نفر افزایش پیدا کرده اند.

وی تاکید کرد: در طول این 5 سال 275 هزار شغل ایجاد شده است، این تعداد براساس آمار رسمی کشور بیان می شود، اگرچه منظور ما رفع مشکل اشتغال نیست، هستند خانواده هایی که بیکار دارند و در انتظار تلاش بیشتر برای رفع مشکلات در این زمینه هستند.

 

به گزارش رجانیوز، حین صحبت های رئیس جمهور درباره تعداد شاغلان ، چند نفر از نمایندگان با اعلام شماره 2 مخالفت خود را با صحبت های وی در خصوص آمار اشتغال بیان کردند.

 

حمایت از کارگران یکی از اصلی ترین وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است

رئیس جمهور با بیان اینکه باید در زمینه اشتغال تلاش بیشتری انجام دهیم به یکی دیگر از محورهای اصلی وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: حمایت از کارگران یکی از اصلی ترین وظایف این وزارتخانه است در حال حاضر که شرایط سختی حاکم است باید کارگران بتوانند زندگی خود را اداره کنند که مسئولیت اصلی ایجاد این شرایط وزارت کار است.

 

وی حمایت از اقشار ضعیف و نیازمند را یکی دیگر از وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست و افزود: بهزیستی و مردمی که در تامین مواد غذایی خود با مشکل مواجه هستند باید مورد حمایت قرار گیرند.

 

روحانی با اشاره به نخستین اقدام دولت برای کمک به اقشار ضعیف بیان کرد: دولت با ارائه سبد غذایی درصدد کمک به اقشار کم درآمد خواهد بود که این اقدام توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان برنامه و بودجه محقق می شود.

 

صندوق ها باید دوباره احیا شود

رئیس جمهور ادامه داد: مسئولیت دیگر وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی ساماندهی صندوق های تامین اجتماعی است، در حال حاضر صندوق ها از حالت صندوق خارج شده اند و باید دوباره احیا شوند.

وی ضمن تشکر از وزرای قبلی و سرپرستان فعلی وزارتخانه ها، خاطرنشان کرد: باید تمام اقداماتی که وزیر سابق انجام داده با تلاش مضاعف ادامه پیدا کند تا بتوانیم صندوق ها را احیا کرده و مشکلات را حل کنیم.

 

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عامل موثری در مهارت آموزی است

روحانی با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای مهارت آموزی است، یادآور شد: در حال حاضر خانه ای که ساخته می شود پس از 15 سال کلنگی خوانده می شود در حالی که باید حتی پس از 100 سال نیز سرپا بماند، متاسفانه در تمام کارهای معمولی از جمله سیم کشی و لوله کشی مشکل داریم که مسئول اصلی مهارت آموزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است البته این وزارتخانه باید با وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم در این زمینه همکاری کند.

روحانی در پایان افزود: از آقای ربیعی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آقای آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی که در طول 5 سال گذشته تمام تلاش خود را به کار بردند تشکر و سپاسگزاری می کنم همچنین از آقای کرباسیان به دلیل زحماتش متشکرم. از نمایندگان مردم می خواهم همانگونه که همیشه به ما در مواقع سخت کمک کردند امروز نیز با رأی قاطع خود کابینه را تکمیل کنند تا مقابل مردم شرمنده نباشیم و مردم و خدا از ما راضی باشند.   

 

 

گزارش سخنان موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی اقتصاد و سخنرانی دژپسند 

 

 

سبحانی‌فر در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد:
برنامه‌های وزیر پیشنهادی با سیاست‌های کلی نظام تطبیق دارد/ دژپسند بر مقابله با بنگاهداری بانک‌ها تأکید دارد
رمضانعلی سبحانی فر در نشست علنی امروز (شنبه،5 آبان) مجلس شورای اسلامی در موافقت با فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: امروز در مقابل تصمیم بسیار مهم داخلی و خارجی قرار گرفته‌ایم، چند ماهی است که شاهد بر هم خوردن ثبات اقتصادی هستیم و فشارهای اقتصادی بر مردم حاکم شده، از سوی دیگر در مقابل آمریکا قرار گرفته‌ایم. خزانه‌داری آمریکا به عنوان پایگاه اقتصادی جنگ اقتصادی علیه ایران قرار گرفته و برنامه‌های اقتصادی کشور را دنبال می‌کند تا ضربه خود را وارد نماید.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز باید 4 عضو تیم اقتصادی دولت را مشخص کنیم، گفت: آیا وقت آن نیست که در مقابل تصمیمات آمریکا پاسخ دشمن‌شکنی داده و به وزرای پیشنهادی دولت رأی دهیم.

 

دژپسند به پاکدستی معروف است

وی با اشاره به اینکه آقای دژپسند دارای سوابق علمی و اجرایی روشن و درخشانی است و شرایط تحصیلی او از لیسانس، فوق لیسانس و تا مقطع دکترا در زمینه اقتصاد بوده و همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه‌های معتبر است، ادامه داد: وی به عنوان یک فرد پاکدست و مشهور به حسن سوابق اداری است و در بخش‌هایی که فعالیت کرده سلامت بوده و با شجاعت و صراحت در مقابل رانت‌خواری ایستاده و دغدغه‌های مردم را می‌شناسد.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه آقای دژپسند فردی است که با تیم اقتصادی دولت هماهنگی دارد و حضور در وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان‌های اقتصادی را تجربه کرده، عنوان کرد: وزیر پیشنهادی  ضمن توانمندی استقرار در تیم اقتصادی در کمترین زمان، بر تئوری‌های اقتصادی تسلط لازم را نیز دارد.

 

وزیر پیشنهادی تدوینگر برنامه اقتصاد بدون نفت است

سبحانی فر با اشاره به اینکه آقای دژپسند در سال 75 مسئول تدوین برنامه اقتصاد بدون نفت بود، ادامه داد: فردی که تدوینگر برنامه اقتصاد بدون نفت بوده در وزارت امور اقتصاد و دارایی به خوبی می‌تواند آن را اجرا کند. همچنین در برنامه‌های وی به نظام بانکی به این معنا که بانک‌ها نباید بنگاهداری کنند تأکید شده و در برنامه خود آورده است که بانک‌ها نباید به شرکت‌های زیرمجموعه خود تسهیلات پرداخت کنند.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه وزیر پیشنهادی راهکارهای مقابله با تحریم‌های پیش رو را در برنامه ارائه شده خود مد نظر قرار داده است، تصریح کرد: آقای دژپسند در برنامه‌های خود کنترل تورم، کاهش بیکاری و حمایت از معیشت خانوار را مورد توجه قرار داده و برنامه ایشان فعال نمودن ظرفیت‌های بلااستفاده و دارای توجیه اقتصادی است.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه یکی از مشکلاتی که در بخش تولید و صنعت وجود دارد یعنی مبحث مالیات در برنامه وزیر پیشنهادی مورد توجه قرار گرفته تا تسهیلات مالیاتی برای تولیدکنندگان به منظور عبور از تحریم‌ها پرداخت شود، خاطر نشان کرد: ارتقاء شفافیت، انضباط پولی، مالی و ارزی، بهبود کسب و کار و اصلاح قوانین مزاحم و استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی در برنامه وزیر پیشنهادی اقتصاد به خوبی آورده شده و تمامی برنامه‌های وی منطبق بر برنامه ششم و سیاست‌های کلی نظام است.

 

کاتب در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد:
دژپسند مراحل ترقی را پله به پله طی کرده است
غلامرضا کاتب در نشست علنی امروز (شنبه، 5 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی ضمن تسلیت ایام اربعین سید الشهدا، با بیان اینکه امروز در محضر ملت بزرگ ایران و خداوند متعال قرار داریم و شاخصه تصمیمی که امروز می خواهیم اتخاذ کنیم فقط باید منافع ملی باشد، خطاب به نمایندگان مجلس تصریح کرد: انتخابی که امروز انجام می دهیم باید با شناخت و درایت باشد به نحوی که مجبور نباشیم به سوال و استیضاح روی بیاوریم و وقت دولت و مجلس را بگیریم.
 

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور و وزرای پیشنهادی دولت نیز اظهار کرد: با خدا عهد ببنیدیم که آنچه می گوییم در این شرایط اقتصادی کشور به آن عمل کنیم تا از این بحران عبور کنیم.

 

وی درباره فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، گفت: یکی از دغدغه های ما نمایندگان همواره هماهنگی تیم اقتصادی دولت بوده است که امروز با معرفی وزیر پیشنهادی اقتصاد، همدلی و هم گرایی ویژه ای در سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت اقتصاد و دارایی و همچنین بانک مرکزی ایجاد خواهد شد تا نگاهی برنامه ای و علمی بر اقتصاد کشور حاکم شود.

 

وزیر پیشنهادی اقتصاد مراحل ترقی را پله به پله طی کرده است

کاتب با اشاره به سابقه 5 ساله همکاری خود با فرهاد دژپسند در سازمان برنامه و بودجه، ادامه داد: ایشان تک تک مراحل مدیریتی را از کارشناسی تا معاونت در سازمان برنامه و بودجه طی کردند و این طور نبوده که یک شبه به مجلس معرفی شوند.

 

این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: دژپسند همچنین عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی است که این همکاری او با دانشگاه فرصت بسیار مناسبی است که از ظرفیت های علمی موجود در دانشگاه ها استفاده شود تا هسته اندیشه ورزی و همفکری علمی دانشگاهی نیز در وزارت اقتصاد ورود کند.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: وزیر پیشنهادی اقتصاد در طول مدتی که در سازمان برنامه و بودجه بوده است در تدوین طرح و لوایح مادر به ویژه قانون دیوان محاسبات کشور، قانون برنامه و بودجه، قانون مالیات بر ارزش افزوده نقش موثر داشته است و امروز برای اجرای تک تک این قوانین برنامه و نگاه ریزبینانه خواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه قطعا فردی که قوانین و برنامه های تئوری را تدوین کرده بهتر از فردی که از قوانین اطلاع ندارد در عرصه اجرا عمل خواهد کرد، یادآور شد: از جمله قوانینی که انتظار داریم وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی پیگیری کند و در اولویت کاری خود قرار دهد، قانون مالیات بر ارزش افزوده است که یکی از انتظارات نمایندگان مجلس برطرف کردن موانع رشد و تولید و اجرای این قانون است.

 

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اجرای این قانون باید به نحوی باشد که در راستای کمک به تولید و اشتغال باشد و ضمن صادرات محور بودن موتور محرکه ای برای بخش تولید و صنعت کشور باشد.

 

وی ادامه داد: موضوع دیگری که مدنظر نمایندگان مجلس است و در شرایط فعلی کشور یک ضرورت به شمار می آید اصلاح ساختار بانکی کشور بوده که نمایندگان به آن تاکید داشتند و ضرورت دارد سیستم بانکی کشور در خدمت تولید قرار گیرد و این خواسته تک تک اعضای فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی است.

 

 

ساری در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی:
جایگاه وزیر اقتصاد در حفظ سرمایه ملی کجاست؟
 
 علی ساری در نشست علنی امروز شنبه 5 آبان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهاد اقتصاد و دارایی گفت: خوشحالیم که آقای روحانی سرانجام به تغییر در تیم اقتصادی خود مبادرت ورزید، اما ضمن احترام به آقای دژپسند، شاید انتخاب وی با انتظارات جامعه و مجلس شورای اسلامی فاصله زیادی داشته باشد.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به رغم ارائه نامه از سوی 200 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور که به منظور اعمال تغییرات در تیم اقتصادی دولت صورت گرفته بود، اما در نهایت رئیس جمهور در پی فشار استیضاح، آقای کرباسیان را برکنار کرد.

 

وی خطاب به دژپسند تصریح کرد: از شما که در این فضای مبهم سیاسی، اقتصادی و آشفته قبول مسئولیت کردید، سپاسگزاریم، اما بدانید در برنامه 50 صفحه ای که ارائه کردید از صفحه 10 به بعد تنها تکرار مکررات است و هیچگونه راهکار عملیاتی که بتوان با آن به جامعه پیام مثبتی مبنی بر قدرت پول ملی و حفظ سرمایه های آن باشد، نیافتیم و می توان گفت تمام مطالب ارائه شده برگرفته از مقالات و تالیفات شماست که تنها می توان به آن به عنوان نگارش تئوری نگاه کرد و به اجرا درآمدی این فرضیات و تئوری ها در شرایط سخت کنونی امری محال است.

