هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
شنبه، 1 ارديبهشت 1403
ساعت 05:21
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 30 مهر 1397 ساعت 11:14
دوشنبه 30 مهر 1397 10:38 ساعت
2018-10-22 11:14:50
شناسه خبر : 296388
اصلاح‌طلبان به شدت از نتیجه انتخابات‌های بعدی در هراس هستند و مجبورند امروز برای جداسازی خود از دولت روحانی و به خاطر عدم پاسخ‌گویی به مردم روحانی را به باد انتقاد بگیرند. روحانی نیز به علت عدم کفایت لازم برای مدیریت منسجم دولت و همچنین نگه‌داشتن اصلاح‌طلبان به عنوان مهم‌ترین حامیانش چاره‌ای جز باج دادن به اصلاح‌طلبان را ندارد.
اصلاح‌طلبان به شدت از نتیجه انتخابات‌های بعدی در هراس هستند و مجبورند امروز برای جداسازی خود از دولت روحانی و به خاطر عدم پاسخ‌گویی به مردم روحانی را به باد انتقاد بگیرند. روحانی نیز به علت عدم کفایت لازم برای مدیریت منسجم دولت و همچنین نگه‌داشتن اصلاح‌طلبان به عنوان مهم‌ترین حامیانش چاره‌ای جز باج دادن به اصلاح‌طلبان را ندارد.

گروه سیاسی-رجانیوز: تقریبا دوهفته پیش بود که اصلاح‌طلبان و روحانی مبنای ادامه کار خود را بر خدمات متقابل گذاشتند و قرار شد اصلاح‌طلبان تا انتهای 1400 خود را شریک دولت بدانند. اما گویا با گذشت تنها دوهفته از آن دیدارخصوصی، اصلاح‌طلبان سعی دارند زیرپای روحانی را خالی کنند.

 
به گزارش رجانیوز اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی در مراسم روز ملی صادرات که یک شنبه 29 مهرماه برگزار شد با اعتراض و کنایه گفته بود:
«من دستم قلم و کاغذی نیست که کسی را برکنار کنم، این در حالی است که من تا این لحظه اجازه برکناری منشی خودم را هم نداشته ام. بنابراین از من انتظار نداشته باشید وکیل و وزیر تغییر دهم. »
 
جهانگیری در قسمت دیگری از صحبت‌هایش عنوان کرده بود:
« رئیس جمهور در دور اول، اولویت اولش این بود که مساله برجام به نتیجه برسد و من بیشتر در مسایل اقتصادی وقت می گذاشتم. اما در این دوره (دولت دوازدهم) رئیس جمهور خود بیشتر در اقتصاد وارد می شود و معاونت اقتصادی دارد و آقای نهاوندیان نیز دبیر ستاد اقتصادی دولت و دبیر ستاد هماهنگی سران سه قوه است.» 
 
جهانگیری با کنایه و طعنه می‌خواهد بگوید که تا زمانی که اقتصاد در دست او بوده همه چیز به صورت خوبی پیش می‌رفته و در دولت دوازدهم چون حسن روحانی شخصا پیگیر وضعیت اقتصادی شده و نهاوندیان را هم به دبیری ستاد اقتصادی دولت منصوب کرده اقتصاد به این روز افتاده است. او حتی تاکید می‌کند که حالا اجازه برکناری منشی خود را هم ندارد چه برسد به وزیر و کیل! جهانگیری با ظرافت می‌خواهد هیچ‌کاره بودنش در دولت را مشخص کند و احتمالا راهش را از حسن روحانی جدا! تا به زعم خودشان تا زمان هست با نشان دادن شکاف بین اصلاحات و روحانی شانس دوباره‌ای برای پیروزی در انتخابات‌های بعدی داشته باشند.
 
سخنرانی جهانگیری و کنایه‌هایی که به روحانی زده بود دستمایه خوبی شد تا روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب در تیترهای مشترک به حمایت از جهانگیری در برابر روحانی بپردازند.
 
 
 
 
 
 
آفتاب یزد هم تایید می کند که جهانگیری و دوستانش به دنبال انتخابات 1400 هستند
 
 
 
 
 
 
 
آرمان آذر 96 رفتن جهانگیری را باعث ماندنش در سیاست و قدرت عنوان کرده بود
 
 
 
 
 
 
 
 
جهانگیری اما در ادامه صحبت‌هایش در همایش روز ملی صادرات یک گاف بزرگ می‌دهد، او که می‌‎خواهد ثبات اقتصادی کشور در دوره اول دولت روحانی را به نام خود بزند می‌گوید:
« واقعیت این است که در دوره یازدهم، ما موفق بودیم که ثبات را به اقتصاد برگردانده و نرخ تورم را تک رقمی کنیم... البته برخی از دوستان کلیپ هایی می گذارند که من با حرارت از دولت دفاع می‌کنم، به خاطر این بود که کارهای خوبی انجام شد.»
 
این سخنان جهانگیری در حالی زده شده که روحانی در دیدار خصوصی با اصلاح‌طلبان برای بار چندم به یک نکته مهم اشاره کرده بود، او گفته بود: 
« ما سال 92 هم در حوزه اقتصاد هیچ‌کار خاصی انجام ندادیم؛ همین که ما آمدیم امید آمد و با امید همه چیز حل شد.» 
 
