هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 9 فروردين 1403
ساعت 14:34
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 28 ارديبهشت 1394 ساعت 18:02
دوشنبه 28 ارديبهشت 1394 16:58 ساعت
2015-5-18 18:02:05
شناسه خبر : 211897
ظاهرا آقای ولایتی امروز تازه متوجه شده که دبه کردن آمریکایی ها بعد از آغاز مذاکرات، بخشی از عادت و هویت آنهاست و دو سال قبل در جریان مناظره های انتخاباتی ریاست جمهوری به این موضوع علم نداشت و بر همین اساس مدعی شده بود که می توان با عقب نشینی در فردو و غنی سازی 20% به راحتی در مذاکرات به نتیجه رسید! هر چند گذشت این دو سال و عقب نشینی های پی در پی تیم مذاکره کننده هسته ای فعلی از خطوط قرمز متعدد نظام نیز نشان داد باز هم طرف مقابل اراده ای برای به نتیجه رسیدن مذاکرات و برداشتن تحریم ها ندارد.
ظاهرا آقای ولایتی امروز تازه متوجه شده که دبه کردن آمریکایی ها بعد از آغاز مذاکرات، بخشی از عادت و هویت آنهاست و دو سال قبل در جریان مناظره های انتخاباتی ریاست جمهوری به این موضوع علم نداشت و بر همین اساس مدعی شده بود که می توان با عقب نشینی در فردو و غنی سازی 20% به راحتی در مذاکرات به نتیجه رسید! هر چند گذشت این دو سال و عقب نشینی های پی در پی تیم مذاکره کننده هسته ای فعلی از خطوط قرمز متعدد نظام نیز نشان داد باز هم طرف مقابل اراده ای برای به نتیجه رسیدن مذاکرات و برداشتن تحریم ها ندارد.
گروه سیاسی- رجانیوز: این روزها علی اکبر ولایتی درباره نتیجه مذاکرات هسته ای محطاتانه تر صحبت می کند و نسبت به «دبه» کردن آمریکایی ها هشدار می دهد: «هدف و عادت آن‌ها همین است و بعد از اینکه مذاکرات شروع می‌شود، قدم‌به‌قدم از آن قول اولیه عقب می‌نشینند. نکته‌ی مهم این است که هربار مذاکره می‌کنند، بعدش دبّه درمی‌آورند و همان حرف‌هایی که قبلاً به‌نوعی درباره‌ی آن‌ها تفاهم حاصل شده است، دومرتبه تکرار می‌‌کنند و بعد ادعاهای جدیدی مطرح می‌نمایند.»
 
به گزارش رجانیوز، اینها بخشی از سخنان ولایتی در گفتگو با KHAMENEI.IR استکه روز گذشته منتشر شد. وی در این گفتگو با واقع بینی قابل توجهی نسبت به گذشته، نسبت به بدعهدی آمریکایی ها هشدار می دهد و از لزوم حفظ خطوط قرمز نظام توسط تیم مذاکره کننده سخن می گوید اما به نظر می رسد وی نزدیک به دو سال دیر متوجه برخی «بدیهیات» در عرصه سیاست خارجی از جمله بدعهدی و دبه در آوردن آمریکایی ها شده است.
 
بر پایه این گزارش، ولایتی در شرایطی این روزها نسبت به دبه کردن آمریکا اعتراض کرده و این موضوع را بخشی از عادت آنها می داند که در خرداد ماه 92 در جریان مناظره های یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، اظهاراتی متناقض با مواضع امروزش را بیان کرد و با طرح ادعاهایی کاملا خلاف واقع، سرنوشت انتخابات را تغییر داد تا با انتخاب حسن روحانی، روند مذاکرات هسته ای به سرنوشت امروز دچار شود.
 
ولایتی در سخنان خود با تعیین قیمت برای صنعت هسته ای کشور از امکان معامله بر سر آن سخن گفت، موضوعی که این روزها روشن شده به دلیل اهل دبه بودن طرف مقابل چندان قابل اجرا و عملیاتی نیست.
 