 

ساری در یادآوری 8 وظیفه خطیر وزیر اقتصاد و دارایی درآینده افزود: سیاستگذاری پولی و بانکی، سیاستگذاری بیمه ای، سیاستگذاری مالی و نظارت بر آن، بازار سرمایه، واگذاری دارایی ها دولت، تجارت، سرمایه گذاری خارجی و بهبود شرایط تولید در تحقیقات اقتصادی از جمله وظایفی است که در آینده برعهده دارید و شرط اصلی برای موفقیت شما در این زمینه این است که چگونه بتوانید تدبیر سیاست داخلی و خارجی را با یکدیگر اجین کنید. از سوی دیگر مهمترین موضوع این است که بیش از 80 درصد بودجه کشور وابسته به فروش نفت بوده و تمامی سیاست های مالی، پولی و بانکی که باید مدون کنید، وابسته به این درآمد است، بنابراین باید تمام هم و غم شما در دیپلماسی اقتصادی، همراهی با وزیر خارجیه در سیاست خارجی باشد.

 

وی اظهار کرد: سوال مهم این است که جایگاه وزیر اقتصاد به عنوان رکن اصلی توسعه در ایجاد رفاه و حفظ سرمایه ملی کجاست؟ اگر امروز تحریم های آمریکا شروع شده است، حضور فعال وزیر خزانه داری آن کشور استکباری در عملیاتی کردن تحریم ها با سفرهای متعددی که به کشورهای مشتری ایران داشته است را شاهد هستیم و این در حالی است که نقش وزیر اسبق اقتصاد و دارایی و وزیر کنونی پیشنهاد شده ، در این مورد بسیار کمرنگ است، ضمن اینکه شما جز اشاره ای مختصر به دیپلماسی اقتصادی نقش دیگری برای خود قائل نشدید.

 

ساری یادآور شد: انتظار می رود همپای دشمن بتوانید برنامه ای در سیاست خارجی در حوزه اقتصاد داشته باشید و به ارائه راهکار برای تامین منابع مالی و اقتصادی بپردازید. همچنین در برنامه شما برای هدایت نقدینگی به منظور حرکت به سوی تولید اشاره کافی نشده است، بنابراین می توان گفت برنامه های شما بیشتر از کتاب و مقالاتی است که در حوهز اقتصادی تالیف شده و دیگران نیز در آسیب شناسی اقتصادی به ارائه نظریه ها پرداخته اند.

 

برگه سیاه سیاست و رانت را از اقتصاد ناسالم دور کنید

وی افزود: در پاراگرافهای متعدد بر چالش جدی اقتصاد ایران که سرمایه گذاری خارجی ناکافی در کشور برای آن صورت گرفته بارهای تاکید کرده اید، اما به نحوه جذب سرمایه گذاران خارجی در فضای سخت امروز کشور که مفغول مانده است، اشاره نکرده اید. اگر شما می خواهید که در رأس این وزارتخانه موفق باشید، باید هر چه سریعتر برگه سیاه سیاست و رانت را از اقتصاد ناسالم دور کنید.

 

ساری در بیان دیگر نواقصی که در برنامه دژپسند مشاهده می شود، عنوان کرد: یکی دیگر از نواقص برنامه های شما عدم توجه به سیستم بانکی ناکارآمد است و این در حالی است که بانک های کشور در آستانه ورشکستگی هستند و تمام تحریم ها این را نشان می دهد ضمن اینکه در این سال ها آنچنان از استانداردهای بانکی جهانی عقب افتاده ایم و ترازهای مالی ما به قدری عقب است که بانک های خارجی حاضر به مبادلات پولی و تخصیص وام به آنها نیستند، اما در برنامه شما اشاره ای به راه های برون رفت از آن نشده است.

 

وی افزود: هیچ راه حلی برای چگونگی وصول مطالبات سررسید گذشته همانطور که در استیضاح وزیر اسبق اقتصاد و دارایی بدان اشاره کردیم، وجود ندارد و در مورد معوقات بانک ها نسبت به کل تسهیلات برنامه ای ندارید و این در حالی است که خطر تهدید امنیت اقتصادی بسیار جدی است، چطور مبارزه با دارایی های منجمد بانک ها و دارایی موهومی که به یک چالش اساسی تبدیل شده را حل می کنید؟

 

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: 60 درصد دارایی بانک ها قابل نقد شدن نیست، کاش در برنامه خود درخصوص اطلاعات بانک های دولتی در بورس نیز تمرکز می کردید، آنهم در شرایطی که شرکت های دولتی بدهکار اصلی هستند که باید برای آن چاره ای بیاندیشید. چگونه می توانید مطالبه 110 هزار میلیارد تومانی که در دست تنها 108 نفر هست را پس بگیرید؟ چطور می توایند از تبدیل تسهیلات یک هزار میلیارد تومانی بانک ها که تا پایان آبان ماه سال 96 بوده به مطالبات غیرجاری جلوگیری کنید، در حالی که دولت بزرگترین بدهکار بانکی است. بنابر این در این شرایطی حمایت از تولید و اشتغال ممکن نیست.

 

ساری افزود: در برنامه شما در مورد ارتقای نظام گمرکی به منظور مبارزه با گمرکات غیرمجاز و کارت های بازرگانی رانتی و مداخله نهادهای مختلف در اقتصاد اشاره نشده است، ضمن اینکه شما به عنوان فردی که در تصویب و تدوین سه بودجه کشور نقش مهمی داشتید به این سوال پاسخ دهید چگونه هزینه جاری کشور بیش از 3 برابر شده است؟ ضمن اینکه طرح گندم و عدم پرداخت به موقع هزینه های آن باعث نارضایتی فارغ التحصیلان رشته کشاورزی شده است. در این مورد چه برنامه ای دارید؟

 

وی با اشاره به اینکه دژپسند در طول فعالیت خود در سازمان برنامه و بودجه در عزل و نسب ها به استان های خاص نگاه ویژه ای داشته است، از تاکید وی در برنامه هایش بر شایسته سالاری ابراز تعجب کرد. همچنین از دژپسند خواست که در مورد تصویب سالیانه چندصد میلیونی پاداش بودجه شفاف سازی کند.

 

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به دژپسند بیان کرد: به رغم تالیف مقالات که درخصوص توسعه در ایران و تحقق عدالت اجتماعی داشته اید، اما سازمان برنامه و بودجه نتوانست موفق به پیشگیری از بحران های کشور شود، همچنین باید در مورد خروجی تخصیص 10 میلیارد تومان از بودجه به مجموعه آینده پژوهی شفاف سازی کنید و مشخص کنید که آیا از بودجه ای که توسط شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران یا ایپک به هدر رفته است، اطلاع دارید؟ همچنین امیدواریم در صورت موفقیت برای فعالیت در این وزارتخانه قبل از پرداختن به اقتصاد کلان، به سازمان ها و شرکت های زیرمجموعه خود بپردازید.

 

ساری در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی:
جایگاه وزیر اقتصاد در حفظ سرمایه ملی کجاست؟

 علی ساری در نشست علنی امروز شنبه 5 آبان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهاد اقتصاد و دارایی گفت: خوشحالیم که آقای روحانی سرانجام به تغییر در تیم اقتصادی خود مبادرت ورزید، اما ضمن احترام به آقای دژپسند، شاید انتخاب وی با انتظارات جامعه و مجلس شورای اسلامی فاصله زیادی داشته باشد.

 

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به رغم ارائه نامه از سوی 200 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور که به منظور اعمال تغییرات در تیم اقتصادی دولت صورت گرفته بود، اما در نهایت رئیس جمهور در پی فشار استیضاح، آقای کرباسیان را برکنار کرد.

 

وی خطاب به دژپسند تصریح کرد: از شما که در این فضای مبهم سیاسی، اقتصادی و آشفته قبول مسئولیت کردید، سپاسگزاریم، اما بدانید در برنامه 50 صفحه ای که ارائه کردید از صفحه 10 به بعد تنها تکرار مکررات است و هیچگونه راهکار عملیاتی که بتوان با آن به جامعه پیام مثبتی مبنی بر قدرت پول ملی و حفظ سرمایه های آن باشد، نیافتیم و می توان گفت تمام مطالب ارائه شده برگرفته از مقالات و تالیفات شماست که تنها می توان به آن به عنوان نگارش تئوری نگاه کرد و به اجرا درآمدی این فرضیات و تئوری ها در شرایط سخت کنونی امری محال است.

 

ساری در یادآوری 8 وظیفه خطیر وزیر اقتصاد و دارایی درآینده افزود: سیاستگذاری پولی و بانکی، سیاستگذاری بیمه ای، سیاستگذاری مالی و نظارت بر آن، بازار سرمایه، واگذاری دارایی ها دولت، تجارت، سرمایه گذاری خارجی و بهبود شرایط تولید در تحقیقات اقتصادی از جمله وظایفی است که در آینده برعهده دارید و شرط اصلی برای موفقیت شما در این زمینه این است که چگونه بتوانید تدبیر سیاست داخلی و خارجی را با یکدیگر اجین کنید. از سوی دیگر مهمترین موضوع این است که بیش از 80 درصد بودجه کشور وابسته به فروش نفت بوده و تمامی سیاست های مالی، پولی و بانکی که باید مدون کنید، وابسته به این درآمد است، بنابراین باید تمام هم و غم شما در دیپلماسی اقتصادی، همراهی با وزیر خارجیه در سیاست خارجی باشد.

 

وی اظهار کرد: سوال مهم این است که جایگاه وزیر اقتصاد به عنوان رکن اصلی توسعه در ایجاد رفاه و حفظ سرمایه ملی کجاست؟ اگر امروز تحریم های آمریکا شروع شده است، حضور فعال وزیر خزانه داری آن کشور استکباری در عملیاتی کردن تحریم ها با سفرهای متعددی که به کشورهای مشتری ایران داشته است را شاهد هستیم و این در حالی است که نقش وزیر اسبق اقتصاد و دارایی و وزیر کنونی پیشنهاد شده ، در این مورد بسیار کمرنگ است، ضمن اینکه شما جز اشاره ای مختصر به دیپلماسی اقتصادی نقش دیگری برای خود قائل نشدید.

 

ساری یادآور شد: انتظار می رود همپای دشمن بتوانید برنامه ای در سیاست خارجی در حوزه اقتصاد داشته باشید و به ارائه راهکار برای تامین منابع مالی و اقتصادی بپردازید. همچنین در برنامه شما برای هدایت نقدینگی به منظور حرکت به سوی تولید اشاره کافی نشده است، بنابراین می توان گفت برنامه های شما بیشتر از کتاب و مقالاتی است که در حوهز اقتصادی تالیف شده و دیگران نیز در آسیب شناسی اقتصادی به ارائه نظریه ها پرداخته اند.

 

برگه سیاه سیاست و رانت را از اقتصاد ناسالم دور کنید

وی افزود: در پاراگرافهای متعدد بر چالش جدی اقتصاد ایران که سرمایه گذاری خارجی ناکافی در کشور برای آن صورت گرفته بارهای تاکید کرده اید، اما به نحوه جذب سرمایه گذاران خارجی در فضای سخت امروز کشور که مفغول مانده است، اشاره نکرده اید. اگر شما می خواهید که در رأس این وزارتخانه موفق باشید، باید هر چه سریعتر برگه سیاه سیاست و رانت را از اقتصاد ناسالم دور کنید.

 

ساری در بیان دیگر نواقصی که در برنامه دژپسند مشاهده می شود، عنوان کرد: یکی دیگر از نواقص برنامه های شما عدم توجه به سیستم بانکی ناکارآمد است و این در حالی است که بانک های کشور در آستانه ورشکستگی هستند و تمام تحریم ها این را نشان می دهد ضمن اینکه در این سال ها آنچنان از استانداردهای بانکی جهانی عقب افتاده ایم و ترازهای مالی ما به قدری عقب است که بانک های خارجی حاضر به مبادلات پولی و تخصیص وام به آنها نیستند، اما در برنامه شما اشاره ای به راه های برون رفت از آن نشده است.

