هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
پنجشنبه، 6 ارديبهشت 1403
ساعت 08:52
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 9 ارديبهشت 1394 ساعت 12:48
چهارشنبه 9 ارديبهشت 1394 12:46 ساعت
2015-4-29 12:48:25
شناسه خبر : 209708
با آغاز گلچینی از گلزارهای محمدی شهرستان کاشان ، برداشت گل محمدی در سراسر کشور آغاز شد .
با آغاز گلچینی از گلزارهای محمدی شهرستان کاشان ، برداشت گل محمدی در سراسر کشور آغاز شد .

 

صدا و سیما: هر سال با گرمای تدریجی هوا در - بخش مرکزی - کاشان در اواخر فروردین ، غنچه های گل محمدی این شهرستان زودتر از دیگر مناطق کشور باز می شود.

گلکاران شهرستان کاشان در شهرهای قمصر ، نیاسر ، بَرزُک ، جوشقان و کاموی شهرستان کاشان نیز به تدریج در هفته اول و دوم اردیبهشت کار گلچینی را آغاز می کنند و گلزارهای محمدی دیگر نقاط کشور نیز به نوبت و متناسب با دمای هوای آن مناطق ،‌  آماده برداشت گل می شود.

کار برداشت گل های محمدی کشور از اواخر فروردین در کاشان آغاز می شود و ‌ اواخر تیر در آذربایجان شرقی پایان می یابد.

گلچینی در شهر سبز نیاسر شهرستان کاشان بطور رسمی و در آیینی نمادین از فردا آغاز می شود.

کاشان با  یک هزار و 700 هکتار  گلستان محمدی « رتبه سوم تولید و پرورش گل محمدی » را در کشور دارد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشان گفت : سالانه بیش از « هفت هزار تن گل محمدی » در بخش های برزک ، قمصر ، نیاسر ، مرکزی و شهرهای جوشقان و کامو و روستاهای اطراف شهرستان کاشان چیده می شود.

وی افزود : بطور میانگین ، بیش از چهار تن گل  از هر  هکتار گلستان محمدی در شهرستان کاشان برداشت می شود.

کافی زاده شهرستان کاشان را به لحاظ وجود کارگاههای صنعتی و سنتی و صنایع فرآوری و بسته بندی ، « بزرگترین تولیدکننده گلاب ، عرقیات گیاهی و اسانس در کشور » عنوان کرد و گفت : هم اکنون 25 کارخانه صنعتی و  یک هزار و 500 کارگاه  سنتی با بیش از 3 هزار و 500 دیگ در این شهرستان گلاب ، عرقیات گیاهی ، اسانس و عطر گل محمدی تولید می کنند.

مدیرجهادکشاورزی کاشان افزود : بیش از 2 هزار نفر سالانه برای  تولید گلاب سنتی و صنعتی و حدود 8 هزار و 500 خانوار برای پرورش گل محمدی فعالیت می کنند.

وی گفت: حدود 50 درصد گلاب کاشان به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود و  بقیه در داخل کشور مصرف می شود.

کافی زاده با اشاه به اینکه کاشان در پرورش گل و تولید گلاب از قدمت تاریخی و شهرت جهانی برخوردار و بزرگترین تولیدکننده و صادر کننده گلاب به خارج از کشور است گفت : در فصل گلابگیری صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی از آیین  گلچینی و گلابگیری شهرستان کاشان دیدن می کنند.

بوته گل های محمدی اغلب در مناطق کوهپایه‌ای و اقلیم های خشک و نیمه خشک با تابستانهای معتدل و خشک و زمستانهای سرد رشد و نمو می کند و محصول می دهد.

« قمصر ، نیاسر ، برزک ، جوشقان ، کامو در شهرستان کاشان » ، « میمند ، داراب در استان فارس » ،  «  بردسیر استان کرمان » و  « اسکو ، آذرشهر ، مرند در آذربایجان شرقی » مهمترین نقاط پرورش گل محمدی در کشور هستند.

استانهای یزد ، خراسان جنوبی ، ‌کرمانشاه ، آذربایجان غربی ، سمنان و مرکزی با کمتر از 100 هکتار گل محمدی از دیگر استانهای پرورش دهنده گل محمدی در کشور هستند.