ولایتی خطاب به جلیلی: اگر پیشنهادات 1+5 به ایران را در آلماتی می پذیرفتیم به نتیجه می رسیدیم
 
ولایتی در مناظره سوم انتخاباتی در 17 خرداد 92 خطاب در بخشی از سخنانش ضمن ادعای نادرست و خلاف واقع تذکر رهبر انقلاب به جلیلی در جریان مذاکرات آلماتی گفت: «در آخرین دوری که در آلماتی آقای دکتر جلیلی داشت، آنها پیشنهادهایی به ایران کردند که بر اساس آن می شد کارها را مقداری جلو ببریم و آن پیشنهاد این بود که طرف مقابل ۵+۱ گفت غنی سازی ۲۰ درصد را متوقف کنید و در کارهای فردو  هم مقداری کندی ایجاد شود ... دیپلماسی بیانیه صادر کردن پشت تریبون نیست!»
 
ولایتی افزود: «آنها اعلام کردند این سه تحریم را بر می داریم و ما در پاسخ گفتیم که این کار را می کنیم، شما کل تحریم ها را بردارید،که به شهادت معاون امور خارجه (عراقچی) که در جلسه بوده است این مسائل را مطرح می کنم.»
 
پاسخ جلیلی به ولایتی: برای ثبت در تاریخ می گویم در آلماتی چه گذشت/ اگر دیگر اطلاعاتتان هم مثل این باشد واویلاست
 
اما جلیلی در پاسخ به اطلاعات غلط ولایتی، از مقاومت تیم مذاکره کننده هسته ای وقت کشورمان در مذاکرات قزاقستان پرده برداشت و گفت:  «اگر اطلاعات دیگرتان هم مثل اخبار سوم درباره آلماتی باشد، واویلا است! نوار گفت و گوهای آلماتی پیاده شده و خدمت آقا داده شده است. بگذارید به مردم بگویم که در آلماتی چه گذشت؟ در آلماتی آنها همین بحث را که ایشان می گوید می گفتند، ما بیاییم ۲۰ درصد را در ازای دو تحریمی که "بعدا" می خواهد انجام بشود، بدهیم. دُر برابر آب نبات. بعد آنها وارد (غنی سازی) سه درصد شوند. همین روند خطاست که عده ای از دوستان شما زمانی همین بحث را دنبال می کردند.»
 
جلیلی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت:  «آنجا بحث شد که ما به آنها گفتیم ما حاضریم گام های متقابل برداریم. هر میزان که شما می آیید ما هم می‌آییم. اگر شما پنج کیلومتر، ما هم پنج کیلومتر. ۲۵ کیلومتر و ۱۰۰ کیلومتر هم همین طور.آنجا نماینده انگلیس گفت شما حاضرید همین الان این را انجام دهید؟ گفتم بله. گفتم شروع کنیم. من کاغذم را در آوردم. نماینده آمریکا به نماینده انگلیس گفت ساکت، چیزی نگو! ایشان متوقف شد که همه خندیدند. گفتم خب ادامه دهیم. شما می گویید ۲۵ کیلومتر، خب ۲۵ کیلومتر.»
 
وی خطاب به ولایتی تصریح کرد: «این چه حرفی است؟ چیزی که آنجا نماینده انگلیس گیر کرده و همه به او خندیدند و بعد نماینده آمریکا به او گفت این طور پیش نرو و به همین دلیل منطق محکم ما بود که آنها اعلام کردند که پس ما باید به مراکزمان برویم و مشورت کنیم و بعد از چند روز به شما بگوییم. چند روزشان شد ۴۰ روز. بعد خانم اشتون آمد در استانبول این را مطرح کرد. بعد ما می آییم این را کاری که آنها در آن گیر کردند و نتوانستند در برابر منطق ما جوابی داشته باشند و اجازه خواستند که بروند در مراکز خود، امروز متاسفانه از سوی فردی مثل شما این طور بیان شود؟ کاری که نماینده انگلیس آنجا واقعا نتوانست این جواب را بدهد!»
 