 

وی افزود: هیچ راه حلی برای چگونگی وصول مطالبات سررسید گذشته همانطور که در استیضاح وزیر اسبق اقتصاد و دارایی بدان اشاره کردیم، وجود ندارد و در مورد معوقات بانک ها نسبت به کل تسهیلات برنامه ای ندارید و این در حالی است که خطر تهدید امنیت اقتصادی بسیار جدی است، چطور مبارزه با دارایی های منجمد بانک ها و دارایی موهومی که به یک چالش اساسی تبدیل شده را حل می کنید؟

 

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: 60 درصد دارایی بانک ها قابل نقد شدن نیست، کاش در برنامه خود درخصوص اطلاعات بانک های دولتی در بورس نیز تمرکز می کردید، آنهم در شرایطی که شرکت های دولتی بدهکار اصلی هستند که باید برای آن چاره ای بیاندیشید. چگونه می توانید مطالبه 110 هزار میلیارد تومانی که در دست تنها 108 نفر هست را پس بگیرید؟ چطور می توایند از تبدیل تسهیلات یک هزار میلیارد تومانی بانک ها که تا پایان آبان ماه سال 96 بوده به مطالبات غیرجاری جلوگیری کنید، در حالی که دولت بزرگترین بدهکار بانکی است. بنابر این در این شرایطی حمایت از تولید و اشتغال ممکن نیست.

ساری افزود: در برنامه شما در مورد ارتقای نظام گمرکی به منظور مبارزه با گمرکات غیرمجاز و کارت های بازرگانی رانتی و مداخله نهادهای مختلف در اقتصاد اشاره نشده است، ضمن اینکه شما به عنوان فردی که در تصویب و تدوین سه بودجه کشور نقش مهمی داشتید به این سوال پاسخ دهید چگونه هزینه جاری کشور بیش از 3 برابر شده است؟ ضمن اینکه طرح گندم و عدم پرداخت به موقع هزینه های آن باعث نارضایتی فارغ التحصیلان رشته کشاورزی شده است. در این مورد چه برنامه ای دارید؟

 

وی با اشاره به اینکه دژپسند در طول فعالیت خود در سازمان برنامه و بودجه در عزل و نسب ها به استان های خاص نگاه ویژه ای داشته است، از تاکید وی در برنامه هایش بر شایسته سالاری ابراز تعجب کرد. همچنین از دژپسند خواست که در مورد تصویب سالیانه چندصد میلیونی پاداش بودجه شفاف سازی کند.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به دژپسند بیان کرد: به رغم تالیف مقالات که درخصوص توسعه در ایران و تحقق عدالت اجتماعی داشته اید، اما سازمان برنامه و بودجه نتوانست موفق به پیشگیری از بحران های کشور شود، همچنین باید در مورد خروجی تخصیص 10 میلیارد تومان از بودجه به مجموعه آینده پژوهی شفاف سازی کنید و مشخص کنید که آیا از بودجه ای که توسط شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران یا ایپک به هدر رفته است، اطلاع دارید؟ همچنین امیدواریم در صورت موفقیت برای فعالیت در این وزارتخانه قبل از پرداختن به اقتصاد کلان، به سازمان ها و شرکت های زیرمجموعه خود بپردازید./

 

کمالی پور در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد:
دژپسند توانایی باز کردن گره های کور اقتصادی کشور را ندارد
 
 یحیی کمالی پور در نشست علنی امروز (شنبه، 5 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد، گفت: همه ما می دانیم گذشته چراغ راه آینده است بنابراین باید عملکرد آقای دژپسند را در سازمان برنامه و بودجه ملاک قرار بدهیم و برای آینده تصمیم بگیریم.

نماینده مردم جیرفت در مجلس افزود: آقای دژپسند دارای دکتری اقتصاد بین الملل است و از سال 84 در سازمان برنامه و بودجه فعالیت دارد اما باید توجه کرد که سازمان برنامه و بودجه یک پای اقتصاد کشور محسوب می شود، نکته این است کدام برنامه؟ و کدام بودجه در جای مناسب صرف شده است. مگر نه این است که باید براساس نظر متخصصان بودجه تدوین شود، آیا این کار انجام شده است.

 

دژپسند به جای 50 صفحه برنامه 5 صفحه برنامه ای عملیاتی ارائه می کرد

کمالی پور افزود: تفریغ بودجه نشان می دهد به جای استقراض و آوردن متمم بودجه از بانک پول دریافت شده و این مسئله به افزایش پایه پولی منجر شده حتی درآمدهای حاصل از فروش ارز بدون اجازه صرف کسری بودجه شده و این افزایش پولی را در پی داشته است.

وی ادامه داد: در بودجه سال 96 کشور، 10 میلیارد تومان برای مرکز تحقیقات و پژوهش اختصاص داده شده، بنابراین باید شفاف سازی شود که این پول صرف چه شده؟ مگر نه اینکه باید توضیحات کارها در زندگی مردم مشروح باشد.

کمالی پور گفت: این همه نوسان و گرفتاری و مشکلات اقتصادی وجود دارد مگرنه اینکه آقای دژپسند در این سال ها مسئولیت برعهده داشته؟ کاش به جای 50 صفحه برنامه آقای دژپسند 5 صفحه برنامه ای که قابل عملیاتی شدن بود ارائه می کرد چرا که دو صد گفته چون نیم کردار نیست.

 

بخشی از وضعیت فعلی اقتصاد ایران ناشی از عملکرد دژپسند و همکاران وی است

وی ادامه داد: بحث بیمه ها و بانک ها در برنامه های آقای دژپسند بیان شده اما برنامه عملی و علمی برای اصلاحات نیست و من اطمینان دارم نباید کاری کنیم که احتمالا بعد از 2 ماه استیضاح انجام شود، امروز به عنوان یک نیروی مستقل اعلام می کنم دژپسند نمی تواند گره های کور اقتصاد کشور را باز کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: بیایید طرحی نو در اندازیم که فردا حسرت نخوریم چرا که حداقل بخشی از وضعیت فعلی اقتصاد ایران ناشی از عملکرد دژپسند و همکاران وی است و باید تعامل ایشان را با نمایندگان در نظر گرفت. امیدوارم به نحوی تصمیم گیری شود که آرامش به اقتصاد کشور بازگردد و براساس خواسته های مردم عمل شود.

 

علیجانی در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد:
دژپسند از چالش های وزارت اقتصاد مطلع است
 
محسن علیجانی زمانی در نشست علنی امروز شنبه 5 آبان مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی  امور اقتصادی و دارایی گفت:  وزارت اقتصاد به  عنوان یکی از دستگاه های کلیدی اقتصاد کشور مسئولیت مدیریت بخش عمومی و اقتصادی را برعهده دارد، این وزارتخانه باید توان هماهنگی تیم اقتصادی دولت را داشته باشد و در عین حال شأن این وزارت را بالاتر از هماهنگ کننده دستگاه ها می دانم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ادامه داد: بزرگترین اقتصاد دنیا به صحنه آمده است تا اقتصاد ایران را زمین گیر کند، این در حالی است که اقتصاد ما مشکلاتی مانند بالا بودن تورم، عمق کم بازار سرمایه، بانک محور بودن، اقتصاد غیرشفاف، عدم توفیق بخش خصوصی و گسترش مخارج کشور را به همراه دارد.

 

وی گفت: پایین بودن بهره وری سرمایه و تحریم های یک جانبه از جمله مشکلات اقتصاد کشور است که باید مراقب اقشار کم درآمد در زمینه معیشت و مسکن بود، از سوی دیگر در این شرایط فشار بر واحدهای تولیدی وجود دارد با این حال باید از فرارهای مالیاتی جلوگیری کرد.

 

این نماینده مجلس با بیان اینکه دژپسند پاک دست و کارآمد است، عنوان کرد: او تجربه مناسبی در فضای اقتصادی دارد، همسو با دولت است و از چالش های وزارت اقتصاد مطلع است، چرا که به دنبال اهداف راهبردی، اقتصاد مولد و هوشمند است و خواهان حذف تلاطم و افزایش سرمایه گذاری و بهبود کسب و کار است.

علیجانی زمانی ادامه داد: تقویت دیپلماسی اقتصادی، تسهیل در صادرات غیرنفتی، مدیریت و مخاطرات اقتصاد از جمله نکاتی است که در برنامه ارائه شده دژپسند به چشم می خورد. برنامه های او 50 درصد منطبق با برنامه های بالادستی و 30 درصد همسو با برنامه هاست. در برنامه های وزیر پیشنهادی سیاست خوداظهاری در مالیات در راستای ارتقای اثربخشی مالیات مورد توجه قرار گرفته است. همچنین کاهش تصدی گری دولت و تقویت بخش خصوصی از جمله نکات مثبت برنامه های دژپسند است.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر توسعه گمرک الکترونیک و ساماندهی پولی بانک ها در برنامه های وزیر پیشنهادی اظهار داشت: تاکید بر عدالت اجتماعی از نکات دیگر برنامه های دژپسند است. او می خواهد اقتصاد مبتنی بر نفت را که آسیب جدی بر کشور وارد کرده است را تغییر دهد و می خواهد با اصلاح الگوی مصرف رونق تولید ملی را که از جمله کلید واژه های مقام معظم رهبری است اجرایی کند، امیدواریم دژپسند با سخت کوشی فرهاد اقتصاد ما شود.

 

مقدسی در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی:
برنامه های دژپسند منطبق با اسناد بالادستی است
 
سیدمهدی مقدسی در نشست علنی امروز (شنبه، 5 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی با اشاره به دلایل خود در دفاع از دژپسند، گفت: پس از بررسی دقیق عملکرد و برنامه های وزیر پیشنهادی تسلط و اشراف کامل ایشان به اقتصاد مشخص شد، دژپسند می تواند سکاندار کشتی پرتلاطم اقتصاد باشد و این کشتی را به ساحل آرامش رساند.  

 

تجربه فعالیت دژپسند در سازمان برنامه و بودجه را باید به فال نیک گرفت

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحصیلات مرتبط با زمینه فعالیت یکی از ضرورت های انتخاب وزیر اقتصاد است، افزود: دژپسند تجربه فعالیت در سازمان برنامه و بودجه را داراست که می توان آن را به فال نیک گرفت زیرا وزارت اقتصاد و برنامه و بودجه باید با یکدیگر هماهنگ باشند تا اثربخشی اقدامات آن ها در جامعه به خوبی قابل لمس باشد.

 

دژپسند بر برنامه ششم توسعه اشراف کامل دارد

وی با بیان اینکه دژپسند بر برنامه ششم توسعه اشراف کامل دارد، اظهار کرد: در تنظیم سند برنامه ششم، بودجه سنواتی، احکام دائمی برنامه ها، تسلط و نقش کامل داشته است.

این نماینده مردم بیان کرد: برنامه های دژپسند منطبق با اسناد بالادستی است، همچنین قائل بودن به استقلال بانک مرکزی و انسجام تیم اقتصادی دولت یکی از ایده های اوست که مورد تائید نمایندگان نیز است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه دژپسند به دنبال استفاده از نیروهای خلاق، جوان و مبتکر است، تاکید کرد: وزرا نیروی سفارشی قبول نکنند، وزیر برای پاسخگو و موثر بودن باید نیروی متخصص و مرتبط در اختیار داشته باشد و این نیروها را خود برگزیند.

 

عضویت دژپسند در شورای عالی بانک ها و شورای آمار در ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور اثرات بسیاری دارد 

مقدسی با اشاره به برخی مزیت های وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی یادآور شد: عضویت دژپسند در شورای عالی بانک ها، شورای آمار، کمیسیون اقتصادی، کمیته اصلاح نظام بانکی و کمیسیون تخصصی ستاد اقتصاد مقاومتی می تواند در ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور اثرات بسیاری داشته باشد. 

وی با اشاره به ضرورت تنش زدایی و ارتباط با دنیا عنوان کرد: وزیر اقتصاد نیز باید تنش زدایی تحت سیاست های مقام معظم رهبری را به عنوان یکی از برنامه های خود در نظر گیرد.

 

وزیر اقتصاد حداقل از 20 اقتصاددان برتر استفاده کند

این نماینده مردم در مجلس دهم تقویت بخش خصوصی و استفاده از اقتصاددانان در اتاق های فکر را یکی از الزامات برنامه های وزیر پیشنهادی اقتصاد دانست و اضافه کرد: وزیر اقتصاد باید حداقل از 20 اقتصاددان برتر استفاده کند و با آن ها تعامل منطقی داشته باشد.

مقدسی با اشاره به ضرورت بهبود محیط کسب و کار، ارتقاء توان تولید ملی و ترغیب به سرمایه گذاری، اذعان کرد: اقتصاد بدون نفت پیشنهاد دژپسند بود و وی در تمامی برنامه های اقتصادی مربوط به اقتصاد بدون نفت نقش داشته است.