بنابراین احتمالا بر خلاف بزرگ‌نمایی‌های جهان‌گیری همانطور که روحانی بارها اعلام کرده است دولت اصلا از همان ابتدا اقدامی در جهت بهبود فضای اقتصادی کشور انجام نداده و خانه دولت از پای‌بست ویران است. 
 
در ادامه طعنه و کنایه‌های جدید اصلاح‌طلبان به روحانی، محمد شریعتمداری وزیر مستعفی صنعت و عضو اصلاح طلب دولت نیز در همایش روز ملی صادرات گفته بود:
« اکنون برخی رایزنان بازرگانی 7 ماه است که حقوق نگرفته‌اند اما کسی جرات نمی‌کند که تامین حقوق آنها را از منابع غیر بپردازد. این به مصلحت کشور نیست من که دیگر نیستم هیچ جای دیگر هم مرا به کار نگیرید چون اگر این روند ادامه یابد حضور و وجود من کارایی ندارد.» 
 
در صحبت‌های شریعتمداری نیز یک نکته مهم وجود دارد، شریعت مداری عنوان می‌کند که هیچ جای دیگری در دولت از او استفاده نکنند چرا که روند اشتباهی وجود دارد. صحبت‌های شریعتمداری نیز بوی کنایه به روحانی را می‌دهد. این در حالی است که شریعتمداری با نظر روحانی به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت کار معرفی شده. نکته حائز اهمیت این است که شریعتمداری که در وزارت صنعت با شکست کامل مواجه شد و در آخرهم استعفا داد بر چه اساسی ازسمت روحانی گزینه وزارت کار شده است. درحالی که هیچ سابقه و تجربه‌ای هم در این حوزه ندارد. 
 
این مسئله خودنکته مهمی است. روحانی وزیرانش را از میزی به میز دیگری منتقل می‌کند و آن گونه که از شواهد بر می‌آید اصلا دغدغه حل مشکلات را هم ندارد. چراکه هنوز بعد از دوماه تکلیف وزارت اقتصاد در اوج نابه‌سامانی‌ها مشخص نشده است.
 
از طرفی دیگر آخوندی وزیر مستعفی راه و شهرسازی نیز در نامه استعفای خود به روحانی نوشته بود: 
«به نظر نمی‌رسد در ارتباط با روش بازآفرینی شهری مورد نظر جنابعالی بتوانم کار مؤثری انجام دهم. همچنین، در ارتباط با سیاست دخالت حداکثری دولت در بازار و روش ساماندهی امور اقتصادی به لحاظ شرایط موجود کشور نیز امکان هماهنگی ندارم. این حق شماست که وزیر همراه تری را در دولت داشته باشید.»
 
آخوندی نیز معتقد است که با روحانی نمی‌تواند کار کند و فضا کاری آنها به هم نمی‌خورد. از سوی دیگر آخوندی با احتساب «سه استیضاح» و کسب «دو رای اعتماد در آغاز دولت‌های یازدهم و دوازدهم»، تاکنون ۵ بار از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفته است. اگر فضای فکری روحانی و آخوندی به هم نمی‌خورد پس چگونه از طرف دولت به مجلس برای وزارت معرفی شده و سه بار هم در آستانه استیضاح از او حمایت به عمل آمده؟
 
به نظر می رسد که اعتراض امروز وزرای اصلاح‌طلب دولت، و معرفی برخی از آن‌ها به سمت‌های جدید 2 دلیل دارد. اول آنکه همانطور که در جلسه خصوصی اصلاح‌طلبان با روحانی عنوان شده بود، اصلاح‌طلبان به شدت از نتیجه انتخابات‌های بعدی در هراس هستند و مجبورند امروز برای جداسازی خود از دولت روحانی و به خاطر عدم پاسخ‌گویی به مردم روحانی را به باد انتقاد بگیرند. و دوم اینکه روحانی نیز به علت عدم کفایت لازم برای مدیریت منسجم دولت و همچنین نگه‌داشتن اصلاح‌طلبان به عنوان مهم‌ترین حامیانش چاره‌ای جز باج دادن به اصلاح‌طلبان را ندارد.
 
 
 

 


مطالب مرتبط:

 

1. در حاشیه استعفا دو وزیر و سخنان بی سابقه معاون اول روحانی

شروع ناشیانه معاون اول برای «عبور از روحانی»/ نگاهی به پروژه چندماهه اصلاح طلبان برای جدایی خود از دولت

 

2. حاشیه ای بر دعوای اصلاح طلبان و اعتدال گرایان درباره ماندن یا رفتن جهانگیری/ کارنامه این دولت با جهانگیری یا بدون جهانگیری در همین حد است؛ دلار با جهانگیری 9000 تومان شد، پروژه ناجی ساختن از او سوخته است!

 

 

 

 

 

 


مطالب مرتبط:

 

1. درحاشیه کنایه‌های اصلاح‌طلبان به روحانی؛

 

2. حاشیه ای بر دعوای اصلاح طلبان و اعتدال گرایان درباره ماندن یا رفتن جهانگیری/ کارنامه این دولت با جهانگیری یا بدون جهانگیری در همین حد است؛ دلار با جهانگیری 9000 تومان شد، پروژه ناجی ساختن از او سوخته است!

 

 

 



54
پسندیدم