حالا بعد از نزدیک به گذشت دو سال آن روزها که آقای ولایتی معقتد بود می توان با تعطیلی غنی سازی 20% و کاهش فعالیت فردو، به نتیجه رسید و تحریم های طرف مقابل را لغو کرد، وی در اظهاراتی کاملا متناض با آن برهه می گوید: « عادت آن‌ها همین است و بعد از اینکه مذاکرات شروع می‌شود، قدم‌به‌قدم از آن قول اولیه عقب می‌نشینند. نکته‌ی مهم این است که هربار مذاکره می‌کنند، بعدش دبّه درمی‌آورند.»
 
 
پورنجاتی: با اطلاع می گویم که موضع گیری ولایتی علیه جلیلی نتیجه تدبیر عقلانی قبل از مناظره بود
 
به نظر می رسد درباره چرایی چرخش های ناگهانی و قابل توجه ولایتی در عرصه سیاست خارجی باید به سخنان احمد پورنجاتی نماینده مشارکتی مجلس ششم توجه داشت که به فاصله چند روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری با تجلیل از نقش ولایتی در مناظره ها در حمایت از روحانی و نقد عملکرد تیم مذاکره کننده قبلی گفته بود: «اینگونه نبود که بخشی از کاندیداهایی که در جبهه اصول گرا تعریف می‌شدند خود خواسته و اتفاقی مواضعی را بگیرند که نهایتا به سود کاندیدای پیروز باشد. تمام اینها با برنامه‌ریزی بود به این معنا که با تدبیر عقلانی همراه بود. به عنوان نمونه موضع‌گیری آقای ولایتی در مسائل سیاست خارجی و مواجهه ایشان با آقای جلیلی صرفا به خاطر خاستگاه شخصی ایشان نبود بلکه نتیجه تدبیر عقلانی بود که به شکل دقیقی اندیشیده شده بود. من این را با اطلاع می‌گویم و تحلیل نیست.»
 
 
ولایتی به یکباره حرف دو سال قبل خود را نقض می کند
 
اکنون با گذشت دو سال از آغاز روند مذاکرات دولت یازدهم با آمریکا بر سر پرونده هسته ای و اثبات بی فایده بودن این مذاکرات و «دبه» کردن آمریکایی ها نسبت به تعهداتشان به ایران، حتی علی اکبر ولایتی نیز نمی تواند بدعهدی و غیر قابل اطمینان بودن طرف مقابل را منکر شود یا اعلام کند می توان با عقب نشینی مقابل آنها به نتیجه رسید، چنانچه این بار به جای آنکه نسخه دو سال قبل برای مذاکرات هسته ای را بپیچد و اعلام کند می توان با  عقب نشینی به نتیجه دست یافت، از لزوم حفظ خطوط قرمز توسط تیم مذاکره کننده و غیر قابل اطمینان بودن آمریکا سخن می گوید!
 
به بیان دیگر ظاهرا آقای ولایتی امروز تازه متوجه شده که دبه کردن آمریکایی ها بعد از آغاز مذاکرات، بخشی از عادت و هویت آنهاست و دو سال قبل در جریان مناظره های انتخاباتی ریاست جمهوری به این موضوع علم نداشت و بر همین اساس مدعی شده بود که می توان با عقب نشینی در فردو و غنی سازی 20% به راحتی در مذاکرات به نتیجه رسید! هر چند گذشت این دو سال و عقب نشینی های پی در پی تیم مذاکره کننده هسته ای فعلی از خطوط قرمز متعدد نظام نیز نشان داد باز هم طرف مقابل اراده ای برای به نتیجه رسیدن مذاکرات و برداشتن تحریم ها ندارد.
 