 

برای تبدیل تهدید تحریم به فرصت باید وحدت و انسجام داشته باشیم

عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: ما نباید وزرا را بعد از رأی اعتماد تنها بگذاریم، کشور در حال حاضر دچار التهاب است و برای تبدیل تهدید تحریم به فرصت باید وحدت و انسجام داشته باشیم.

 

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در صورت رأی اعتماد به آقای دژپسند برنامه های ایشان را با عملکردش مقایسه خواهیم کرد، ما نمایندگان مردم از یک سو درصدد کمک به وزرا هستیم و از سوی دیگر مطالبه گری می کنیم.

 

دژپسند در دفاع از برنامه های خود در مجلس عنوان کرد:
تشکیل هسته های اندیشه ورزی مهمترین برنامه وزارت اقتصاد و دارایی
 
 فرهاد دژپسند در نشست علنی امروز شنبه 5 آبان مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه های خود ضمن تشکر از رئیس مجلس شورای اسلامی، هیات رئیسه، نمایندگان و رئیس جمهور گفت: انتظار می رود ارتباط ما با مجلس تعریف شده و مستمر باشد، چرا که در این شرایط حتما و یقیناً هیچ فردی نمی تواند ادعای معجزه آسا بودن کند، مگر اینکه تعامل و همکاری مستمر و چندجانبه ای با مجلس شورای اسلامی داشته باشد.
 

وزیر پیشنهادی اقتصادی و دارایی در بیان یکی از مهمترین برنامه های خود برای اداره این وزارتخانه گفت: تشکیل هسته های اندیشه ورزی متشکل از دولت، مجلس، بخش خصوصی و دانشگاهیان از مهمترین برنامه های من است، چرا که تجربه ای که از 8 سال جنگ تحمیلی آموختیم که درون جنگ اقتصادی نیز ایجاد شده بود، نشان می دهد سرمایه اجتماعی و تعامل باعث شد که بعد از گذشت مدت زمان طولانی که در جنگ گذشت بدون دادن حتی یک سانت از خاک بتوانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم، بنابراین در شرایط کنونی نیز برای عبور از جنگ اقتصادی باید این شیوه را پیش بگیریم.

 

فرهاد دژپسند

 

وی افزود: خدا را شکر می کنم از سال 75-74 که در سمت مدیرکل اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه فعالیت داشتم توانستم در پی یک تعامل چندجانبه برنامه اقتصاد بدون نفت را طراحی و تدوین کنم. همچنین آن زمان برنامه تحقق عدالت اجتماعی را نیز تدوین کردم که در شرایط کنونی می تواند در جهت حمایت از اقشار آسیب پذیر که تحت فشار قرار گرفته اند، موثر واقع شود. همچنین با این روش در اول دهه 80 موفق به بازنگری چند قانون شدم ، کما اینکه بازنگری قانون تجارت یکی از این موارد بود که با چندجانبه گری بدان عمق بخشیدیم.

 

دژپسند با بیان اینکه افتخار می کنم در تشکیل هسته اندیشه ورزی از تعامل با نمایندگان مجلس بهره مند شوم، تصریح کرد: شرایط امروز متفاوت است و باید برای جلوگیری از تورم اقدامات خاصی انجام شود، ضمن اینکه از سال 74 این توفیق را داشتم که با وزارت اقتصاد و دارایی به صورت خطی و نقطه ای ارتباط داشته باشم، بنابراین ظرفیت های گسترده آن را می شناسم.

 

وی افزود: امروز یکی از مشکلاتی که در اقتصاد کشور با آن مواجهیم بحث تامین مالی است که در شرایط کنونی باید در دو جزء داخلی و خارجی بدان بپردازیم، بدین صورت که در جزء داخل باید آنچه که خود داریم ز بیگانه تمنا نکنیم و از بعد خارجی نیز در قالب تامین منابع مالی خارجی و سرمایه گذاری خارجی محقق شود، ضمن اینکه ما در داخل داشته های فراوانی داریم اما باید به اصلاح نظام بانکی اقدام کنیم، کما اینکه رئیس جمهور نیز بارها بر آن تاکید کرده اند و باید از این فرصت استفاده کنیم تا قدرت ارائه تسهیلات بانک ها به بنگاه های اقتصادی را افزایش دهیم.

 

دژپسند عنوان کرد: بانک ها سرمایه بزرگی هستند اما در برخی مسائل در رنج هستند، کما اینکه مطالبات معوقه دارند که باید برای رفع آن هم اندیشی کنیم. همچنین بهره مندی از تسهیلات روان حق است و باید با یکدیگر بیاندیشیم تا معوقات بانکی را برگردانیم. همچنین سازوکار تشویقی و تنبیهی برای آن تعریف کنیم. از سوی دیگر بانک ها گرفتار شرکت داری و اموال مازاد هستند و این امر باعث می شود در امکان ارائه تسهیلات دچار کاهش می شود.

 

بانک‌ها نباید گرفتار شرکت‌داری شوند

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی  با بیان اینکه باید در اجرای قانون رفع موانع تولید دارایی‌های منجمد را واگذار کنیم، نباید بانک‌ها گرفتار شرکت‌داری شوند، گفت: اگر از بانک‌ها حمایت نشود نقش حداقلی خود را از دست می‌دهند، باید برنامه‌ریزی کنیم مطالبات دولت به بانک ها پرداخت شود، باید مدیران بانک‌ها بیایند تا با یکدیگر هم‌اندیشی کنیم، مهمترین و اولین اصل اصلاح نظام بانکی است.

 

نقدینگی‌ها تبدیل به اهرم رونق اقتصادی شود

دژپسند با اشاره به اینکه نباید فقط به ذکر حجم نقدینگی بپردازیم بلکه باید نقدینگی را تبدیل به اهرم رونق اقتصادی کنیم، ادامه داد: می‌دانیم که امروز برای اینکه مردم دغدغه حفظ ارزش پول دارند حاضر به سرمایه‌گذاری در هر بخشی نیستند بنابراین باید به دنبال شرکت‌های بزرگ مقیاس با تولید صادراتی حرکت کنیم، شرکت‌ها و سازمان‌های توسعه‌ای میانداری اصلی کار را با رعایت سهم 20 درصدی برعهده بگیرند.

 

هفت هزار، هزار میلیارد دارایی و اموال دولتی وجود دارد

وی با تأکید بر اینکه آیا می‌دانید سرمایه‌ای به عنوان دارایی‌های دولتی و اموال مازاد دولتی داریم، ارزش دفتری دارایی‌ها و اموال دولتی 7 هزار، هزار میلیارد تومان است، اگر قبول کنیم 20 درصد آن قابل نقدشدن است می‌توانیم از آن به عنوان اهرم تحرک اقتصاد استفاده کنیم، عنوان کرد: خوشبختانه می‌توانیم از این ظرفیت به صورت اهرمی استفاده کنیم و رونق اقتصادی را سرعت ببخشیم، نباید به این موارد قانع شویم و برای جهش نیاز به منابع مالی خارجی داریم.

 

15 میلیارد دلار سرمایه‌ خارجی جذب شده است

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه وزارت اقتصاد به عنوان متولی جذب سرمایه‌های خارجی دارای ایده است و خوشبختانه حدود 15 میلیارد دلار جذب سرمایه‌ خارجی داشته‌ایم، تصریح کرد: بهترین اقدام این است که از جاذبه‌های بومی و منطقه‌ای کشور در جلب سرمایه‌های خارجی استفاده کنیم، لازمه آن اهدای اختیار بیشتر به استان‌‌ها است.

دژپسند با اشاره به اینکه استان‌ها قصد دارند موتور اقتصاد کشور باشند اما بدون اختیار نمی‌توانند، ادامه داد: بنگاه‌های تولیدی با نظام مالیاتی، گمرکی و بانکی ارتباط دارند، بهبود فضای کسب و کار بهترین مسیر کمک کننده به آنها است.

 

سرمایه‌گذار باید احساس امنیت کند

وی با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی نمی‌توانیم به مودیان مالیاتی منظم فشار بیشتر وارد کنیم، باید راه فرار مالیاتی را ببندیم و پایه‌های مالیاتی جدید را مد نظر قرار دهیم، خاطر نشان کرد: لایحه ارزش افزوده باید با اولویت در دستور مجلس قرار گیرد تا در ابتدای سال جدید بر اساس آن فعالیت کنیم. نمی‌توان طالب سرمایه‌گذاری باشیم اما سرمایه‌گذار احساس امنیت نداشته باشد.

دژپسند تدوین لایحه امنیت سرمایه گذاری را یکی از اولویت های کاری خود در وزارت امور اقتصادی و دارایی برشمرد و گفت: تدوین این لایحه با همکاری قوه قضائیه در دستور کار و اولویت وزارتخانه قرار خواهد گرفت تا امنیت سرمایه گذاری و اطمینان دهی به آنها برای افزایش جذب سرمایه ها ارتقا پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه گمرک کشور نیز باید تسهیل کننده امور باشد، اظهار کرد: اگر گمرک بخواهد در مبارزه با قاچاق که اقتصاد کشور را فشل می کند، موفق باشد، باید توجه ویژه ای به منظور تجهیز و مکانیزه کردن گمرک صورت گیرد.

 

راه جلوگیری قاچاق مکانیزه کردن گمرک است

این وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم با بیان اینکه تجهیز و مکانیزه شدن گمرک باید با شدت در دستور کار دولت قرار بگیرد، افزود: راه جلوگیری از افزایش قاچاق، سرعت در الکترونیکی کردن گمرکات کشور است.

دژپسند اضافه کرد: فساد ریشه اقتصاد کشور را می سوزاند و اگر نتوانیم با فساد مبارزه کنیم، قطعاً باید نگران ریشه سوزاندن اقتصاد کشور باشیم.

 

دولت بخش خصوصی را یار دوازدهم خود نداند

وی تصریح کرد: تمام این مباحث مطرح شده زمانی محقق می شود که بخش خصوصی واقعی با قدرت مانور بالا بتواند در اقتصاد فعالیت کند.بخش خصوصی باید دارای قدرت، توانمندی و کارایی باشد، دولت نباید بخش خصوصی را به عنوان یار دوازدهم ببیند، بلکه بخش خصوصی به عنوان یک فاکتور و شاخصه اصلی در اقتصاد کشور به شمار می آید.

 

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه سرمایه گذاری خارجی وقتی به میدان می آید که سرمایه گذار داخلی در ایران فعالیت ویژه ای داشته باشد، گفت: چنانچه این عوامل به صورت متناوب در کنار هم محقق شود می توانیم از ظرفیت های بلااستفاده کنونی در اقتصاد کشور بهتر استفاده کنیم. برای تحقق این عوامل نیاز به تدوین برنامه سیستمی و همه جانبه است.

 

دژپسند تاکید کرد: تورم عوامل بسیاری دارد، اما آنجا که سرمایه گذاری بالا برود و با استفاده از ظرفیت های تولیدی عرضه به بازار ارتقا یابد، تقاضا و عرضه مدیریت خواهد شد و این مسئله بر نرخ تورم تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

 

وی یکی از عوامل مهم برای کارآمدی وزارت اقتصاد و دارایی را بهره گیری از افراد شایسته عنوان و اظهار کرد: هیچ حکمرانی ای به خوبی صورت نمی گیرد مگر با استفاده از شایستگان. باید از کسانی که دانش و تجربه مفید دارند، استفاده شود. بدیهی است در این روش هیچگونه تبعیضی در وزارت اقتصاد و دارایی نباید قائل شویم تا اهداف عالیه این وزارتخانه محقق شود.

 

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه خصوصی سازی فقط مربوط به واگذاری نمی شود، افزود: خصوصی سازی بستری مناسب برای این است که تمام اراده ها در اقتصاد به جریان بیفتد و همانطور که در دوره جنگ همه بدون هیچ منتی بر میخاستند امروز نیز در این جنگ اقتصادی همه باید در کنار هم قرار گیرند.

وی ادامه داد: چرا دولت باید سهام 20 درصدی در سه بانک کشور داشته باشد؟ آیا هنوز به شرایطی نرسیده ایم که به سراغ خصوصی سازی بانک ها برویم. ما باید با این روش ها بستر را برای فعالیت بیشتر بخش خصوصی فراهم کنیم.

 

دژپسند با بیان اینکه بهبود فضای کسب و کار یکی دیگر از برنامه های مهم دولت خواهد بود، افزود: البته از سال 92 تاکنون فضای کسب و کار بهبود بسیار مناسبی داشته است، اما آمارها به هیچ عنوان رضایت بخش نیست و باید برای رسیدن به اهداف اسناد بالادستی اقداماتی مهمتر را انجام داد.

 

چرا باید فعال برتر بخش خصوصی هفته‌ها برای ملاقات با وزیر پشت در بماند

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی ارتباط وسیع با بخش واقعی کشور و فعالان اقتصادی را یکی دیگر از محورهای برنامه های خود در این وزارتخانه دانست و یادآور شد: چرا باید بنگاهی که در عرصه اقتصاد بین الملل صاحب کرسی است، مدیرعاملش برای ملاقات با وزیر اقتصاد هفته ها پشت در بماند.

 

وی افزود: وزیر اقتصاد اگر شرایط خاص نداشته باشد نباید بیش از دو روز این فعال بخش خصوصی با رتبه بالای اقتصادی را منتظر بگذارد. وزیر اقتصاد باید در استان ها حاضر و به صورت عملیاتی در حوزه های اقتصاد ورود داشته باشد.

 

دژپسند با بیان اینکه وزارت اقتصاد نقش تسهیل کننده در بهبود فضای کسب و کار دارد، تصریح کرد: جنگ اقتصادی امروز نمی‌تواند مثل جنگ 8 ساله به درستی مدیریت شود، مگر با همدلی با یکدیگر؛ هماهنگی تیم اقتصادی دولت با بخش خصوصی و بخش واقعی اقتصاد یکی از رویکردهای ماست که قطعاً به آن اهتمام خواهیم ورزید و در این جنگ اقتصادی با این سیاست جدی خواهیم گرفت.

 

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با یادآوری اینکه می توانیم به اهداف برنامه دست یابیم اظهار کرد: این مهم به شرطی محقق می شود که تعامل در کنار استقلال، آرمان گرایی در کنار واقع گرایی، انضباط به همراه انعطاف، دل نگرانی مسئولانه در کنار امیدآفرینی و سختکوشی در کنار آرامش مورد توجه قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: بدیهی است چنانچه مورد اعتماد مجلس قرار بگیرم با بهره گیری از تجربه خود و تلاش با روحیه ایثارگرانی که از جان خود گذشته اند، الگوی مدیریت جهادی را پیاده خواهیم کرد.

 

 

 گزارش موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی کار و سخنرانی شریعتمداری

 

 

نادری در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون:
شریعتمداری اگر وزیر کارآمدی بود چرا از وزارت صمت استعفا داد؟
 
 شهاب نادری در نشست علنی امروز (شنبه،5 آبان) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگرچه برای شخصیت حقیقی اقای شریعتمداری احترام بسیاری قائلم اما از آنجا که روستایی و عشایری هستم باید نظرات خود را بازگو کنم.
 

نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور افزود: چرا با وجود جوانان نخبه و فرهیخته با درجات علمی، نتوانستید تمایلات خود به نیروی جوان که همیشه در صحبت‌های خود مطرح می‌کنید و مورد تأکید مقام معظم رهبری است، نشان دهید.

وی خطاب به نمایندگان مجلس بیان کرد: زندگینامه شریعتمداری، او را به عنوان سیاستمدار معرفی می‌کند، آیا یک سیاستمدار می‌تواند با مدرک مدیریت بازرگانی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را اداره کند.

 

شریعتمداری اگر وزیر کارآمدی بود چرا از وزارت صمت استعفا داد؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شریعتمداری اگر وزیر کارآمدی بود چرا از وزارت صمت استعفا داد، اظهار کرد: در صورتی که وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی ناکارآمد است چرا برای این وزارت معرفی شده است.

 

نادری ادامه داد: شریعتمداری فردی است که نمایندگان در ماه‌های اخیر به دنبال استیضاح وی بودند اما او در هیچ یک از جلسات شرکت نکرد، آیا می‌توان به فردی که به قانون احترام نمی‌گذارد، اعتماد کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطر نشان کرد: اگرچه شریعتمداری در زمان وزارت خود در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت توانست فساد بزرگی را کشف کند اما آیا با تمام حلقه‌های فساد در وزارتخانه خود برخورد کرد، چرا پاسخگوی استیضاح نمایندگان نبود.

 

عدم کنترل و مدیریت بازار، افزایش قیمت کالاها، عدم تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی از جمله نتایج مدیریت نادرست شریعتمداری در وزارت صمت

نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی کوتاهی‌های شریعتمداری در مسند وزارت صمت یادآور شد: عدم کنترل و مدیریت بازار، افزایش قیمت کالاها، عدم تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی، وجود فساد و رانت در تخصیص ارز و هدررفت بیت‌المال از جمله نتایج مدیریت نادرست وی در وزارت صمت است.

وی خطاب به شریعتمداری گفت: با مطالعه جزوه 33 صفحه‌ای شما متوجه شدم شما می‌خواهید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جدیدی راه‌اندازی کنید به گونه‌ای که انگار در گذشته چنین وزارتخانه‌ای وجود نداشته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحریم بهانه خوبی برای همگی شده است، اضافه  کرد: در بررسی‌ها تأمین اجتماعی مهمترین موانع رونق معرفی می‌گردد اما شما آن را فرصت می‌دانید.

 

شریعتمداری تشکل‌های انتصاباتی را به انتخاباتی بدل کند

نادری با بیان اینکه کاش آقای شریعتمداری تشکل‌های انتصاباتی را به انتخاباتی بدل کند، گفت: در روز ملی صادرات از کاهش ارزش پول ملی ابراز خوشحالی کردید و گفتید بسیاری از کشورها خودخواسته برای رونق صادرات، ارزش پول ملی خود را کاهش می‌دهند، شما مشاوران خوبی ندارید چرا که این کشورها در ابتدا رفاه کامل را برای مردم خود فراهم می‌کنند سپس ارزش پول ملی خود را کاهش می‌دهند.

این نماینده مردم در مجلس دهم خطاب به شریعتمداری اظهار کرد: شما با فرصت جمعیتی خوبی روبرو هستید، نیروی جوان، کارآمد و تحصیلکرده امروز یکی از فرصت‌ها است که اگر به درستی استفاده نشود با کاهش رشد جمعیت در آینده جامعه وارد سن پیری می‌شود.

 

شریعتمداری چه رویکردی برای تولید اشتغال در وزارت صمت داشت

نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: امروز با بحران بیکاری روبرو هستیم و باید از آقای شریعتمداری پرسید در وزارت صنعت، معدن و تجارت چه رویکردی برای تولید اشتغال داشتید.

 

 

خدری در دفاع از وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی
شریعتمداری از تخلف در ثبت سفارش خودرو پرده برداشت
 
عبدالحمید خدری در نشست علنی امروز شنبه 5 آبان مجلس شورای اسلامی در دفاع از محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه شریعتمداری متعهد و دلسوز بوده درتشریح علل عدم حضور وی در جلساتی که با موضوع استیضاح وزیر صنعت، مطرح شده بود، گفت: برخلاف آنچه نماینده مخالف درخصوص شریعتمداری به عنوان عدم تمکین به قانون در زمان برگزاری جلسات بررسی استیضاح وی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد باید به این نکته اشاره کنم که شریعتمداری با کسب اجازه از هیات رئیسه به این دلیل که از سوی دولت برای سفر به ماندران برای بررسی مشکل بروز سیل در این منطقه مامور شده بود، نتوانست در این جلسات حضور یابد، بنابراین اینکه مشکلات 40 ساله این وزارتخانه را به ایشان منتسب بدانیم خلاف انصاف است.

 

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز تکلیف ما نمایندگان در خانه ملت سخت و سنگین است، چرا که قرار است با تصمیم سازی و تصمیم گیری سکان چند وزارتخانه را به افراد مورد وثوق ریاست جمهور واگذار کنیم، ضمن اینکه تصمیم مجلس در شرایطی که مشکلات عدیده ای در حوزه اشتغال و معیشت وجود دارد، تصمیمی ماندگار در کارنامه خانه ملت خواهد بود.

وی با بیان اینکه شریعتمداری موضوعات مختلف در حوزه اجتماعی را در راستای رفع چالش های موجود به درستی اولویت بندی کرده است، تصریح کرد: هم اکنون راه نجات کشور در حوزه اقتصادی تفکر دانش محور و برنامه محور است،همچنین توجه به نقش مردم در قالب سمن ها، روحیات اجتماعی شریعتمداری و مردم داری وی در جهت تامین رفاه اجتماعی، تعهد و تخصص اثبات شده وی در جایگاه وزارت و اهداف راهبردی که در حوزه اجتماعی و رفاه تعریف کرده و عصاره کار تیمی و خرد جمعی وی در تدوین برنامه هایش ما را امیدوار می کند که با رأی اعتماد اجرایی شدن برنامه هایش را تضمین کنیم.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه شریعتمداری با توجه به سوابق ارزنده محکوم به خدمت خالصانه در این حوزه خواهد بود، یادآور شد: آنچه که باعث موفقیت یک وزیر می شود، قدرت تعامل و همگرایی وی با سایر وزارتخانه ها و سازمان های تابعه است تا از طریق هم افزایی بتواند به برنامه هایی که دارد عمل کند و این یکی از شاخص های بارز شریعتمداری است. بنابراین ما باید با لحاظ جمعی جوانب در رابطه با وی تصمیم بگیریم و دقت کنیم که به عنوان مدعیان مسئولیت و مدیریت کشور مبادا کمبودها را برجسته کرده و ملت را از بهره مندی از توانمندی این فرد محروم کنیم.

 

خدری عنوان کرد: آیا سوابق گرانبهای شریعتمداری در حوزه های مختلف نباید مورد توجه واقع شود؟ کما اینکه 5 سال عضویت در شورای عالی کار و آشنایی به بخشنامه ها و قوانین و فعالیت در هیات امنای تامین اجتماعی و آشنایی با مباحث تخصصی تعاون، مهمترین راهبرد توسعه کشور این آرامش خاطر را ایجاد می کند که وی با به عنوان سکاندار این وزارتخانه انتخاب کنیم. همچنین بهره مندی از نقطه نظرات نمایندگان مجلس از جمله مصری با سابقه درخشان در جایگاه وزارتخانه، محجوب با سابقه درخشان در حوزه کار و کارگری، هاشمی به عنوان فرد موفق در معاون کار و بهزیستی و... بر توانمندی شریعتمداری صحه گذاشته و آینده خوبی را برای این وزارتخانه عریض و طویل متصور می سازد.

 

وی تاکید کرد: هم اکنون برای تنویر افکار عمومی و رفع دغدغه های نمایندگان به یکی از اشکالات نگران کننده در حوزه صنعت خودرو اشاره می کنم که در ثبت سفارش خودرو ایجاد شده بود و این در حالی است که شریعتمداری با تدابیری که در این حوزه داشت، درخصوص تخلف محرز در این حوزه که باعث نارضایتی شده بود، شفاف سازی کرد، اما بر این اقدام وی سرپوش گذاشته شود. همچنین عدم ملاحظه کاری و مماشات با مفسدان، متخلفان و مافیای سرقت در حوزه صنعت و معادن که از طریق وی صورت گرفته بود، قابل تحسین است، کما اینکه نامه معاون اقتصادی وزارت اطلاعات گویای این مطلب است.

 

خدری متن نامه معاون اقتصادی وزارت اقتصادی وزارت اطلاعات را به شرح ذیل قرائت کرد: نظر به سوءاستفاده و انتشار غیرقانونی مشکوک و مجرمانه گزارش و مکاتبه محرمانه معاون اقتصادی وزارت اطلاعات با دادستان تهران که موجب بروز شائبه و اتهام به شریعتمداری وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت شده است به آگاهی می رساند تخلفات صورت گرفته در موضوع ثبت سفارشات خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت در بدو امر از سوی حراست آن وزارتخانه کشف و به مراجع ذیربط از جمله وزارت اطلاعات منعکس گردید و تاکید می نمایم شخص آقای شریعتمداری مدعی موضوع بوده و شخصاً پیگیری جدی برای کشف تخلف داشته و بارها از وزارت اطلاعات مبنی بر سفارش ویژه متخلفان از نظر این معاونت صحت نداشته و از واقعیت به دور می باشد. اضافه می نماید پیگیری و برخورد با این اقدام مجرمانه و عامل انتشار غیرقانونی گزارش و نامه وزارت اطلاعات از طریق معاونت حفاظت در دستور کار قرار گرفته است.