لازم به ذکر است یک سال بعد از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، در خرداد 93 رهبر معظم انقلاب طی حکمی سعید جلیلی را جایگزین علی اکبر ولایتی در شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران کردند.

 

مطالب مرتبط:

تکرار سناریوی مناظره‎های انتخاباتی، اینبار با نقش آفرینی خرازی بجای ولایتی/ بجای تکرار دروغ و شمردن تعداد تذکرات به جلیلی، بر مذاکرات تمرکز کنید تا کلاه گشاد ژنو باز هم به سر مردم ایران نرود

تئوری ولایتی در مناظره چگونه در مذاکرات اخیر هسته‌ای باطل شد؟/ غنی‌سازی ۲۰ درصد و «فردو» هم تعطیل شدند ولی تحریم‌ها لغو نشدند/ راز ذوق‎زدگی هیلاری از مناظره ها چه بود؟

آقای ولایتی! وقتی ایران در مذاکرات مقاومت می کرد، می گفتید مذاکره جای بیانیه خواندن نیست!/ آیا محدود کردن توان غنی سازی کشور به زیر ۵% هم در دایره لغات شما به معنای مقاومت است؟

آیت الله مهدوی گفت هر چه به ولایتی زنگ می زنم جواب نمی دهد

تهمت های ولایتی به جلیلی را قبول نداریم



دیدگاه کاربران

متاسفانه دو سال دیر متوجه شدند

از اولشم میدونست اینقدر ساده نباش

اون مناظره هم مثل این مذاکرات برکت داشت وان رو شدن چهره ی واقعی افرادی بود که 35 سال مستووووووور بودند؟!
اخر عمری تکلیفشون روشن شد !!
حکمت الهی رو شکر

من زمان مشاهده مناظره یاد شده ، با شنیدن سخنان خلاف واقع آقای ولایتی ، برای ایشان بسیار متأسف شدم که چگونه انسانی با آن سابقه خوب ، چگونه به خاطر دنیاخواهی و رأی آوردن فرد دیگر ، بر روی دین خویش پای نهاد و کاری کرد که هرگز در قیامت، جواب شایسته ای برایش ندارد .
در این میان ، هرچند که آقای جلیلی رأی نیاورد که به عقیده من ، برایش خیلی بهتر شد و در آینده ، فرصت های زیادی برای خدمت ، دارد . ولی با بزرگواری و خویشتنداری ، منافع ملی را قربانی منافع شخصی خویش نکرد دقیقا بر عکس شیوه ناپسند آقای ولایتی که نقطه سیاهی در کارنامه سیاسی و اعتقادی این مرد باسابقه شد و در تاریخ ایران به زیانش ثبت گردید. فاعتبروا یا اولی الأبصار .

سلام برادر بزرگوار از کدام سابقه خوب میگویید .متاسفانه ایشان در دوران صدرات بر وزارت خارجه سابقه بسیار بدی داشتند ایشان با همه ادعای که داشتند و دارند کوچکترین کاری برای انتقال کنفرانس غیر متعهد ها از عراق که به شدت بر روحیه جبهه ما تاثیر گذار بود نتوانستند انجام دهند . کمتوانی ایشان را شهید بزرگوار عباس دوران با نثار جانش جبران کرد و این مشکل را حل کرد .دین خون آن شهید والامقام تاقیام قیامت و در یوم الحساب ...

آقای ابوذر جان کلام را فرمودید به خاطر رای اوردن واقعا این عرصه انتخابات چگونه هویت افراد را بر ملا می کند. البته او در پروسه شکست اراء بود وهمه می دانستند که رای فراگیر نخواهد داشت.