 

توجه به قشر آسیب پذیر جامعه از اولویت های شریعتمداری است

وی با تاکید بر اینکه پاکدستی شریعتمداری مورد تایید همگان است، افزود: ما احساس وظیفه می کنیم تا با رأی اعتماد به شریعتمداری در جهت توجه به مردمی که به دلیل مشکلات معیشتی، اشتغال و بیکاری در فقر می سوزند، اقدام می کنیم و یقین داریم که وی توجه به قشر محروم، کارگر و بازنشستگان را در دستور کار قرار خواهد داد و گام های موثری در این زمینه برداشته است.

نماینده مردم بوشهر، گناوه، دیلم در مجلس شورای اسلامی در پایان از ایجاد تفاهم نامه ای میان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فراکسیون زنان به منظور تحقق سهم 30 درصدی استفاده از ظرفیت زنان در سمت های مدیریتی برای این وزارتخانه خبر داد.

 

ملکی در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی:
 
برنامه‌های ارائه شده باید جنبه عملیاتی داشته باشد
 
 ولی ملکی در نشست علنی امروز (شنبه،5 آبان) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با فرهاد دژپسند وزیر پیشنهاد امور اقتصادی و دارایی گفت: در ابتدا باید اعلام کنم که طوفان سهمگینی در استان اردبیل رخ داده که مسئولان مربوطه باید هر چه سریعتر نسبت به جبران خسارت این حادثه اقدام کنند.

 

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز نمایندگان مجلس سرنوشت ایران اسلامی را تعیین می‌کنند زیرا در شرایط کنونی ما در جنگ اقتصادی هستیم و همه از جمله دولت، مجلس و قوه قضاییه باید آرایش جنگی بگیریم. حال این سوال پیش می‌آید که ما در شرایط کنونی آرایش جنگی داریم؟

وی افزود: زمانی که فردی به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی می‌شود باید ویژگی‌های تصدی جایگاه وزارت را داشته باشد،  البته موضوعاتی مانند پیشرفت پلکانی و تحصیلات مرتبط دارای اهمیت است اما نمی‌شود با این ملاک‌ها وزیر را انتخاب کرد. از طرف دیگر نظر من در رابطه با برنامه‌های اقتصادی دژپسند نه تاریک بوده و نه سفید است.

 

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دژپسند در برنامه‌های خود برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی توضیحاتی درباره مسئله مقبولیت نظام در گروه کارآمدی اقتصادی ارائه کرد و در آن اهداف راهبردی را منبعث از اقتصاد مقاومتی دانست، از طرف دیگر وی در برنامه‌های خود در رابطه با وضعیت رفاهی مردم، افزایش قدرت خرید خانوار و تلاش برای کاهش نرخ تورم توضیحاتی ارائه کرده، حال این سوال پیش می آید که با چه مکانیزمی این برنامه‌ها عملیاتی خواهد شد؟

ملکی ادامه داد: من یک سال پیش در مجلس در مخالفت با کرباسیان به عنوان وزیر پیشنهاد امور اقتصادی و دارایی توضیحاتی را ارائه کردم اما باید بگویم که در این رابطه بحث رأی‌آوری وزرا مطرح نیست بلکه عملیاتی بودن برنامه‌های آنها مهم است زیرا آنها وعده‌هایی را در رابطه با مسائل اقتصادی می‌دهند اما به علت عدم عملیاتی بودن آنها ما نمایندگان مجبورهستیم که چند ماه بعد از آنها در رابطه با مسائل مختلف سوال کنیم.

 

آقای دژپسند شما با چه پشتوانه‌ای اعلام کرده‌اید که مشکلات ارزی را حل خواهید کرد؟

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: دژپسند در برنامه‌های خود توضیحاتی را در رابطه با مسائل آرامش اقتصادی ارائه کرد که اطمینان‌بخشی از تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم است، ارائه راهکارهای مناسب برای تأمین منابع مورد نیاز بخشی از این برنامه‌ها است، حال این سوال پیش می آید که با چه مکانیزمی تولید ناخالص ملی که در شرایط کنونی پایین بوده را می‌خواهند بالا ببرند. آقای دژپسند شما با چه پشتوانه‌ای اعلام کرده‌اید که مشکلات ارزی را حل خواهید کرد؟

وی ادامه داد: در شرایط کنونی واقعیت این است که نه شرایط کشور اجازه تحقق این مسائل را نمی‌دهد، شما در برنامه‌هایتان به مسئله ابرتورم اشاره کردید اما آقای رئیس جمهور این مسئله را تکذیب کردند، حال این سوال باید مطرح شود که برای جلوگیری از ابرتورم با چه برنامه و مکانیزمی می‌خواهید کار کنید، از این رو برای پی بردن به ابعاد عملیاتی بودن برنامه‌ها باید آمارهای کمی از سوی وزرای پیشنهادی مطرح شود تا بدانیم در سال‌های آینده چه مقدار می‌توانیم پیشرفت داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر از ابعاد برنامه‌های دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد مسئله مبارزه با فساد است، اما باید گفت که وزارت اقتصاد باید نقش موثر و کارایی در اصلاح مدیریت امور اقتصادی داشته باشد، همچنین تأکید بر شاخصه‌های اثربخشی دولت، تعیین حاکمیت قانون و مبارزه با فساد بخشی از این مسائل است.

 

بدنه بانک‌ها بیمار است

ملکی ادامه داد: آقای دژپسند شما با چه مکانیزمی می‌خواهید با بانک‌ها مبارزه کنید زیرا همه می‌دانند که بدنه بانک‌ها بیمار است. مگر بانک‌های ما مشارکت انجام می‌دهند از این رو آنچه که وجود ندارد مشارکت است و تنها کار آنها این است که بهره می‌گیرند و قطعا تولید و پشتوانه مالی ما زمانی سامان می‌گیرد که بانک‌ها هم در سود و هم در زیان مشارکت داشته باشند.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی دیگر از مسائل، مسئله تسهیل موانع تولید است که ما در این رابطه قانون داریم اما اراده‌ای برای اجرای آن وجود ندارد، از طرف دیگر آقای دژپسند چگونه می‌خواهید میان وزارتخانه‌ها و بانک‌ها تعامل ایجاد کنید و باید به این مسائل پاسخ داده شود.

 

 

بابایی صالح در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

 

شریعتمداری فردی با قاطعیت لازم برای مبارزه با فساد است/صندوق های بازنشستگی از مهم ترین چالش های کشور
 
روح الله بابایی صالح در نشست علنی امروز (شنبه، 5 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در آغاز باید از اقدامات و تلاش های وزرای سابق به ویژه آقای ربیعی در حوزه وزارتخانه تقدیر و تشکر کنم، بنده به عنوان یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با اغلب چالش های جامعه آشنایی داشته و ارتباط مستقیم کاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارم.

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به معرفی شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: همه وزیر پیشنهادی را می شناسند، وی فردی مومن، دیندار، متعهد به نظام، انسانی با گذشت، دارای سابقه اجرایی و مسئولیت های مختلف از جمله وزارت بازرگانی، سمت و معاونت اجرایی رئیس جمهور بوده و با چالش های اجتماعی از نزدیک آشنا است.

 

شریعتمداری فردی با قاطعیت لازم برای مبارزه با فساد است

وی با بیان اینکه شریعتمداری فردی با قاطعیت لازم برای مبارزه با فساد است، تصریح کرد: در بحث و پرونده ثبت سفارشات خودرو که در زمان وزیر سابق صورت گرفت، شریعتمداری بود که این مسئله را برملا کرد.

 

صندوق های بازنشستگی یکی از مهم ترین چالش های کشور است

بابایی صالح با بیان اینکه صندوق های بازنشستگی یکی از مهم ترین چالش های کشور است، افزود: شریعتمداری فردی است که می تواند تصدی گری های این حوزه را کاهش داده و از مداخلات سیاسی در این بخش جلوگیری و از بروز بار مالی در این رابطه ممانعت کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه بیکاری یکی از معضلات اصلی جامعه است، گفت: قطعا اشتغال زایی یک برنامه فرادستگاهی است و وزیر کار باید هماهنگی بین دستگاه ها را انجام دهد که به نظر من شریعتمداری توانایی مدیریت این مسئله را دارد.

وی ادامه داد: مباحث فنی و حرفه ای و مهارت آموزی بهترین مسیر برای اشتغال زایی، افزایش تولید ناخالص ملی و رشد اقتصادی است از این رو شریعتمداری توانایی لازم برای جذب صاحبنظران داخلی و خارجی را دارد، از طرفی دیگر در بحث رفاه اجتماعی به عنوان یکی از مسائل مهم کشور باید گفت که بیش از نیمی از جمعیت با این سازمان در ارتباط هستند البته پیشرفت های خوبی در مسائل مختلف این سازمان از جمله خدمات غیرحضوری و توسعه مراکز درمانی صورت گرفته و حضور شریعتمداری در وزارتخانه می تواند به پیشرفت و توسعه این بخش کمک شایانی کند.

بابایی صالح افزود: براساس گزارش معاونت نظارت مجلس بیش از 50 درصد از برنامه های شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اسناد بالادستی مطابقت دارد.

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به سفر هیات پارلمانی به دو کشور برزیل و اروگوئه، گفت: قطعا سربلندی و اقتدار نظام و ملت ایران در دیدار هیات پارلمانی ایران با رئیس مجلس، نخست وزیر، وزیر کار و وزیر ورزش برزیل و همچنین رئیس مجلس، وزیر بهداشت و کار اروگوئه مشهود و غیرقابل انکار است.

 

جعفرزاده ایمن آبادی در دفاع از وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی
شریعتمداری چریک جنگ اقتصادی است
 
 غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در نشست علنی امروز شنبه 5 آبان مجلس شورای اسلامی در دفاع از محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید عنوان کرد که در زمان جنگ اقتصادی نیاز به چریک داریم که شریعتمداری چریک مناسب برای زمان جنگ اقتصادی است.
 

عضو هیات رئیسه فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شریعتمداری سابقه حضور در مراکز مختلف از جمله بنیاد شهید، وزارت صنایع، بانک مرکزی و نظارت بر سازمان های صنفی را در کارنامه کاری خود دارد، شریعتمداری کسی است که در شرایط کنونی که دشمن تمام توان خود را به کار گرفته تا به خیال خام خود مردم را در تنگنای اقتصادی قرار دهد، با کمک تجارب خود می تواند اثرگذار باشد.

 

وی گفت: حوزه تعاون با چالش هایی روبر است که بیکاری از واقعیت های جدی جامعه محسوب می شود که به کشور آسیب هایی وارد می کند. در عین حال تعجب می کنم از مخالف وزیر پیشنهادی رفاه که عنوان کرد شریعتمداری برای بخش هایی از حوزه تعاون برنامه ندارد، درحالی که طبق قوانین از جمله سیاست های کلی نظام ، برنامه ششم توسعه و قوانین کشوری دیگر هر کسی عهده دار وزارت تعاون شود، تنها باید در موارد ذکر شده برنامه ارائه دهد.

 

نماینده مردم رشت در مجلس توضیح داد: شریعتمداری برای تمام موارد ذکر شده در قوانین متعدد برنامه عملیاتی دارد و خود او حق ندارد برنامه جدیدی ارائه کند. ما نمایندگان به عنوان قانونگذار و ناظر باید بررسی کنیم که آیا برنامه های وزیر پیشنهادی با برنامه های بالادستی تطابق دارد یا خیر که با توجه به برنامه های راهبردی، حمایتی و ارتقایی که شریعتمداری ارائه کرده است، باید گفت برنامه او با قوانین بالادستی تطابق دارد.

 

جعفرزاده تاکید کرد: بسیار خوشبختم که شریعتمداری حتی در حوزه تحریم برای اشتغال و رفاهیات اجتماعی نیز برنامه اعلام کرده است، از این رو تاکید دارم که باید هر چه زودتر تکلیف وزارت کار روشن شود، چرا که هیات امنای سازمان تامین اجتماعی 8 ماه است معطل معرفی وزیر است، این در حالی است که سازمان 8 هزار و 500 میلیارد تومان معادل یک سوم بودجه کشور پرداختی دارد. همچنین شورای حقوق و دستمزد به دلیل عدم معرفی وزیر همچنان شکل نگرفته است.

 

این نماینده مجلس با تاکید بر انسجام دولتی گفت: باید در راستای انسجام دولتی اقدام کرد، با قانون منع به کارگیری بازنشستگان 1200 مدیر ، 17 استاندار کنار رفتند و در مجلس دو وزیر استیضاح شدند و دو وزیر استعفا دادند بنابراین باید کمک کنیم مجموعه دولت هر چه سریعتر شکل بگیرد تا مردم از زیر فشارها خارج شوند. ما نمایندگان اهرمی در اختیار داریم تا هر کجا کوتاهی شد اقدام کنیم.

 

عضو هیات رئیسه فراکسیون مستقلین مجلس با بیان اینکه اعضای این فراکسیون به هر 4 وزیر رأی مثبت داده اند، اظهار داشت: معاون اقتصادی وزارت اطلاعات برنامه تمام ادعاها و اظهاراتی که در فضای مجازی علیه شریعتمداری درخصوص فساد خودرو بود را تکذیب کرد، چرا اجازه نمی دهید این مسائل عنوان شود. شریعتمداری اولین کسی بود که خبر فساد خودرو را مخابره و با آن مبارزه کرد.

 

 

شریعتمداری در دفاع از برنامه خود برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

 

تشریح علت عدم حضور در جلسه بررسی استیضاح وزیر صمت
 
 محمد شریعتمداری در نشست علنی امروز (شنبه،5 آبان) مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه خود برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: وزارت تعاون، اجتماعی‌ترین نهاد حاکمیت کشور است، از سوی دیگر این وزارتخانه مهمترین مرکز اقتصادی ایران محسوب می‌شود که اگر به این بخش اقتصادی عمل نشود نتیجه آن توزیع فقر در جامعه ایران است.

 

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: نیمی از جمعیت کشور از اعضای رسمی صندوق‌های بازنشستگی و رفاه اجتماعی هستند که در حوزه مأموریت وزارت تعاون تعریف میشوند از این رو تکلیف عدالت اجتماعی در واقع رسیدگی به امور کارگران این قشر مولد است.

 

وی اظهار داشت: آنچه در دوره‌های تاریخی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مغفول مانده موضوع تعاون است، برخی تعاون را تنها بنگاه داری می‌دانند بلکه تعاون فرهنگ‌سازی در بعد اقتصادی است که اگر مورد اهتمام قرار گیرد بسیاری از مشکلات کشور را حل می‌کند.

 

شریعتمداری با اشاره به سابقه اش در مجلس و دریافت رأی اعتماد از نمایندگان عنوان کرد: شما می‌دانید که بنده سوال، تحقیق و تفحص، استیضاح و بازرسی موردی و نوبه‌ای را از حقوق مسلم نمایندگان و مجلس می‌دانم  و به آن احترام می‌گذارم. این موضوعات جزو مهمترین مظاهر دموکراسی است و با توجه به این دیدگاه به هیچ عنوان از هیچ سوال در هیچ زمانی از هیچ نماینده‌ای عبور نخواهم کرد.

 

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مسائل یک ماه گذشته گفت: اگر به دلیل مسائل مختلف یک ماه گذشته در جلسه بررسی استیضاح بنده برای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاضر نشدم به این علت بود که شب قبل سفر به ناحیه سیل زده مازندران داشتم، در مسیر رفت متوجه تقاضای نمایندگان شدم از این رو برای هماهنگی با هیئت رئیسه مجلس تماس گرفتم.

 

وی ادامه داد: آن زمان دکتر لاریجانی به سفر خارجی رفته بود، از اعضای دیگر هیئت رئیسه سوال کردم، آقای مطهری گفتند در پاویون جمهوری شنیده‌اند که رئیس مجلس گفته است با اعضای استیضاح کننده صحبت کنند تا شرایط برای تغییراتی که در دولت دنبال می‌شود فراهم باشد.

شریعتمداری عنوان کرد: بنده رضایت ندادم موضوع را از معاون پارلمانی پیگیری کردم، ایشان نیز همان صحبت‌های نایب رئیس مجلس را عنوان کردند. تلفنی نیز با جناب پزشکیان صحبت کردم و در نهایت راضی به عدم حضور نبودم اما آن روز تا پاسی از شب بازدید از مراکز سیل زده داشتم.

 

مطالب نادری را بررسی می‌کنم

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به طرح موضوعاتی از سوی مخالفان و موافقانش برای تصدی این وزارتخانه بیان داشت: دوستان در مورد سوابق، برنامه ها و رزومه بنده و تطابق آن با وزارت پیشنهادی تعاون سخن گفتند که برخی از آنها کارشناسی شده و ارزشمند بود البته برخی از نکات در حیطه کار بنده نیست و به گذشته برمی گردد.

وی ادامه داد: اگر تمام مطالبی که شهاب نادری در مخالفت با بنده مطرح کرده‌اند پس از تصدی بر وزارت تعاون در اختیارم قرار گیرد، موضوع را بررسی می‌کنم و در بخش‌هایی پاسخ نماینده را خواهم داد و اگر مطالب صحت داشته باشد به مراکز قضایی ارائه می‌کنم، بنده به عنوان مدیر وقتی می‌شنوم پست مدیرعامل خرید و فروش می شود تنم می لرزد چرا که این موضوع در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست.

 

شریعتمداری با بیان اینکه بدون برنامه مشخص هیچ وزارتخانه ای قابل اداره نیست، گفت: اینجانب همواره با برنامه به دنبال اجرایی کردن امور بودم اما باید دقت کنیم ما در شروع فعالیت های دولت نیستیم، در حال حاضر یک سال از مسئولیت دولت دوازدهم گذشته و قوانین بالادستی مانند سیاست های کلی نظام که به تصویب مقام معظم رهبری در حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده جزو اسناد بالادستی لازم الاجراست.

وی با بیان اینکه نمایندگان با تنظیم قانون 5 ساله ششم توسعه یکی دیگر از اسنادی که باید اجرایی شود را در اختیار قرار دادند، اظهار کرد: رئیس جمهور به مردم گام دوم را ارائه داد و 24 میلیون نفر از مردم به آن رأی دادند، علاوه بر این نکاتی که باید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آن عمل کند را در 16 بند به وزیر سابق ابلاغ کرد. من نیز در قالب این برنامه ها و اسناد، برنامه های خود را به نمایندگان ارائه دادم.

 

تامین اجتماعی راهبرد تحقق عدالت اجتماعی است

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: براساس اصل 29 قانون اساسی، تامین اجتماعی فراگیر راهبرد تحقق عدالت اجتماعی است. برخورداری از تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، سوانح، بی سرپرستی، مراقبت های پزشکی به صورت بیمه ای، حق همگانی شناخته شده است.

شریعتمداری ادامه داد: در برنامه تقدیمی به نمایندگان به فعالیت های اجرایی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرده ام که نمایندگان موافق برخی از آنها را قرائت کردند.

وی با بیان اینکه منشور ارائه خدمات جدید در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنظیم شده که عملیاتی است، خاطرنشان کرد: اصل شفافیت و مبارزه با فساد در تمامی وزارتخاته ها یکی از اصول  در این منشور بوده و مورد تایید رئیس جمهور است.

تنها با شفافیت می توان با فساد مبارزه کرد

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: زیرساخت هایی ایجاد خواهیم کرد که تمامی معاملات در مجموعه صندوق تامین اجتماعی به صورت مکتوب در اختیار مردم قرار گیرد. برخی مطرح می کنند هیات مدیره شستا را نمی شناسیم. اسامی همه هیات مدیره شرکت های تابعه روی سایت قرار خواهد گرفت. ما چیزی از مردم پنهان نداریم.

شریعتمداری با بیان اینکه تنها با شفافیت می توان با فساد روبرو شد، تصریح کرد: پس از وزارت در وزارتخانه بازرگانی، طی گزارشی عملکرد خود را منتشر کردم، تمامی معاملات این وزارتخانه بدون کاغذ اداره می شد و این موضوعی بود که در سال 84 عملی شد.

 

وزارت صنعت، معدن و تجارت سامانه جامع تجارت را به منظور مبارزه با فساد راه اندازی کرد

وی با بیان اینکه در وزارت صنعت، معدن و تجارت سامانه جامع تجارت را راه اندازی کردیم، که از این طریق توانستیم اختلافات میان گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت را حل و فصل کنیم، توانستیم فعالیت ها را با شفافیت انجام دهیم.

وی خطاب به نمایندگان عنوان کرد: اگر در دستگاه اجرایی فسادی رخ دهد و آن دستگاه بتواند با فساد برخورد کند، باید مورد تقدیر قرار گیرد تا روحیه مبارزه با فساد در سازمان ها تقویت شود؛ در ابتدای ورود به وزارت صنعت، معدن و تجارت خبرهایی مبنی بر فساد در ثبت سفارش واردات خودرو به دستم رسید که سریعاً از طریق حراست و مجموعه ای از تیم آی تی موضوع را پیگیری کردم و تمامی ثبت سفارش ها از 25 دی 95 که ورود خودرو غیر از نمایندگی ممنوع شد تا 28 تیرماه 96 که ورود خودرو به وسیله وزیر وقت موقتاً ممنوع شد 10 هزار ثبت سفارش را به صورت جزء به جزء بررسی و نتیجه به مجموعه های نظارتی اعلام گردید.

 

سه جانبه گرایی اصل حاکم بر وزارت تعاون می شود

شریعتمداری با یادآوری اینکه در راستای بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت توجه به رفع فساد و عملیاتی کردن برنامه های مسئولان در راستای تحقق این مهم، افزود: بنده در مورد تخلف های صورت گرفته در حوزه صنعت بسیاری از ارکان برخی استان ها را از کار عزل کردم اما این موضوع را در جامعه منعکس نکردم و قطعا تداوم این روش را در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز خواهیم دید.

وی تصریح کرد: بی تردید انتخاب مدیران نیز بر مبنای شایسته سالاری انجام خواهند داد که از طریق اعلام فراخوان یا با همکاری بنیان ملی نخبگان ترتیبی ایجاد می کنیم تا در تمام سازمان ها از ظرفیت جوانان فرهیخته و دانشمند برای فعالیت در پشت میز مدیریتی استفاده شود، همچنین تعهد می دهم تا با برداشتن نگاه جنسیتی برای انتخاب مدیران هیچ تفاوتی میان زنان و مردان قائل نشوم.

شریعتمداری افزود: قطعا با نگاه قومیتی، مذهبی و حزبی در جهت انتصاب مدیران قدم برنمی دارم و روشی که براساس آن شایستگان بر مسند امانت مردم بنشینند در پیش می گیرم چرا که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متعلق به محرومان، فقرا و بیمه شدگان بوده و در واقع حق الناس تلقی می شود. همچنین در سلسله مراتب مدیریتی به موضوع بومی گزینی توجه نشده است اما در برنامه هایم انتخاب شایستگانی از استان را در اولویت قرار می دهم کما اینکه 12 واحد استانی تحت نظر این وزارتخانه فعالیت دارند بنابراین این سیاست را در آن ها اعمال خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: کاهش سن مدیریتی از دیگر اقدامات ما در این وزارتخانه خواهد بود کما اینکه 10 سال سن مدیریتی را کاهش خواهیم داد همچنین این وعده را می دهم که در فرصت باقیمانده به تمام پرسش ها در رابطه با عملکردی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته ام پاسخ خواهم داد.

وی افزود: انتقال بنده از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی براساس تصمیم رئیس جمهور صورت گرفت چرا که بنده ترجیح می دادم به کار خود در وزارت صنعت ادامه دهم ضمن اینکه تغییر در برخی ارکان اقتصادی خواسته نمایندگان مجلس بوده است.

شریعتمداری خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اگر تصمیم دارید که به بنده رأی اعتماد بدهید با رأی بالا بدهید چرا که اداره وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به پشتوانه رأی بالای مجلس نیاز دارد ضمن اینکه اگر در این وزارتخانه فعالیت کنم همه نمایندگان مجلس اعم از مخالف و موافق بنده از پاسخگویی وزارت تعاون به صورت برابر بهره مند خواهند شد.

وی عنوان کرد: اصل سه جانبه گرایی بر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را حاکم خواهم کرد و این موضوعی است که پیش از این مغفول باقی مانده بود به این معنا که به قانون تامین اجتماعی بازگشت داده می شود ضمن اینکه معنای این قانون تنها این نیست که فقط در مورد دستمزد کارگران و کارفرمایان تصمیم گیری کنیم بلکه بازگشت به قانون تامین اجتماعی، افزایش تعداد اعضای هیات امنا و شورای عالی کار تامین اجتماعی را نیز در دستورکار قرار می دهیم چرا که روند عادلانه این است که در نشست این شورا 3 نفر از کارفرمایان، 3 نفر کارگران در مقابل 6 نفر دولتی روبه روی هم بنشینند تا بتوانند مسلط بر اموال خود شوند، همچنین انتصابات سلیقه ای صورت نگیرد از سوی دیگر بازگشت سرمایه 2.5 و 5.5 درصد از مجموعه دارایی 100 هزار میلیارد تومانی صندوق های بازنشستگان به حساب دولت نرود بلکه به حساب صاحبان مال ریخته شود.