لطفاً پرونده مناظره انتخاباتی را وسط نکشید, به هر حال ایشان هم احساس نگرانی کرده اند و با وجود سخنان قبلی, مواضع خود در قبال نحوه مذاکره دولت را بیان نمودند که جای تشکر دارد

تازه متوجه دسته گلش شده!
البته اين حرفش هم براى کمک به دولته؛ چون خود دولتى ها هم متوجه شدن که چقد عقب نشينى کردند و حالا نميدونن چجورى جواب اين ساده لوحيشون رو بدن! واسه همين خودشون هم ديگه ترجيح ميدن بگن آمريکا ععد شکنه و دبه ميکنه! تا اينکه بگن ما اشتباه کرديم بهشون اطمينان کرديم و به ديگران تهمت زديم

تو این مملکت صد باره آزمودن هم خطا نیست با این تفکرات سراب دوست شدن با دشمن

آقای ولایتی با دست خودش خکم به محکومیت تاریخی خود داد و تاریخ از او به خوبی یاد نخواهد کرد همان اتفاقی که برای هاشمی افتاد ولایتی هم همانگونه شد خدا به خیر کند

خوب حال نامزد انتخاباتی افراطیها رو گرفته بود.دمت گرم و سرت خوش باد ولایتی عزیز.

واقعاااااااااااااا کههه

اعتراف معقولانه ای درپیش گرفته انداین روندبه روشنگری جامعه کمک شایانی می کندشایدبااین کارذره ای ازظلم وجفایی که به اعتمادمردم ،حیثیت نظام ودانشمندان هسته ای شهدای هسته ای وحرکت روبه جلوی انقلاب واردکردندجبران شودانشااالله که خداازتقصیراتش بگذرد.

اگرآقای ولایتی آلان به نتیجه رسیدند که کاملا مغایر دو سال قبل است ، چطور چندین سال در زمان تصدی وزیر امور خارجه کشور ، شرایط را رصد و تحلیل می کردند ؟؟؟ آقای قالیباف راست می گفت (خطاب به آقای ولایتی ): شمابا میتران قهوه می خوردید و مادر جنگ موشک های میتران را ...چه بسا در دوران وزیری ایشان با تحلیل ایشان ؟؟...

,ولایتی ابتدا با ترفند با قالی باف و حداد عادل ائتلاف تشکیل داد و بعد دبه در اورد و باعث شکست این ائتلاف اصول گرایان شد. و بعد در مناظره شمشیرش را در راستای کاهش رای جلیلی گرفت

من اون روز برای سرنوشت قطعنامه 598 و مذاکرات مربوط به اون هم دچار تردید شدم!

اگر آقای ولایتی به قراری که با دکتر حداد عادل و اقای قالیباف بسته بودند پایدار بود و مانند دکتر حداد عادل از انتخابات کناره گیری می کرد سرنوشت مذاکرات هسته ای اینگونه رقم نمی خورد. آقای ولایتی در تمام صدماتی که از این راه به ملت ایران می خورد شریک هستند.

یوم تبلی السرائر وای که ازپس امروز بودفردایی

مگر هر کس هر کاری کرد ازجمله اینکه مسیر مبارزه امتی را به مدت چند سال تغیر دادن و وارد نمودن خسارت جبران ناپذیر بر آن با دوتا حرف اینطوری ماست مالی کردن را خداوند می بخشد .

انصافن ولایتی باید از مردم عذر خواهی کنه

مگه دولت سخنگو نداره که جناب ولایتی باید اخبار دبه ها رو منتشر کنه

پیش قراول دولت روحانی

سلام خداقوت به رجانیوزی ها.
از علی اکبر ولایتی که به عشق اکبر هاشمی رفسنجانی از رقابت ریاست جمهوری کناره گیری کرد و در ائتلاف ساختگی با قالیباف هم فکرش و حدادعادل ساده دل در ریاست جمهوری یازدهم ؛ که می دانست رأی نمی آورد ضربه بزرگی به اصول گرایان زد ؛چه توقعی؟!!! از تیم تربیت شده و مدیران هاشمی بیش از این نباید انتظار داشت.