شریعتمداری تصریح کرد: برون سپاری نظام بنگاه داری از دیگر اقدامات ما در وزارت تعاون خواهد بود که این واگذاری ها باید یا از طریق تامین سرمایه یا سازمان های خصوصی سازی صورت بگیرد ضمن اینکه اگر آن ها را واگذار کردیم به ازای هر واحد ریال واگذاری یک ریال از مطالبات سازمان بزرگ تامین اجتماعی را به این سازمان برگردانید و مجموعه مطالبات 180 هزار میلیارد تومان تامین اجتماعی که تنها سازمان درآمد هزینه ای است از اهمیت به سزایی برخوردار است.

 

سونامی ورشکستگی صندوق های بیمه ای بزرگ تر از ورشکستگی بانک ها است

وی تاکید کرد: سونامی ورشکستگی صندوق های تامین اجتماعی و بیمه ای بزرگ تر از ورشکستگی بانک ها است بنابراین برای رفع این مشکل به کمک شما نیاز داریم که البته رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در کمیسیون تلفیق مبلغ 50 هزار میلیارد تومان برای آن مصوب کرده که به صورت تهاتر از بانک ها به بانک مرکزی و از تامین اجتماعی به بانک ها پرداخت خواهد شد و با عملیات سازمان تامین اجتماعی 30 درصد از کل مطالبات جبران می شود و قدم های بزرگی در تامین اجتماعی برداشته می شود.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان به این نکته اشاره کرد که یک بار برای همیشه باید بدهی دولت به تامین اجتماعی پرداخت شود تا این بهانه از این سازمان گرفته شود که بزرگترین بدهکار آن دولت است.

 

 گزارش موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی و سخنرانی 

 

 

 

گیلانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:
 
۱۱ میلیون حاشیه‌نشین نیازمند ساماندهی هستند
 
سهراب گیلانی در نشست علنی امروز (شنبه،5 آبان) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با محمد اسلامی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: آنچه که مخالفت یا موافقت می‌کنیم بر اساس مسئولیت‌پذیری و تحقق چشم‌انداز کشور است. رفع محرومیت‌ها، جهاد اسلامی محسوب می‌شود، همچنین مردم منتظر هستند دولت که فرماندهی مدیریت بحران را دارد فکری برای آرامش‌بخشی آنها داشته باشد.
 

وزرای ظرفیت‌ساز می‌توانند تحول آفرینی کنند

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از وزرا برای تحول، مقابله با بحران جدید و کارآمدی وزارتخانه استعفا دادند و برخی دیگر استیضاح شدند، گفت: وزرایی که دارای روحیه مردمی، مومن، انقلابی، ظرفیت‌ساز و دارای تعامل بالای منطقه‌ای و فرامنطقه ای باشند، می‌توانند تحول آفرینی کنند.

وی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی حوزه وسیع و گسترده‌ای دارد که چندی پیش دولت پیشنهاد تفکیک آن را ارائه کرد، ادامه داد: در مسکن مشکلات جدی وجود دارد، برای ساماندهی مسکن و هزاران خانه خالی برنامه‌ای ارائه نشده، همچنین برای مسکن و تعاونی آنها که از 12 سال گذشته باقی مانده چه برنامه‌ای دارید و گرانی مسکن را چگونه مهار می‌کنید.

 

11 میلیون حاشیه‌نشین نیازمند ساماندهی هستند

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با تأکید بر اینکه برای 11 میلیون حاشیه‌نشین چه فکری دارید، عنوان کرد: برای بدهی انباشته پیمانکاران در حوزه راه آهن چه می کنید زیرا گرانی ناشی از تحریم موجب افزایش هزینه پروژه‌ها شده، آیا می‌توانید قول دهید با تأمین بودجه پروژه‌های نیمه‌تمام، پروژه‌های جدید را آغاز کنید.

گیلانی با اشاره به اینکه برای شهرسازی ایرانی اسلامی هیچ‌گونه برنامه‌ای مطرح نکرده‌اید، مطرح کرد: توسعه شهری حرف اول را در بناها و گردشگری دارد چرا در برنامه شما به این موضوع توجه نشده، مدیریت‌های فعلی در این وزارتخانه هزاران میلیارد بدهی انباشته و هزاران پروژه نیمه تمام به جا گذاشته‌اند، چه تحولی برای این مشکلات دارید و چگونه می‌توانید چشم‌انداز 1404 را تحقق بخشید.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه برای ناوگان مسافربری که بیش از 83 هزار اتوبوس و مینی‌بوس با عمر متوسط 14 ساله دارد، چه برنامه‌ای دارید، ادامه داد: ناوگان حمل و نقل کالا 365 هزار کامیون با متوسط عمر 15 ساله نیازمند برنامه‌ای منسجم است.

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: خوزستان قهرمان در حوزه وزارت پیشنهادی شما، ضعف و کاستی جدی دارد، به آن توجه کنید.

 

 

رضایی کوچی در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:

 

سوابق کاری خوب مهندس اسلامی مشهود است/ تاکید بر رفع مشکل کمبود مسکن
 
 محمدرضا رضایی کوچی در نشست علنی امروز (شنبه، 5 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، گفت: وزارتخانه راه و شهرسازی یک وزارتخانه مهم و موثر در عمران و توسعه و آبادانی کشور است و از معاونت های قابل توجهی برخوردار است که هرکدام از معاونان این وزارتخانه به لحاظ کاری به اندازه یک وزیر باید کار کنند.
 

محمد اسلامی یک شخصیت جهادی و انقلابی است

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: طبیعی است که فردی که باید مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را برعهده بگیرد از دانش کافی برخوردار باشد و آگاه به مسائل باشد و با توجه به اینکه محمد اسلامی یک شخصیت جهادی و انقلابی است و براساس کار و تخصص در سطح کارشناسی کار را آغاز و رشد کرده و مورد اعتماد رئیس جمهور قرار گرفته است و نباید فراموش کرد وی آقازاده نیست.

 

رضایی کوچی تصریح کرد: محمد اسلامی دارای فوق لیسانس عمران از معتبرترین دانشگاه های دنیا است و در بنیاد مستضعفان سازمان صنایع دفاع، معاونت پدافند، شرکت هواپیمایی ایران، شورای عالی شهرسازی و شورای عالی هواپیمایی و سازمان های دیگر مسئولیت داشته و از پرونده خوب کاری در مسئولیت هایی که برعهده وی بوده برخوردار است.

 

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مهندس اسلامی با حضور در کمیسیون عمران مجلس دغدغه نمایندگان را شنید و با توجه به بررسی های صورت گرفته اکثریت اعضای کمیسیون عمران با وی موافق هستند چرا که اسلامی اهل تعامل و همکاری با مجلس است و به نقطه نظرات نمایندگان توجه می کند.

رضایی کوچی اضافه کرد: در وزارت راه و شهرسازی باید به بحث شایسته سالاری توجه شود و از نیروهای متخصص بهره برد چرا که یکی از مشکلات کشور این است که به طور مثال وزیری که مسئولیت برعهده می گیرد به صورت اتوبوسی نیرو وارد دستگاه ها می کند این در حالی است که ملاک تعهد و شایستگی باشد.

 

دغدغه مسکن در کشور جدی است

وی افزود: در حال حاضر دغدغه مسکن در کشور جدی است و باید 4.5 میلیون واحد مسکن تولید شود چرا که در حال حاضر 20 میلیون نفر در بافت فرسوده ساکن هستند و باید سالانه یک میلیون مسکن تولید شود، این در حالی است که حدود 400 هزار نفر واحد مسکن تولید می شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: با توجه به اینکه حدود 500 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد، باید این پروژه ها به اتمام رسد و ایده مهندس اسلامی در رابطه با استفاده از فاینانس و ظرفیت بخش خصوصی مناسب است و باید همچنین به حل مسائل نظام مهندسی توجه شود.

 

 

 

پورمختار در دفاع از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:

 

قول مساعد وزیر پیشنهادی برای تمکیل پروژه های مسکن مهر/ مسکن مهر مزخرف نیست
 
 محمدعلی پورمختار در نشست علنی امروز شنبه 5 آبان مجلس شورای اسلامی در دفاع از محمد اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به شرایط خاص کشور و دشمنی های همه جانبه آمریکای خبیث تاکید کرد: امروز نمایندگان مجلس باید با ملاحظه شرایط و درک شرایط حساس کشور به وزرای پیشنهادی معرفی شده با همدلی و اتحاد رأی مثبت بدهند تا بتوانیم با این رویکرد در برابر توطئه های دشمن مقاومت کنیم.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه البته مجلس با هیچکس عهد اخوت نبسته است، تصریح کرد: مجلس براساس برنامه های اعلامی وزرای پیشنهادی بر روند کار و عملکرد وزرا نظارت خواهد داشت و بر همین اساس سوال و اسیتضاح خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مبارزه با فساد یک اصل است و بایستی در دستور کار وزرای پیشنهادی دولت باشد، گفت: همچنین استفاده از نیروهای متعهد، متدین و قوی و انقلابی برای پیشبرد کارها باید در دستور کار وزار قرار گیرد.

 

 

اسلامی شناخت کاملی از حوزه راه و شهرسازی دارد

پورمختار، محمد اسلامی را فردی با مدیریت جهادی و انقلابی توصیف و اظهار داشت: اسلامی فردی است که بیش از 30 سال سابقه مدیریتی در حوزه های مختلف داشته و 26 مسئولیت در دستگاه های مختلف، شناخت کاملی از حوزه راه و شهرسازی دارد.

وی با بیان اینکه اسلامی به هیچ عنوان نگاه حزبی و جناحی ندارد، افزود: اسلامی در حوزه دریا، حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده ای تسلط ویژه ای دارد و نگاهی به سوابق وی نشان می دهد که چه مقامات بلندپایه ای از جمله مقام معظم رهبری از وی تقدیر و تشکر کرده اند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، عدالت محوری را یکی از برنامه های اصلی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی برشمرد، و یادآور شد: موضوع تحقیقات و نوآوری نیز یکی دیگر از برنامه های اسلامی است که وی در این حوزه سال ها سابقه فعالیت موثر داشته است.

 

مسکن مهر مسکن نیازمندان و فقراست

پورمختار یکی دیگر از برنامه های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را توجه ویژه به حوزه مسکن برشمرد و اظهار کرد: یکی از مطالبات ویژه نمایندگان از وزیر پیشنهادی تکمیل پروژه نیمه تمام مسکن مهر است. مسکن مهر به هیچ عنوان مسکن مزخرفی نیست، بلکه مسکن نیازمندان و فقراست.

وی ادامه داد: نگاه به سوابق و تجارب وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به ویژه در هسا نشان می دهد که وی در حوزه حمل و نقل تسلط ویژه ای دارد. همچنین سوابق وی در بنیاد مستضعفان بیانگر فعالیت او در حوزه مسکن است.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سابقه استانداری اسلامی یادآور شد: استانداران با همه مسائل و معضلات کشور مواجه هستند و اسلامی از این سابقه باارزش بهره مند است.

پورمختار یکی از معضلات محرض در دوره وزارت عباس آخوندی را مشکل نظام مهندسی ساختمان برشمرد که اظهار امیدواری کرد با حضور اسلامی این مشکل برطرف و در کنار آن نیز توجه ویژه ای به بافت های فرسوده انجام گیرد.

وی توسعه حمل و نقل ریلی را یکی از راهبردهای اصلی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خواند و اضافه کرد: امیدواریم برنامه ها در این حوزه با همیاری سازمان برنامه و بودجه پیش برود و پروژ های نیمه تمام در این حوزه هر چه زودتر به سرانجام برسد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس توجه ویژه به راه روستایی را یکی از نیازهای اصلی حوزه های انتخابی نمایندگان مجلس برشمرد و در پایان ضمن تاکید بر رأی مثبت بر 4 وزیر پیشنهادی دولت اظهار کرد: وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی یکی از متخصص ترین ها در حوزه کاری خود است.

 



52
پسندیدم